Jump to content
Tuesday 28 September 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/13/2019 in all areas

  1. 6 points
    Snälla Medoch13 - försök förstå syftet med forumtrådar... Trådskaparen är alltid `kung´, och kungens fråga skall alltid besvaras på bästa sätt! Tänker att vi alla är människor med olika bristande erfarenheter som försöker begripa båtlivets mysterier. Kort sagt: Ibland vill inte ens erfarna seglare som TS googla fram svaren utan söker bättre råd här på mg-forumet. Då blir det vår uppgift att försöka fylla i trådskaparens/kungens kunskapsluckor med egna kunskaper/hugskott, detta är nog andemeningen med forumet - och i mitt tycke det som gör forumformen fråga/svar-upplägg intressant? Hmm... Mitt tips; försök bidra med dina kunskaper i sakfrågan på ett tydligt sätt, hellre än att slarvigt bara hänvisa till "på sån här alla vet hur det är". (Du verkar ha bra erfarenhet av segelsömnad, försök tydliggöra dina erfarenheter hellre än att slarv-svara!!?) Kan jag i all välmening fundera.
  2. 2 points
    Hörde idag om regnskyddet för knoppen. Vad är den största FÖRdelen med en sydväst? Det är den stora NACKdelen.
  3. 2 points
    Dom låsskruvar jag talar om sitter in från sidan ungefär mitt på stävlagret, kan vara insexskruv, men är oftast dolda av gammal bottenfärg. Du ser ena sidans skruvhål på din bild några centimeter till vänster om din långa blåa pil.
  4. 1 point
    Eller... kanske prata med dem som en vuxen människa..? 🤔
  5. 1 point
    Det som är bra med genua eller 110-115% fock är att man får en slot effekt vilket inte en självslående fock ger. Genua på partialrigg har dessutom lågt tryckcentrum vilket är positivt. Kan bara instämma vi gick ofta direkt från genua till stormfock när det brallade i ordentligt.
  6. 1 point
    Idioter finns det alltid men bör nog inte utgå fråan att alla saknar förstånd. Ibland krävs "motmedel" för att folk ska förstå, högtryckspump till toatanken är en ide. Massor med brödbitar som lockar till sig måsar är också ett säkert trick.
  7. 1 point
    Elverk som inte bullrar är ju bra. Men tänk på omgivningen när du förtöjer med andra båtar på din avgassida. Råkade ut för en båt som la sig bredvid oss, startade elverket o lämnade båten. Bullret kunde vi stått ut med, men där satt vi med hela sittbrunn fylld av avgaser. Det var olidligt så vi tvingades kasta loss och välja annan nattförtöjning.
  8. 1 point
    Några fler, Monark 690 Uttern 760.
  9. 1 point
    Tja tills batteriet är fullladdat. Är inte ett drivankare mest pålitligt?
  10. 1 point
    Diana 700 kanske är ett alternativ.
  11. 1 point
    Personligen upptäckte jag begreppet Maxfock redan på den tiden jag hade en IF! IF:en är fullständigt lökig att segla på fock. Dåligt driv och i sjögång orkar focken knappt driva båten över vågorna! Å andra sidan bär en IF fullt ställ en bra bit över 10 m/s Så köpte jag en maxfock (110%) från North som var tänkt soom semestersegel...och vips... Hade jag ett nytt favoritsegel. Funkade hur bra som helst ner till 4-5 m/s. Även i sjögång! Omegan seglar jag nästan uteslutande på Glider som är ca 115% enligt segelmakaren. Funkar jättebra ända ner till 4 m/s. Nu är ju Omegan mer lättdriven än IF:en, men jag tycker att moderna maxfockar med den extra ytan i akterrundan är oerhört lätthanterliga och driver på båten riktigt bra. Men visst! Det är gött att känna draget i en välsydd genua. Det ska jag villigt erkänna
  12. 1 point
    Fusk klinker ser kanske br ut i en del ögon, inte mina dock. Jag är lat av mig och inser att det är betydligt enklare att tvätta och polera en båt utan. Joda har jag tittat på. Har du båt? Joda!
  13. 1 point
    Gör man så låter det inte mer än en motorumsfläkt. Jag har sedan ett antal år ett FME XG-SF2000er, luftkylt, bensin och med fjärrstart. Planen är att det ska in i motorrummet. Köpte från Tyskland, det blev lite billigare. DETTA är liknande men lite starkare. Finns även luftkylt, diesel HÄR, det har jag sett i drift och det fungerar riktgt bra.
  14. 1 point
    Till förra säsongen monterade jag ett, förvisso bensin och luftkylt, elverk i motorrummet som är ljudisolerat. Monterade även ljuddämpare på avgasröret. Låter mer än vattenkylda men stör inte något nämnvärt, ligger jag långsides med avgasröret ut från bryggan, står på bryggan och lyssnar så hör man att något surrar men inte mycket mer. Kostade komplett med ljuddämpare ca 13000 kr. https://www.championgenerators.se/produkter/inverterelverk/champion-3100w-inverterelverk-premium
  15. 1 point
    Är det sånt stävlager med ipressat Cutlesslager, så bör det ju gå att byta och pressa i Cutlesslagret på plats, utan att skruva isär från axeltrumman. För sitter förmodligen ordentligt fast i gängorna. Sticker du in typ järnfilsblad, handdriven, så kan jag tänka mig att detta även kommer att såga i propellertumman, vilket inte är bra. Låsskruvarna är nog enklast att borra ur. Gänga hålen och skruva i passande rostfria insex stoppskruvar. Nu vill vi se hur du löser uppgiften. Verktygen har vi ju levererat nu.
  16. 1 point
    Inte Sollux framför Nidelv, Sollux framför Joda. Och det egentligen bara för jag tycker det är en snyggare båt i mina ögon 😁 Nidelv framför de andra egentligen bara för att jag själv har en Nidelv av större modell 😁 Ska jag vara ärlig så tycker jag att Sollux är en snyggare båt än Nidelv 24 oxå 😊
  17. 1 point
    Seglet är inköpt. Ska bli kul att se hur det fungerar. Tack för visat intresse
  18. 1 point
  19. 1 point
    Är väl nåt sånt här du har, tror jag. Två skruvar vid röda pilarna, förhindrar endast att lagret vrider sig, för då funkar inte vattensmörjningen. Håller dock inte fast lagret i axelhylsan. Det gör gängorna i hylsa respektive stävlagret. Stövlagret ser ut att finnas som reservdel, eller med ipressat Cutlesslager. På sidorna finns två vattenintag, för forcerad smörjning av gummiribborna. Vattenströmmar markerade med blått. Vattenintagen måste vara öppna. Hur du gängar av stävlagret, och går tillväga i övrigt, om det nu är så, finns beskrivet bl a här på forumet.
  20. 1 point
    Googla: Stävlager Välj: BILDER i listen ovan. Använd maringuidens sökfunktion på försts sidan Sök Stävlager Voila 😉 Förkovra dig Säkert hittar du nåt som liknar ditt.
  21. 1 point
    Ja, de kom i rätt ordning 🙂
  22. 1 point
    Börja med att lossa hela lagerhållaren (konan,struten) från skrovet! Lossa skruvarna som går in i skrovet och gänga därefter loss lagerhållaren från axelhylsan som sitter fastplastat i båten. När du sen har grejerna löst går det lättare att lossa själva lagret ur hållaren. Glöm inte lossa dom små låsskruvarna som sitter in från sidan i hållaren och låser fast cutlesslagret i hållaren. Skruvarna brukar vara väl övermålade.
  23. 1 point
    Jag är övertygad om att du är på rätt spår. Nu återstår bara två problem. Få bort det gamla o få dit ett nytt.... Såg på bilderna att propelleraxeln är borta. Fundera på om du då ska passa på att byta tätningen inne i båten till en som du slipper krypa ner o spänna med skiftnyckel i utrymmet där du inte ens kommer ner. Det finns modernare o mer lättskötta grejor än din talgflätemodell.
  24. 1 point
    Hej Detta är ju ett vanligt problem som uppstår med onlineannonsering. Vet att Google försöker stävja detta men det kommer hela tiden nya liknande grejor. Samma problem som med datingsiter.... Men vi/jag försöker hålla koll på detta eftersom det är irriterande för mig/oss också. Dock så ser vi ju inte alla annonser som användare. Sedan behöver vi ju intäkter för att finansiera maringuiden. Men inte med den typen av annonser. Jag har även idag gått in på AdSense blockering och hittade mycket riktigt 18 nya annonsörer för BitCoins... Dom är blockerade i detta nu dom med. Hör gärna av dig igen om det är någon annan som dyker upp på siten. Tack för påpekandet och ha en trevlig tisdag! Maringuiden.se //stavhammar
  25. 1 point
    Partialrigg och genua är nog inte en konstig kombo se x99 x79 j80 mm dessa seglas ju titt som tätt med genua de två första inom klassregeln tom. Dock är jag osäker på att segla med bara genua som på en mastheadriggad på någon av dem. Likaså krängningen tror jag mer ökar än minskar så är det på ovanstående båtar. Dock går det ju fortare i lättvind den håller jag med om.
  26. 1 point
    Nix, för min del är det inte värt pengarna. Men jag umgås med folk som har...
  27. 1 point
    Fungerar jättebra och blir väldigt tyst om det monteras rätt. Vattenkylt ska det helst vara och gärna av invertertyp så att varvtalet varierar med belastningen. Dyrt tyvärr.
  28. 1 point
    Cutlesslager är ett metallrör med en gummihylsa i, om det är slut så kan det såklart låta illa.. Har sett exempel där gummihylsan släppt helt från metallröret så att axeln skavt i metallröret, det låter ju en del då.. Kullager skulle väl vara om du har ett stödlager på propelleraxeln som tar trycket innan axeln går in i backslaget. Har du inget sånt så är det nog ljud från backslaget, och där ska det ju generellt sett vara ett oljebad och fritt från rost
  29. 1 point
    Inte nåt svar på frågan men undrar lite... varför geter det stävlager?
  30. 1 point
    Har du tagit loss hela stävlagerhuset från båten så börja med att lossa dom små insexskruven som håller stävlagret på plats, sitter på sidan av huset, sedan tar du med dig allt och går ex till en mekverkstad och pressar ur lagret ur huset, putsa sedan ur huset och tryck i ett nytt stävlager. Sitter stävlagret kvar i båten så får man ta fram tigersågen och klyva lagret och dra ur det i bitar. Lycka till
  31. 1 point
    Jag har bestämt för mig att det är skadligt att trycka in för mycket fett eller för ofta. Om trycket blir för stort i stävlagret kan det leda till skador. Som föregående skribent skriver - ta reda på vad som gäller för just din konstruktion. Det finns ju tex. vattensmorda stävlager. Dessa måste man se till att vattenfylla vid sjösättningen, ev. under gång. I dessa kan man injicera en liten mängd fett för att förhindra att det droppar in vatten, men då handlar det om liten mängd och detta behöver normalt bara göras en gång per säsong. Med fett- eller oljesmorda lager är det en annan sak, men som sagt, det finns olika sätt för olika konstruktioner.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy