Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-23 på alla områden

  1. 2 poäng
    Greta, sexton år, säger - lyssna på de ledande forskarna inom miljöfrågor. Det är tydligen skitprovocerande för vissa. Oklart varför.
  2. 2 poäng
    Ny pump på Rörö. Bravo Öckerö kommun eller skall äran gå till Rörös fiskhamnsförening? Väldigt bra sugförmåga. Litet svårt att öppna skjutluckan (lyft och dra). Bra munstycke, enligt min mening den bästa modellen. Pumpen har ett elektroniskt skydd mot torrkörning och om det blir stopp. Men.... Placeringen, i en av hamnens avkrokar där det är 1,7 m djupt. Idag ligger det dessutom en stor RIB delvis ivägen. Uppsatta förbudskyltar gäller tydligen inte för analfabeter..? Var även observant att rätt kontakt sitter i eluttaget, kranen och högtryckstvätten delar detta. Firma Marinarmatur.se har levererat. Räkneverket visar idag 1678.
  3. 2 poäng
    Hej ! 280 skölden har genomgående vagnsbultar, på 290 skölden har du pinnbultar som är gängade i skölden. Med 290 skölden får du således inget läckage genom bultförbandet som kan sura ner akterspegeln. Om du måste borra nya hål kan jag just nu ej svara på men antar att du får lägga igen hålen och linjera in den nya skölden. Finns mallar till detta. Du vet förstås att just 171 16v finns inga delar längre att tillgå, det mesta har utgått och det är de väsentliga delarna för motorns funktion som utgått. Vänta hellre och leta efter en 151 a där finns delar du behöver. Här ser du 290 skölden monterad innefrån Samt utefrån Montering tätningslist, här ser du också skillnaden på 280 resp 290 med de tätslutande pinnbultarna. Lycka till med bytet det är ett roligt jobb du har framför dig. Men betänk motorvalet. // Peter
  4. 2 poäng
    Jag skulle nog säga att du kör ut från hamnen/båtplatsen själv, sedan förklarar och visar båtens olika funktioner medans du själv kör en vända i olika farter, en fullgasrepa ska ingå i detta.. Efter det kan du låta spekulanten köra en sväng under noga övervakning. Efter det kör du själv in till båtplatsen igen. Vill spekulanten köra själv hela tiden så är det bara att förklara att det blir inget, antingen accepterar personen ifråga dina villkor eller så åker han därifrån.
  5. 2 poäng
    Jösses vad otrevlig man kan vara! Vad är ditt problem?????????? Det är väl fritt att dryfta vad man vill på ett öppet forum. Skit i och läs trådar som innehåller Biltema inlägg om du mår så dåligt av det. Vad är det för fel med att fråga något man undrar över? Du måste ha något relations problem med Biltema? /Johan p.s Om det är så jobbigt, varför ens ödsla energi på att skriva inlägg???
  6. 1 poäng
    Det behöver inte alltid planteras utan kan gå bra med sk naturlig föryngring (självsådd). När det blir mest sly och få barrträd så beror det ofta på ett hårt viltbetestryck. Klövviltet äter upp barret så det som blir kvar är björksly. Detta är dock, enligt vissa regler, godkänt då det blir skog av det med med rätt skötsel. Det är det men på fastighetsnivå. Alla skogsägare, privata till de största bolagen kämpar för att få en jämn åldersfördelning på sitt innehav så att det kontinuerligt finns skog att avverka. För de små fastigheterna så är det kanske inte möjligt då man helt enkelt har för lite skog eller för stor ålderskillnad.
  7. 1 poäng
    Usch. Riktigt tråkig läsning. googla "extrem torka och granbarkborre" får du se. Förra sommarens extrema torka stressade granarna så att barkborrarna kunde döde 250 miljoner kubikmeter gran bara i Götaland. Dessutom avverkar man tydligen riskområden i förebyggande syfte också. https://www.skogsstyrelsen.se/globalassets/bruka-skog/skogsskador/granbarkborre/broschyren-granbarkborreprojektet--stoppa-borrarna.pdf Det kan nog delvis vara orsaken till att du upplever att skogen försvinner
  8. 1 poäng
    Jag kan säga en sak säkert och en spekulation. Det sker ingen avverkning idag som inte föryngras på ett, ur skoglig synpunkt och enligt Skogsvårdslagen, tillräckligt bra sätt. Varje år tas nya satellitbilder över hela Sverige vilka jämförs med förra årets bilder. Varenda lucka större än en halv hektar kontrolleras mot anmäld avverkning och sedan följs föryngringen upp. Är den inte godkänd efter 3-5 år (beroende på var i landet) så hjälpplanteras det. Skog växer så långsamt att vår minnesbild inte märker det. Det man däremot inte undgår är förändringen från skog till hygge från en dag till nästa på en plats där det "alltid varit skog". Det som var ungskog för 50 år sedan är slutavverkningsmoget idag. Min spekulation är att där du rör dig så har större arealer vuxit sig till slutavverkning ungefär samtidigt och att det är det du uppfattar? Potemkin Kulisserna är just det. För att det skall se lite mindre tråkigt ut så lämnar man trädridåer längs vägen. Dels så slipper bilisterna se bara hygge och dels lämnas dessa träd som naturvård och får vara kvar för evigt.
  9. 1 poäng
    Vad vet jag. Det kanske har varit fler extrema somrar under de senaste 10åren. Du får googla och se om det går att hitta något om vad extrem torka och granbarkborrar har för påverkan på avverkningen
  10. 1 poäng
    Ett stort problem för de sörmländska skogarna just nu är granborrarnas härjningar efter den extremt varma och torra sommaren förra året. De tidigare uttorkade träden klarar helt enkelt inte att stå emot längre. Många skogsägare väljer därför att avverka innan träden är helt döda och värdelösa.
  11. 1 poäng
    Hålet i akterspegeln för 280-skölden är mindre än vad det behöver vara för 290-serien, så det är inga större problem att byta från 280 till 290. Bara såga lite. Hade varit värre om hålet skulle vara mindre. Det finns mallar, både i papper och metall, för håltagningen. Som "kossor" ovan helt riktigt påpekar så bör Du nog ta Dig en funderare på om Du är på rätt spår gällande motorvalet.
  12. 1 poäng
    Gissar att leverantörens varning för seriekoppling är för att slippa klagomål från kunder som eldat upp instrument. Panelerna består väl för övrigt av ett antal seriekopplade celler. I ett misslyckat försök att göra en soldriven telefonladdare seriekopplade jag ett antal celler från slaktade Rustas femkronors solcellslampor. Kom upp till 16 volt innan jag ledsnade pga dålig effekt. Var lite fundersam över hur den sista cellen i kedjan skulle uppleva spänningen från de övriga men det bara fungerade, dock inte för telefonladdning.
  13. 1 poäng
    Den ska klara 300W & 50V. Om det sen innebär 6A eller 20A kan jag inte se. Jag gissar att den klarar 20A, min vanliga regulator klarar 260W och ger då 20A. Den har fö en display som växlar mellan att visa laddström, batterspänning och solpanelens spänning.
  14. 1 poäng
    Inte mycket att utveckla, det är ju bara intressant hur tex miljöaktivister löser saker på ett miljöriktigt sätt, även i det lilla.
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    För mig känns det hela med Greta väldigt utstuderat. Jag ser en parrallel med sista isbjörnen på sitt lilla isflak. Man tar något oskyldigt som "poster child" för att genomdriva en synisk och hänsynslös maktpolitik.
  17. 1 poäng
  18. 1 poäng
    När jag köpte snipan gick vi igenom alla detaljer och han visade motor, pump, etc. Sen startade han och körde ur hamnen, visade och förklarade hur han brukade hantera den. Jag körde tillbaka att vi hade vänt, väl vid båtplatsen så fick jag köra in om jag ville. Men med massa tankar i huvudet och en annans båt avstod jag och han körde in samt tipsade om hur just denna båten beter sig i sådana situationer. Jag var nöjd, och att säljaren kör tycker jag är bra. Då får jag som köpare in inblick i hur båten troligen blivit hanterad. Slänger han in backen direkt utan att låta propellern stanna tex? Så av den anledningen tycker jag att säljaren ska kör en hel del...
  19. 1 poäng
    Varför kommer jag att tänka på vpk-politikern som föreslog att sätta vindkraftverk på biltaken för att nyttja fartvinden?
  20. 1 poäng
    Du har kollat datumet på tråden, eller hur!!??
  21. 1 poäng
    Olika motormodeller har olika behov. Detta beroende på att vissa maskiner har eller har haft mer och fler problem än andra. D3 av första generationen har haft flera uppdateringar och en röd tråd verkar vara att de maskiner som fått uppdateringar av mjukvara och i övrigt är välservade håller ihop betydligt bättre än de andra. D6an har jag inte samma koll på, men mycket av elektroniken bör vara samma eller motsvarande. Med det sagt gäller ofta också att man inte skall röra och peta i något som fungerar. Det har hänt att styrboxar bränts vid uppdatering och de är mycket dyra. Man skulle därför gärna vilja veta dels vilken version av mjukvara man har och sedan vad som har ändrats till den nya innan man bestämmer sig. Detta brukar dock vara svårt...
  22. 1 poäng
    Hur var det nu med procenten.... var det 99% av utsläppen som jordbruket och breddning från reningsverken stod för!? De duktiga myndigheterna fokuserade på den lilla procenten för att vinna poäng, kvarstår jordbruket och reningsverken men det är väldigt tyst hur man går vidare. Man får inte gå mot röd gubbe eller köra för fort på land eller till sjöss. Sverige är fantastiskt:-)
  23. 1 poäng
    Spånade vidare i detta med CE-märkning, drog iväg ett långskott till transportstyrelsen och fick svar av en väldigt trevlig herre vid namn Christer Bergström. Han trodde sig veta vem som iaf designat båten baserat på vissa kännetecken på ritningen. Återkommer när jag fått svar på huruvida hans tips stämmer eller ej!😊
  24. 1 poäng
    Min inställning av provkörning både vid försäljning och köp är att man ska vara mycket nära ett köp innan det blir tal om provkörning. Jag har mer eller mindre sett provkörningen som en formalitet som ska bli "godkänd". När jag sålde min första båt hade jag flera stycken som uppenbarligen bara ville se hur den aktuella båtmodellen gick i sjön - helt ointresserade spekulanter. Vid nästa och senaste försäljningen var jag därför mycket restriktivare och samtliga spekulanter var helt med på resonemanget. Jag är därför noga med att informera om hur båten presterar när jag sålt. Topphastighet, march, förbrukning, WOT etc. Jag förhör mig på samma sätt om detta när jag tittar på objekt, jag förväntar mig inte att få provköra om vi i princip inte är överens om ett pris. Vid en eventuell budgivning innan provkörning säger jag också vad som gäller vid provkörningen. MAX varv under en stund för att kontrollera kylning etc etc. I somras provkörde jag en båt där ägaren inte riktigt kunde svara på varesig topphastighet eller WOT. Vid provkörning låg motorn precis utanför sitt WOT-område i det nedre registret och båten presterade heller inte hastighetsmässigt som man kunde förvänta sig. Det blev några dagar med mycket funderande för motorn gick i övrigt bra och det var väldigt rent och snyggt i motorrummet. Jag hade dessutom fått till ett väldigt bra pris....Det blev trots allt inget köp i slutändan...
  25. 1 poäng
    Okej, den länken hittade jag inte. Nu är jag inte så intresserad av forskningsrapporter och byggsatser, utan trodde du länkat till en färdig produkt tidigare. Dina länkar visar hur som helst att MPPT-regulatorer inte kan transformera upp spänning. Det behövs något mera...
