Jump to content
Wednesday 23 June 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/18/2019 in all areas

  1. 3 points
    Varningen har inte samma givare som tempmätaren, därför kan tempmätaren visa ett högre värde än vad som triggar varningen – tempmätaren visar ju "bara" temperaturen där givaren sitter. Sedan kan en läckande vattenpump definitivt ge upphov till varm motor. Dessa motorer är känsliga och det kan mycket väl vara så att din pump läcker eftersom den är glapp. Och en glapp impellerpump (oavsett om det beror på att axeln kastar eller om huset är dåligt) kommer inte att pumpa rätt mängd vatten. Dessutom har du ju själv sagt att den varma motorn har varmare sjövattenretur än den kallare. Det kan ju förvisso bero på både att sjövattenflödet är lägre men också på att motorn är varmare. Frågan är vad som kommer först, hönan eller ägget? Men oavsett vilket förhåller det sig så att värmeövergången (från i detta fall glykol till sjövatten) går långsammare ju mindre skillnad i temperatur det är. Med andra ord indikerar den högre sjövattenreturtempen att motorn inte blir av med sin överskottsvärme förrän den uppnått en högre driftstemperatur. Kedjan ser ut så här: Lågt sjövattenflöde medför högre sjövattentemp i värmeväxlaren. Det medför i sin tur att skillnaden i temp (delta T) mellan glykol och sjövatten minskar. Detta leder till att motorn blir av med mindre värme vilket i sin tur leder till att motorn blir varmare till dess att ny jämvikt uppnåtts.
  2. 2 points
    Min poäng är blott denna: Renovera pumpen! KAD300 var ju dessutom en något krystad motor som tillkom som svar på bland annat Yanmar 6LP då utlovade D6 inte var klar i tid. Kanske inte en glasmotor men dock alldeles för hårt trimmad för sitt eget bästa. Därför måste alla kringsystem vara 100 procent - en gammal pro40 kan klara sig med sladdriga pumpar och igensatta värmeväxlare men absolut inte en KAD300 och definitivt inte under den belastning du kör dem på.
  3. 2 points
    Alternativet var nog tyvärr konkurs med de siffror som Båtaccentens verksamhet genererade. Jag pratade för en tid sedan med en av ägarna till Hjertmans och han bekräftade att det finns ingen som helst möjlighet att ha rejält kompetent personal i båttillbehörsaffärer. Marginalen och säsongen räcker helt enkelt inte till. Han ondgjorde sig också över alla dessa kläm-och-känn-besökarna som efter en runda i butiken, med frågor om allt mellan himmel och jord, åker hem och köper pryttlarna från långtbortistan på nätet. Han berättade bl.a. om en herre som hade kommit in i en av deras butiker och velat ha hjälp med en reklamation på en produkt som var köpt via Ebay... Så vi får helt enkelt det bemötandet vi förtjänar.
  4. 2 points
    Jag är uppväxt med att man visar varandra hänsyn på sjön. En av det har försvunnit som tex att köra ett elverk på badbryggan en stilla kväll i en naturhamn. Den som gör det är klart dum i huvudet. Gör man rätt så kommer ingen att störas av ett elverk. Det finns en massa båtar som har elverk men som ingen störs av. Kör man ett bensindrivet på alkylat så luktar det inget heller. Det finns mycket annat som stör, snorungar som åker omkring som vansinniga, fall som inte spänns upp, svallmonster mm. Det är inget fel på grejerna utan på ägarna. Jag brukar inte reta mig på sådant, jag tänker, vänta bara. De brukar få sitt straff, förr eller senare. Idag har vi fantastiska möjligheter, tex att laga mat med el och slippa allt krångel med gasol. Det finns också batterier om man vill laga mat utanför kontorstid. Solpaneler är fantastiskt men räcker dåligt när vi kommer in i september.
  5. 2 points
    Jag har en burk stay afloat ombord. Det funkar jättebra. Båten har inte sjunkit en enda gång fast jag inte ens öppnat burken! 😀
  6. 1 point
    Mycket bra och sakligt inlägg av dig. Jag instämmer till fullo i det du skriver i båda inläggen.
  7. 1 point
    De som köpte gasol i Panama gillade inte gasol... längre. Vet egentligen inte varför, men de var borta väldigt länge med taxi. Här i Sverige är det väl inga problem att bära ombord 2 st. 2 kg flaskor per säsong, ibland 3 st.
  8. 1 point
    Rockmusik kan aldrig störa, jag har avbrutit en fin segelsemester för att gå på konsert för att se Rolling Stones på cirkus i Stockholm🎸🎸🎶
  9. 1 point
    Enklaste och billigast är nog som sagt att du köper ett nytt ekolod. Att kosta på över 4000 kr till en gammal 172c är nog inte en speciell bra ide, ett nytt ekolod går ju att få för 1500-2500 kr
  10. 1 point
    För de pengarna är det bästa och enklaste att köpa ett dedikerat ekolod, då kan du dessutom spara ett par tusenlappar.
  11. 1 point
    Precis. Inga skrikande ungar och få svallmonster. En fantastisk tid att segla.
  12. 1 point
    Men i september finns det förmodligen inte många runt en som störs av ett elverk heller...
  13. 1 point
    Ganska enkelt, de har försäljning hela året. Kompetensen har alltid haft med när de anställ folk, det har varit deras grej. Att hitta teknikintresserade nördar är inte så svårt. Men var hittar man båtintresserade ungdomar? Alla båthandlare verkar vara lika goda kålsupare, dagens runtur på jakt efter bult till vattenpumpen visade det. Han med skjutmåttet kunde tydligen inte använda det eller så visade hans skjutmått fel på en mm. En annan kunde inte förstå att 1/4 är större än 1/16. Som Ingo om någon kommer ihåg.
  14. 1 point
    Prova att montera röret utan packningar först, så att du ser att det passar. Eventuellt får du rikta lite. Försök inte slå ner röret. Då förstör du det ofelbart.
  15. 1 point
    I Tyskland vet jag krävs tillstånd för bredare än 2,55m Upp till 3m är hyfsat enkelt, dock får du inte köra mellan vissa klockslag i rusningen morgon och eftermiddag. Över 3m = krångligt. Misstänker poliseskort och körförbud 06-22
  16. 1 point
    Lite utanför ämne men alla Kjell.com-butiker jag har besökt har alltid kompetent personal utanför det vanliga. Man har en svår tekniskt fråga och personen i kassan verkar ung. Men visst kan han svaret. Jag frågade hur de kan vara så kompetenta och de går kurser och får göra tester. Tummen upp för Kjelle!
  17. 1 point
    Cirka-måtten torde vara 180/100/50 cm längd/bredd/höjd med madrass. Utan madrass är höjden 158,5cm mot fören och 42cm under fönstret.
  18. 1 point
    Jag klarar av både jollar med barn och elverk. Men det kanske beror på att jag är glad att kunna segla en sommar till. Denna vinter har jag varit väldigt sjuk , leukemi ett jävla skit. Så ett elverk mer eller mindre det struntar jag i. Så var glada livet är underbart.
  19. 1 point
    Detta med elverk. Är det inte bättre att köra inombordaren en stund? Låter oftast mindre (störande) än ett elverk. Laddar mer. Mao kortare körtid/störtid. Eller har jag missat något? Håller med bhemac. Säg till! Får man ett oförskämt svar. Så har dom iaf förstått poängen.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy