Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är väl det som är vi båtköpares dilemma, att vi vid det tillfället inte har någon hjärna men däremot ett vilt bultande hjärta...😄 Värdet på en fungerande 171:a är inte värst högt och har den börjat bråka är den utan värde. Risken är dessutom stor att båten blir stående en tid utan motor. Om det inträffar planerat under vintern må väl vara, men Murphy har ju sin kalender och den sammanfaller sällan med den som vi dödliga utgår från.
  2. 2 poäng
    Det är viktigt att skilja på en vetenskaplig teori och en teori i dagligt tal, annars blir det väldigt lätt förvirring vilket brukar utnyttjas för att förvirra i tex. klimatdebatten. https://www.vof.se/skepdic/teori/
  3. 2 poäng
    Och miljövänligare än att blanda själv. Oron för fallerande autolube och motsv. är drivs delvis av skrönor, de är generellt sett mycket driftsäkra.
  4. 1 poäng
    Ja klimathysterin drar åt sig en hel del knäppgökar, att vissa samfund tror att GT är vår tids Messias har vi redan avhandlat i tråden. Nu kommer en annan upp med förslaget att vi ska bli kannibaler för att rädda klimatet. Sedan vill jag gratulera ( på gott och ont) Mackey till att startat den troligen längsta tråden på MG Över 800 inlägg på kort tid.
  5. 1 poäng
    Connolys publicering är daterad 19 november 2013. Det är sex (6!) år sedan. Hade det funnits någon substans i deras forskning så borde den väl ha slagit igenom som ledande teori vid det här laget. Sex år är en lång tid, speciellt inom klimatforskning som det satsas stora resurser och mycket tid på för närvarande. Finns det någon som kommit med verifierbara forskningsresultat på vad som gick snett eftersom så banbrytande forskning inte haft något som helst genomslag? Jag menar någon trovärdig forskargrupp inom konspirations- och informationsvetenskapen borde ju ha gjort långt gående forskning på vad som gick snett efter så revolutionerande forskningsresultat. Eller är det den stora konspirationen med tiotusentals forskare, deras assistenter och minst lika många politiker med bihang som kniper käft utan minsta läcka?
  6. 1 poäng
    Såg att det finns genomföringar till Planar för 668 kr, 24 istället för 28 mm men det är enkelt att fixa.
  7. 1 poäng
    De har med andra ord nobelpris att invänta. Eller...? Uttalandet är minst sagt anmärkningsvärt. Hur förklaras förresten värmen på Venus utan växthuseffekt? ... inte för att jag utgår från att de nämnt något om just Venus, men om växthuseffekten inte existerar blir det ju ett himla arbete för att komma underfund med varför t.ex. planeternas generella klimat är vad det är. Det måste ju således rimligen ligga helt nya och tidigare totalt okända faktorer och vänta på upptäckt här. Större än den vetenskapliga observationen (praktiska upptäckten) av gravitationsvågor och higgsboson?
  8. 1 poäng
    En del orkar väl helt inte. En bild på ett motorrum som ser tråkigt ut känns ju ärligt i alla fall men självklart påverkar såna bitar priset. Annars håller jag med dig, en båt som inte ser ut att ha haft en intresserad och skötsam ägare går bort även om "specen" ser bra ut. Annars var det väl du som mest var ute efter "varvskött" eller hur var det🤣?
  9. 1 poäng
    Ovanstående punkter är klart relevanta orsaker och inte allt för besvärliga att kolla och åtgärda. Dock har vi ett annat mycket otrevligare scenario som kan ge detta fenomen. Nämligen att du fått vatteninträngning i en eller flera cylindrar. Vatten går inte att komprimera och då slår det tvärstopp när startmotorn försöker dra runt motorn, dvs det klickar bara. Om all el är ok enl ovanstånde svar så ta bort tändstiften och se om det kommer ut vatten och om motorn går runt när du kör på starten. OBS håll ordning på respektive tändkabel så allt hamnar på rätt plats vid montering.
  10. 1 poäng
    Borde gå att koppla ifrån jordkabeln från t.ex skölden och sätta en multimeter däremellan. har du någon volts skillnad så blir det ju en (långsam) elektrolys av drevet. Försvinner det när du kopplar loss landströmmen så vet du att det är det också.. En galvanisk avskiljare på jorden brukar ju vara ganska vanligt i båtar med landström men de stoppar bara någon enstaka volt, vi kan ibland ha mycket större skillnad mellan lokal jord och central jord och då behöver man t.ex en isolationstransformator som isolerar jordplanen ifrån varandra samt en lokal jordning ut i vattnet. Jag vet ställen där det varit 10-20volts skillnad mellan jordledare och vattnet.
  11. 1 poäng
    Jag har aldrig sett ett haveri som kunnat härledas till autolube. VRO gen 1 är den enda separatsmörjning jag skulle kopplat ur/uppdaterat. Det finns mycket tyckande där ute...
  12. 1 poäng
    Om du borrar hål så se till att du kan stänga det med en gummikork el likn. Men det mesta vattnet kommer i sittbrunnen? Då skulle jag sätta pumpen där. Jag hjälpte en kille som hade en 5-6m öppen snipa. Vi satte dit en 20W solpanel, en regulator, ett 7Ah blybatteri och en pump. Det räckte för att hålla båten torr.
  13. 1 poäng
    Det är nog oljan i växelhuset som vispar runt propelleraxeln, i och med att drivaxeln snurrar även när friläget ligger i.
  14. 1 poäng
    Jag har fått för mig att man vaxar för att bevara/skydda plasten mot uv-strålning och oxidation.
  15. 1 poäng
    Lite utanför ämne men alla Kjell.com-butiker jag har besökt har alltid kompetent personal utanför det vanliga. Man har en svår tekniskt fråga och personen i kassan verkar ung. Men visst kan han svaret. Jag frågade hur de kan vara så kompetenta och de går kurser och får göra tester. Tummen upp för Kjelle!
  16. 1 poäng
    Om Alt.1 är på 2x100hp och alt.2 är på 2x250hp så är det nog inte förbrukning du ska titta på men användarsättet. Med 2x100hp kommer du sannolikt inte up i planing med en 31foots båt. Om vill köra i deplacemet fart 7-8 knop är alt.1 rätt for dej. Max fart runt 10-12 knop skulla jag gissa med stort svall efter dej. Om du vill köra 12-20 knop är alt.2 rätt och förbrukning troligen runt 3 liter per distans vid 15 knop. Båda alternativen kommer att dra runt 1 liter per distans vid 7-8 knops fart. Om du mestadels kommer att köra 7-8 knop är alt.2 inte bra eftersom motorerna inte kommer upp i arbetstemperatur. En diesel ska köras runt 70% av max belastning för att må bra. Johan
  17. 1 poäng
    -Det borde finnas fler och klokare faktorer än just förbrukning ,när man ska välja en sådan båt ... Hur mår båten om 5 år ?? Har mycket ska jag renovera under dessa år ? Hur mycket VILL JAG lägga ner på uppdateringar? Med dessa tankar i bagarget så är en förbrukning en piss i .......!! -Är du med ?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...