Jump to content
Saturday 18 September 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/10/2019 in all areas

  1. 3 points
    Eftersom, som nämnts, statens inkomster måste in oavsett befolkningens beteende så måste skatten gälla alla båtar så att inte motorbåtsägare byter till segelbåt. Vi får räkna om segelyta till en motsvarande kW-ekvivalent. Även andra fiffiga framdrivningssystem som åror, handvevade propellrar trampfenor mfl. måste beräknas eller skönstaxeras.
  2. 2 points
    Det är ju superbra och eftersom alla måste gå på dessa undersökningar varje år har vi ju löst arbetslösheten oxå.. Men om alla jobbar krävs ju inte lika mycket pengar till statens bidrag så då blev det ju Co2 skatt i onödan, fast det är ju lika bra att beskatta alla endå... Dessutom skulle man kunna kombinera dessa besiktningar med ett besök hos en psykolog, eftersom vi alla skall ha klimatångest - och troligen behöver ångestdämpande medicin..
  3. 2 points
    OK. Enklast måste då vara att beskatta bränslet. Som man redan gör. Bränsleslukande båtar skattas då hårdare, båtar som drar upp stora svall och bidrar till erosion av stränder likaså, och också båtar som används mycket.
  4. 2 points
    I sann miljöpolitisk anda måste naturligtvis båtskatten bli utformad enligt principen Bonus-Malus. Lite förenklat innebär detta att motorbåtar får malus dvs. skatt. Medan alla vindkraftsdrivna båtar får bonus, alltså subventioner. Yesssss!!!!
  5. 2 points
    Det skulle säkert utformas på samma sätt som skatten som MP satt på kärnkraftverken, där skattas kärnkraftverket för den maximal effekt dom kan få ut - oaktat hur lite dom tar ut. Samma sak med värmekraftverken som kom får något år sedan, så istället för att köra verken på sommaren som man gjort i alla år så stänger man ner på sommarenn när man bara behöver el, inte värmen som produceras. För båtar skulle det säkert bli en KW skatt, hur mycket KW/effekt kunde motorerna generera på topp när dom var nya.. Det beskattas man på oaktat vad. Det finns bara ett sätt att hantera detta för oss normala svenskar. Plan B, flytta ut från Sverige till ett land som tar hand om sina invånare, eller där man iaf inte massinvandrar folk som det inte ställs krav på.. Undra hur det skulle bli för Sverige och vår eminenta regering om 2 miljoner Svenska skulle emigrera. Tänk vilka skatte effekter det skulle få, om snittlönen på dessa 2 miljoner svenska skulle sticka är det en årlig imkomst skatt på 3 360 000 000 000 Svenska kronor som försvinner, jag räknade lågt 32% dom flesta har idag en mycket högre skatt. Ta till detta all övrig konsumtion som tappas, alla övriga skatte och moms intäkter som för staten säker är 1 200 000 000 000 till. När det sker kommer säker 2 miljoner till att försvinna - vilket skulle innebära total kolaps för det svenska Samhället. Sen kommer troligtvis resterande Svenska att flytta, då landet blir obeboeligt. Då har man gjort årtusendets snabbaste befolkningsbyte, vilket man får intryck av att det finns en plan för.. Flaggan skulle bytas, språket skulle bytas till ett språk med krumbukter. Undra om dom som då kommit till Sverige för att få leva på bidrag skulle axla allt arbete som vi arbetande nordbor gjort i alla år - eller om det skulle se ut som i MENA länderna efter några år, mest bara ruiner..? Inför man båtskatt så kanske man fördröjer detta ett år eller så, sen kommer folk endå att tröttna på att slava för en stat som inte ger något tillbaka.. För er som inte har en plan B - det är på allvar dags att fundera i dom termerna.
  6. 2 points
    Hade du skattad eller smuggelsprit i groggen?
  7. 1 point
    Båttypen är segelbåt, sedan om den har motor har ingen betydelse. Även när man använder motorn är båttypen en segelbåt. Segelbåt, båt som huvudsakligen framdrivs med hjälp av segel. enligt Nationalencyklopedin. Det är bara att coacha in skatten till oss segelbåtsägare.
  8. 1 point
    Precis. Och då drar de mindre soppa, och då blir skatten lägre om den ligger på soppan i stället (dvs som nu) för att lägga den på motorstyrka, båttyp, hk ock annat. Precis. Se vad jag skrev ovan.
  9. 1 point
    Ha ha. Alla kör inte med elmotor, men bra DAVA, du är duktig som har en elmotor. Bara att hoppas på att det inte blir skatt på din skuta då.
  10. 1 point
    Jobbigt när man kommer till sådana ställen man ej får segla tex slussar 😁
  11. 1 point
    Så du har ingen motor i din båt? Seglar 100% in i hamn osv? Tror nog inte det...
  12. 1 point
    Bonus malus tycker jag är det bästa förslaget hittills. Alla motorbåtsägare betalar sin skatt till alla segelbåtsägare. Därför ska vi införa motorbåtsskatt, vilket även är ämnet för tråden. Inga diskussioner om skatt på segelbåtar alltså. Det blir automatiskt of topic.
  13. 1 point
    Alltså nu vill jag inte ge skattmasen en massa bra tips men man skulle kunna tänka sig ett båtregister som sköts av försäkringsbolagen. Den som inte vill försäkra båten får betala en avgift. Enkelt då också att kunna kräva en ansvarsförsäkring. Systemet som Danmark har där båtarna beskattas efter värde fungerar tydligen rätt bra. Den som inte vill behöver inte försäkra sin båt. Men det borde vara lag på en obligatorisk ansvarsförsäkring!
  14. 1 point
    jag har som du en plastad träskuta så du och jag behöver inte vara alltför nervösa. min sitter i alla fall direkt på axeln och sen har jag en stor klump nedanför också som är kopplad ovanför axeln på lagret tror jag
  15. 1 point
    här hittar du lite info som dök upp i google https://www.maringuiden.se/forum/topic/45156-byta-av-anoder-vad-är-rättfel/
  16. 1 point
    den bör sitta på proppelleraxeln. det finns ringar att köpa och skruva dit. lämna lite plats för axelrörelsen. skoj att du skaffat en kutter.. lycka till och fortsätt ställa frågor om du har :)
  17. 1 point
    Jag uppmärksammade att ett av våra batterier droppat till 11, lite volt för några år sedan. Det var inte fruset, men efter ett par tre försök med rekonditioneringsladdning så har batteriet funkat bra. Inte lika bra som de övriga, men nära.
  18. 1 point
    Men alla som vill vara på sjön måste ju ta ansvaret solidariskt. Det är ju själva vistelsen i miljökänsliga områden som ska avgiftsbeläggas. Självklart i kombination med årstidstariff. När den fridlysta ålakråk... förlåt skarven häckar och under sälarnas föryngringsperioder kommer man behöva söka dispens för att vistas i skärgården öht. Men mellan oktober och mars kommer det vara nästan gratis att ro.
  19. 1 point
    Tyvärr enkelt, man gör som i Danmark, man låter försäkringsbolagen sköta det och även ta in skatten som är en procentsats av försäkringsvärdet. Sen tar man ut en del baserad på antal kW och ev uppdelning diesel och bensin. Men den svenska modellen lär bli ett nytt verk med 867 medarbetare.
  20. 1 point
    Nu tar jag fram popcorn Den här tråden kan bara gå åt ett håll
  21. 1 point
    Om du kikade på express seglarnas sida ,så såg du hur smidigt de förstärkte botten ,gör så du med ,montera på större rostfria brickor ,även tjockare. sen sikaflex i kölskarven,så har du nog fått en bättre båt,en ganska lätt båt du har så behövs ju inga jätte grejer
  22. 1 point
    Dom motorerna eller servona som jag använder ses på bilderna, man monterar dem på en befintlig kulventil, eller annan ventil. Någon här på forumet föreslog att man kunde använda dem till huvudbrytare/batterifrånskiljare också... Dom manövreras genom att polvändas, dom har ändlägesbrytare inbyggda så dom stannar och stängs av vid helt öppet eller helt stängt. Vid strömavbrott kan motorn frikopplas så att ventilen kan manövreras manuellt. Jag är direkt dålig på att känna igen gängor. Det kan finnas mer information om dessa tankar på tillverkarens hemsida: www.nuovarade.com
  23. 1 point
    Det är skönt att slippa spillet med AGM, men snål som jag är så tar jag spillet. 80 Ah Tudor Marine Dual (vått) 1 000:- kr 70 Ah Tudor Marine Dual (AGM) 2 300:- kr Mellanskillnaden ger jag förmodligen bort till någon så för mig är det en lose / lose att inte välja det bekvämare batteriet. 😞 Vi får se vad det blir nästa gång. Två av våra tre 80 Ah Tudor Marine Dual (vått) går in på nionde säsongen nu så det kanske är dags att tänka om / tänka nytt. Mackey
  24. 1 point
  25. 0 points
    Effekterna av massinvandringsfiaskot går inte längre att dölja för regeringen, trots det så kommer regeringen att försöka dölja detta till varje pris. Ett sätt att hålla upp fasaden av den sk sverigebilden är att införa motorbåtskatt och att ha som skäl motorbåtarnas miljöpåverkan. Diskutera Hur ska utformningen av skatten se ut enligt dej? Jag tänker mig att minst dubbla miljöskatten på både bensin och diesel.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy