Jump to content
Thursday 13 August 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/09/2019 in all areas

  1. 5 points
    Okej! Nu har jag mitt långtids projekt hemma! CG Pettersson 1914 Skall renovera denna skönhet till så orignalt skick som möjligt. Många frågetecken finns angående denna båt och dennes historia. Det kommer att ta mycket tid , men någon dag är hon färdig
  2. 3 points
    Håller du fortfarande på och labbar med strypt flöde ? Det är klart att du kommer "närmare" nu, när vattnet är kallare. Om du fortsätter några månader till kommer du kanske t.o.m. ha löst kylproblemet 😀 Tänk om du lagt lika mycket krut på att hitta det verkliga felet som att bygga om motorn. Då hade du nog varit klar för längesedan. Din motor har ju bl.a. varit drabbad av frostsprängning och skadats, har du gått till botten med det ? Har sagt det förr, men säger det igen (även om det är för döva öron): Din motor är konstruerad för kylning med rätt stora marginaler. Balanserar den på kanten att överhettas i dessa kalla vatten har du ett fel, och du kommer heller aldrig få en pålitlig motor med den lösning du håller på med nu.
  3. 2 points
    Strmbrg, med all respekt för din observation så bör man ha en annan sak i bakhuvudet: Marinmotorer är dimensionerade med ordentliga marginaler på kylningen. Detta eftersom den skall fungera hela motorns livslängd trots att olika delar blir slitna o.s.v. Sedan är de också gjorda för att ha fungerande kylning i vattentemperaturer upp till minst 30°C (vill minnas att VP har gränsen +35°C vattentemp). Med vårt kalla vatten har ett kylsystem på en båtmotorer alltså ännu större marginaler - när det är ok. Att du behöver hålla på och laborera med olika strypningar och flöden för att din motor inte skall överhetta är alltså inte lösningen. Visst kan det kanske bli liiite bättre eller sämre, men det egentliga felet ligger med största sannolikhet någon annanstans. Lyft blicken och gräv inte ner dig för djupt i din teori om att strypa flödet för att öka kylningen. (Sedan förutsätter jag att du monterat de packningar, delar o.s.v. som tillverkaren säljer/rekommenderar och inget annat)
  4. 1 point
    Ser helt normalt ut, remrullarna ser dock inte ut att blivit bytta vilket dom ska göras. Propparna kan du nog räkna med att byta inom snart, ca 10000 styck. Kolla även att drevet blivit omschimsat från plast till metall i nedre vxl hus. Ser ut som trimcylindrarna blivit bytta, vilket är bra för dom går sönder och är dyra! Jag servade just upp mina D6or, landar på runt 4000 per motor men då använder jag inte penta originalolja och gör det själv, sen kommer ju dreven på det. Att tro om man kan åka runt år efter år med 10000 per maskin i underhåll är nog bara önsketänkande om man ska vara lite realistisk. Antar att det är en Windy 42 bora? fina båtar, har en liknande båt med samma bestyckning. du har kraft så det räcker så du kan gå upp en propeller pitch, kmr flyga upp i planing ändå. March mellan 26-35 knop gör min
  5. 1 point
    Nja, det var nog med största sannolikhet INTE det svar Patrik gav. Mercruiser heter inombordarna och Mercury heter utombordarna. (Därav är det en inombordare Patrik skriver om.)
  6. 1 point
    Skall bli intressant att se vad du får för svar, 2005 när bilden togs fanns lite mer av fartyget kvar.
  7. 1 point
    Det är inte tillrådligt att köra utan flärpar eller klaffar, antingen sitter det som dina eller klaffar i avgasbälgen. Dom har inget med flödet att göra då du har ett bypass utflöde undertill i skölden
  8. 1 point
    1. Han frågar om vad ni tror om detta, mitt svar är något att fundera över för honom. 2. En besiktningsman ser ju bara ytan, ungefär som på havet och kan ej veta vad som döljer sig under. 3. Har försäkringsbolaget bestämt sig för att lösa in båten så finns det en anledning till detta. Ej lönsamt att reparera därför skrot. 4. De räknar väl som med bilar ett restvärde på 10%, under det skrot.
  9. 1 point
    Exempel på lucka: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Hostkampanj_2019/Dackutrustning___Skruv/DACKSLUCKA_500X500_BOMAR?id=12562 Kolla under egenskaper; där finns både totalmått och inbyggnadsmått (dvs hålets mått, i detta fall 514x514 mm) Det finns vred på utsidan, men de kan låsas från insidan. Praktiskt när man behöver plocka ner något under gång och snabbt få undan, t ex ett försegel, att man kan öppna utifrån. Det finns - som du noterat - också olika innerramar att köpa beroende på om man vill ha gardiner i, eller inte.
  10. 1 point
    nä :) jag har haft plats sedan 1986 förutom 3 sista åren då jag bytte skuta till en större och får inte plats på bryggorna utan måste vänta på en kajplats :)
  11. 1 point
    Har du stått i båtkö sedan 1986 på Tångudden...? Jösses...
  12. 1 point
    Vi åkte över i slutet av juli, och slapp dimman! Blev inte heller kontrollerade på något sätt. Vägen vi tog var Söderarm- inloppet vid Nyhamn och vi höll oss rejält till styrbord om farleden. Enkel och trygg etapp, men vinden svek så vi fick gå för motor största delen av vägen. På tillbakavägen seglade vi Marhällan - Söderarm pga att det var den kortaste vägen för oss som låg i Mariehamn och skulle till Söderarm, men då korsade vi yrkestrafiken lite märkligt så det skulle nog vara en sämre väg vid dålig sikt. Vi fick faktiskt lite nytta av I-AIS på mobilen på tillbakavägen, eftersom den hjälpte oss att avgöra kursen på en färja från Viking Line och vi insåg att vi inte behövde ändra kurs. Den hade sett oss så det var ingen fara, men skönt att veta. Jag tyckte Åland var ett perfekt resmål för den som seglat runt i ytterskärgården några år och vill prova något som är nytt men ändå enkelt, nära och som inte kräver allt för mycket förberedelser jämfört med att segla i ytterskärgården. Fantastiskt fint på Rödhamn och i Mariehamn, och en alldeles lagom överfart som känns spännande, men inte allt för spännande!
  13. 1 point
    Jag får väl avsluta tråden med att berätta hur det gick! Fick mig en Albin 57 till skänks med upptagningskärra som är helt o-anpassad till båten. Så på onsdag bär det iväg för att veva upp hela ekipaget på en stor biltrailer och köra hem! Vill ha en säker resa och tar med lite reglar och verktyg för att fixa bättre stöd om det behövs, och sen hoppas jag att det går att få det riktigt och stabilt med några rejäla spännband. Så snart kan ni se fram emot mina kommande frågetrådar som ”båten går inte, vad är fel?” , ”hur reser man en vält båt på E4:an?” Och annat som kommer att dyka upp. Tack för alla tips i tråden!
  14. 1 point
    Jag tror att det är en generell regel att värmeväxlare/radiatorer/kylsystem skall strypas på returen/utloppet. Främsta anledning torde vara att man vill ha en jämn tryckfördelning i systemet. Strypning på trycksidan kan leda till att tunna passager och eller passager långt ifrån inloppet blir utsvultna på flöde. Att ta bort termostaten på en utombordare kan på detta sätt leda till överhettning av delar av motorn. Villavärmesystem som inte flödesregleras genom strypning, leder ofta till att visa rum blir kalla.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy