Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Äh, sluta! Alla vet ju att fotogenlampor är lätt riskabla, alla(!) här på detta forum är ju förnuftiga människor som har vett att handskas med öppen eld ombord. Min kommentar om att sådana lampor är lika ofarliga som en bensinmotor ombord var betyngd av viss ironi. Man lämnar ingen sådan lampa eller annan lampa eller ljus med öppen låga obevakad. Man sörjer för god luftcirkulation. Man vet, om inte annat efter @Thomas-1 @thomas_1s inlägg att det blir varmt ovanför och vidtager då lämpliga åtgärder. Om man nu skall skydda sig för allting och vidtaga försiktighetsåtgärder skulle det inte vara mycket man kan göra ombord, eller överhuvudtaget egentligen. Elden skall man ju vara försiktig med, men det finns ju en anledning till att dessa lampors låga är omgiven av glas. Men klart alla riskfaktorer adderas ju till varandra, fotogenlykta + sjöhävning + vilda barn + vilda husdjur + bensin ombord + rökande besättning + gasol + elektrisk gnistbildning + åskoväder med klotblixtar.... Jag är övertygad om att en rätt upphängd fotogenlampa med värmeskydd ovanför är mindre riskfylld av mycket annat man kan ha ombord. Såg förresten en kille i en bensinmotorbåt som grillade på akterdäck... Läste nu häromdagen att det är ett lagförslag på att man måste ha hjälm då man åker elektrisk sparkcykel. Alla vattendrag skall omges av ett fyra meter högt staket. Även fotgängare skall bära hjälm, himlen kan ju falla ned. Vidare skall alla invånare i vissa riskfyllda stadsdelar bära hörselkåpor och skottsäker väst, det blir lag på det!
  2. 1 poäng
    Hade det suttit en wallas1800 skulle det varit självklart att renovera, det har jag gjort en gång tidigare till förra båten. Det var inte särskilt svårt och framförallt finns det reservdelar att köpa. Med denna maskin är det mer tveksamt. Först och främst för att experterna dömer ut den och reservdelar inte finns samt att det känns som hälsovådligt att jobba sig in mot veken. Vad veken sen ersätts med är fortfarande oklart. Finns ju inget färdigt kit. Återstår erbjudandet om beg likadan, som kan visa sig i samma skick som den jag har eller köpa ny kinavärmare. Gillar inte kopior nåt särskilt egentligen, men efter att ha lusläst nätet verkar det ju som att de funkar iaf. Just nu lutar det åt ny Kinavärmare 8kw.
  3. 1 poäng
    Det gör man inte. Det är bara admin som kan göra det. Men det kan ju vara praktiskt att flera konton för då kan Du ju diskutera med Dig själv...😀
  4. 1 poäng
    @tugge Har inte lusläst informationen, men den förfaller ganska gammal. Inledningsvis talas mycket om kvaliteten på bränslet, problem vid höga svavelhalter och vad som gäller för förkammar-dieslar,. Jag antar att din maskin är direktinsprutad. Diskussionen om svavel är nog inte relevant för de bränslen vi har i Sverige. Det talas också om Virgin resp, re-refined base oil, vilket jag tros skall förstås som mineral bas (grupp II) respektive hydrerad/krackad grupp II basolja. Detta är den basolja som används i så gott som all så kallad syntet olja. Båge mineral och syntet är acceptabla men de skall uppfylla API CF-4 och det finns en direkt avrådan att använda API CC och CD klassade oljor. API CF-4 är en utgången kvalitetsklassning och ersätts enligt denna sida av CI-4. https://www.josema.se/page/api-ci-4 Det skall alltså vara OK att använda den olja du först frågade om. Med förbehåll för att jag kan ha förstått något fel.
  5. 1 poäng
    Etylen blir nog jättebra, din maskin är så gammal så på den tiden fanns i stort sett bara den vanliga (etylen). Står det bara glykol om du har en instruktionsbok så är det etylen som gäller. Jag kör själv det i min 40 år gamla sabb, där det bara står just "glykol" och det fungerar utmärkt. Jag hade inte varit orolig alls om jag var du!
  6. 1 poäng
    Nu snurrar ni in er på reparation/utbyte mot en likadan. Visst är det bra för miljön och för hempularen att fixa till gamla saker men det finns ju gränser. Några enkla steg att välja, endast en av följande frågor behöver besvaras med ett Ja för att byte ska vara relevant. 1. Har din nuvarande värmare endast ett effektsteg? => byt! 2. Har din nuvarande värmare samma slangdimensioner som någon av dina föreslagna nya? => byt! 3. Har du pengarna att lägga på en ny värmare? => byt!
  7. 1 poäng
    Du fick inte med modellnumret, men här är i alla fall en del av verkstadshandboken för motorn. Många detaljer att grotta ner sig i. http://www.baads.org/wp-cms/wp-content/uploads/2013/10/Mercury_2-stroke_manual_PART1.pdf
  8. 1 poäng
    Vad fan, det är ju bara pengar! Skitkul grej, logga allt som händer hela sommaren!
