Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-18 på alla områden

  1. 2 poäng
  2. 1 poäng
    2:an ska vara i botten, det är nr 1 ( luftskruv som du benämner den) som man kan justera ihop med 3:an om det nu är tomgångsskruven.. Alla justeringar ska göras med motorn belastad, dvs båten säkert förtöjd vid brygga. Får man tomgång kontra lågvarvsnål ( luftskruv) fel så går motorn taskigt på tomgång och stannar i regel när växel läggs i o ur. Fullgas och mellanregister har fasta munstycken.
  3. 1 poäng
    Hej, Har nu klippt av en halvmeter kabel, skarvade den och satte dit nya ringkabelskor. Sedan så fungerade både PÅ/AV knappen.
  4. 1 poäng
    Jag behöver byta glas i mina Gebo-luckor och har fått fram att Hönö Båtrutor gör detta. Han byter på alla vanligt förekommande märken verkar det som, bara att lämna in luckan så löser han det.
  5. 1 poäng
    Kaminfläktar funkar! Här är en billig från Clas Ohlson, https://www.clasohlson.com/se/Kaminfläkt-med-2-blad/p/40-9836-1 Ingen garanti att just den är långlivad, men en god vänn har en sedan många år i sommarstugan. Inte direkt svar på hur det kan funka i båt. 🙁
  6. 1 poäng
    Nejdå Ut i friska luften, utanför skovet alltså. Funkade fin-fint för mig.
  7. 1 poäng
    Albin 57 är helt klart en pansarkryssare jämfört med campus. Tjock plast som alla 70-talsbåtar, lite mer ombonat med teak och ger ett allmänt oförstörbart intryck i jämförelse. Den väger åtminstone ett ton. jag har inte vägt, men jämfört med andra laster på samma kärra har jag en känsla av runt 1100 för båten som den kom från fabrik och 1200 med utombordare och ankare och annat nödvändigt bråte. Så jag sitter, äter, går på grund och sover hellre i albin. Campusen borde vara lättare att få fart på, drygt 19% skillnad på lys-talen. Om du ska köra mycket trailer är campusens låga vikt ett argument för den. Lägre förbrukning på dragbilen, lägre krav på en rejäl dragbil och något smidigare att sjösätta. Sen är ju campusen 25 år nyare också. Men dyrare. Svåra val! Men en del av nöjet är ju att titta på båtar och hitta den som passar just dig
  8. 1 poäng
    Nu vet jag inte alla hur din båt ser ut, men om utrymmet är en förpik eller akterhytt kan ju inte spela nån roll. Så: ja. köp gärna en zalman fanmate 2 fläktregulator eller annan som passar. Men montera fläkten först, så det blir gjort, så kan du pilla dit en regulator vid behov.
  9. 1 poäng
    Jag har kört med hårvax i många år! Funkar bra på ostkusten. Tipset kommer egentligen från Practical Boat Owner där någon använde lanolin (dvs den sorts fett som får har i ullen) för att slippa påväxt. Och i England växer det som bekant tappert. Lanolin är ett väldigt hårt fett och snudd på omöjligt att tvätta ur. Känns igen på att det luktar rätt illa, typ som ett...får. Då var det inte helt enkelt att hitta lanolin i vettiga förpackningar, kan vara annorlunda nu, men så upptäckte jag att ett billigt hårvax som heter Dax Wave & Groom luktade tämligen illa och mycket riktigt - det innehåller mest lanolin (och nån slags parfym för att dölja fårdoften, funkar inte!). Finns säkert annan liknande gegga. I alla fall så testade jag att smörja in propellern generöst och när båten kom upp på land så var den fortfarande rejält kladdig. Och tulpanfri. Har kört med det i minst femton år nu, även på medelhavet. En burk Dax kostar under 50 spänn och räcker flera år.
  10. 1 poäng
    Tror inte det fungerar, om det luktar där så kommer det från nedbrytningen av fekalier. Men det luktar inget om det kommer in tillräckligt med luft. Det framgick väldigt tydligt efter studiebesök på reningsverket. -- Separett har även del lösningar.
  11. 1 poäng
    Jag har en Albin 57 sedan 2012 som jag är väldigt nöjd med. Bättre byggkvalitét jämfört med Fabola som är smäckigare, dock lättare då de har ballastvatten istället för kölvikt. Gott om utrymme under däck med 4 kojplatser, dock endast 130 cm i höjd men Fabola är även de grunda om man inte går upp till den stora 7.4 med höjbar taksektion. Albin kräver en specialvagn (original) då kölen fälls upp och ligger under skrovet där Fabola har en kölficka för kölbladet. Albin är bredare än Fabola vilket mer utrymmen och mer rätande moment vid segling. Båten är 5.25 i vattenlinjen men att hålla runt 6 knop i vindar mellan 6-8 m/sek ser jag inte som några problem. Sedan är det priset som skiljer mest. Men det finns andra båtar som kvalar in i denna båttypen. Jeanneau Sun 2000, First 21.7 och sedan finns det några till men priserna sticker fort iväg på dessa nyare båtar.
  12. 1 poäng
    Enklaste sättet som fungerar för mig är att passa på att gnugga propellern och axeln med en grov svamp i augusti. Man brukar se när de små gynnarna har börjat sätta sig, ser ut som små trådar som hänger fast, då är de enkla att tvätta bort. Efter det så brukar det inte växa något mer. Man får ju bada lite förstås, men det räcker med ett par fridyk med cyklop så är det klart. Billigt och miljövänligt är det också....
  13. 1 poäng
    Låter som du är typen som fortfarande betalar räkningarna genom att gå till Posten? Autopilot, AIS och plotter är fantastiska hjälpmedel. Är dock långt ifrån ett stolpiller som råder bot på dåligt sjömanskap.
  14. 0 poäng
    Aha! Nu börjar jag förstå. Dessa konstiga möten å kursändringar å situationer som uppstår när jag kryssar å det är "trångt", säg kanske 100-200 -300 meter i sundet. Möter en båt där som fullständigt struntar i allt å sista stund undviker en ombordläggning. Det är de som har programmerat in kursen hemma under vinter på sin "plotter/GPS/autopilot" genom att titta på sjökortet. Lägger upp en rutt heter det visst. Sedan "pratar" apparaterna med varandra. Sedan äre bara att trycka på knappen å gå under däck å käka sill å nubbe.Nu fattar jag. Då kan man se på TV åsså eller hur? Åsså sätter vi på AIS så kan de stora fartygen hålla undan för oss i god tid.Apparaterna pratar med vanadra, (men inte med trafiken på sjön å de andra båtarna.) Härligt med teknik. Men i slutändan, med allt det där, vad skall man på sjön att göra? Kan man inte se på TV å ta en sill å nubbe på bryggan? Billigare å mindre farligt å trevligare för andra som gillar att just vara på sjön å uppleva det de ser. Jag har tidigare föreslagit att man knyter snöre mellan prickarna å hakar i båten i dem så äre bara att tryggt å enkelt följa med, ungefär som tåget. Då slipper man köpa en massa apparater , bara betala å knappa in destinationen å haka på snöret. De som skall åt andra hållet byter från röd snöre till grön snöre. Praktiskt. Sorry, förstörde tråden nu? Kunde inte låta bli att reflektera över utvecklingen. Drar man ut det hela i sin spets så blir kontentan att fler å fler okunniga/oerfarna kommer att vistas i områden där de inte kan hantera varken båt eller en situation.Vi tappar erfarenhet å kunskap på sikt överlag. På bekvämlighetens altare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...