Jump to content
Friday 04 December 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/11/2019 in all areas

  1. 2 points
    Hej Jag har använt biltemas 100amp batterier i många år. Dom fungerar kanon bra. Har av misstag dragit ner dom till 9volt. Men laddade upp dom igen alla fyra funkade precis som dom ska. Har använt biltemas över 10 år Torgny.
  2. 2 points
    Köpte hem en 4 bladig Solas idag, 17" enligt ök me killen på propellertrim ska bli mkt spännande å se skillnaden nästa sommar
  3. 2 points
    Men jösses... Det låter ju som om "forskaren" du hänvisar till saknar grundläggande kunskaper. Det där "resultatet" får man om man vänder på orsak och verkan i allmänna gaslagen. Ju mer jag läser i den här tråden, desto mer förfasas jag över hur illa det är ställt med förnuft, källkritik och resistens mot mörka krafters försök att sprida konspirationsteorier. Måste vi verkligen ha det här tramset på ett båtforum? Jag vet att det är höst och att båtsäsongen är över för de flesta, men vi kan väl snacka genomföringar, påväxt i diesel, konservering av utombordare eller nåt annat jordnära och konstruktivt i stället för att älta nonsens här?
  4. 1 point
    Köp en riktig, som är beprövad. Där du får ström/spänning och framförallt vad som går in och ut i batterierna.. Battman, Sim marine Pico eller liknande, mer pengar - absolut, men det är instrument som fungerar.
  5. 1 point
    Oj, så pass. Då får det nog vara. Man kan ju som Silverfox skriver hämta en del program innan man ger sig av. Hur är det med att skicka korta textmeddelanden till sina anhöriga, finns det någon billigare lösning där? Mackey: Har du samma inställning till böcker, eller har det att göra med typen av medium? Personligen uppskattar jag att kunna ta del av samhället och kulturen, som också är en del av verkligheten, även till havs. Dessutom kan man lyssna på radio och segla samtidigt. Men alla är olika.
  6. 1 point
    Man tycker ju att det med dagens utveckling borde kunna fungera bättre än för 20 år sedan men tydligen inte alltså?
  7. 1 point
    Jag brukar ta högtryckstvätt (inte på slangar och bälgar) för att få bort det mesta. Spruta på Barnacle remover, låt verka i några minuter och sen högtryck/rotborste igen. Upprepa tills det är borta. Jag ska spraya mitt drev i höst/vinter med Jotuns drevfärg som funkar bra mot beväxning. Hade det på mitt gamla drev.
  8. 1 point
    En slang är väl varken extremt dyr eller svår att byta! Förmodligen luftning eller slang till trycklogg.
  9. 1 point
    Det blir inte bra att sy med det gamla kapellet som mall. En bra kapellmakare gör egna mallar och sedan sitter det som en smeck. Om man inte har sytt förut, börja inte med ett kapell.
