Jump to content
Monday 27 January 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/13/2019 in all areas

  1. 6 points
    Jag har bärgat ganska många båtar (jobbar som bland annat dykare) och har kolleger som har bärgat närmare 1500 båtar. Så lyssna nu. 40 meter är djupt. För att få någon som helst meningsfull arbetstid på botten är det blandgas med helium som gäller och det är dyrt och därtill ganska komplicerat (gissningsvis skulle gasen till din bärgning gå på ungefär de 3000 du säger att dykarkompisen vill ha). Att försöka sig på en sådan här bärgning utan erfarenhet och utrustning är att be om problem och ni har inga som helst marginaler och det finns ingen som kan hjälpa er om det går åt helvete – i princip är det så att vad som än händer på 40 meter och med vanlig luft i tuberna är snudd på lika med döden. Jag är rätt säker på att försäkringsbolaget ger dig full ersättning för båten och låter dig få behålla den om du ber om det. Men om du får behålla båten är det du som är ägare och du är skyldig att ta hand om vraket om något skulle hända. Nu är det inte så sannolikt med tanke på att den är liten och ligger djupt men ha det i åtanke. Nu vet jag inte var du håller till men hade det varit i Stockholm så hade en sådan här bärgning kostat dig mellan 35000 och 50000 om det inte var några konstigheter. Då handlar det om en bärgning utförd av ett erfaret team och by the numbers. Fundera på steget från 3000 till i bästa fall 35000 och vad du eventuellt får för pengarna och om du vil utsätta en kompis för riskerna det innebär. (Kan tillägga att en 1000-kilos lyftsäck från Ursuit kostar runt 3000 kronor och för detta vill du ha fyra samt lyftband – rätt dyra prylar således.) Båten nedan bärgade vi förra fredagen, hon brann och sjönk vid bryggan på 7 meters djup. Det tog runt 8 timmar innan hon låg som på bilden och då var vi två dykare i vattnet.
  2. 6 points
    Mycket tråkigt att din fina båt sjönk, skönt att det ändå gick väl för er. Men. Tycker hela historien låter konstig. Först går du hårt på grund, sen väljer du att ta dej vidare utan att ha bränsle, inte heller en reservdunk uppenbarligen. Du kollar skrovet efter grundstötningen och inget vatten kommer in, efter en timme sjunker ändå båten till botten?! Vad hände däremellan? Hade båten ingen länspump? Fanns det inget att ösa ur vatten med? Hann inte sjöräddningen ut till er förrän efter en timma? Kunde ni inte satt båten på grund igen om det plötsligt öste in vatten? Det är absolut inte min avsikt att låta dryg, jag tycker bara det låter väldigt, väldigt konstigt.
  3. 5 points
    Vad man själv anser att båten är värd, betyder ju inte så mycket om försäkringsbolaget inte håller med. Man får inte per definition det värde som man själv angett i försäkringsbrevet. För egen del hade jag inte velat ha en båt som sjunkit. Allt går att laga i teorin, men elfel och dyl brukar komma krypande efterhand och då är står man själv och betalar. Dessutom finns oftast trä i konstruktionen som blir blött och ruttnar. IngemarE tycker jag tänker helt rätt. Red ut allt med bolaget innan du gör nåt mer och det ni inte kommit överens om finns inte...
  4. 4 points
    Ahh, jävla skitplatta, som inte kan radera citat... Ja, jag är en arrogant skitstövel som inte lyssnar på goda råd, som många gånger inte lyssnar alls, som alltid går min egna väg, som många gånger försöker uppfinna hjulet på nytt om och om igen. Jag har fler oavslutade projekt bakom mig än jag har lust att komma ihåg. Men jag bygger hellre än använder det, och jag har mängder med tankar och funderingar. Vill många gånger hitta mig det där jättebilliga projektet och sätta tänderna i det och bygga iordning det till något som är jag, till en bostad, bil, båt eller annat kul som är väldigt speciellt, annorlunda och långt ifrån konventionellt. Till något som inte liknar det som är orginal. Jag vet att om jag hade accepterat det som är orginal, simpelt och enkelt, så hade jag garanterat kommit billigare undan än min jobbiga väg. För mitt sätt att göra saker och ting på är inget billigt sätt att arbeta på. Jag sparar inte pengar i mina projekt. Trisskryssaren var ett klart exempel på det. Men jag stoppade det projektet innan jag faktiskt hade gått överstyr med det, och jag vet att han som tog över det fick en båt där det tråkiga sliparbetet var klart på, nu var det bara för honom att bygga upp båten på nytt. Sedan så var killen som köpte båten kort i rocken och inte lika lång vandringspinne som jag, så han behövde inte de innerutrymmen på höjden som jag gjorde. Men om båten har kommit i sjön ännu, vet jag ingenting om. Ekan som jag nämnde tidigare är nog egentligen det enda projekt jag verkligen har avslutat. Men jag glömde den i en sjö i Dalsland efter att jag blivit akut magsjuk och fick åka ambulans till lasarettet. Min flickvän hade inte en tanke på ekan när hon snappt packade ihop tältet o åkte efter ambulansen. Och när jag nån vecka senare äntligen igen var bra så frågade jag om ekan och då kom hon ihåg, så jag satte mig i bilen för att åka upp o hämta hem den, men jag hittade den inte, jag hittade nog inte riktigt heller platsen vi tältade på. Vete fan vart den båten tog vägen... Jag vill gärna vara social på forum som detta, vill gärna dela med mig, berätta om mina drömmar och tankar. Men samtidigt så är jag väldigt associal, och vill inte släppa in folk alltför nära på mig och min person, och om jag berättar eller säger något om något, och får jag ett svar jag inte tycker om, då blir jag ledsen, sur och obstinat och skiter i allt. Mitt största problem är att jag har inte tålamod att slutföra mina projekt. För i min sociala iver, där jag försöker övertyga folk som läser mina horribla påståenden om att mitt sätt att uppfinna hjulet på nytt är den absolut bästa vägen. Stöter jag på hinder där, så är risken stor att jag avslutar allt och börjar om från början på ett annat sätt, annat ställe, under nytt namn osv. Men jag glömde av att sist jag var med på maringuiden, så hette jag det jag heter nu... Det är inte alltid så enkelt. Så jag ber er, ni som läser mig, att för att kunna förstå hur jag tänker, så måste ni acceptera att jag är inte som alla andra. Jag accepterar inte orginal, simpelt och enkelt. Jag vill ha det svårt, oöverstigligt, jobbigt och omständigt. Då och endast då, mår jag bra, då är jag hemma!
  5. 3 points
    Först, välkommen till forumet. Några saker förstår jag inte riktigt: - FB har tydligen redan sin bild klar i och med att de sagt att de inte kommer bidraga till att bärga båten. Det är ju detsamma som att de redan anser det vara totalhaveri, dvs inlösen. Du har dock egna idéer här om vad de skall ersätta. Skall du få ut något från FB så brukar de förbehålla sig att bestämma vad som gäller, så den biten måste vara solklar innan du går vidare med några bärgningsidéer. Som redan nämnts kan du inte både fortsätta äga båten och begära ersättning utan tydlig överenskommelse. - Du skriver att en lösning kan vara att försäkringen täcker motorn och sedan vill du fixa resten av båten själv. Avstår du alltså frivilligt ersättning för allt annat, en post som lätt kan bli kostsam ? En begagnad motor får du ju f.ö. inte mycket för. - Du körde vidare i en hel timme med en propeller som var "ganska trasig". Hur var det möjligt, gick det ens ? Jag inser att du kanske var väldigt fäst vid båten och därför kan vilja ha upp den alldeles oavsett. Men en båt går att ersätta, och det du får upp kommer inte se ut som när den sjönk. Eller är det något ytterligare av vikt som vi (ännu) inte fått veta ?
  6. 2 points
    Är inte det där en motor som i princip är samma V6a som sitter i en massa Chevrolet Astro och pickupper mm? Dv s om så är fallet borde bilskroten vara full med donatorer då rosten tog bilarna långt innan motorn var slut.
