Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-28 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag skulle aldrig köpa annat än typ kabelskor av dom. Har haft mitt företag vägg i vägg och besökt dom några gånger, dom riktar in sig på folk som inte vill tänka själva. dom försöker att tjäna lite pengar i div branscher, tyvärr är dom allt annat än schysta mot sina hyresvärdar. Kolla hur ofta dom flyttat.
  2. 2 poäng
    Det har ingen betydelse om tanken är full, tom eller kvartsful. Kolla här och några inlägg framåt.
  3. 1 poäng
    Eller menar han att det borde bli? Vad säger Sweboats medlemsföretag som säljer E-Tec/Optimax om den inställningen?
  4. 1 poäng
    Om man ändå skall näta in båten kan man sätta upp solceller på mantåget i stället så får man vindskydd, fallskydd och energi. I de öppningar som blir över kan man sätta nät.
  5. 1 poäng
    Tack för de vänliga orden McLasse.. Jag tänker såhär: Motorn har stått i tre år. Översynen behöver inte följa instruktionsboken för höstservice. En vinter mer eller mindre för oljan har rätt liten betydelse. Däremot vill jag vara säker på att motorn fungerar vid sjösättning o för att flytta båten till bryggplats. Då prioriterar jag att motorn startar o att bränslesystemet är i gott skick (inga dieselbakterier, ingen luft i systemet o att motorn går att starta). Då får TS även ett kvitto på att startmotorn är OK. Innan start så mår motorn bättre om den blivit smord invändigt (handvevning av motorn så motoroljepumpen kör ut olja i rörliga delar o inte minst så kolvar o cylinder får lite smörja för tätningens skull). För en kort körning fungerar det även med den gamla oljan. Impellern ska under alla förhållanden bytas så den gör ingen nytta förrän körning med kylvatten o ska självklart vara återmonterad innan båten går i sjön. Sen ska olja o filter självklart bytas men det är ingen panik o kan göras när båten kommit i sjön. Varmkörning före oljebyte underlättar o dessutom rörs det upp en massa bottensats vid varmkörningen som är bra att få med ur motorn. Titta på hur motoroljan ser ut när den pumpas ur. Skicket på oljan säger en hel del om skicket på motorn (är den t.ex. grå eller gräddfärgad så kan det tyda på att det funnits vatten i motorn, är den gul så var den nybytt före upptagningen, är den svart så har förre ägaren slarvat...) För att gå utanför motorn så ska du passa på att se över bottengenomföringar medan båten står på land. Om du behöver mecka med kylsystemet efter sjösättning så är det bra att kylvattenkranen går att stänga. Off topic... För många år sedan hade jag en lärare i problemlösning o planering. Han hade ett uttrycka "varom är det frågan" och det följer jag fortfarande. Sen handlar det för mig om "vad kan gå fel och vilka konsekvenser får det då"? Allt som kan gå fel går inte att förutsäga men att skapa möjlighet att hantera felen om de uppstår är viktigt för mig. Murphy kommer alltid på besök förr eller senare och "Murphy was an optimist". 😉
  6. 1 poäng
    Dagens odlade teak har inte bättre kvalitet än så där. Den är mjukare än den "vilda" regnskogsteaken som avverkades under 70-talet. Du ska vara försiktig med att gnugga längs med fibrerna för då sliter du ner mer och får fåror där smutsen fastnar ännu mer. Jag använder oftast bara såpa (koncentrerad som spritsas ut på fuktad teak) och gnuggar på tvärs med svamp med vit skurduk. Då slits det inte så mycket. Men en del "solbränneflock" som ditt drabbas jag också av från min odlade teak.
  7. 1 poäng
    Jag kan ju likaväl lägga in en bild från dagens båtupptagning. En typisk dag då nätet känns som en extra trygghet, när 4-åringen vill hjälpa till på ett frosthalt däck. Det sattes upp när han var 2. Han själv gillar det, det känns ju betydligt säkrare såklart, och det har nog räddat lite prylar ibland. Som du ser har jag öppet i för och akter, annars blir det hopplöst jobbigt med förstöjningslinorna. Jag har bara spännt ner nätet genom att låta skruvskallarna till mantågstolparna sticka ut en mm eller två, så en nätmaska kan hållas ner av varje skruv, det räcker för oss. Vi har en hund och en halvårsunge också så det känns rätt att ha nätet, har inte ångrat det alls. Det stör bara när man fiskar, men det går ändå.
