Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-15 på alla områden

  1. 3 poäng
    Dom är frisimmande larver som sätter sig fast litet varstans, det gäller då att lura dom att båtens botten eller propellrar är någonting annat än fasta föremål. Och det är det som Hempel försökt göra med SilicOne. Den färgen är som ett silikonöverdrag. Jag har ju sett det att då man kladdat med silikon eller andra marina tätningsmedel under vattenlinjen så fäster det inga havstulpaner just där, men på sidan om, så det är nog en bra uppfinning, SilcOne, dessvärre är den för dyr att måla hela botten med. Sedan lär havstulpanproblemet vara värre här i väster, sägs det, det beror kanske på vattnets salthalt. Om man skall bli kvitt dessa larver, till att börja med, så bör man då kanske skrubba botten ofta, i alla fall på de ytor där larverna sätter sig fast, oftast då i olika skrymslen, eller på min båt även i slaget direkt under vattenlinjen. När de väl satt sig fast och bildat ett skal kan man inte skrubba bort dem, då får man skrapa med en isskrapa, och då gäller cyklop och snorkel, samt våtdräkt om det är kallt i vattnet. Om nu det är så att sillen fiskas för hårt, blir det färre torskar och andra rovfiskar som då äter färre havstulpanslarver (och andra organismer) som ställer till förtret för oss... Så köp inlagd abborre och rökt sik istället för inlagd sill, eller korv och hamburgare...😵
  2. 1 poäng
    Aha, Axopar har utombordare. Sorry, Kane har rätt.
  3. 1 poäng
    Min botten är inte så stor, så monetärt skulle SilcOne inte va några problem. Det jag räds är att den ska vara svår att få bort.. silikon annars skapar ju en beläggning som inget fäster på och som är svår att få bort när man vill måla ytan
  4. 1 poäng
    Det gäller väl bara på ostkusten eller har jag fel?
  5. 1 poäng
    Hej, jag tror att basmotorn för D2-55 är en Perkins motor eller möjligen en Shibaura. Så är det rätt är nog skillnaden noll. Förutom att VP säkert är dyrare på allt!
  6. 1 poäng
    Det är liksom det som det handlar om. Om alla gör något, så kommer vi väldigt långt. Om man rycker på axlarna och säger ”men alla i Kina då..?” tja; då lär alla i Kina göra samma sak och säga ”alla i Europa då..?” Så. Det är ingen som påstår att Sverige skall rädda världen. Men om vi går först, om vi visar att det går att förändra... tja, då kanske förändring sker. För oavsett om man tror på den globala uppvärmningen eller inte finns det väl ingen som tror att det är bra för miljön att köra på fossila bränslen, att köpa mat och prylar från andra sidan jorden, att köra bilar som släpper ut avgaser osv..? Eller?
  7. 1 poäng
    Utmärkta tips från Peter K. Det man ofta missar i debatten är att det går att MINSKA, man behöver inte SLUTA. När ytterligheterna debatterar blir det ju lätt polariserat. Många har insett att lösningen på det mesta inte innebär att man går till ytterligheter utan att det mesta går att förändra med måttliga åtgärder om många gör det. Det är ingen poäng i att några få helt överger bilen eller båten. Den stora miljövinsten finns i att alla tänker efter lite och gör smartare val. Själv har jag t.ex.. minskat min bränsleförbrukning med 30 %. Jag behövde inte köpa en ny miljöbil för det, jag bara planerar och undviker impulskörning. Tidigare var det lätt hänt att man hoppade i bilen och åkte in till stan för att handla skruv när det tog slut under kvällens projekt. Numera lägger jag det på minneslistan och åker via skruvaffären på hemvägen från jobbet. Stannar till för att handla mat på samma gång. Samma sak med rött kött, Det gick enkelt att minska på det också. I stället blir det några vegetariska måltider per vecka. Samma sak där alltså, det gick att MINSKA utan att SLUTA. (dessutom mår jag av någon anledning bättre efter det draget...)
  8. 1 poäng
    Det är en läpptätning (kallas även simmerring - kolla om du inte läst fel) https://sv.wikipedia.org/wiki/Läpptätningar Siffrorna "kan vara" innerdiameter (25), ytterdiameter (47) och bredd (10). GACO är tillverkaren https://gacoseals.co.uk/ Min rekommendation: Efter upptagning så lossar du slangklämmorna som håller gummislangen mot propellerhylsan. Lossar propelleraxeln från kopplingen i motorn. Dra ut axeln ur tätningen (ev sätt en slangklämma om axeln så kasar den inte ur propellerhylsan). Ta loss axeltätningen o gummislangen. När du delat på slang o tätningsklumpen så kommer du att se att det sitter en läpptätning även i andra änden av klumpen. Pressa ur tätningarna (kom ihåg åt vilket håll de är vända, den yttre är nog vänd motsatt som den inre). Ta med dem till någon som säljer läpptätningar (eller leta upp på nätet). Köp två nya tätningar o pressa in. Om möjligt så försök få tag på tätningar med rostfri innerspiral (det brukar gå att köpa rostfri spiral som löst tillbehör, den normala är av vanligt stål som kan rosta om det kommer in vatten i tätningen). Köp ny gummislang (den är ju lika gammal som läpptätningarna o ser lite gammal o svullen ut). Återmontera med nya slangklämmor (det ser snyggt ut att ha skruvhusen bredvid varandra men det är bättre om de sitter förskjutna på sidorna av slangen). Att pressa in fett i kopplingen är alltid en riskfaktor om du pressar in för mycket (läpptätningarna kan pressas ur), så tryck inte in för mycket. Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja. Burken hängs på lämpligt skott i motorrummet så att oljenivån hamnar en bit över vattenlinjen och med fritt fall så det inte ställer sig luftbubblor i slangen. Du kommer snart att få förslag på att istället köpa en modernare tätning (det kommer alltid i frågor om axeltätningar...). Det är såklart ett alternativ men din befintliga kommer att fungera klanderfritt i många år efter denna rätt billiga renovering (läpptätningarna kostar inte många kronor). Jag hade en likadan tätning i 15 år på en tidigare båt. Bytte till oljesmörjning efter ett par år o sedan behövdes bara en koll då o då på att det fanns olja i burken (förbrukningen av olja är försumbar, en liten skvätt vart tredje år ca). När du har av tätningen så passa på att kolla att propelleraxeln sitter väl centrerad i propellerhylsan. Om det behövs så rikta upp motorn (gummitassarna kan sjunka ihop lite med åren).
  9. 1 poäng
    Jag tänker på förbrukning/fart när jag säger påverka. Är huvudanledningen att jag gjort detta. För att få en fin botten med giftfri färg. Du har naturligtvis en poäng, men jag ser inte att detta händer över en sommar. Är inte orolig för böldpest.
  10. 1 poäng
    Jag har inte skrapat där stöttorna står. Så där ligger gammal färg, ingen risk att det ska bli någon böldpest över några månader för den sakens skull. Slött är väl kanske fel ord. Har en hel del annat som måste göras innan båten ska i nästa helg så hinner inte.
  11. 1 poäng
    Glöm inte: "En god avföring är den bästa huvudkudden!"
  12. 1 poäng
    Det är i alla fall utsläpp av fosfor och kväve som Helcom ville komma åt när man tog beslutet. Man sak inte heller pinka i havet utan på land - någorlunda långt från strandkanten - så att växterna kan tillgodogöra sig näringsämnena innan de rinner ut i havet. Urin kan minska utsläpp av skadliga ämnen från förbränning, men det krävs väldigt noggrann styrning och rätt temperaturfönster för att få "rätt" resultat, annars kan det bli ökade utsläpp istället Mackey
  13. 1 poäng
    Eftersom meningen med att inte kissa och bajsa i naturen är att minska övergödningen är det ju dumt att släppa ut urinen med avgaserna. Mackey
  14. 0 poäng
    Slött... jag flyttar mina och börjar om...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...