Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-06 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag trodde ”Norrlandskärlek” var när man druckit sig skitfull på hemkört och lingondricka och hånglade med sin kusin..?
  2. 2 poäng
    Kanske lite OT men med valarnas lyckade återkomst och därmed tillhörande risk för kollisioner så undrar jag om små, äldre, långkölade och långsamma båtar nu kan få ytterligare en miljömärkning? MSC kanske?
  3. 1 poäng
    Det är sant. Men det kan vara "fel" som tex snett monterad skylt, fel kontakter mm. Eller så är det från den överproduktion man alltid har. Ibland är det grejer som normalt säljs i små kvantiteter här och därför är dyra. Så visst tar man en risk men min erfarenhet är att man på det hela kan spara rätt mycket penger.
  4. 1 poäng
    Jovisst är den det. Men blocket är störst, bäst o vackrast - enligt dem själva. Och mindre aktörer får ingen chans att slå sig in och konkurrera. Jag saknar till exempel Blå börsen och Gula tidningen. Förr fanns det ju även andra tidningar som båt o bilbörsen, men blocket konkurrerade ut dem, så de har fått lägga ner. Om man till exempel rensar hemma och vill sätta ut en diverse annons som innehåller en soffa, en matta, en lampa, en byrå osv. så tillåter inte blocket en sådan diverse annons, trots att allting är snarlikt med varandra och lätt kan möbleras in i ett och samma rum. Utan de vill att man skall betala olika separata annonser för var och en attiralj som man sätter ut. Och dess enda syfte för blocket är att tjäna mer pengar än vad bara 1 annons hade kostat... Så jag hoppas verkligen att blocket uppdaterar sig till oigenkännlighet, så att de faktiskt förlorar för att folket tröttnar på att vara där så att konkurrerande bolag får en chans att slå sig in på marknaden och kan därmed sänka annonspriserna!
  5. 1 poäng
    Nej för fan! Hä´du beskriv´ ä´ "Norrlädsk kärlek" Norrlandskärlek... hä´ ä´ kärlek´n te Norrland!
  6. 1 poäng
    Internet har all info, problemet är att finna relavanta web sidor, idag fann jag VP notification. Namnen på "rätt" olja till VP QL BP (Bow Prop) verkar innehålla ett signifikant nummer 150 relaterat till viskositet Volvo Penta QL Bow thrusters - notification - oil.pdf
  7. 1 poäng
    Bekymret med Sailguide är att många som ger omdömen om sina båtar börjar med "Seglar bättre än sitt rykte" Nästan alla båtar som är lite överriggade har exakt samma omdöme "Känns vek i början men slutstyv" Tröga båtar bedöms som "Känns trygg" Jag har själv lämnat omdömen på Sailguide genom åren som inte varit 100% ärliga. Kanske 97,5% ärliga men inte 100 😉 Men jag håller med dig i stort. Sailguide är en kanonportal när man är nyfiken på en båt man inte känner men det är lite som den klassiska kontaktannonsen. Man måste ibland kunna lingot för att tolka vad alla omdömen betyder.
  8. 1 poäng
    Jag beställde 50A o det va minsta. Har för mig att 350A va största.
  9. 1 poäng
    Märkligt vad många ser in i framtiden. Tror inte alla kommer skaffa LiFePO4 inom kort. Och om man skulle göra det om 5år eller senare så är 300kr inte någon större förlust. Victron mätaren kanske är antik eller trasig vid det laget, utvecklingen går framåt. Då kan man va glad att man bara spenderade 300kr. Jag har köpt mycket kinaskit iband går man på en nit ofta funkar det. Köpte en gång gasolvarnare för under 100kr som visade sig vara exakt lika som i en svensk båtbutik för ca600kr. Uppdatera gärna hur den funkar. 👍🏻
  10. 1 poäng
    Tack! En resa norrut längs ostkusten skulle jag också vilja göra. Tyvärr känns det lite avlägset just nu men så småningom kanske... En resa jag tänker tillbaka på lite då och då är när en kompis och jag seglade ner min L31:a från Västerås till Göteborg, dit jag flyttat. Speciellt några glimtar dyker upp lite då och då ur minnet. När vi kommit ut ur Mälaren var planen att gå via Visby men motvinden gjorde att vi tröttnade halvvägs och vände ner mot Ölands norra udde. Det blev en kristallklar natt i Kalmarsund och när Ölandsbron dök upp på horisonten, i hela sin längd, var det ett episkt ögonblick. Mycket vackert! På morgonen på väg mot Simrishamn i en avtagande vind gled vi sakta fram och lämnade ett långt spår i den pågående algblomningen. Det slog mig att det var så likt men ändå så olikt västkustens mareld. Efter en dag i Simrishamn seglade vi på kvällen vidare i en lätt vind söderut. På morgonen hade vinden dött helt. Det blev bad i ett varmt spegeblankt hav mitt ute i, som det kändes, ingenstans. Någon algblomning såg vi inte ett spår av längre. Lite senare återkom vinden och vi svängde av västerut. En liten tysk segelbåt dök upp på avstånd. I sittbrunnen satt två personer och vinkade och på däck stod en tredje och viftade med båda händerna över huvudet. Så vi fick snabbt ner seglen, startade motorn och satte full fart mot dem. Tack och lov var allt frid och fröjd när vi kom fram. De blev lite förlägna när de insåg sitt lilla misstag. De ville ju bara vinka. Det blev ett minnesvärt möte med trevliga människor där ute på havet. Nästa sak som gör sig påmint från resan är dimman innan vi vek av norrut. Jag blev väckt av kompisen när konturerna av en båt dök upp framför oss, ganska nära. Vi närmade oss en motorbåt som, visade det sig, stod på grund. Vi insåg att vi i dimman, likt motorbåten, genat lite för mycket och kommit för nära kusten och grunden utanför Falsterbo. Efter att vi konstaterat att motorbåten stått på grundet länge och var tom vände vi och gick samma väg tillbaka för att göra en stor lov runt grundområdet. Det här utspelade sig innan navigatorernas intåg och man fick förlita sig på sjökort, kompass, logg och död räkning. Ombord fanns inga hitechprylar som VHF, ekolod och radiopejl. Sista minnesglimten från resan är en natt i höjd med Falkenberg. Det skulle varit en månfri natt men det var ljust som på dagen. På avstånd runt oss slog det hela tiden ner blixtar i havet. Vi hade hamnat mitt i ett åskväder. Det som bidrog till den surrealistiska upplevelsen var att det var varmt och skönt med en perfekt segelvind. Vi befann oss i ett "hål" mitt i det hela. Det var ett undebart skådespel och i en sådan situation inser man hur liten man är. Det enda man kunde göra var att luta sig tillbaka och förundras över hur fantastisk vår jord är och vad den kan bjuda på, när den är på det humöret. Efter några timmar avtog det hela och vi seglade vidare i natten, vindrodret styrde, jag stod och lutade mig mot sprayhooden blickandes föröver och kände mig oerhört levande. Man behöver egentligen inte ge sig iväg till avlägsna platser för att få minnesvärda upplevelser. Efter några år sålde jag båten. I våras blev det ett kärt återseende då jag såg den på land i min gamla hemmahamn Björlanda-Kile.
  11. 1 poäng
    Nix. Värmer man kall, fuktig luft så blir den torr och varm. Igår hade jag 2°C och 93% RH ute. Värmer man den till 22°C så får man 25% RH. Allt enligt Mollierdiagramet. Att den verkliga RH visar på 40% tyder på att den torra luften tar upp fukt i båten dvs torkar effektivt.
  12. 1 poäng
    Volvo Pentas olja är ju för länge sen discontinued. Man har sagt mig att den det facto var Castrol Alpha SP 150. QuickSilver Gear Lube SAE90 ger dig en betydligt lägre viskositet. Här hittar du databladet som enligt min mening är VP-oljan...
  13. 1 poäng
    https://www.hafele.se/sv/produkt/ventilationsgaller-rostfritt-st-l-fyrkantig-avrundade-hoern/000000c90003fa4200020023/ Ett till https://www.lgcoll.se/sortiment/tillbehor/standardsortiment/ventilationsgaller-alu-a737/ Och ett tillägg till https://www.elkatalogen.se/produkter/sunwind-ventilationsgaller-i-rostfritt-stal-for-kylskap.html?gclid=EAIaIQobChMIuI6douyl5QIVjsmyCh2TYwsaEAQYBCABEgKcxPD_BwE Ännu ett https://www.haefele.de/sv/produkt/ventilationsgaller-top-comfort-fyrkantig-aluminium-rostfritt-st-l-maessing-eller-koppar/57503000/?MasterSKU=0000000d0002847700010023 Och ännu ett http://www.ahmans.se/main/default.asp?id=7&prodid=4&menuid=4&langID=1
  14. 1 poäng
    Båten borta från båtplatsen men trackern ligger kvar.....;)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...