  8. 1 poäng
    Hej, Vi satte när kring sittbrunnen förra året, mest för att fånga grejer. Det räddade nog ett och annat, dock ej nappar som kunde slinka igenom maskerna... Jag drog mantåget igenom och spände ett snöre mellan mantågsstöttorna längs med däck. Det som talar mot är att det är jobbigt att sätta dit och att det är lätt att fastna i något vid kritiska manövrar. Dessutom kom jag på efter att det var monterat att vinschhandtaget tog i. /j
  9. 1 poäng
    Kan man inte göra som i skurmaskiner.. dela upp tanken med tätt flexibelt membran. I takt med att du tömmer färskvattensidan av tanken så fyller du gråvattensidan. Den vehöver kanske vara något antal liter mer tilltagen. Då gör man ju typ två flugor
  10. 1 poäng
    Jag köpte ett servo, eller en motor, viket du vill, som monteras ovanpå en befintlig kulventil eller liknande. Dessa finns i minst två olika storlekar. Jag planerar att köpa fler nästa gång jag är i ”Kinna” jag kan ju ta hem några till dig också, om du inte berättar det för alla som heter Greta. Kan skicka en länk via PM om du vill.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Jag monterade också 38mm T-rör i plast. Var hittar man en servostyrd två vägs 38mm ventil till bästa pris? Hade ju varit gött att slippa att rota i "badrumsskåpet" i båten vid nödtömning där den manuella kulventilen sitter nu.
  13. 1 poäng
    Två firmor som specialiserar sig på dyneema-riggning: Colligo Marine https://www.colligomarine.com/ Kraken Structures https://www.facebook.com/SeaMonsterStrong/ Töjning är inte ett problem med dyneema, det är därför det blivit möjligt att rigga med "plast". Den stora nackdelen verkar vara skavrisken. Jämfört med rostfritt så är det ju betydligt lättare att vid inspektion se begynnande fel. Sailing Zingaro och Tula's Endless Summer är två YouTube-kanaler som har en del innehåll om stående rigg av dyneema.
  14. 1 poäng
    Sedan tillkommer pris för motor och dess installation...
  15. 1 poäng
    Borde inte basdata skilja sig främst mellan ”planande” och ”deplacerande”? Eller har jag missat nåt?
  16. 1 poäng
    Nej av den enkla anledningen att det inte är något problem Dock är det alltid bra att hälla i medel mot beväxtning samt kontrollera tätningen i tanklocket
  17. 1 poäng
    Ja det kan jag göra, men varför ska jag hjälpa dig att tjäna pengar?
  18. 1 poäng
    Jag satte ett T-rör istället för den medföljande kröken på septiktanken, en till sug och en till nödtömningspumpen. Valde plast T-rör (fanns bara det hemma just då på marinan). Fungerar fint på 3 tömningsstationer iallafall, Jungfrupattarna (flotten), Nyköping och Trosa. Var lite orolig att packningarna skulle gå sönder i toaletten, men med samtal med Jabsco så kunde man köra så enligt dom, har ju 2 års garanti, nu 1 år kvar... Kör med 25mm avluftning och inget kolfilter. Inga tabletter eller dyl, testat det, blir bara värre. Visst kan det komma en puff av bränd doft när tanken är nästan full vid en spolning, men vad gör det?
  19. 1 poäng
    När det blev kabelbrand pga kontakt mellan statmotorns poler och motorblocket pga att en skruv brustit .önskade jag att jag haft en säkring. Osannolikt, ja. Startmotorn är på 80 A och jag satte dit en 100 A säkring. Brann på tredje starten, högst ett par sekunder per start. Satte dit 200 A, hittade ingen 150 A, har hållit i tio år. Enda gången en bilmotor har brunnit var när jag glömt sätta tillbaka bränsleslangen efter att ha meckat med förgasaren. Men då hade ingen säkring hjälpt.