  9. 1 poäng
    Utan att veta hur de kinesiska värmarna är kan jag bara konstatera att den moderna värmaren jag har i nuvarande båt är totalt överlägsen alla gamla värmare jag haft! Är det samma dimension på slangar etc skulle jag gå för en ny. Kolla att det är med ljuddämpare i kinavärmarna. Där ligger en av de större skillnaderna mot de gamla, plus att de har flera effektlägen så det inte antingen är som en bastu eller som en vinterdag i Malmö 🙄.
  10. 1 poäng
    Intressant påstående, stämmer så länge man har tur med vädret. Sedan så är det ett himla gnäll om hur många som verkligen kommer iväg. Att så tvivel hjälper inte, alla måste få drömma. Vissa kommer inte iväg, men att hela tiden intala folk att de kommer att misslyckas är förfärligt.
  11. 1 poäng
    Min kompis har fotogenlyktor ombord, hängandes i rufftaket. Han fann små fat av mässing i någon secondhandbutik som hade rätt diameter. Dessa fick ett hål borrat i centrum, i vilket det sattes en mässingskrok som skruvades fast i takbågarna, lampan hängdes sedan i kroken och faten blev utmärkta värme och sotskydd. Själv har jag inte lyckats hänga upp lyktan, har takpaneler med sådan där inredningsduk, den tål nog inte värmen trots skyddstallrik. Led-belysning i all ära, men mysigt är det inte. Kulna höstkvällar är det skönt att ta fram fotogenlyktan, den ger ju litet värme också. Rätt skött och bevakad är sådana lyktor inte farligare än att ha bensinmotor ombord.... en åtta på en tiogradig skala alltså, inte mer livsfarligt än så.
  12. 1 poäng
    klokt val av dig, kör en rejäl sväng innan du tömmer motorn, Jag slarvade förra hösten och bytte med en halvljummen motor och oljan var mycket trög att få sugit upp,,, Iår skall den vara så varm som möjligt sen på med elsugen dir.
  13. 1 poäng
    Är det Greta som skall sköta precis allt som du har problem med nu eller? Kanske Greta har fullt upp med sitt. Kanske du Peka tar och sätter ens lite mer energi än att ringa Axfood på det där med Fukushima så hjälps ni båda åt på varsitt håll liksom. Bara att dra till Japan och sätta dig på trappan till kejsarens residens med en skylt så har du en liten början. I övrigt är det ett dilemma att vi i rika västvärlden har bränt resurser i hundratals år och nu när resten av världen slipper till och vill ha en del av kakan så står vi där och säger "Näää hörni, sådär kan ni ju inte bränna på, då går ju jorden under" Det är med andra ord lite inuti h'''te bråttom att se till att resten av världen ökar sin levnadsstandard på ett mycket smartare sätt än vi i väst. Vår konsumtion har varit deras våta dröm och vi har ju inte moralisk rätt att neka herr Gupta i Indien att skaffa, bil, luftkonditionering i huset och allt annat som vi av någon anledning sett som vår rättighet för att vi varit så duktiga.
  14. 1 poäng
    Jag tror inte, utan jag vet - genom EMC-kraven som finns på produkten för att den skall få ha CE-godkännande på sig. Importörens uppgift att säkerställa detta. Klagomål från konsumenter registreras och hanteras mer seriöst än många tror av återförsäljare - de är ju deras levebröd. Konsumenten kan också klaga hos Elsäkerhetsverket. Och det gör skillnad. Kanske inte om en gör det, men är det två, tre o.s.v. ja, då kan det snabbt hända något. Att svälja förtreten och tiga är att göra sig en björntjänst, och det vidhåller jag. Och det gäller alla saker man betalar för som inte är vad som utlovas (vilket faktiskt störningsfrihet är en av dem, p.g.a. CE). En annan lösning är att gå till butiken och få pengarna tillbaka och köpa en annan regulator som inte stör.
  15. 1 poäng
    Jag tror inte heller man gör någon ekonomisk vinst på AGM. Jag vill bara ha ett vettigt underlag för att välja det ena eller andra. Det verkar ju som de flesta förespråkar AGM men jag tycker fortfarande dom är rätt dyra.
  16. 1 poäng
    Det blir ju lite skillnad på en kommerciell anläggning där annat än inköpspriset påverkar ekonomin. Jag kan hålla med om att AGM har flera fördelar, men jag tror inte att man gör någon ekonomisk vinst privat på att använda AGM. Mackey
  17. 0 poäng
    Herregud! På vilket sätt är det specificerat att en MPPT-regulator inte stör någonting annat. Tror du, IngemarE, att ett klagomål från en konsument kommer att göra att all elektronik i alla båtar byts ut på tillverkarnas bekostnad? Nää! Det handlar om att hantera läget, precis som George_Ohm gör, att utvärdera olika alternativ och själv komma på en smart lösning som fungerar. Utan att klaga!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...