Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det händer nog alla... Sverige, Finland, Danmark och de baltiska länderna verkar rätt lika och okomlicerade. Segla in, ta en ledig plats, leta upp hamnkontoret och berätta var du ligger och betala hamnavgift. Ibland blir du på något vis anvisad en plats när du är påväg in. Någon ropar/vinkar eller möter med en RIB. Norr om Sundsvall finns många mindre hamnar där man lägger till på en ledig plats och swishar eller lägger pengar i ett kuvert. Se ovan. VHF:en blir viktigare söder om Danmark. Ingen egen erfarenhet dock. Det mesta är besvarat tidigare. Det finns möjlighet att förboka plats i vissa hamnar, men inget direkt kösystem. I de populära hamnarna ser personalen oftast till att det går in en båt till även om det är fullt. Låter underbart... Ett tips är att gå med i Oceanseglingsklubben. Där får du reda på det du behöver veta och de har även kurser och möten som är nyttiga. Utanför Östersjön ställs det högre krav på olika teoretiska kompetenser. Dröm vidare och hoppas resan blir verklighet. Lycka till! Mackey
  2. 2 poäng
    Hej och välkommen till MG! Frågan går diskuterats några gånger tidigare, så du får några länkar att börja med. Länk 1 Länk 2 Länk 3 Grundtanken är att det inte behövs några särskilda kläder, funkar ofta bra med skidkläder, skalkläder, friluftskläder od.
  3. 1 poäng
    När vi lyfte båten idag noterade jag att kölen rörde sig mycket. Skarven flexade med ett par mm. Ryckte jag i kölen kunde den lätt flyttas flera mm hit och dit oberoende av båten. Kranföraren ryckte på axlarna och tyckte att jag skulle kolla kölbultarna om jag var orolig. Men hur ska jag kolla? Nu står ju hela båten på kölen.
  4. 1 poäng
    Många Solingar har varit kappseglingsbåtar o kan då ha seglats rätt hårt... En ägare skriver så här på Sailguides båtfakta: Problem / svaga punkter: - - - Äldre båtar kan vara lite mjuka, vilket man märker om man sätter an riggen hårt. Du skriver att din båt är relativt ny så den har kanske inte hunnit "få så mycket stryk". Att det rör sig lite i kölen är inte helt ovanligt. Frågan är hur mycket o hur allvarligt det är. Det krävs rätt mycket erfarenhet o kunskap för att avgöra om det medför någon risk. Du har 600 kg köl på en båt som väger 1000 kg så det är ju rimliga vikter för dina 10 kölbultar att ta hand om, men 3 cm brickor låter väl klent för att sprida ut bultlasterna över laminatet i kölfickan. Det finns nog inget trä i förstärkningarna runt kölen. Ingen vettig båttillverkare bygger på det sättet. (Hände kanske på 70-talet men inte på senare byggda båtar.) Självklart går det alltid att förstärka om du känner oro men då är det inte fastbultningen (förutom större brickor) du ska koncentrera dig på utan att styva upp köl/kölficka mot båtbotten. Det görs genom att plasta tvärskeppsskott under durkarna som går ner i kölfickan. Plastningen ska "bredas ut" ordentligt både mot sidorna av båtbotten och nere i kölfickan så att krafterna leds ut i skrovet och i kölupphängningen. Vattenläckaget utvändigt längs kölen kan bero på att skarven spacklats för att få en jämnare skarv som bromsar mindre vid segling (all turbulens i vattnet bromsar). Du kan bryta lite försiktigt i skarven med en skruvmejsel/stämjärn så ser du om det bara är spackel eller om det är dålig passform mellan ytorna på plastskrovet o järnkölen.Om det bara är en delvis lossnad spackling som det läcker vatten ifrån så är det inget som är farligt. Sprängkraften från en vattenfrysning kommer inte att skada båten utan endast trycka ut spacklingen lite mer så du får bättra på spacklingen till våren. Är det riktigt illa så går det att lossa kölbultarna, lyfta skrovet från kölen och lägga ny tätmassa mellan o dra ihop igen. Men var beredd på att köl o skrov är rätt hårt limmade mot varandra så det krävs mycket våld för att få kölen att släppa (kilar, brytjärn o slägga).
  5. 1 poäng
    Svårt att ge råd utan att se skadorna, men generellt är böldpesr kosmetisk. Fast det finns även båtar som råkat riktigt illa ut med rikligt av centimeterstora bölder som trängt ned långt i plasten. Jag misstänker att dina blåsor är mera kosmetiska, så skrapar du rent ner till gelcoaten i höst så öppnas troligen de små blåsorna upp också. Skölj noga med sötvatten och låt skrovet torka till i vår. Så här gjorde vi.
  6. 1 poäng
    Kom på att jag faktiskt har några båt specifika plagg, ett gult regnställ, sånt där som ser ut som barnens galonisar, man kan bli blöt om benen annars, och en sydväst. På land gillar jag regncape pga luftigheten men blir för ohanterligt i båten. Köpte en cape i Italien, funkade utmärkt i ösregn på alpstigar. Men i tropiskt regn i Costa Rica rann det rakt igenom, det man tror är tätt är sällan riktigt så. Köpte en ny i CR och den har hittils stått emot allt, dom visste väl vad som behövdes.
  7. 1 poäng
    Har en sådan från Sunwind som jag köpte för 1500kr. Den använder jag på sjön, riktigt kalla vinterdagar, när jag åker utför (slalom/snowboard), på skotern... Ett fantastiskt bra ytterplagg och en av de bästa investeringar jag gjort i klädväg. Ötzi som hittades i alperna som levde för typ 5000 år sedan(?) hade bra kläder för regn och rusk. Innerst nåt av linne tror jag det var, sedan getskinn med päls som är både mjukt och vattenavstötande om man sköter det rätt, och så hade han en "kappa" av vass som håller regnet borta från kroppen, och på huvudet en björnskinnsmössa. Om jag kommer ihåg rätt. Man ska väl tänka likadant idag som Ötzi tänkte för 5000(?) år sedan, menar jag. Alltså att man har bekväma kläder på sig, nåt ombyte om det blir blött (av svett kanske), och så ett regnavstötande lager ytterst. Kalla dagar brukar jag börja med ett underställ i syntet (eller ull om det är riktigt kallt) som transporterar bort eventuell svett så man är torr och skön. Ovanpå det har jag fleece både byxor och tröja, eller ull om det är riktigt kallt. På fötterna har jag alltid ett par tunna ullstrumpor, och sen ytterligare ett par tjockare ullstrumpor på kalla dagar. Ytterst kommer antingen ett Helly Hansen regnställ eller flytoverallen, beroende på temperatur. Sen en Baltic uppblåsbar flytväst, som är på även med flytoverallen.
  8. 1 poäng
    Tror att många båtägare vistas ute i naturen även på andra sätt, och de kläder som duger då fungerar även på sjön om det inte är avancerat ruskväder, men då är man kanske på land i alla fall.
  9. 1 poäng
    Du kan lugnt räkna med att det räcker med att slipa med ett grovt (ca 40-papper) efter att du fått bort bottenfärgen. Jag gjorde jobbet för drygt 20 år sedan. Jag våtslipade (tror det var 36-papper) för att slippa damm. Hade slipplattan på ett skaft, där jag riggat ett droppskydd för att inte bli helt genomvåt. (Det blev jag ändå) Ett skitjobb, men gick förvånansvärt smidigt ändå. Sedan skölja och låta torka över vintern. Jag lade sedan på 7 lager VC-Tar (tjärepoxi). Ingen bubbla har därefter varit synlig på mer än 20 år. Gelcoathyvel tror jag är mycket mer våld än vad nöden kräver.
  10. 1 poäng
    Oxalsyra i pulverform kan man köpa HÄR. Metoden som Seawolf beskriver tycker jag fungerar utmärkt.
  11. 1 poäng
    Då har vi har kronans rediga regnställ som vi köpte som överskottsmateriel för 20:- kronor per uppsättning på 90-talet. Outslitligt, men kanske krymper i garderoben.
  12. 1 poäng
    Så är det. Sen kan det vara skönt med en omgång riktiga sjöklader om det är riktigt skitväder. När jag köpte båt efter ett visst uppehåll så upptäckte jag att mitt gamla, dyra seglarställ hade krympt i garderoben. Så jag fick köpa nytt, ett billigt, kinesiskt som var väldigt prisvärt och som håller utmärkt. Sen har jag köpt en tvådelad flytoverall, perfekt på hösten när det börjar bli kallt. Men det händer att det kommer till användning på sommaren, oftast då bara jackan.
  13. 1 poäng
    Gör ett nytt försök att länka. Ber om överseende med min okunnighet i länkandets fantastiska konst. Jag är mycket bättre på att mecka båt. https://1drv.ms/u/s!AtQYt5AESQZvj0jMdTWDoyTPAzfP?e=cFZALg
  14. 1 poäng
    Googla gelcoatpeler Alltså bort med gelcoaten. Spola ordentligt med vatten förcatt lösa ut salter o ev glykol. Låt torka över vintern till sen vår. Epoxi minst 7 lager. Har samma problem, men räknar med att båten flyter 10 år till.
  15. 1 poäng
    Ber om ursäkt mannen missade det. Om jag ändå hade skiten isär skulle jag bytt de fodren helt ärligt. Ingemar på drevdelar säljer väl dessa produkter, ring och prata med honom så får du uptodate info. Bättre ställa frågan till en som jobbar och säljer grejerna. Men kan aldrig tänka mig att de skulle vara en sämre produkt. Det intressanta i din bild är hur det kunnat bli att se så ut. Vi pratar diesel och oljan är fet och motverkar korrision, bensin är en annan sak. Nåväl byt dem när du ändå har maskinen ur, så tråkigt att plocka isär igen, har ju själv plockat ur några gånger nu och rivit och börjat om.
  16. 1 poäng
    ..eller Gore tex skidkläder Då blir det som ett kinderägg .. fast bara 2 överrakningar Till havs och till fjälls
  17. 1 poäng
    Hej Kör med mitt Musto Offshore (MPX) det är väl lite överdrivet för att ha innomskärs men jag trivs. Om man inte vill lägga samma pengar tror ett nytt sådant idag ligger runt 13 kkr så finns ju gill eller musto breathable. Tycker man ska ha ett seglaställ om man seglar mycket, kommer alltid till användning. MVH CAlle
  18. 0 poäng
    Seglarskor, röda byxor (oavsett om du seglat över Atlanten eller inte), vit skjorta och skepparkavaj (obs, endast dubbelknäppt med guldknappar).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...