Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-09-06 på alla områden

  1. 3 poäng
    Men seriöst. Det är en ganska krystad förklaring till att ingen bryr sig. Om det är så revolutionerande som du säger skulle det vara varenda nyhetsredaktions våta dröm. Det skulle vara århundradets scoop. Den fria pressen har som bekant inga problem att skriva negativt om politiker. Det är snarast deras huvuduppgift. Så det måste bero på något annat.
  2. 2 poäng
    @GroundControl De diskuterar sina upptäckter och idéer med andra forskare som är specialister på olika delfrågor. Seriösa forskare försöker först motbevisa sig själv. Kan man inte det så går man vidare till andra. I en sådan här sak så vill man nog inte bara vara säker på sin egen sak utan även ha stöd bland andra forskare innan man presenterar en sådan här upptäckt. De kommer ju inte att hyllas direkt, konstigt nog. För övrigt så önskar jag er en härlig segling! Vart bär det av nu? Panama?
  3. 2 poäng
    Jaa Du, att Du anser att skoterpulkan i kombination med spolmuff är en enklare metod än drevsäcken tycker jag låter intressant... Men Du verkar ha hitta Din metod och jag har min så då är vi nog ganska nöjda båda två. Och snart ska vi tyvärr praktisera våra färdigheter.
  4. 2 poäng
    På SeaSea:s hemsida finns tre varianter på spolmuff. Jag har alla tre men ingen av dem tycker jag fungerar tillfredsställande. Ingen av dem sluter tätt och att då låta motorn suga vätskan själv, när inte muffen sluter tätt, är inget som jag vill rekommendera. Jag brukar ha fel, men det står jag ut med eftersom det hittills gått bra ändå... 😉
  5. 2 poäng
    Southerly 135 är en härlig båt, en bekant har en men han har glömt bjuda på en tur. Men, priset, runt 3 milj är högt och det finn nog mycket annat kul i den prisklassen. Beneteau 42CC är najs, sådan har jag i allafall fått åka med fast bara för motor. Fransk design när den är som bäst, åtminstone invändigt. Trevligt med navigationsplatsen där man kan sitta och leka med alla apparater och ändå nästan sitta vid matbordet. Toaletten i ägarhytten är grym, gott om plats. Stort och bra kök osv. De har fast vindruta och de flesta har "motorbåtsstyrning" dvs ratten sitter på SB-sida i framkant av brunnen. Skönt när det regnar. Väldigt vettig badbrygga med gott om plats på däck när kärringar och annat löst folk vill bättra på sin hudcancer. Kostar runt 1,2 milj för en båt gott skick. Även Beneteau 40CC kan vara värd att titta på.
  6. 2 poäng
    Att hyra båt är bra men så dyrt och frågan är om det ger så mycket i förhållande till vad det kostar? Klassiska Orust-båtar har alltid tilltalat mig. Men finnarna bygger väl så bra båtar. Flera av mina vänner har haft Orust-båtar men de som fortfarande har båt har satsat på "bredarslade fransyskor". Min fråga är alltid: Ångrar du dig? Svaret är alltid, nej. En kille säger att det han ångrar är att han inte bytte tidigare. Varför gjorde du inte det, undrade jag. "Fördomar" var svaret. Titta på både gamla och nyare båtar och jämför. Fråga andra som har samma båtmodell vad de tycker. Båtägare på bryggorna brukar vara pratsugna i synnerhet när det gäller de egna båten. Bara de med egen erfarenhet kan ge de riktiga svaren.
  7. 2 poäng
    Det är just därför jag använder en simpel DC/DC PWM-baserad regulator med fast utspänning istället för en överintelligent MPPT. En PWM-baserad DC/DC omvandlar också överspänningen till nyttoström, men försöker inte optimera och dumma till det. När panelerna med fler celler går på max sjunker ju deras spänning, och de andra möter upp och börjar då också gå för fullt. Fungerar alldeles utmärkt, och ger inte mycket sämre än en optimal MPPT. Och man slipper alla knasigheter av typen du råkat ut för. Skulle snarare vilja påstå att ditt problem @bhemac är mer relaterat till vad som kan hända när man använder för smarta prylar så som de inte är avsedda att användas. Liknande fenomen uppstår i våra båtar med batteriladdare med alltför många laddningsmoder. De blir vimsiga när det även flyter förbrukarström, då de tror det är batterierna som vill ha så mycket. Keep it simple så fungerar det. Kanske inte alltid till absoluta teoretiska perfektionen, men oftast mer än tillräckligt bra.
  8. 2 poäng
    Det lite roliga är att de som de refererar till hävdar inte "bara" att människan utsläpp av växthusgaser i fossil form inte påverkar den globala uppvärmningen. Nej nej. De menar att växthuseffekten inte existerar. Deras "avslöjande" är alltså astronomiskt "way out there". De erkänner dock att det finns samma funktion som alla andra menar att växthusgaserna har, men att det inte är växthusgaserna som gör den effekten, men förklara inte vad den skulle vara. Så det de anser sig ha "avslöjat" är inte bara att människans utsläpp av växthusgaser inte skulle ha en inverkan på den globala uppvärmningen, ne j nej, utan att hela växthuseffekten är en myt. DET! Är ett anmärkningsvärt påstående och alla med sunt förnuft förstår att det är humbug. Det förklarar väl kanske varför de inte får något genomslag. Ko- ko. Nu är jag inte förvånad att de här herrarna sväljer sänt strunt med hull och hår med tanke på att de uppvisat att de tittar på "det goda samhället", samhällsnytt och swebtv. Jag gissar att nya tider finns med i arsenalen. Sen är jag fortfarande intresserad av hur "SvenneS" hittade hit. Kan de avslöja det mån tro? Något säger mig att någon av de tre andra skribenterna länkat tråden i något annat forum och sitter och korspostar inlägg mm där. Då är det alltid någon klåfingrig som inte kan låta bli, reggar ett konto, och börjar skriva. Nystartat konto vars första inlägg är om klimat, följt av brottslighet i Sverige, och inte en enda post som forumet handlar om. Det normala är väl att man tar sig hit för att man har båt och vill skriva/fråga något om en båt. Det här är också ett fint exempel på hur dessa desinformatörs- organisationer fungerar. Inte ens Lennart Bengtsson, som skribenterna här på maringuiden refererat till, håller med om något så dylikt. SÅ deras egna referenser håller inte med varandra.
  9. 2 poäng
    Hej Här köper du sjökorten https://o-charts.org/shop/index.php?id_product=29&controller=product&id_lang=4 Skall du använda sjökorten på PC föreslår jag att du först köper en dongel, då läggs licensen på dongeln när du har den ansluten till datorn du köper korten från. Sedan kan du kopiera sjökorten som du vill och lägga på hur många datorer som helst men sjökorten fungerar bara på den dator som har donglen ansluten när du startar OpenCPN. Annars läggs licensen på den datorn man köper ifrån och går inte att flytta. Man får licens för två hårdvaror varav dongeln är en, den andra kan man använda till en surfplatta om man vill eller ha i reserv. Hälsningar Ove
  10. 1 poäng
    Ja jo men vet ju inte än måste kolla min båt först, innan jag kan ha synpunkter på nåt annat fel. Men Henke va skitnoga då vi gjorde om strömmen i båten, allt skulle fettas allt skulle jordas, alla kabelskor skulle bytas, laddaren skulle vara en tänkande osv. Men då vi snackade på telefon idag så kom vi fram till vi mäter om allt, så vet vi . Farsans devis att mäta är att veta....
  11. 1 poäng
    Det skulle kunna vara en förklaring till att det är så tyst. Vi får väl avvakta och se om det blir hiss eller diss då. Först ska vi göra lite underhåll på båten. Sedan blir det Aruba - Colombia - San Blas och sedan panamakanalen i December
  12. 1 poäng
    Det är nog oljan i växelhuset som vispar runt propelleraxeln, i och med att drivaxeln snurrar även när friläget ligger i.
  13. 1 poäng
    Bon voyage Groundcontrol ta det föriktigt utanför Colombia.
  14. 1 poäng
    Han som köpte var och tittade säger det blir 3 mille om båten ska vara i gott skick men han är lite petig. Han köpte en egen varmhall till båten för en mille.... Sätt henne en mörk natt med lite blåst så kommer hon ändra uppfattning! En CC känns mycket tryggare. Sittbrunnen blir mindre med CC men det märks mindre på större båtar. De båtar som inte har en invändig gång blir inte så trånga och moderna båtar som är breda akteröver får också mer utrymme i sittbrunn. Båtar under tex 40 fot ska inte ha invändig gång!
  15. 1 poäng
    När det gäller den storlek som du är ute efter så går det bra med vilket som. Din fru har helt rätt tycker jag, men det sker med ett litet pris och det är att man inte får någon "queen size bed" om man inte hittar en modell med detta i förpiken. Men med detta sagt så har hon helt rätt inställning enligt mig, cockpit är det viktigaste utrymmet på båten där man spenderar mest tid även för ankar.
  16. 1 poäng
    Det går alldeles utmärkt att använda spolmuff på DPS-drev. Jag gör det på många båtar varje höst. Jag sätter en balja i form av en släde, som används bland annat till snöskotrar, som jag ställer under drevet. Om man pallar upp baljan i bakkant så blir det inget dräll med glykol. Allt hamnar i baljan. Fördelen med DPS-dreven är att motorn suger vätskan ur baljan utan att man behöver använda pump eller högt placerad dunk. Mycket lättare än drevsäck, som jag tycker verkar slabbigt. Baljan finns på Biltema. Bifogar bild på baljan.
  17. 1 poäng
    Tror nog man kan hitta southerly 135 för 2-3mille annars mycket bra kommentar. 👍
  18. 1 poäng
    Aq171 är i grunden en bra motor men med rätt avancerad ( för den tiden) mekanik 16 ventiler och ev en balansaxel. Nu börjar den komma till åren och marina reservdelarna tryter. Framför allt avgaslimpan. Den är också ganska svårskruvad för en amatör. Nu är det svårt att se på bilden hur mycket oboyfärg oljan har kan lika gärna vara ljusolja utan vatten. Att den börjat gå taskigt och om det är vatten i oljan som det körts med en säsong så mår troligen inte innanmätet så bra. Avgaslimpan rostfri? är den hemmasnickrad av rostfritt material eller menas det att den antas vara ok i originalutförande? Som sagt tänk på att avgaslimpan går i princip inte att köpa. Sammantaget med dom uppgifterna du lämnat så skulle jag säga, leta efter något annat.
  19. 1 poäng
    Okej här kommer två rätt dyra förslag, det första är southerly 135. Det är tveklöst den bästa cruising båten i klassen. Finns inget som kombinerar säkerhet med nöje så som southerly. Förslag två är Beneteau oceanis cc 42, med en underbar cockpit soldäck och badbrygga. Finns i en version med drygt 1,6m djupgående rekommenderas.
  20. 1 poäng
    Visst är det olika på olika platser. Om jag tittar på luftfuktigheten hemma resp vid båten så är det flera procentenheter lägre hemma. Men utan avfuktning är den alltid högre i båten än utanför. Ytterst få vet hur fuktig luften är ombord, de säger "Nej, det är torrt och fint i min båt". De som sätter in en hygrometer säger snarare "Oj då". Det är så himla enkelt att sätta in en hygrometer, synlig i ett fönster, eller en fjärrhygrometer. Då vet man. Temperatur kan vi människor avgöra ganska bra men luftfuktighet, nej. Kör man NETATMO, som är en väldigt vettig väderstation, så kan man enkelt sätta in en extra enhet i båten om man har den hemma.En i växthuset är inte dumt heller. Värden lagras var 5:e minut och man kan se 1,5 år tillbaka. För några år sedan ratade jag med en gentleman som berättade, nästan med gråten i halsen, att hans båt stått öppen i minst 30 år utan problem men senaste våren så hade den varit full med mögel. Han hade kämpat hela sommaren med att försöka få bort möglet men det kom snabbt tillbaka.
  21. 1 poäng
    Apollo 32 , drar ca 1liter /nm i 8kn ,5,5 ton, så går stadigt i lite sjö. 450L bränsletank och sovplats för 6 vuxna. Dansk skärgårdskryssare från mitten av 70 talet.
  22. 1 poäng
    Låter underbart med en längre sväng utan stress och press. Ta den tid ni behöver för att hitta eran båt, sedan så har ni kanske några år på er, att segla och utrusta. Jag skulle börja med att segla i Mälaren, det är säkert jättemysigt. Sedan när ni blivit mer varma i kläderna, så kan ni börja kombinera med längre semesterfärder runt Östersjön. För helgsegling så är Mälaren utmärkt. Det skulle vara bra om du kunde tala om vad båtköpet får kosta. Sedan så ju bredare båten är desto mer kommer den följa vågorna, vilket kan vara jobbigt. Undvik överdriven bredd på aktern då vågor bakifrån lättare kan kasta aktern i sidled. Ju längre kölen är desto bättre håller den kursen samt förhindrar att vågor får båten att rotera horisontalt. Roder kan man diskutera, men ju mer oskyddat så behövs någon form av reserv/nödroder förberett. Återkommer med konkreta förslag.
  23. 1 poäng
    Så jäkla smidigt med autolube och har aldrig haft problem, så koppla inte ur den utan kör på.
  24. 1 poäng
    De hade inte för avsikt att försöka motbevisa klimathotet. De gjorde bra vetenskap och det de fann har konsekvenser på ganska många områden men främst ger den meteorologin en bättre förståelse för klimat och väder. Hade inte klimatfrågan varit så politiserad så hade detta lyfts fram som en stor upptäckt. Det är bra att du är kritisk men om du inte förstår vad som skrivs eller inte är tillräckligt insatt i fysik (du är säkert mycket kompetent på andra områden) så fråga. Hur skulle det fungera...? eller vad betyder det...?
  25. 1 poäng
    Det är en vettig lösning, jag har själv gjort samma lösning till en kille med 24V system. Funderar nu på att köpa ett gäng DC/DC-omvandlare, de jag har klarar inte strömmen. Över tid lär det bli i stort sett lika mycket energi som en MPPT. Anledningen till att jag har den regulator jag har är att den har en bra lastutgång som skyddar batterierna. Men den delen sköter ju min Victron BP numera. En annan anledning var lathet, bara köpa en färdig pryl och inget besvär. Mest förbannad är jag att jag inte tänkte till när jag köpte 32orna, visserligen billigt på julrea. Men det är nog många som gjort det misstaget skulle jag tro. Lite beroende på hur regulatorn belastar panelerna men exakt vad som händer vet man inte förrän man mäter.
  26. 1 poäng
    Gäller inte det de flesta här på tråden? Så jag undrar hur man kan tro sig vara så säker på vem som har rätt eller fel. Intressant jämförelse https://www.dn.se/nyheter/sverige/bengt-ohlsson-overdrivet-att-kalla-invandningarna-mot-greta-thunberg-for-hat/
  27. 1 poäng
    Beskrivning när och hur man bränner bort sot mha fotogen https://irp-cdn.multiscreensite.com/c113b2db/files/uploaded/airtronic-flame-tube-carbon-removal_81kYEZsKRLOg9gxlQ5Ak.pdf
  28. 1 poäng
    Fundera på vad det skulle innebära om de har rätt. All slarvig eller felaktig forskning, alla politiska beslut, allt förtroende för vetenskapen, politiken mm. Hur många publicerade artiklar skulle behöva dras tillbaka? Vem vågar publicera den artikeln och vem vågar skriva sitt namn under peer review? De har sedan 2014 ägnat sig åt att diskutera sina resultat med andra forskare för att försöka hitta brister i teorin och deras arbete. Allt ligger ute för review av vem som helst inte bara ett fåtal vilka antagligen själva publicerat en massa artiklar som då skulle vara värdelösa. Tillsvidare är det nog klokt att hålla en låg profil? En forskare som arbetat med klimatfrågor har precis som vi svårt att acceptera att vi haft fel hela tiden (om det skulle vara så) så det tar tid att låta insikten få fäste men eftersom forskare i grunden är präglade av kritiskt tänkande och kan ändra uppfattning om de får nya fakta så är många enligt uppgift intresserade av deras arbete. Två av deras artiklar är publicerade i peer review skrifter. Den ena handlar om att man inte kompenserat rätt för de mätstationer som från början legat utanför infrastruktur men med tiden hamnat inne i städer eller vid stora flygplatser, och de visar hur man självklart borde gjort från början. Den andra är liknande om havsisen i arktis utbredning.
  29. 1 poäng
    kan väl inte göra så mycket,går ju alltid att dra styrkabeln lite annorlunda, ja gjorde det på en uttern 510ht,no problem.
  30. 1 poäng
    Du har missat KONSPIRATIONEN! Du vet, mörkläggningen.
  31. 1 poäng
    Ta det här på rätt sätt nu. Det är en fråga i all välmening. Tänk nybakta kanelbullar. Jag kan inte bedöma Connollys artiklar eller vad som gör det så storslaget och avgörande. Men det verkar inte uppmärksammas någonstans över huvud taget. Artiklarna du länkade till tidigare har fått typ 10 kommentarer. Det är nästan omöjligt att få någon träff på google. inga tidningsartiklar eller liknande. Det enda stället det verkar ha uppmärksammats är ett svenskt marinforum. Vad har jag missat?
  32. 1 poäng
    Hej Där hade jag fel, tidigare gick korten inte att köpa, korten går att använda i OpenCPN. Länk för nerladdning: http://www.hydrographica.se/nedladdningsbara_filer.htm Hälsningar Ove
  33. 1 poäng
    Connollys skiljer sig från övriga forskare på flera sätt som tycks vara avgörande. De är miljöforskare men inte klimat. Deras lön kommer från anslag för forskning på ekologiskt hållbar fiskodling, hantering av avloppsvatten mm. Klimatfrågan har de tittat på på sin fritid. För att få forskningsanslag idag måste man grovt veta vad man kommer att få för resultat. Ingen får längre anslag för att titta på något bara för att se vad man kan hitta. Ingen får heller anslag för att forska på något som redan gjorts. Connollys har inte dessa begränsningar och genom att inte ha bakgrund inom klimat så har de tittat med den okunniges nyfikenhet på sådant som andra tar för självklart. Med deras egna ord så baseras klimatforskningen på ett antal antaganden vilka aldrig testats. När de testade dom så fann de att flera inte stämmer. När de då fick börja från början utan dessa antaganden så har de kommit fram till förbluffande resultat. Jag har läst den första artikeln och den är kanske det mest eleganta jag sett. Istället för att göra egna mätningar som alltid blir i begränsad mängd och måste replikeras för att kunna dubbelkolla deras resultat så har de tagit arkiverade mätdata från 80 år av väderballonger från hela världen. Sådana som meteorologer skickar upp tre gånger om dagen för att göra väderleksprognoser. De har nämnt siffran 20 miljoner set om 1000 mätdata vardera dvs. 20 miljarder mätdata, vilka finns tillgängliga för alla att bara stoppa in i Excel för att dubbelkolla. De har sedan kastat om ideala gaslagen för att härleda temperatur i förhållande till moldensitet för en gas av syre och kväve. När de plottar ballongdatat så får de en spikrak linje, ett helt linjärt samband med en eller två brytpunkter där linjen ändrar vinkel något men fortsätter att vara spikrak. Oavsett vilka data de stoppar in så får de samma resultat. Vad de visat är att atmosfären upp till 35 km är en ideal gas som är i nästan termodynamisk jämvikt. Det visar att de antaganden som "Jäääääättemånga forskare" gjort (men aldrig kollat) om ozon, metan och koldioxid är fel. Klimatgaserna finns där, växthuseffekten finns där men den kan omöjligt orsaka uppvärmning av delar av atmosfären på det sätt som hela klimatteorin baseras på. Det luktar Nobelpris.
  34. 1 poäng
    Nja... DET är ”Fake News” - det var 100 nazistiska författare... men ändå. Så det du försöker säga är att eftersom Einstein hade rätt, och de 100 nazistiska författarna hade fel, så måste den här ensamma rapporten vara rätt, och majoriteten av forskarna har fel, eller var finns kopplingen..? Personligen skulle jag vänta på att någon mer forskare granskar och bekräftar det påstådda resultatet innan jag ropar ”faran över”, men det är jag det. Det är för lätt att göra tankevurpor i enstaka forskarrapporter.
  35. 1 poäng
    Köp en elektrisk bränslepump på biltema.
  36. 1 poäng
    Att en PC skulle dra så kopiöst mycket är inte heller riktigt sant längre. När jag byggde min båt för snart 20 år sedan installerades en måttligt snabb PC (nedklockad) med "midi-tower" + inverter och en 10" plattskärm, den sistnämnda egentligen avsedd för butikskassa. Dessa drog tillsammans 9-10A på 12V. Sedan har utvecklingen gått framåt. Har idag en mini-PC som klarar full-HD på två skärmar, dubbla serieportar, 6x USB (inkl 3.0), HDMI, WiFi 120GB SSD-disk och framförallt mycket snabbare och bättre än något jag haft i båten tidigare. Tillsammans med en 19" 16:9-skärm med duktig ljusstyrka och 4K-upplösning drar allt....1,8A på 12V. Vi som alltid har motorn igång när det navigeras har ju egentligen aldrig haft ont av PC:ns högre strömförbrukning. Men nu stängs den inte ens av i hamn när vi är ute, då solpanelerna håller både den och mycket annat stången. Håller heller inte alls med om sjökortspriserna. De har rasat senaste åren, och oavsett teknik så ger PC:n en oslagbart bättre möjlighet till stor skärm och bra upplösning till lågt pris. Dvs man är inte så beroende av finesser vid zoomning o.s.v. Däremot är jag intresserad av samma sak som TS. Kör Seaclear idag och det funkar riktigt ok - fortfarande. Styr AP via det också. Lite omständlig AIS-visning möjligen. Fugawi har jag lämnat. Har sneglat på OpenCPN, men inte riktigt fått grepp om det.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...