Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nu skall det väl inte pratas politik här men ärligt talat...vem har röstat fram de här tomtarna. Regeringen vill avvakta. Först 2021 kan vi ha en lagändring. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksdagen-vill-oka-tullens-befogenheter-for-att-stoppa-stoldligor
  2. 1 poäng
    Glöm inte att glykolen måste gå igenom backslaget också!
  3. 1 poäng
    Kan du köra med öppen motorlucka? Titta när den tappar kraft går kompressorn igång då å räddar upp det? Om det är så orkar inte turbon ta över när kompressorn släpper. Men det låter som det är 200 varv för mycke på din för detta. Att den inte orkar varva fullt låter som snabbast enklast kolla så det är helt tätt vi laddluftrören. Hörde någon det läckte för i skarvgummit på laddluftröret över motorn. Nu har jag inte haft äran att skruva med kad 44. Men kad 42 samt 300. På kad 300 finns det lite mer tipps jag kan ge dig med dessa symtom. Men jag är osäker på hur lika 44 å 300 är i styrsystemet. Tror bara 300 är en uppstressad 44 men osäker någon kanske kan svara på det här
  4. 1 poäng
    Det finns inte en enda vetenskap där det råder 100% konsensus. Inte ens en så enkel sak som att jorden är rund är man helt överens om. (flat earth society). Inom klimatforskningen råder 97% konsensus vilket betyder att man i princip är helt ense. Trots det går det alltså bra att hitta kurvor, rapporter, artiklar som stödjer tesen att det inte finns någon global uppvärmning. (3% stödjer det) Precis som det finns rapporter och artiklar som stödjer att jorden är platt. Men varför fokusera så hårt på det när 97 av 100 rapporter visar något helt annat Punkt 6 https://nyheter24.se/nyheter/forskning/925282-7-klimatmyter-du-eller-nagon-du-kanner-kanske-gatt-pa
  5. 1 poäng
    Om man vill importera en segelbåt från 1972 så bryr man sig väl inte om motorn. Den kan gladeligen få stanna kvar i USA. Det är övriga krav som jag undrar om man verkligen få till, med en båt från 70 talet.
  6. 1 poäng
    Det tokiga med CE kraven är just att man kräver CE märkning av båtar tillverkade från 1950 till 15/6 1998. Det omöjliggör ju effektivt laglig import av båtar tillverkade under dessa nästan 50 åren. Att ställa nybåtskrav på en 50 år gammal båt är ju direkt oetiskt. Det enda rimliga hade ju varit att ställa dessa krav på båtar som verkligen är tillverkade 16/6 1998 eller senare. Att som nu ställa samma krav på båtar som är 40-50 år äldre är ju bara ägnat att undergäva förtroendet för de myndigheter som beslutat och försöker upprätthålla dessa helt orimliga krav.
  7. 1 poäng
    Jasså det blev "Råttan", kul o höra Jag gick från en Buster X (70Hp) till R7án (200Hp såklart) så än så länge så är denna stor för mig, men som sagt det är ju såklart en kompromiss (jag fiskar en del från båten) och då är ju ibland mindre bättre. Bustern var perfekt i det hänseendet, men nu är man ju i alla fall snabb ut när det gäller Jag skall se vad jag hittar på, men lite förvånad faktiskt att Finnarna inte har en lösning för det på Finnmaster. Falcon och Silver och Buster och dom andra har färdiga lösningar (svindyra såklart men ändå...) Jag skall nog trivas i båten, den är väldigt kompetent i rätt grov sjö (jag håller till Götet) och än så länge har jag inte känt mig orolig när man drar på lite Tack för din feedback, jag hör av mig när jag hittat en lösning. Mvh Mikael
  8. 1 poäng
    Ja ursäkta blir man äldre så karnse man behöver något mer ombonat. Jag får väl se just nu är jag bara 82 år ock seglat i 80 år jag ock pappa och mamma en D kanot När jag födes men det var då det
  9. 1 poäng
    Inte är det billigt, ett longblock ligger i snitt på 35000 kr, om du inte skruvar själv så springer det iväg rejält.
  10. 1 poäng
    Håller med Gelis. Varianten med spindelnät på stiften ingick f.ö. aldrig i de gamla Haynesböckernas bild på hur olika utseende på tändstift avslöjade olika saker om motorn...😉 Anledningen till att den inte rör på sig är kanske inte bara vatten, utan att den helt enkelt rostat fast. Spindelnät och annat visar ju att det verkar ha varit torrt länge (men rostigt), men visst kan vatten ha initierat rosten. Du nämnde en cylinder, men problemet verkar ju dessutom finnas i de flesta cylindrarna, med tanke på stiftens utseende. Enligt mig bör minst toppen/topparna plockas av för att inspektera lite bättre. Sedan kan man göra en bättre bedömning om motorn är skrot eller har en chans att repareras. (Fattade i inledningen av din tråd som att det var en båt du använt i sommar som nu plötsligt inte ville starta. Att det var första startförsöket på två år var en lite annan sak. Och med dessa stift definitivt en annan sak....)
  11. 1 poäng
    Nu vill jag inte måla faan på väggen men risken är stor att det är omfattande renoveringsarbete på gång. I alla fall om man tittar på stiftens utseende Kanske till och med billigare med en ny motor.
  12. 1 poäng
    Om man anstränger sig rejält så kanske man kan se lite spår i form av en rektangel längst fram på luckan där den satt. Har inga fler bilder tyvärr.
  13. 1 poäng
    Svenska folket. Vi lever i en demokrati.
  14. 1 poäng
    12 Volt obelastat betyder tomt batteri. Minst 12,7 v borde du ha direkt på batteriet.
  15. 1 poäng
    Lägger in rephandbok här också. http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Motorblokk.pdf Så slipper man sitta på nätet och leta.
  16. 1 poäng
    Undvik båtar med Penta D3
  17. 1 poäng
    I mitt sjöapotek så finns inget ovan skrivet, uten en flaska 12-årig Macallan och en cubansk cigarr. Den medicinen får mig alltid att må bättre
  18. 1 poäng
    77:an funkar riktigt bra i hårt väder, man måste dock tänka på att ej bara framföra båten med genua/fock. Om man bara skulle framföra 77:an med genua i hårt väder innebär detta mycket stora belastningar på riggen. Dessa belastningar har visat sig ligga bakom många rigghaverier på just 77:or. ALLTSÅ!! Glöm inte att hissa storen när ni är ute i vindar upp mot 10m/s. Mvh Ziggy
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...