  7. 2 points
    Båtar som sjunker på exempelvis 40 meter djupt vatten, sjunker sällan rakt ned, beroende på hur båten låg i vattnet när den gick ned kan den har glidit iväg ganska långt från den GPS märkta platsen innan den når botten. Jämför med en triangel och Pythagoras sats. Gör ett experiment med en enkel leksaksbåt i ett badkar, eller hellre på 1-2 meter djupt vatten, fyll förskeppet med vatten och se åt vilket håll leksaksbåten tar vägen innan den når botten så förstår du vad jag menar. Jag har slötittat på diverse program på Discovery Channel, bland annat sådan om vrakletning och bärgning av såväl små som stora båtar/fartyg. Även om man haft exakta uppgifter om var moderna fartyg gått ned sig är det inte självklart lätt att finna dem. Strömmar i vattenytan och andra strömmar längre ned kan dra med sig båten långt från platsen där du lämnade den. Svåra siktförhållanden, oren botten med klippblock etc. kan även det försvåra. Som redan nämnts så kommer en dykning med lokalisering att kosta en hel del, bärgning med hyra av hjälpmedel är inte heller gratis. Sedan om man då får upp båten så kan en kostsam sanering och renovering tömma bankkontot. Så som andra forumdeltagare redan nämnt mer eller mindre tydligt är det ju högst osannolikt om det lönar sig med en bärgning. Sedan kommer ju då miljöaspekterna in, om du fick soppatorsk så finns det väl i alla fall ingen bensin som kan förorena, men kanske litet olja i motor och växelhus. Kanske det finns andra saker ombord, batteri, som kan anses förorenande. På 40 m djup ligger ju båten i alla fall inte till hinder för övrig sjöfart, skulle då vara om det är naturvårdsområde, eller populärt nätfiskeområde...?
  8. 2 points
    http://richardtol.blogspot.com/2015/03/now-almost-two-years-old-john-cooks-97.html en av många kritiker till konsensusrapporterna, fast konsensus har vi avhandlat tidigare i tråden så det kanske räcker.
  9. 2 points
    Jag skulle också hellre köpa min båt på europeiska marknaden. Slitna båtar får man till hyggliga priser även på den här sidan av atlanten. Det är troligen enklare och totalt sett billigare att skaffa en sliten båt från mellaneuropa, England (snabba på innan brexit bara) eller medelhavstrakterna än att transportera ett vrak över atlanten. Själva båten är kanske billigare som stormvrak från USA än en sliten båt i Europa. Men med transport, tull osv. är det kanske en billigare affär med en europeisk båt ändå. Det kan rentav gå att segla/köra hem båten om den inte ligger borta i medelhavet. Man behöver inte vara speciellt ängslig över det där med moms, tull och EC-märkning heller. Valet mellan sliten europeisk båt versus USA-stormvrak är ganska enkelt när man inser att stormvraket antagligen har strukturella skador i skrov och överbyggnad som kräver bra lokaler (varmt och torrt) och genuin kunskap i glasfiberjobb. Dessutom är all inredning förmodligen vattenskadad om båten legat delvis eller helt under vatten ett tag. En sliten båt kan vara helt funktionell och kräver mest bara kosmetiska förbättringar som man kan göra allteftersom. Det är ju skönt om man kan välja vad som är mest akut och fixa det under en vinter. Man kan sedan använda båten på sommaren och ta itu med nästa problem följande vinter. Står båten på land i åratal är det lätt hänt att man i något skede tappar sugen och då står investeringen där oanvänd. När man läser om en del renoveringar av t.ex.mindre båtar som en Riva eller någon annan mindre båt kan antalet timmar bli långt över 1000 h. Större båtar kräver naturligtvis ännu mer tid... Att helrenovera en båt tar med tid än man tror, multiplicerat med pi. Skall man fixa en stor båt helt och hållet på en vinter hinner man inte med ett heltidsjobb, familj och socialt liv. Generellt sett tycker jag att det är ett bra sätt att skaffa sig en båt genom att köpa billigt och renovera. Speciellt om man har tid och kunskap att göra allt själv. Om man sprider ut renoveringen över tid är det också ett sätt att finansiera en stor båt eftersom man köper material och delar över en lång tid. I bästa fall slipper man låna till sin båt om man lägger upp det hela smart. De som påstår att det inte är ekonomiskt lönsamt att renovera kan gärna visa hur man gör för att köpa en ny eller en fräsch begagnad båt använda den några år och göra vinst när man säljer den. 🙂 Galnare saker än båtrenoveringar finns nog på folks hobbykonton. När man renoverar om vintern och använder båten om sommaren så har man ju glädje av den året runt. Det förutsätter förstås att man tycker om att fixa och dona. En del gör inte det har jag hört 🙂
  10. 1 point
    Hansen racing har, avdragaren ser ut så här, monteringsverktyget ser lite annorlunda ut https://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/avdragare
  11. 1 point
  12. 1 point
    Kan säga att vad gäller balsa och fukt inplastat så pratar vi snarare tio år. Balsa bygger man modellplan av stoppa ner det i lite vatten och notera spridningen, är som en wettex duk
  13. 1 point
    Nu sitter jag med facit eller åtminstone är mitt problem löst. Jag bytte skiljerelät som hade hängt sig på nåt sätt så, eller jag vet inte men det blev bättre men inte bra. Så jag kollade vidare och startbatteriet var sopslut, det har hängt med sedan 2012, och det var ett under att motorn ens startade och efter ett byte även där så är allt frid och fröjd 👏
  14. 1 point
    Jag körde minsann motorgräsklippare i lumpen, så ett och annat vet jag ju... Det känns ju som det skulle utfärdas en trollvarning. I alla fall, båten som är inlänkad är ett riktigt vrak! Inte ens om trådskaparen får den gratis kan det bli någon bra affär, då den ju befinner sig på andra sidan Atlanten. Och gissningsvis är det bra mycket dyrare att skeppa hem en katamaran än en enskrovsbåt, varesig den är hel och fin eller sönderslagen. Nä, nu skall jag kolla oljan på tändstiften.
  15. 1 point
    När slangarna åldras så riskerar de att bli spröda (mjukgöraren diffunderar ut ur materialet) med risk för att de spricker. Många plaster innehåller mjukgörare för att de ska ha och behålla en mjukhet. När plasten åldras försvinner mjukgöraren och plastmaterialet blir hårt och sprött. Materialets fysikaliska egenskaper förändras från den ursprungliga. En mjuk plastslang kan t.ex. gå tvärt av även för en väldigt liten belastning. Bara att fila/slipa upp en långsträckt kant och lägga på glasfiber o polyester. När du gör en glasfiberreparation så måste du göra en större anläggningsyta för din reparation. Ungefär som man gjorde långlaskar på brädor när man byggde träbåtar. Leta upp lite Youtube-klipp om glasfiberreparationer så brukar de visa rätt tydligt hur du förbereder materialet före plastningen.
  16. 1 point
    När man köper en äldre båt så vill jag alltid byta alla slangar och genomföringar som sitter under vattnet. Det är inte alltid lätt att kontrollera skicket och det är små pengar. Kulventiler byter man också, är det skjutventiler så rengör och smörjer dem. Detta har jag gjort flera gånger, aldrig sett något som varit katastrofalt dåliga men många som det kändes väldigt bra att få bytt.
  17. 1 point
    Yeah I wish... Men jag hade nog vart det om jag inte hade strött mina pengar omkring mig så som jag har gjort hittills... Men det tipset om att renovera på plats är inte dumt... Får kolla hur man gör det på bästa sätt.
  18. 1 point
    Den som inte satsar vinner heller inget. Och fö heter det "ej helt avslutade projekt". Det är en vettig lösning och troligen den billigaste. Det var ett par som skulle bygga hus, de flyttade in i en husvagn på tomten och avvecklade allt annat. Tog ledigt från sina jobb, att låna pengar till sitt uppehälle är betydligt billigare än att betala andra som ska göra jobbet. De jobbade många timmar på sitt hus, att sitta och häcka i en husvagn är ändå inget kul. Det blev ett ruskigt billigt hus! Jag har sett några båtgårdar i USA och det verkar finnas en del folk som håller på och renoverar sina båtar och som bor på området. Dessutom finns det andra som kan hjälpa till när tunga saker ska lyftas på plats mm. Garanterat väldigt trevligt. Det tål också att upprepas, allt man behöver är mycket billigare där, oftast betalar man kanske hälften av vad det kostar här. Behöver man hyra extra arbetskraft så brukar det vara både enkelt och billigt.
  19. 1 point
    Den här länken till Youtube har en av de viktigaste intervjuer om "peer reveiw" och kvalitets säkring inom klimat forskningen som jag har sett. Intervjun är med Peter Redd och för er som inte vill se hela intervjun, så kan ni börja 11min in och 15min framåt. https://youtu.be/3WbGVAo1hyQ Superbra länk Gusten mycket intressant läsning.
  20. 1 point
    Den tråden ser vi fram emot, inte för att skratta utan för det är intressant med projekttrådar
  21. 1 point
    Troligtvis har vev, stakar, lager och det mesta av toppen klarat sig, förutom möjligen ytrost. Likaså kolvar. För det mesta blev uppsmörjt med olja, sist motorn gick. Då återstår kolvringar och cylinderväggar (foder?), som rostat fast. Om inte veven rör sig alls, så är det lättare att plocka ur veven och ta lossa en kolv åt gången. Beroende på hur grav rosten är, så kanske borrning, och då nya kolvar och kolvringar. Kan i bästa fall räcka med honing av cylinderloppen. Tror ju inte att kolvringarna stått i vatten hela tiden, då vattnet bpde dunstar och rinner ned i vevhuset. Båtverkstäder är oftast inriktat på just båtmotorer o följdskligen dyrt, så vänd dig du till en motorverkstad för bilmotorer. Bilmotorer är deffintivt vanligare. Eller ta hjälp av nån som håller på med motorrenoveringar. Verkar vara ett bra o trevligt vinterprojekt! .
  22. 1 point
    Är det lika åtkomligt som det ser ut och inte alltför besvärlig arbetsställning så hade jag nog demonterat ner till topparna på plats innan jag lyft ur motorn. Fast får man ligga på mage för att komma "ner" är det inge kul... Edit: F.ö. ytterst sällan jag ser anledning att skratta åt någon, i synnerhet inte en med rätt inställning och sunt förnuft. Sedan gör vi alla tabbar (se min hemsida/båtbyggardagboken t ex) oavsett, men dem skrattar man oftast då åt tillsammans. I alla fall efteråt....
  23. 1 point
    då är vi samma du och jag en gång var jag nästan färdig med ett projekt får väl se hur det går denna gång. jag tittade på ett par bilder och första frågan är hur bra skroven sitter ihop efter smällarna. en spricka kan ju gå långt utan att man ser det och bristningar mellan skroven är en stor risk tycker jag. sen kommer vi till skarv mellan skrov och däck där smällarna tagit värst kanske. jag hade renoverat på plats och bott i en husvagn bredvid. att ha projekt är en livsstil en kul sådan men hur som helst så skulle jag resa dit med en pålitlig besiktningsman från sverige om du inte känner någon därborta. och röntga hela driten. och nu tittade jag på fler bilder du är väl miljonär va? och sedan GO FOR IT !
  24. 1 point
    Det är dessutom inte en typ av slang som lämpar sig för något som kan hamna under vattenlinjen.
  25. 1 point
    Hej, Kan ju vara problem med turbon. Vår betedde sig så här, kanske liknande för dig. När man gav "järnet" kom den med kompressorn hjälp upp till ca 3000 till 3200 varv. Tappade då ner till ca 2600 så kompressorn hoppade in igen och fick upp den i varv igen. Efter ett par försök kom den över 3200 och då kunde vi ligga där och även gasa upp till 3600-3700 ca. Men om jag drog av gasen och den gick under ca 3200 så tappade den kraften igen. Då var det att upprepa samma procedur igen. Bytte turbo och det blev en helt ny upplevelse att ha kraften från turbon på hela registret från 2800 och upp till 3850 utan att tappa orken under 3200. Min turbo kändes ok, inget direkt glapp eller tröghet men avgassidan hade för stort spel. Det är tydligen tiden inte körtimmar som är största boven i att förstöra turbon. Säger inte att det löser ditt problem men det löste vårt och lät lite likt i din förklaring. Nu finns en del här som inte gillar att man tipsar om att byta delar så jag får tillägga att det går naturligtvis även bra att renovera turbon. Mvh Jocke
  26. 1 point
    Ett modernt ekolod med sidescan är nog ganska bra att ha för att lokalisera båten, sen två dykare om ni ska ner på 40 meter, det blir kort bottentid om dom dyker på luft. Helst skulle du ha dykare som använder trimix för att inte få stressigt vid båten. Ett alternativ är att gå in på forumet på dykarna.nu och kolla om det finns några tekniska dykare som vill öva skills med lyftsäckar, dom kanske dessutom har all utrustning som behövs. Lycka till /B
  27. 1 point
    Jaa ett projekt Blir det ger det ett försök och hitta båten hittar vi den inte får den ligga kvar där tänker inte betala flera tusen för och få upp den. Inte värt dom pengarna. Försäkringen täcker båten men dom vill inte hjälpa till och bärga upp den.🙁 har två båtar så hittar vi inte lyftsäckar får det bli vinsch från båda båtarna och försöka
  28. 1 point
    Det finns många människor som behöver drömmar, planer och projekt för sin egen skull. De behöver inte alltid varken avslutas eller påbörjas utan det är processen som ger något och ett forum är ett bra ställe att bolla sina tankar.
  29. 1 point
    Förre ägaren kanske bara hade blivit av med slangstumpen ner till botten. Jag har satt en backventil längst ner på motsvarande slang för att inte vattnet i slangen ska rinna tillbaka när man slutar pumpa.
  30. 1 point
    En Ryds Camping är ju inte någon särskilt dyr båt om man kollar runt på blocket. Det betyder att man knappast kan sälja sin Ryds och köpa en bowrider för för samma pengar. Bowriders är ju i allmänhet en mycket modernare och mer efterfrågad båttyp än gamla HT-modeller. Det blir alltså en hel del pengar som skall emellan. Har man en båt med bra motor och tid att sätta lite vinterkvällar i garaget på ombyggnaden så tror jag det är ett vettigt alternativ. Klart roligare och mer stimulerande än att glo på Netflix om vinterkvällarna i alla fall 😀
  31. 1 point
    Hej Tack alla för svar av skiftande slag . Ang den dråpliga scenen ur sällskapsresan så är min hustru inte lika lättkommenderad . Youtubefilmen med den vackra yawlen med vattensäckarna är ju en suverän lösning. Tillbaka till själva kärnfrågan : hur många grader behövs för att vinna 30 cm. Med hjälp av Flintstones mattelektion gör jag följande. Vättershagabron är 14m vid normalvattenstånd. ( På sjökortet anges segelfri höjd till 12,5 meter.) om jag utgår ifrån att vid kraftigt högvatten på 0,8 meter är den segelfria höjden 13,2 Masten är 13,5 meter = hypotenusan Segelfri höjd är 13,5 - 0,3 meter = 13,2 m ( närliigande kateter) Lutningsvinkel = cosinus =13,2/13,5 = 0,97778 I tabellen ger detta 12,1 grader. Problemet är löst. Nu kan jag dessutom plocka bort stegen och istället inköpa 2 stycken vattensäckar Jag fyller med lämplig mängd vatten och hissar upp i storfall och spinnakerfall. Elegant! Frågan blir då Var får man tag på lämliga vattensäckar. Är kanske storkassarna för byggavfall tillräcklligt vattentäta ? Torde vara enkla att fylla och passagen under bron tar bara nån minut. VAd tror ni? Vid närmare eftertanke : Varför har han 2 vattensäckar?
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy