Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-06 på alla områden
-
3 poängStändigt denna antisemitism. Alla som delar sånt här är kanske inte medvetna om vilka grumligheter som ligger bakom, men har man inte vett att kolla upp vad man delar får man stå ut med att klumpas ihop med folk som faktiskt står för sån där dynga! Men sidor som den där ramlar man inte bara in på, utan den säger väldigt mycket om vad för åsikter och värderingar man omfamnar.
-
2 poängNär vi talar om konservering: glykol har du i sjövattendelen av motorns kylsystem. Det har alltså inget med cylindrarna att göra. Du kan ta ut stiften och spruta in olja. Däremot ska du absolut inte skruva ur dem och låta det vara öppet över vintern eftersom det då blir fritt fram för både syre och skräp. Skruva alltså tillbaka stiften efter att du spillt i lite olja. Just 5-56 kanske inte är den bästa produkten för detta. Enligt vad jag förstått är den ganska aggressiv och tydligt inte godkänd inom flyget på grund av de korrosiva egenskaperna. Är du inställd på att använda en vanlig multisprej är WD40 bättre. Dock finns det andra produkter som mer explicit är utvecklade just för konservering. Eller varför inte en konservering som du sprutar i insuget, oftast en aerosol som du sprejar tills motorn dör (kvävs). Det brukar kallas att man foggar motorn och produkterna, om du vill googla, benämns fogging oil. Välj ett märke som känns bra så sover du gott.
-
1 poängRätt eller fel. Om någon är intresserad så fungerade det iaf ypperligt.
-
1 poängJag köpte bränsleslang på biltema 3m för 199kr. saknade en bit åkte till min lokala båtdels nisse skulle ha 189kr per meter för exakt samma slang.. så att handla på biltema är inte alltid dåligt
-
1 poäng
-
1 poängTyvärr gäller detta i allt större utsträckning numera även "finbutikerna". Men eftersom de flesta tror dem om mer än så kan de leva på gamla meriter - ännu en tid.
-
1 poängProblemet för många av lågprisbutikerna är att de kan ha en artikel som är hur bra som helst. Nästa sändning från Kina så har de ändrat "råvarorna" som det tillverkats av så det inte håller. Å de säger såklart inget om detta. Tyvärr (beklagligtvis...) så hinner återförsäljarna inte testa leveranserna som de tror är "samma som förra gången" o så får konsumenterna agera testpatrull.... De knusslar oftast inte med reklamationsrätten men det innebär ju alltid extra besvär o ominstallation för oss konsumenter.
-
1 poängKoppla startbatteriet till dynastarten o extra generator till förbrukarbatteriet (två separata elkretsar) så slipper du skiljerelä o har alltid ström att starta motorn med.
-
1 poängAnnars kan du ju försiktigt elle med typ sportflaska åck lång slang fylla på mer kylarvätska. Då kommer ju oljan att flyta uppepå och rinna över. När du fyllt tillräckligt kommer det bara kylvätska å då är oljan borta.
-
1 poängfår man samma skit med söndertorkning med oljeblandad soppa🤨
-
1 poäng
-
1 poängVi chansade och ringde Flipper Marin. De hade på lager så vi åkte dit och hämtade. Kapellet var finsktillverkat och tyget var från Sunbrella. Ingen skillnad mot mitt gamla. Nu kunde man ju tro att kapellet var tillverkat när min båt gjordes men på en etikett stod det att det var tillverkat bara någon månad tidigare. Vi betalade 8500:- vilket jag var nöjd med.
-
1 poängAtt spruta in något i cylindrarna är en del av konserveringen. Man förhindrar att cylindrarna börjar rosta. Det vill säga är dom konserverade när man sprutat in något som skyddar mot rost. Skulle ta något fetare än 5/56 för konservera mina cylindrar
-
1 poängHoppas fler synar bluffen och att pr-kuppen snart tonas ut för att sedan ta slut. Ju fler som synar ju snabbare kommer vi få ett slut. https://bakomkulissernabiz.wordpress.com/2019/10/04/precis-som-vi-misstankte-kontrolleras-greta-thunberg-av-george-soros/
-
1 poängOm du tycker det är krångligt att ta bort expansionskärlen så kan du säkert få bort nästan all oljan genom att suga ur den med oljesugen. Lite grann olja i kylsystemet gör ingen skada. Men dom sagt... häll INTE glykol där det ska vara motorolja.
-
1 poängI min båt blev det så pass mycket frusen kondens på insidan av singelpressen att när den sedan tinade blev det blött på golvet i båten. På den del där dubbelpressen var, skedde inget av detta. Det är uppenbart att det var torrare under dubbelpressen. En båt med god luftväxling får också ökad luftväxling med temperaturskillnaden, så den effekt du pratar om kan snarare vara gynnsam.
-
1 poängHör och häpna. Den båt jag har dryftat med er på forumet har kommit i mitt ägo det visade sig att om jag betalar båtplats och upptagningsavgiften så fick jag båten på köpet. Dock utan utombordaren då den var nyinköpt för ett par år sen så nu är jag lycklig ägare av en Albin Vega hoppas jag. Det värkar nästan för bra för att vara sant 😲😁 Så jag får nog sätta mig på skolbänken och ta båtförarbevis samt lära mig segla Det kommer och bli en kul men utfordrande resa 👏💪 alla tips är välkommen en motorfråga : Albin o21 har den inget oljefilter?
-
1 poäng
-
1 poängKoppar finns i gulmetaller som propellrar ofta görs av. Vissa kvaliteter typ NiBral tål havsvatten utan att korrodera, andra som görs av mässingsvarianter tål det sämre. Dessa mässings- och bronslegeringar ligger galvaniskt väldigt nära propelleraxelstål (som är mera saltvattentåligt än syrafast) och orsakar därför inte galvanisk korrosion på varandra om de sitter ihopskruvade i havsvatten. Gulmetallerna avger små mikromängder av kopparjoner till de närmaste hundradels millimetrarna från ytan, vilket havstulpanerna avskyr och de växer inte på sådana ytor. Om man har offeranoder monterat i elektrisk kontakt med gulmetallen så blockerar dessa avgången av kopparjoner och havstulpanerna kan växa på gulmetallytan. Dessutom medför den av offeranoden skapade korrosionen på offeranoden och motsvarande strömvandring att gulmetallens yta kommer att kasta av sig det man målat på den. Summa summarum: Har du NiBrAl-propeller så skall du INTE ha offeranod, och du kan förstärka skyddet mot havstulpaner antingen med att måla med fungerande bottenfärg, eller också kan du förkoppra propellern. Förkoppring kan vara effektiv uppåt fem år eller mer. Har du en mässingspropeller så innebär förkoppringen att mässingen omges av ett tunt skikt med koppar, och den ligger lägre i den galvaniska spänningskejan, och funkar som en svag men tillräcklig offeranod för mässingen. Även i detta fall måste annan offeranod tas bort, annars blockeras kopperjonavgången ocvh det växer på kopparn. En extra säkerhetsåtgärd när man inte har offeranod är att frånskilja motorns både plus och minus från båtens elsystem. Därmed kan det garanterat inte gå någon korroderande krypström via propellern ut i vattnet när man inte använder motorn.
-
1 poängDet blir lite mindre dramatiskt om man ritar upp hur många Ah man kan använda av ett 100 Ah batteri under dess livslängd. Om man varje gång laddar ur 25 % eller 50 % spelar inte så stor roll, men mer än 50 % urladdning gör det hela sämre och laddar man ur mindre än 25 % får man ut lite flera Ah. Man behöver inte bli skräckslagen om man ofta laddar ur till 60 % och inte helleröverlycklig om man aldrig går under 20 %. Det är faktiskt bara +/- 10 % jämfört med "platån" man normalt ligger på (25-50 % urladdning). Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00