Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-10-05 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Oavsett vad produkten heter, som man ska lösa "lim" med så måste det harmonisera med sånt "limmet" är löst i ursprungligen. Tar man fel kan det ge motsatt effekt. Alkohol, tex etanol, som tsprit, det du köper på bolaget, och liknande har sällan en aktiverande funktion. Är det tvärbundna polymer så är dom åxå nästan omöjliga att lösa upp. Produkter med namn som "label-off", både kemiska lösningsmedel och citrusbaserade mm. Löser många typer av "tejp"-lim.. Aceton och andra "thinner.s" kan i värsta fall ge motsatt effekt
  2. 1 poäng
    . Grattis till ny båt. Sikta rätt när du häller en pilsner nästa gång... Blir onödigt blött annars... Kolla vad som står på locket, så går det bättre. OIL behöver nödvändigtvis betyda Öl. Glykol i motorn, i stället för olja, är rätt skadligt, och framför allt dyrt. Så har du inte gott med plurings på kontot, kan det vara värt att kolla instruktionsbok, eller manual på nätet. Tror knappast du häller socker på laxfilen. Varför då?
  3. 1 poäng
    Har du inte startat motorerna så torde ju oljan ligga kvar i expansionskärlet (expansionstank på Penta-språk) eftersom oljan flyter på vattnet och kärlet är ganska stort. Mitt förslag är att du plockar bort dem och tömmer dem vid sidan av motorn. Efter en ordentlig rengöring är det bara att återmontera och köra (efter lite påfyllning av glykol och vatten). Tömmer du kylvattnet underifrån kommer ju nivån sjunka och du får olja överallt i motorn vilket ju är mindre bra men samtidigt inte något att få panik över.
  4. 1 poäng
    Låt dig inte luras av att säljarna verkar vara trevliga, de kan själva vara rätt okunniga. Och även en mormor kan luras.
  5. 1 poäng
    I helgen hade jag uppstart och allt funkar nu som det ska,hoppas nu på en problemfri sommar. Blir till att fixa med småsaker under vintern,ev kommer jag att köpa en hydralisk jack plate
  6. 1 poäng
    Jag låter alla batterierna stå kvar i båten. Dom som är av den medeltida öppna typen kollar jag syranivån på hösten och på våren. Mina är anslutna till elsystemet eftersom jag tar "landström" under hela torrsättningssäsongen, batteriladdarna styrs av timer och laddar några timmar varje dygn. Även solcellspanelerna är inkopplade som vanligt, men mellan december och februari eller mars, beroende på snötillgången, ligger det en presenning på som inte släpper igenom speciell mycket ljus. Huvudströmbrytarna (=batterifrånskiljarna) är avstängda, om jag inte jobbar i båten och behöver ljus och el. Vidare, efter som jag har "landström" står det en frostvakt under motorn, den kopplas in i eluttag istället för vv-beredaren som då naturligtvis är tömd. Även gasolflaskorna finns ombord, liksom fyllda bränsletankar (diesel), jag har tillåtelse från markägaren, gissa vem det är...
  7. 1 poäng
    Liten uppdatering. Båten åkte i redan i mars men dieselvärmaren ville inte starta i våras så den har varit inlämnad på service och är nu återmonterad. Utan den hade vi ingen lust alls att övernatta och efter det blev jag sjuk. Ingen övernattning alls ännu vilket är ovanligt. I höst har vi haft båten i 10 år och 10 årsdagen inträffar på en helg så då måste vi fira med att sova över. Vi har iaf varit ute en hel del dagtid och här är ett klipp från Stockholms mellersta skärgård.
  8. 1 poäng
    Har paddlat en hel del förr i tiden när jag var ung och rask (= länge sen nu 😉) men min erfarenhet är att om man är i en kajak så är man glad om båtarna drar av. Inte ofta man kan och vill surfa med vågorna utan antingen är man tvungen att göra det, och skickas åt annat håll än man tänkt sig, eller så går det inte pga andra omständigheter. Nu ska jag inte göra så att tråden spårar ur men jag blir ganska less på kajakgängen som i långa led tar sig snett över sund och farleder, eller som bara paddlar mitt i, i en klunga. Helt omöjligt för andra att passera på ett säkert sätt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...