Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tycker det ser ut som att du enkelt och gratis och snabbt kan lösa det genom att bocka ut veven en bit så den går förbi fören
  2. 2 poäng
    Du kan sätta ett rep i fram på Y-bommen. Typ en bit ut på varje y-bom, sen ett rep i mitten som håller upp den som ett "v". Blir lite som en extra hjälpande hand som håller båten åt dig bort från bryggan.
  3. 1 poäng
    Totalt Off Topic och i dessa tider troligen bannlyst... 😟 I vårt (mitt och gummans) förhållandes unga år tyckte gumman att jag höll på så mycket med leksaker på min fritid. Jo, jag sysslade med motorsport och därtill hörande lustigheter. Jag var dock inte så värst dålig på att umgås med henne heller så jag frågade henne vid ett tillfälle om hon ansåg sig vara en av mina leksaker. Svaret blev ett rodnande "JA" och hon tillade att det var riktigt roligt. Det är ungefär 40 år sedan och hon anser sig fortfarande vara mycket bra behandlad, trots att jag (på ren pin tji) ibland presenterar henne som min leksak. Och, jodå, hon propsar fortfarande på att båtsäsongen börjar med en heldag på Allt för sjön med hotellvistelse... Så, visst är det kul med leksaker och det kan aldrig bli för mycket! 😋 Och för att återknyta till Erlandsons Brygga och bli någorlunda On Topic så brukar vi besöka deras monter på mässan. Och den håller öppettiderna. 😎
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
  6. 1 poäng
    Jamen då är vi ju överens. Då blir det nog så!
  7. 1 poäng
    Ledsen för sent svar, men jag valde att köpa en vanlig voltmätare som jag använder. Kostar ett par hundralappar och jag kan se om spänningen går ner enligt råd här på forumet. Funkat bra i sommar och att jag använder min portabla solcell på 50W, har fungerat utmärkt i sommar.
  8. 1 poäng
    Det är möjligt. Det sitter många sådana gamla givare kvar. De försvinner inte automatiskt bara för att nya tillverkas.
  9. 1 poäng
    Även om tanken är ett rätblock så blir det inte linjärt med en ordinär tankgivare som har en arm med ett flöte, fastsatt på en potentiometer. Armens rörelse är inte linjärt med avseende på vridningen . När armen är i 90 graders vinkel (halv tank beroende på montage?) rör den sig mindre vid förändrad bränslemängd än när den är nästan rakt ner eller rakt upp. Då blir en liten förändring av bränslemängden en större förändring på mätaren. Det är något jag sett på alla mina båtar: När tanken börjar bli tom rör sig mätaren fortare. Självklart finns det andra typer av mätare, en linjär givare bestående av en cylinder som rör sig efter en lodrät axel skulle fungera bra i en tank som ett rätblock. Är man lite händig är det enkelt att programmera upp en Arduino eller motsvarande och kalibrera den efter sin egen tank och givare.
  10. 1 poäng
    Finns det inga gränser för vilka halmstrån somliga tar till för att kasta bajs på en omyndig 16-åring?
  11. 1 poäng
    Ett alternativ hade varit att köpa en passagerarbiljett på någon av alla de fraktfartyg som går fram och tillbaka. Då hade hon visat på att man kan resa utan att flyga. Nu ger hon intrycket att det enda alternativet var en extrem tävlingsbåt vilket för de flesta känns orimligt. Vi kan ju hoppas att trenden med hemester sprider över till ett intresse även för äldre segelbåtar?
  12. 1 poäng
    Problemet är nu löst! Efter att sett över oljan i växelhuset enligt Faderullans tips så visade det sig att växelhuset var helt tomt på olja. Inte en droppe! Upptäckte då att huset var spräckt i botten... Lagade sprickan med metallspackel och fyllde på med olja och provkörde därefter. Går klockrent nu och inga fler huggningar sker! 🥳 Vi får väl se hur länge det håller men om jag hittar något beg hus så blir det väl att byta ut så småningom. Får tacka för tipsen!
  13. 1 poäng
    Lite i samma ämne av Svenska YLE:s vetenskapsjournalist Marcus Rosenlund: https://marcusrosenlundblog.com/2019/08/18/automatiskt-utkast/
  14. 1 poäng
    Kan man dra alla kunder över en kant eller🤔hmmmm
  15. 1 poäng
    Om båtmodellen kom för 36 eller 44 år sedan kanske inte är det viktigaste som jag tycker styr ett båtköp. I synnerhet inte om prisklassen är 500-700', då har de ändrats många gånger fram till de årgångar som kan vara aktuella. Men man får säkerligen mer båt för pengarna om man köper en Scand med singelmontage) än en Storebro (med dubbel) alldeles oavsett....😉 Möjligt du har rätt i dubbelmontaget på Scand, även om de i så fall är försvinnande få till antalet, både vad gäller 29 och 32/35/3500 och som du skriver också specialbyggen. Har aldrig sett en Scand 32:a med dubbelmontage, men de finns kanske. Hursomhelst - är ditt prisspann 500-700' så hade jag siktat på en välskött Scand 32:a. Eller varför inte en Saga 29 eller kanske t.o.m. 315 ? Dessa ligger mellan 650-800' och är en synnerligen ombonad båt med två separata kabiner m.m. Och mycket, mycket nyare konstruktioner än alla ovan nämnda.
  16. 1 poäng
    Det räcker väl att ha en tråd om ditt problem.
  17. 1 poäng
    Min upplevelse av vänern och dalslands kanal är att sugtömningen oftast fungerar väldigt bra. En enda gång har en båt legat och blocket sugtömningen för vår del. Detta var i Håverud. Vi åkte fram och sa att vi behöver sugtömma. "Antingen kan vi dra slangen över er båt eller så får ni flytta på er." De var nog lite vilsna för de fattade knapp vad vi sa (de var från danmark) men de var då väldigt behjälpliga med att langa både slang och trycka på "knappen" åt oss. Ibland kan det nog handla om ärliga misstag också. Det är ju inte direkt roligt att ligga förtöjd precis vid en sugtömningsstation. Har aldrig varit med om att en station fungerat så dåligt så att vår tank på 80l tagit mer än ett par minuter att tömma. Är det mer fart och fläkt ute på kusten och i Stockholms skärgård kanske och därmed större slitage? Kanske är kommunerna runt Vänern samt Dalslands kanal rätt angelägna om att skiten inte ska hamna i vattnet? Vad vet jag...
  18. 1 poäng
    Nu har vi ISO-standarder och CE-certifiering med mera men vilka båtar tillverkade på 2000-talet uppfyller de egenskaper du nämner? Det viktigaste på en modern båt, näst efter länspumpen, måste vara en batteridriven vinkelkap så att man kan såga bort innerlinern för att hitta läckan?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...