Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-13 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Är inte det där en motor som i princip är samma V6a som sitter i en massa Chevrolet Astro och pickupper mm? Dv s om så är fallet borde bilskroten vara full med donatorer då rosten tog bilarna långt innan motorn var slut.
  2. 2 poäng
    http://richardtol.blogspot.com/2015/03/now-almost-two-years-old-john-cooks-97.html en av många kritiker till konsensusrapporterna, fast konsensus har vi avhandlat tidigare i tråden så det kanske räcker.
  3. 1 poäng
    Hansen racing har, avdragaren ser ut så här, monteringsverktyget ser lite annorlunda ut https://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/avdragare
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Kan säga att vad gäller balsa och fukt inplastat så pratar vi snarare tio år. Balsa bygger man modellplan av stoppa ner det i lite vatten och notera spridningen, är som en wettex duk
  6. 1 poäng
    Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst. Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra. Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏
  7. 1 poäng
    Den här länken till Youtube har en av de viktigaste intervjuer om "peer reveiw" och kvalitets säkring inom klimat forskningen som jag har sett. Intervjun är med Peter Redd och för er som inte vill se hela intervjun, så kan ni börja 11min in och 15min framåt. https://youtu.be/3WbGVAo1hyQ Superbra länk Gusten mycket intressant läsning.
  8. 1 poäng
    Den tråden ser vi fram emot, inte för att skratta utan för det är intressant med projekttrådar
  9. 1 poäng
    Troligtvis har vev, stakar, lager och det mesta av toppen klarat sig, förutom möjligen ytrost. Likaså kolvar. För det mesta blev uppsmörjt med olja, sist motorn gick. Då återstår kolvringar och cylinderväggar (foder?), som rostat fast. Om inte veven rör sig alls, så är det lättare att plocka ur veven och ta lossa en kolv åt gången. Beroende på hur grav rosten är, så kanske borrning, och då nya kolvar och kolvringar. Kan i bästa fall räcka med honing av cylinderloppen. Tror ju inte att kolvringarna stått i vatten hela tiden, då vattnet bpde dunstar och rinner ned i vevhuset. Båtverkstäder är oftast inriktat på just båtmotorer o följdskligen dyrt, så vänd dig du till en motorverkstad för bilmotorer. Bilmotorer är deffintivt vanligare. Eller ta hjälp av nån som håller på med motorrenoveringar. Verkar vara ett bra o trevligt vinterprojekt! .
  10. 1 poäng
    Är det lika åtkomligt som det ser ut och inte alltför besvärlig arbetsställning så hade jag nog demonterat ner till topparna på plats innan jag lyft ur motorn. Fast får man ligga på mage för att komma "ner" är det inge kul... Edit: F.ö. ytterst sällan jag ser anledning att skratta åt någon, i synnerhet inte en med rätt inställning och sunt förnuft. Sedan gör vi alla tabbar (se min hemsida/båtbyggardagboken t ex) oavsett, men dem skrattar man oftast då åt tillsammans. I alla fall efteråt....
  11. 1 poäng
    Hej, Kan ju vara problem med turbon. Vår betedde sig så här, kanske liknande för dig. När man gav "järnet" kom den med kompressorn hjälp upp till ca 3000 till 3200 varv. Tappade då ner till ca 2600 så kompressorn hoppade in igen och fick upp den i varv igen. Efter ett par försök kom den över 3200 och då kunde vi ligga där och även gasa upp till 3600-3700 ca. Men om jag drog av gasen och den gick under ca 3200 så tappade den kraften igen. Då var det att upprepa samma procedur igen. Bytte turbo och det blev en helt ny upplevelse att ha kraften från turbon på hela registret från 2800 och upp till 3850 utan att tappa orken under 3200. Min turbo kändes ok, inget direkt glapp eller tröghet men avgassidan hade för stort spel. Det är tydligen tiden inte körtimmar som är största boven i att förstöra turbon. Säger inte att det löser ditt problem men det löste vårt och lät lite likt i din förklaring. Nu finns en del här som inte gillar att man tipsar om att byta delar så jag får tillägga att det går naturligtvis även bra att renovera turbon. Mvh Jocke
  12. 1 poäng
    En Ryds Camping är ju inte någon särskilt dyr båt om man kollar runt på blocket. Det betyder att man knappast kan sälja sin Ryds och köpa en bowrider för för samma pengar. Bowriders är ju i allmänhet en mycket modernare och mer efterfrågad båttyp än gamla HT-modeller. Det blir alltså en hel del pengar som skall emellan. Har man en båt med bra motor och tid att sätta lite vinterkvällar i garaget på ombyggnaden så tror jag det är ett vettigt alternativ. Klart roligare och mer stimulerande än att glo på Netflix om vinterkvällarna i alla fall 😀
  13. 1 poäng
    Hej Tack alla för svar av skiftande slag . Ang den dråpliga scenen ur sällskapsresan så är min hustru inte lika lättkommenderad . Youtubefilmen med den vackra yawlen med vattensäckarna är ju en suverän lösning. Tillbaka till själva kärnfrågan : hur många grader behövs för att vinna 30 cm. Med hjälp av Flintstones mattelektion gör jag följande. Vättershagabron är 14m vid normalvattenstånd. ( På sjökortet anges segelfri höjd till 12,5 meter.) om jag utgår ifrån att vid kraftigt högvatten på 0,8 meter är den segelfria höjden 13,2 Masten är 13,5 meter = hypotenusan Segelfri höjd är 13,5 - 0,3 meter = 13,2 m ( närliigande kateter) Lutningsvinkel = cosinus =13,2/13,5 = 0,97778 I tabellen ger detta 12,1 grader. Problemet är löst. Nu kan jag dessutom plocka bort stegen och istället inköpa 2 stycken vattensäckar Jag fyller med lämplig mängd vatten och hissar upp i storfall och spinnakerfall. Elegant! Frågan blir då Var får man tag på lämliga vattensäckar. Är kanske storkassarna för byggavfall tillräcklligt vattentäta ? Torde vara enkla att fylla och passagen under bron tar bara nån minut. VAd tror ni? Vid närmare eftertanke : Varför har han 2 vattensäckar?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...