  20. 1 poäng
    Det företaget har nog ställt till det för fler båtägare än de hjälpt med sina skrämselråd. Och tyvärr skapat en stor förvirring och gjort båtägare nojjiga när de predikat sin spänningsfallsreligion, samtidigt som de skinnat många på pengar de inte hade behövt lägga ut. Påminner en hel del om kabelhysterin inom HiFi-världen när den rasade som värst. Nu säljer t.o.m. HiFi-nördaffären vinylspelare med Blåtand så man kan "uppleva det oförstörda vinylljudet i din moderna anläggning". Tur att de inte vet mycket om ljudöverföringsprotokollet på Blåtand....😛 Huvudbrytare skall finnas för att installationen skall vara godkänd. Men det skall givetvis vara en bra och fräsch huvudbrytare, och en sådan tillför ett högst marginellt spänningsfall. För om den skulle ge ett stort spänningsfall skulle den smälta ner ganska snabbt p.g.a. värmeutvecklingen. Jag har en start på min motor som egentligen kräver dubbla batterier för att få tillräckligt mycket kräm, så installationen är känslig för spänningsfall. Kör dock med singelbatteri, då jag har dåligt med utrymme men hittade ett med 1000CCA som gick ner i baljan. Har därför mätt upp hela kedjan från batteri till start för att jaga varenda mV i spänningsfall. Motorkretsen är säkrad med 350A och har givetvis huvudbrytare. Visade sig dock att batteriets inre resistans står får 10 ggr mer spänningsfall vid start än säkring, brytare och kabel tillsammans. Att mäta är att veta. Att köpa Skyllermarksgrejor för att byta alltihop är dock att tro utan att veta. Och det är inte säkert det blir bättre eller riktigare för det. Men det kanske känns bättre. Utom i plånboken....
  21. 1 poäng
    Vår tank är långt ifrån full. Vi har dessutom rme-diesel i den. Jag fyllde på Biltemas biocid för ett par dagar sedan. Till våren skall jag iofs byta tankgivare och samtidigt passa på att suga ur från botten av tanken. Fast jag hade nog gjort på samma sätt ändå. Diesel är färskvara och jag tror på att fylla på när den skall användas (på sommaren). Eller så är jag bara "höstlat" 🙄. Men tankar man fullt innan upptagning finns risken att man, via dieseln, tillsätter mer vatten i tanken (finns iofs bra trattar att använda som "fångar" vattnet). Dessutom tror jag att problemet med kondens i tanken är överdriven (baserar detta på trådar i detta forum). Frågan är vad som är värst? Kondensen eller vattnet som kan följa med dieseln vid tankning? Jag är verkligen ingen expert men så tänker jag. Rätt eller fel? Det finns nog åsikter åt båda håll.
  22. 1 poäng
    Ja men undantaget gäller om man bara har ström till start och lanternor, oftast bara små båtar. Det är aldrig fel med en batterifrånskiljare till motorn och det är heller aldrig några problem o man inte väljer de billigaste brytarna. Visst är det. I mitt tycke lurar de båtägarna på en massa pengar med sina onödigt dyra grejor.
  23. 1 poäng
    Så alla som väljer båtlivet istället för att resa mycket ger barnen en dålig start i livet. 🤣😂🤣😂😂😂 Synd om alla dom DÅLIGA föräldrarna som GER sina barn en dålig start för dom inte har råd med solsemester. Rätt många i Sverige. Bland det galnaste jag läst i på mg faktiskt
  24. 1 poäng
    Både och.. I vårt fall är vi ute med båten vi köpt istället. Lagar oftast mat hemma / ombord Trivs i skärgården och barnen med så bara vinst. Äter ofta matlåda på jobbet vilket ger ett bra klirr i sparkassan . Har bekanta som reser mycket. Mycket Utemat, Ingen bil i, ingen båt, knappt en dator eller tv.. Det är en annan prioritering. Det har vi valt bort.
  25. 1 poäng
    Tack! Då blir det West Systems B-packe! 3*1,2Kg verkar kosta ca 1650 Kr, och 1*6Kg 1790 Kr, så det lutar åt det senare alternativet. Att behöva beställa mer med en veckas väntetid mitt i arbetet känns onödigt. Nådde "point of no return" idag. Hål i skrovet taget. Tog bara 2 timmar,, men bävar lite för slipningen invändigt. Ser framför mig att jobba i ett moln av slipdamm och att jag aldrig ska få ruffen beboelig igen! Förutom att täcka det mesta av inredningen med plast funderar jag på om man skulle tejpa över hålen i skrovet och koppla in grovdammsugaren i det ena hålet så att man får ett utsug på rätt ställe. Det lär knappast hjälpa jättemycket, men kanske lite..
  26. 1 poäng
  27. 1 poäng
    - Vikt: Honda 115: 214 kg Mercury Pro XS 115: 207 kg Evinrude e-Tec G2: 177 kg Tvåtaktaren har alltid bättre vrid och bättre acceleration, allt annat lika. Kolla lite youtube så ser du. Mercury har för övrigt lanserat en fyrtaktare som ska ha samma vrid och acceleration som en tvåtaktare. Samtidigt passade man på att sänka garantin till två år, Evinrude har fem år. Go figure... - Okänslig? Det får du nog utveckla - Vinterkonservering på en E-tec gör du själv med en knapptryckning innan du tar upp båten för säsongen. Annars är serviceintervallen tre år. En fyrtaktare måste som bekant servas varje år, plus kamremsbyten osv. - Se ovan Aja, detta var inte tänkt att bli en fyr- vs tvåtaktstråd, själv har jag en av varje och båda har sin plats, utan handlar om att när man är VD för Sweboat så ska man inte bidra till okunskap om det man representerar.
  28. 1 poäng
    Nej, du har nog rätt i att det är ovanligt på segelbåtar... Har du sett någon Ryds 510 Gti nån gång? Det är nämligen en av de vanligaste styrpulpetbåtarna du möter på sjön. Och under en väldig massa år så var Mercury Optimax 75 den vanligaste motorn på dessa. Och som du kanske gissat är det en direktinsprutad tvåtaktare, men det är det många som inte förstår. Tydligen inte ens Sweboats VD 😉 Evinrude som bara tillverkar tvåtaktare hade tydligen 7,8% av nyförsäljningen 2015: https://www.marketresearchfuture.com/statistical-reports/gasoline-powered-outboard-marine-engine-2176 Resonemanget är i alla fall märkligt och felaktigt. För att jämföra med bilsidan så blev det exempelvis förbjudet att sälja dieselbilar utan partikelfilter 2009. Men jag hör aldrig någon som säger att det är förbjudet med dieselbilar idag.
  29. 1 poäng
    Ibland får man acceptera att vardagsspråket har andra betydelser av ord än de strikt tekniskt korrekta eller fackspråkliga. Om "tvåtaktare" för en genomsnittlig person de facto betyder "tvåtaktare baserad på gammal teknik, med hög förbrukning och smutsiga avgaser", så är det den definitionen man får förhålla sig till när man tilltalar en bredare krets. Alternativt förtydliga att det finns nyare varianter som inte är förbjudna. Nja, var och varannan båt, det stämmer inte. Jag har inte sett många alls genom åren. Kanske på nyare, högpresterande båtar med absurda mängder hästkrafter, men den lilla styrpulpetaren, segelbåten, ekan, som utgör en stor majoritet av utombordarförsedda båtar, där finns de nästan inte alls. Och även de där övermotorerade monsterbåtarna har ofta rätt gamla motorer. De båtar av den typen på bryggorna intill vår båtplats kan ha motorer från 90-talet eller ännu äldre. Få insprutningstvåtaktare. Jag skulle bli förvånad om den typen av motor utgör ens en procent av alla utombordare på båtar i dag.
  30. 1 poäng
    Mycket märkligt resonemang. Så för att många inte har förstått att tekniken kring tvåtakt har gått framåt såpass att den är både snabbare/snålare/renare och lättare än motsvarande fyrtaktare, så ska vi inte låtsas om att Optimax och E-Tec faktiskt är tvåtaktare? Då anser i alla fall jag att man som VD för Sweboat bör upplysa om detta, snarare än att sprida felaktig information. Inte minst för sina medlemsföretags skulle, de som säljer dessa motorer känner förmodligen inte att Sweboat tillvaratar deras intressen. Sen nischprodukt, åtminstone här på västkusten sitter det en E-tec eller Optimax på var och varannan båt. Skulle vara intressant att se marknadsandelar på nyförsäljningen.
  31. 1 poäng
    Hej, var siter denna koppling? Jag har en D4 2008 och vi ansluter sugslang på BB sida (ovansidan). Det kommer upp ett rör precis framför vevhusventilationsfiltret. Man drar loss en gummi-propp som sitter i hålet och ansluter gummi-slang med slangklämma. Fungerar perfekt med el-driven pump. (Slangen måste vara armerad, annars blir den platt då man suger varm olja). // Mats W
  32. 1 poäng
    Varför tror ni dom köpte SevenMarine för nåt år sedan? /Kaj
  33. 1 poäng
    Ja och höljet var i gummi eller bakelit. Fördelen med mässing var askruvarna inte rostad, det brukar vara det största problemet. Löda är inga problem, vira ihop och löd bara. Men se till att du har en bra lödkolv, jag kör 230V kolv på invertern. 12V kolvarna är bara leksaker. Pressa är bra men inte med plastisolerad kontakter, de får inte tillräckligt med tryck. Bör sese som ett provisorium. Skarvklämmor fungerar också bra, framförallt för tunna kablar. Finns i lite olika storlekar. De är fyllda med vaselin. Jag skarvar alla signalkablar med sådana, de är snabbjobbade eftersom man inte behöver skala kabeln. Men är det praktiskt så kör med sockerbitar men spraya med KONTAKTSKYDD så håller det länge.