  26. 1 poäng
    Väldigt vad mulet det blivit på forumet numera.🙁
  27. 1 poäng
    De flesta regulatorer fungerar i både 12 och 24V system (med två eller fler seriekopplade paneler). Till sommarstugor som ska elektrifieras väljer man gärna 24V system pga längre kablar i huset. Dessutom har man oftst ingen befintlig utrustning att ta hänsyn till. Är det sen lite långt till panelerna så seriekopplar man panelerna för att få upp spänningen, Epsolar 2215BN klarar max 150V in. Det fungerar bra eftersom man sällan har partiell skuggning. -- Hittade en av de ytterst få regulatorer som kan höja spänningen ("boost") så att man kan köra vanliga paneler i ett 24V system. Skulle alltså funka för TS. Max ström ut är 10A. Fungerar ju även att ladda elcykelns 36V batteri. Hur kvalitetn är vet jag inte men jag ska nog prova en till min hustrus lilla elektriska gräsklippare. https://www.ebay.com/itm/24-36-48-60-72V-10A-DC-DC-Boost-LCD-MPPT-Solar-Regulator-Charge-Controller-I3Z5/122657598164?epid=2190501167&hash=item1c8ef66ad4:g:NNYAAOSwNYRZmHHf
  28. 1 poäng
    En mppt-regulator gör inte det du yrar om. Är ingen transformator. Länka den regulatorn istället för något vagt relaterat på wikipedia. Borde va hur lätt som helst...eller?
  29. 1 poäng
    Tramsa inte till det utan ta fram fakta som säger att den länkade regulatorn kan ladda ett 24V batteri med en "12V panel".
  30. 1 poäng
    Det var 2st revor på 10-15cm i skrovet, och jag blev avrådd att köpa den av en erfaren svetsare, så det blev inget köp denna gång.
  31. 1 poäng
    Hej, Delar helt Comfort4s uppfattning. Masten är inte mycket tyngre, den större diametern är för att seglet ska rymmas i masten. Nackdelen är akterrundan och lattorna som inte är horisontella, utan vertikala. Med moderna segel kan 8 vertikala lattor och styv duk ge "fat furl" som ger fina seglingsegenskaper. Pratat med många som delar min uppfattning att man seglar mer än med traditionell mast, revar senare och tryggare, därför att det är så enkelt. När andra fegar ur och tar ner seglen kan man vänta lite till... att reva går på några minuter precis som med Furlexen. Masten har samma trim-möjligheter som traditionell mast och kan krummas rejält. Jag är nu rull-mast frälst😎
  32. 1 poäng
    Att många skriver om, undrar, kommenterar, debatterar och engagerar sig i ett visst ämne i ett forum betyder ju att just detta ämne är intressant och aktuellt. Det vore rena döden för forum om man inte ska tordas ställa en fråga eller debattera ett ämne som ev. har avhandlats tidigare. Hellre för många trådar än för få. Läsare som blir irriterade över foruminlägg kan ju, precis som tidigare sagts, helt enkelt lägga av att läsa dessa foruminlägg eller kanske rent av sluta läsa forum överhuvudtaget. Om man dessutom har svårt att bete sig vänligt och hövligt anser jag att man bör tänka sig för åtminstone en gång extra innan man svarar som jerkerg gör. Just denna fråga anser jag vara väldigt värdefull eftersom jag och förmodligen många med mig nu får kunskaper som andra dragit och som hjälper mig att välja rätt produkt. mvh Thomas S
  33. 1 poäng
    Tyvärr visar detta bara vad den berömda CE-märkningen av europeiska båtar är värd i praktiken... En egenimporterad amerikansk båt kan man aldrig få CE-märkt utan fullständig dokumentation som visar hur ALLT fungerar och skall skötas ombord. /Zwen
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...