Jump to content
Thursday 18 July 2024

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/21/2019 in all areas

  1. 3 points
    Tråden är från 2008. Även om transport tar sin tid så bör TS vara framme med sin snipa.
  2. 1 point
    Snacka om att det saknas proportioner i vad man gnölar på. Vad ger Gretas kiss och bajs mitt ute på Atlanten i miljöpåverkan jämfört med när Svenne Banan packar badbyxorna och Foppa-tofflorna för att fira jul i Thailand med deras avloppsnät och sophantering - utöver den elva timma långa flygresan... enkel väg..?
  3. 1 point
    hej, tack för svar. Ja, han har inga just nu. Inte heller han i Upplands Väsby. Det borde finnas andra ute i landet , tex Göteborg som även renoverar gamla värmare.
  4. 1 point
    En jäkligt korkad sak jag märkte. Ett tändstift satt knappt fast, det hade väl vibrerat loss antar jag. Detta var hyfsat blött skulle jag säga
  5. 1 point
    Nja... man kan lika gärna vända på det och konstatera att effekten är en funktion av vridmoment och varvtal. Det som är attraktivt i en marinmotor är att få så högt vridmoment som möjligt vid låga varvtal medan toppeffekten inte alls är lika intressant. Den har man egentligen bara nytta av vid toppfart och det är inte ofta man har anledning att köra på toppfart. För de flesta händer det bara när man vill ta reda på just toppfarten. Att man talar om att vridmomentet är det viktiga beror ju på att man vill ha så flack vridmomentkurva som möjligt sedan blir toppeffekten bara vad den blir vid ett varvtal nära maxvarvtalet. Men eftersom denna toppeffekt är utanför det normala arbetsområdet för motorn så kan man strängt taget strunta i vad den är.
  6. 1 point
    Och det låter du fortgå? Helt ok menar du?
  7. 1 point
    Välkommen till forumet! Fråga: är det denna kompressor frågan gäller? (Se saxad bild nedan, ids inte söka vidare utan bekräftande svar från dig.) I fig 1 syns att endast komplett clutch finns att köpa numera för 4498,75 kronor. (Där syns f.ö också reservdelsnumret, liksom alternativa ersättnings-nummer. Sådana kan ju underlätta googling.) I fig 2 syns en komplett kompressor för 1495 pund. Men efter att ha kollat sajtens bilder så hittade jag som synes en etikett med japanskt produktnummer på magnetkopplingens kant. Kan eventuellt vara intressant att googla vidare på? Bildkällor: Fig 1: marinepartseurope.com Fig 2: ebay.co.uk
  8. 1 point
    Vi har en lag som bygger på en internationell överenskommelse om att båtar inte får tömma sitt toalettavfall i havet. Vad fasen har det med att kommunala reningsverk, pga fel råkar släppa ut avloppsvatten (inte toalettavfall)? Möjligen skulle kommunerna få dryga böter men det är ju vi som får betala.
  9. 1 point
    Typ om du har nåt annat för dig än hålla i gasen.
  10. 1 point
    Överst är handgas/förhöjd tomgång Mitten tändning, troligen med choke/primer för kallstart då nyckel trycks in. Underst friktionsbroms så att gasen inte avtar av sig själv under körning. Dras åt så lite som möjligt då det annars går trögt att gasa.
  11. 1 point
    Hoppsan, utsläpp av 240 m3 i Smögen och 3500 m3 i Österåker och det finns säkert fler utsläpp som har skett under året. Det krävs kännbara konsekvenser för de som släpper ut orenat avloppsvatten. Hur pass mycket skulle släppas ut årligen om samtliga drygt 822 000 fritidsbåtar som uppskattas finnas i Sverige (källa Sweboat) dumpar allt i havet?
  12. 1 point
    Mollösund, Orust, tveksam sugförmåga, fungerar men hade svårt att suga upp havsvatten. Skärhamn, Tjörn. Fungerar inte övertäckt med en svart plastsäck. Trevlig hamnvärd hänvisar till Klädesholmen. Denna är långtidstrasig, beror enligt hamnvärden på handhavandefel, användarna hat stängt ventilen men inte stängt av pumpen, varvid den gått sönder. Han berättar även att sugledningen från bryggnocken in till land där man har en uppsamlingstank, är alldeles för lång. Jag rekommenderar en Vogelsang, hamnvärden tycker att en handpumpad emranpump kan vara bra (och betydligt billigare).
  13. 1 point
    Å nu han som är tråkig... Y-bommar.. långsides ... Stolpar... allt har sin egen utmaning.... för mig så är en nyttig övning att i lugnt vatten... Testa... ge fram... lägg i bakåt... gasa.. testa.. försök att lära hur båten reagerar... kör en åtta... testa om du kan svänga snävt.. ja du kommer att se löjlig ut men att du lär dig hur din båt reagerar skänker ett självförtroende som inga tampar eller fendrar kan ge dig... Fair Winds
  14. 1 point
    Mest troligt är att du hittar en med D6 och DPH och inte med axlar Se till att ta med en duktig Pentamekaniker som ser över motorer och drev Mycket delar som ska vara bytta om man följt alla rekommendationer från Penta Är det inte gjort så kostar det en bra slant att byta allt
  15. 1 point
    Avloppsvatten är väldigt utspätt (det innehåller inte bara toalettavfall som spolats med stora mängder vatten utan även duschvatten, tvättvatten, diskvatten och delvis dagvatten. Om 240 000 liter motsvarar åtta procent så är hundra procent 3 000 000 liter. Mitt i sommarsäsongen kanske 15 000 personer "bidrar" till avfallet. 1200 pers är åtta procent. En dags toalettavfall från 1200 personer utspätt med 200 liter per person. Fundera på hur det står i proportion till spädningsgraden i en genomsnittlig septiktank... Och så långt ut från land blir det ordentligt uppblandat.
  16. 1 point
    Godstjockleken ska vara minst 6 mm, antar ätt de har det. Kollade lite i båten, dt finns plats för en stor tank akter om motorn. Modellen byggdes ursprungligen för rak axel men senare blev det drev, därför finns det plats. Men det sitter en "muffler" i vägen och att göra om det blir tuft. Annars är iden bra med tanken midskepps, man kan ha dubbla däckstömningar och framföraltt, dubbla avluftningar så det blir korsdrag. Något som jag definitivt ska sätta in är en möjlighet att "flusha" tanken. Det har jag haft tidigare och det är väldigt najs att kunna spola ur tanken. Idag behöver man bara en bit slang som man slänger överbord när det är färdigsuget. Så här ser för standarden för sugtömningshålet ut. Känns inte riktigt hightech.
  17. 1 point
    Vet inte om den tar i tankens tak.. borde ju sjuka när bränslenivån i tanken sjunker tänker jag... det sjuka är att jag upplever att det knappt går åt nån soppa, har ju ca 75-85 minuter körning och det sjunker ju knappt i tanken, vilket ju iof är bra! måste va då att allt är ok nu, får helt enkelt köra mer och se om mätaren hänger med... tack ska ni ha för all hjälp och visat intresse!
  18. 1 point
    Skyll inte på båtfolket!
  19. 1 point
    Sånt här är kul. i en naturhamn skulle jag plocka upp en av barnens badleksaker som fallit mellan vår och grannbåten. Stödjer mig mot grannbåten och sträcker mig ner. Båtar som ligger för ankar rör sig gärna, så det blev ett dopp och muntra båtgrannar.
  20. 1 point
    Koncentrerat utsläpp i Smögen. Hur många hålltankar var detta som rann ut på samma ställe? https://www.gp.se/nyheter/västsverige/240-000-liter-bajsvatten-rann-ut-i-havet-utanför-smögen-1.17287806
  21. 1 point
  22. 0 points
    Jag hör även ett klickande ljud, jag vet inte säkert men jag tror det är från stiften. Det klickar några gånger per startförsök. Kan det vara stiften som försöker tända men inte lyckas? Ursäkta min okunskap om jag låter tokig.
  23. 0 points
    Det vet jag tyvärr inte svaret på. Jag har haft ett litet läckage någonstans i motorn, konstant men små mängder. Det har inte blivit några pölar direkt, men det har droppat konstant och sedan runnit ut i vattnet. När jag kom fram till bryggan idag efter turen märkte jag att det såg ut att ha läckt ut mer än vanligt. Låter det troligt att det kommit för mycket bensin in i systemet och surat ner motorn? Jag märkte att om jag pumpar blåsan när den redan är hård så rinner det ut en del bensin i närheten av förgasarna, är det normalt? Jag tänker att bensinen måste rinna ut någonstans om jag fortsätter trycka. Så om den inte redan var sur kanske jag har surat ned den med bensinen.
  24. 0 points
    För att starta en liten sidodiskusion som förmodligen spårar ur, det brukar den göra. Vridmoment är bara en beskrivning av motorns karaktär och ett resultat av varvtalet och effekten, det är ALLTID hästkrafter som räknas och som gör jobbet. And go
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...