  34. 1 poäng
    Skröna, ja väldigt nära. Jag konstruerar några exempel. Vi utgår från en tank på 1000 liter = 1 m3. Enklast är att se vad som händer när vi använder dieseln och suger in luft. Vid 20 C kan luft maximalt innehålla 17 gram vatten/m3, sedan blir det dimma. Det är mycket ovanligt att luften innehåller så mycket fukt, men vi antar att båten bara körs vid sådana tillfällen. När tanken är tom har det alltså kommit in en matsked vatten i tanken. Ett annat exempel. Båten ligger på land över vintern med tom tank. Vid 10 C kan luft maximalt innehålla 9 gram vatten/m3. Det är inte så ovanligt att luftfuktigheten är så hög på vintern. Vi antar att lufttrycket varierar väldigt kraftigt, säg mellan 1100 och 900 mbar, och ganska snabbt, kanske en gång per vecka. Från 900 mbar till 1100 mbar och tillbaks till 900 mbar på en vecka. Det händer aldrig och framför allt inte vecka ut och vecka in, men som ett exempel funkar det. Det kommer då in 20 liter luft i tanken varje vecka och på 20 veckor kommer det in 400 liter ny och fuktig luft. Det blir inte ens en tesked vatten. Sedan ligger alltid båten med 1/2 tank hela sommaren, dvs. i 30 veckor. Lufttrycket varierar på samma sätt som på vintern. 10 liter luft per vecka blir 300 liter luft som innehåller 17 gram vatten/m3, dvs. ca. en tesked. Om man kör upp 4 m3 diesel på sommaren, ligger med halv tank hela sommaren och med tom tank hela vintern får man alltså in ca. 3/4 dl vatten i tanken under ett år. Det krävs extrema väderförhållanden, men det går i alla fall teoretiskt att få in nästan en dl vatten i tanken per år. Skröna eller inte, bedöm själva. Eftetsom jag är lite yrvaken kan det ju blivit lite tankefel som säkert någon hittar. Låt säga att det blir en hel liter vatten per år, fortfarande lutar jag åt att det är en skröna. Mackey (Ändrat lite, hittade själv ett fel.)
  35. 0 poäng
    Men för såna jättemotorer är det mindre intressant. De allra flesta tvåtaktare i dag är småmotorer, säg under 50 hk. Vi har en sexhästare bak på segelbåten. Tvåtaktare på ca 30 kg. En fyrtaktare hade vägt närmare 50, vilket gör den mycket svårare att hantera vid av- och pålyftning, och tynger också ner aktern mer (vi har haft en tyngre på för jämförelse). Fyrtaktaren måste läggas/hanteras i vissa vinklar och lägen, medan tvåtaktaren kan läggas hur som helst. Tvåtaktaren har inga särskilt känsliga delar inuti, medan fyrtaktaren har synkroniseringsmekanismer som är känsligare, bl a. Och fyrtaktare är dyrare i inköp.
  36. 0 poäng
    Men flera av egenskaperna som tilltalar med traditionella tvåtaktare finns inte i de moderna, insprutade varianterna. - Den låga vikten i förhållande till motoreffekten. - Okänsligheten vid hantering och drift. - Den mekaniska enkelheten vid service. - Låga kostnader generellt, förutom för bränsle. Insprutade tvåtaktare är i stort sett som fyrtaktare i allt väsentligt (ur ägar- och användarsynpunkt), så nog är det en nisch.
  37. 0 poäng
    Fast i stort sett stämmer det. Det folk menar, i vardagligt tal, med "tvåtaktsmotor" är just såna som inte längre får säljas (tillverkas får de nog, men det är ju av akademiskt intresse om de inte går att sälja lagligt). Att det finns en liten nischprodukt som formellt är tvåtaktare, men skiljer sig ganska mycket från gemene mans uppfattning om det, är en parentes. Egentligen är det väl utsläppskraven som är omöjliga att uppnå med en traditionell tvåtaktare, så att de indirekt är förbjudna.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...