  10. 1 point
    Det är en läpptätning (kallas även simmerring - kolla om du inte läst fel) https://sv.wikipedia.org/wiki/Läpptätningar Siffrorna "kan vara" innerdiameter (25), ytterdiameter (47) och bredd (10). GACO är tillverkaren https://gacoseals.co.uk/ Min rekommendation: Efter upptagning så lossar du slangklämmorna som håller gummislangen mot propellerhylsan. Lossar propelleraxeln från kopplingen i motorn. Dra ut axeln ur tätningen (ev sätt en slangklämma om axeln så kasar den inte ur propellerhylsan). Ta loss axeltätningen o gummislangen. När du delat på slang o tätningsklumpen så kommer du att se att det sitter en läpptätning även i andra änden av klumpen. Pressa ur tätningarna (kom ihåg åt vilket håll de är vända, den yttre är nog vänd motsatt som den inre). Ta med dem till någon som säljer läpptätningar (eller leta upp på nätet). Köp två nya tätningar o pressa in. Om möjligt så försök få tag på tätningar med rostfri innerspiral (det brukar gå att köpa rostfri spiral som löst tillbehör, den normala är av vanligt stål som kan rosta om det kommer in vatten i tätningen). Köp ny gummislang (den är ju lika gammal som läpptätningarna o ser lite gammal o svullen ut). Återmontera med nya slangklämmor (det ser snyggt ut att ha skruvhusen bredvid varandra men det är bättre om de sitter förskjutna på sidorna av slangen). Att pressa in fett i kopplingen är alltid en riskfaktor om du pressar in för mycket (läpptätningarna kan pressas ur), så tryck inte in för mycket. Ett alternativ är att ersätta fettnippeln med ett rör som du ansluter med en slang till en liten burk som fylls med en tjock motor/växellåds-olja. Burken hängs på lämpligt skott i motorrummet så att oljenivån hamnar en bit över vattenlinjen och med fritt fall så det inte ställer sig luftbubblor i slangen. Du kommer snart att få förslag på att istället köpa en modernare tätning (det kommer alltid i frågor om axeltätningar...). Det är såklart ett alternativ men din befintliga kommer att fungera klanderfritt i många år efter denna rätt billiga renovering (läpptätningarna kostar inte många kronor). Jag hade en likadan tätning i 15 år på en tidigare båt. Bytte till oljesmörjning efter ett par år o sedan behövdes bara en koll då o då på att det fanns olja i burken (förbrukningen av olja är försumbar, en liten skvätt vart tredje år ca). När du har av tätningen så passa på att kolla att propelleraxeln sitter väl centrerad i propellerhylsan. Om det behövs så rikta upp motorn (gummitassarna kan sjunka ihop lite med åren).
  11. 1 point
    Svenska wiki Engelska wiki, utförligare Romklubben är en organisation/lobbygrupp/tankesmedja som grundades 1968 av en filantropisk elit på initiativ av Aurelio Peccei, släkten Rockefeller med flera. Peccei ansåg att alla världens problem inte kunde lösas av samhället , framför allt en kommande resursbrist, utan det krävdes ett omskapande till en mer fungerande världsordning. Organisationens syfte är att identifiera problemen och komma på och genomföra de förändringar man ser som nödvändiga. Klubbens ordförande är idag Anders Wijkman. Klubbens första rapport The Limits to Growth, 1972, beskriver problematiken med exponentielt ökande ekonomi och befolkning och är ursprunget till många scenarion av resursbrist, peak food, peak oil, peak fosfor mm. 1974 kommer en vidareutvecklad version kallad Mankind at the turning point 1991 släpper man rapporten The First Global Revolution och det är här det blir intressant. Strategin är klar: Sammanfattningsvis: En lobbygrupp med närmast obegränsade resurser skall övertyga mänskligheten att det finns ett globalt miljö/klimathot som bara kan lösas om vi ger upp demokrati, tillväxt, välstånd mm. och accepterar en samhällelig nyordning som de har skapat.
  12. 1 point
    Nu har tråden passerat 1000 inlägg. Ska vi se om den håller för 2000?
  13. 1 point
    Det kan jag hålla med dig om. Då ska jag försöka vara lite pedagogisk... Slå på instrumentet o ställ in resistansmätning. Växla mellan att låta mätstiften komma i kontakt med varandra o vara isär. När de har kontakt så kommer siffrorna i fönstret att visa 0 (noll) ohm. Det innebär att det finns full kontakt mellan stiften När de inte har kontakt så kommer siffrorna att visa 1 (ett). Det innebär att det är ett avbrott mellan stiften. Flytta mätstiften till kontakterna på din manöverbordkontakt o se vilket utslag du får på instrumentet mellan de olika stiften o med gaffel i resp ur.
  14. 1 point
    Det är absolut rätt att läsa på och lära mera från olika håll och framförallt bör man kolla så att det finns något vetenskapligt publicerat innan man hoppar på det ena eller andra tåget.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy