Elektroniska hjälpmedel i all ära men ibland slutar de att fungera...
Vi nattseglade mellan Byxelkrok och Arkösund en nattsvart septembernatt i regnbyar och ca 10 m/s med en plotter som slutat fungera. I huvudsak nyttjades kompass och en handhållen GPS för att ibland kontrollera positionen. Riktigt mysigt att i princip utan sikt sitta med röd nattbelysning påslagen och följa en kompasskurs på en analog kompass.
Även dagtid är det enkelt att snabbt se vart man är på väg på en analog kompass och den har under drygt 30 år utan uppehåll visat kursen utan problem.
Men när en sjökortsplotter fungerar är den ett fantastiskt hjälpmedel.
Förarintyget är inte internationellt. Det innebär det inte med automatik gäller utanför Sverige. Andra länder kan ställa krav på kompetensbevis och de kan acceptera andras länders kompetensbevis. Vilket också sker.
Så är det nog. Jag har inte en susning vad som behövs eller inte. Men myndighetsutövare är myndighetsutövare och fungerar nog, om dom inte har en personlig anledning att vara smidiga, ungefär lika strikt generellt. Och hur ska dom göra då?
Följa med alla bilförare ut på rejsingbanan å kolla hur dom beter sig samt göra personlighetstest... nä körkort =ok
Inte körkort =inte ok
Enligt Northsails guide och Doylesails så vid hårdvind är det en A1-fock som gäller vilken är plattare än standard focken. Samt se till att trimma som British Soling om det är hårdvind.
Soling är en krävande båt att segla optimalt när det blåser. Jag har provat på och var gast med hängsele och burkade aktivt på en kappsegling. Det var jättekul men riktigt slitigt. En Soling ska seglas ganska plant på kryssen (max 20 grader) om det ska bli bra fart och vid kappsegling revas det aldrig.
Men om det är semestersegling så kan man ju sätta in ett rev i storseglet för att minska segelytan och därmed göra seglingen enklare.
Påstås att Cumulus är ritat för att gå bäst vid ca 22 graders lutning på kryss.
Det verkar stämma.
Minskar segelytan tills jag kommer dit, även om det brallar i... Och det funkar.
.
Lite "husmorsknep"
https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/VW8kp/5-enkla-tips-for-att-bli-med-spindlar
Även att duscha/spraya med rosenvatten har jag sett i något tips.
Förarntyg måste du ha. Du måste kunna bevisa att du är kompetent nog att framföra båten. Sedan med din inställning kommer du nog ganska snabbt att hamna i problem med myndigheter i andra länder. Jag känner att du har en lång resa att klara av innan du kan ge dig ut på de sju haven.
Magnetisk kompass och papperssjökort finns alltid ombord på vår segelbåt. Att kunna navigera utan ström är ju en säkerhetsfråga. Så om det blir nyköp så får man väl köpa sig en kompass.
Det finns ett mycket enket svar på dina frågor. Om du seglar med en båt som har svensk flagg gäller svenska regler. D.v.s du behöver inga intyg för din båtstorlek förutom VHF intyg om du har VHF radio eller kanalintyg om du tänker ta kanalvägn genom Europa.
jörgen
Jag tog upp det slitna teakdäcket hos min båt (ca. 20 kv.m.), hyvlade ner ribborna ner till 6 mm tjocklek, och limmade tillbaka dom med West epoxi.
Epoxi, skruvar, Sikaflex etc. kostade sammansatt ca. 1200 € (8 år tillbaka).
köpte http://www.emco.nu/ Visar väl inte exakt förbrukning men ok för det priset.
ful som stryk om man inte lägger ner lite tid med att fräsa såga lite.
Så där! Då var man igång med det! Fick tag i Suzukis program av en tidigare version, köpte kontaktstycken på Aliexpress och grävde fram ett KKL interface jag hade liggande.
Funkar kanon!
Det går även att exportera data i CSV form så man kan ta in det i ett kalkylark om man vill det.
Har inte utforska loggningen så mycket än. Det får bli nästa säsong. Funderar på att dra fram en kabel till pulpeten så blir det lite enklare att kolla under gång.
För att kunna svara på frågan behövs mer info.
Som hur du seglar, t ex?
Och vilka segel pratar vi om; fock eller genua, skall den rullas, skall storseglet bytas också..?
Att en olja är dyr och har samma spec behöver inte på något sätt betyda att den är bättre på något sätt. Det kan lika gärna vara tvärtom.
Produkterna är ju i grunden samma, pumpad ur jorden, innehåller samma tillsatser(från några relativt få producenter), vilka är det dyra i oljan.
Inga bolag häller i mer tillsatser än det som krävs för att klara spec på oljan.