Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-15 på alla områden

  1. 6 poäng
    Jag har följt debatten som Greta skapat på en del sociala medier och det saknas verkligen inte bottennapp. Verkar vanligtvis vara griniga gubbar som fäller kommentarer som "Hur skall hon ta sig dit då, på cykel kanske, hehe..", "Den där jackan hon har innehåller säkert mikroplaster", " Hon skall fan inte röra min Volvo och min jävla falukorv", " Det är väl hennes jävla föräldrar som styr egentligen" Osv.. Jorgen01 har faktiskt nått den ultimata botten med sin fundering. Eller så har han bara ett märkligt intresse för kiss och bajs. Rent juridiskt sett så befinner sig båten på internationellt vatten hela resan så det är faktiskt lagligt att tömma latrinen i sjön. Den lilla besättningens latrin är bokstavligen en droppe i Atlanten. I Östersjön som sedan länge har varit i dåligt skick är det en annan sak.. Vad vet för övrigt Jorge1 själv om hur hans utsläpp under dagens lopp tagits om hand? Bryr han sig det minsta om det? Sköt om din egen renlevnad innan du börjar mobba andra för deras försök att göra åtminstone någonting.. Att ta någonting till det extrema brukar ofta ha ett tragiskt slut, om det så gäller politik, religion, moppetrimning eller ekologi. Att peka finger på de som försöker göra någonting åt de problem som faktiskt finns och kräva att de tar allting till det extrema utan att man själv gör någonting alls åt saken visar egentligen bara hur eländig man är själv Folk får tycka vad de vill om Greta och hennes kamp men jag tycker hon sätter fingret på en massa ömma punkter. Hon får dessutom klä skott för all miljölagstiftning, saker hon inte någonsin haft eller kommer att ha något personligt inflytande och ansvar över. Därav kommer det respons som den här ovan. Jag är full av beundran över hennes beslut att korsa Atlanten med den båten. Det är ingen söndagssegling mellan fullservicehamnarna i Stockholms skärgård precis. Den resan över Atlanten gör henne till mera sjöbjörn än de flesta på det här forumet och det retar tydligen vissa...
  2. 1 poäng
    Designen på gamla utombordare slår de nya med hästlängder :-) Ljud får man mycket av också, då är det ju tur om man råkar gilla ljud :-) Har själv ett utombordarmuseum i garaget. Det består av två motorer, en Seagull fourtwo från 1964 och en NV Marin från 1958. NV'n ser ut att vara mycket modernare än Seagullen och den är mycket bränslesnålare. Brukar lufta båda motorerna varje sommar. Seagull skall ha 10%(!) oljeblandning i bensinen, inte för smörjningen men för att oljefilmen tätar vevaxellagrena så att den inte drar tjuvluft den vägen. Man åker omkring (mycket långsamt) med ett storartat MÅÅÅÅÅÅÅ-ljud och ett blått oljedis som stiger upp ur vattnet där man far fram. Medvind är inte trevligt, då får man andas tvåtaktsolja. NV'n klarar sig på 4% oljeblandning och går riktigt tyst och fint. Bränslesnåla, nej det är de inte. Som liten grabb hade jag en Aspera 3,5 hp. Den hade en liters tank på motorn som räckte kanske 4 sjömil... Det finns antagligen femtiohästarsmotorer som drar mindre än så i dag. En stuggranne som hade en stor Chrysler på akterspegeln brukar hävda att den enorma bränsleförbrukningen berodde på att en del av bensinen inte användes för att driva motorn utan snarare för att kyla den, bensinkylning :-)
  3. 1 poäng
    Jo, den gamla Evinruden har nog en generator. Den ser inte ut som den på en inombordare utan består bara av en spole under svänghjulet och en likriktare. Börja med att kolla så det inte hänger lösa kablar under motorkåpan. Felsökning därutöver kräver lite elkunskap och mätutrustning. Din angivelse av årsmodell var en aning vag så det är svårt att vara exakt med specifika tips på felsökningen :-) Elschemat på din motor ser sannolikt ut ungefär som det på bilden. Schemat är taget ur boken Evinrude/Johnsom outboard shop manual. 48-235HP 1973-1990 från förlaget Clymer. En oumbärlig bok för den som vill skruva sönder sin motor i beståndsdelar och få ihop den tillbaka på ett sätt som gör att den fungerar. Det är bra att veta årsmodellen på sin motor, speciellt när man skall beställa reservdelar. Årsmodellen kan man klura ut med hjälp av serienumret som finns på motorns typskylt. På nätet hittar man flera sajter som kan hjälpa en med att tolka serienumret.
  4. 1 poäng
    Jag har hälften av varje, då min elektriska toalett är eftermonterad. Hade problem i somras med att det blev stopp i den första delen, 25 mm slangen, urinsten och andra beläggningar. Iofs lätt att åtgärda, men inte så trevligt. Elektriska toaletter brukar ha 25 mm utlopp, ibland skickar man med en adapter 25/38 mm, använd den och dra 38 mm slang hela vägen!
  5. 1 poäng
    Tack, precis vad jag behövde.
  6. 1 poäng
    Har du kissat i skogen någon gång? Det är ungefär samma sak, fast Atlanten är någon miljon gånger större. Det är östersjön som har ett övergödningsproblem. Inte Atlanten
  7. 1 poäng
    Den har han skickat till mig
  8. 1 poäng
    Enligt säljaren är det en O DC21 han har presenterat den med 6,5x2,5m 1080kg ink motor. Jag har ifrågasatt med eran hjälp, han hävdar betsämt att det är vadhan säger det är. Han har även skickat med ett O DC21 test för att bevisa hur bra den är.
  9. 1 poäng
    Standard på elektrisk med kvarn är 25mm, och fungerar helt ok. Precis som du skriver behöver du spola mer för att få ur allt ur en grövre slang, särskilt om den är lång. Jag har själv nästa 4m 25mm mellan toa och tank, men är man ute och den används då och då gör det ju inget om det står kvar i slangen några timmar till nästa besök. Men innan vi lämnar båten en längre tid körs en fullspolning. 25mm är billigare samt smidigare att dra. Men är flexibiliteten och det något högre priset inget problem så hade jag nog valt 38mm i ditt fall, eftersom det redan sitter den dimensionen på tanken och toan fungerar mot båda.
  10. 1 poäng
    Tar man bort tätskiktet så måste det återställas. Gör man rent för att lägga coppercoat så är det ju bara lite extrajobb att lägga ett par lager epoxi så man har ett garanterat fungerande tätskikt, i synnerhet om man i framtiden skulle ta bort copparcoaten. Coppercoaten saknar tillstånd i Sverige men är inga problem att importera. Att man inte har tillstånd beror på, enligt vad som sägs, på att det är extremt dyrt att få och ingen importör ser det som lönsamt. Båten jag tittade på hade gått två år på kusten och ett halvår i sötvatten. Det fanns en handfull snäckor och lite övrig beväxning, som enkelt försvann med högtryckstvätten.
  11. 1 poäng
    Hej Våran gummiboll slutade att styra mot bottenhålet förra sommaren, såg då att det var orginaldelar som korriderat sönder, jag fick ta en syrafast stång och svarva i rätt dimension och använder den gamla styrningen. Fungerar utmärkt nu, men vet inte hur länge orginal styrröret håller. Jag fixade även ett ytterrör i syrafast men tänkter montera det senare. Det går att öppna locket o lysa med lampa för att se hur bollen centrerar i hålet med båten i sjön. givetvis med sköljd tank
  12. 1 poäng
    Jätteroligt att följa sån fin renovering.Dessa båtar går så fint i sjön så de är väl värda det.//Thomas
  13. 1 poäng
    Polyester brukar muggarna hålla för men aceton får man vara snabb om man ska ha plastmuggar. Lite som en ungdomssynd där vi hade "kommit över" finsprit. Man fick blanda i rätt ordning annars gick botten ur muggen.
  14. 1 poäng
    Och se då blir det billigt. En luftkyld diesel kostar drygt 5 tkr och väger 50 kg. Elstart. För ett herrans oväsen. eh, nä. Sitter ofta i elverk mm. Låter inte mer är en gammal MD5. En lämplig generator kostar 5-10 tkr. Lämpligen har man en 48, 72 eller 144 V generator och låte belastningen styra varvtalet. En billig variant är att köpa ett 120V elverk och bara likrikta ihop med 144 V batterisystem. De flesta mobilladdare, datorladdare, TV-apparater mm kan man kör direkt på 144V.
  15. 1 poäng
    Hittar jag en lämplig så,annars går raksexan galet fint TH jacken håller ju för 350 😀
  16. 1 poäng
    Nej, det är Sveriges version av demokrati som är orsaken till att stora delar av de folkliga preferenserna inte tränger igenom i politiska beslut. Det är partierna som upprättar valsedlarna och vilka som hamnar på valbar plats. För att komma med på listan måste den enskilde politikern var oerhört lydig och rösta på det som deras parti bestämmer att de skall rösta på. Förr kunde väljarna stryka politiker på listan om de inte gillad dem, men det ändrade partierna så att man nu bara kan premiera enskilda politiker, inte straffa dem för vad de gör. Partiledningarna i sin tur satsar därför ostört på att positionera sig taktiskt och vågar inte lägga fram förslag som de tror maginalgrupper ogillar. Den stolta devisen "All makt utgår från folket" har blivit "All makt går ifrån folket". Så även om någon startar ett nytt parti, så blir det nya partiet relativt snar fångna i samma system och börjar agera likadant som de andra. Det enda raka är att införa det franska demokratisystemet med enmans valkretsar men val som sker i två steg, där steg två bara har de två kandidater som fick flest röster i första omgången.'
  17. 1 poäng
    Intressant... Jag hade faktiskt bara testat i Firefox på min dator (dvs den webläsare jag använder normalt) och jag får bara en vit sida där. Inget felmeddelande, ingen html, ingenting. Nu testade jag lite andra webläsare på samma dator och i IE samt Edge får jag också vit sida, medan Chrome och Edge dev (dvs den varianten som kör Chromium-motor) rapporterar HTTP ERROR 503. Tror helt enkelt vi kan konstatera att denna webplats är fubar. Eftersom ingen verkar laga den så antar jag att verksamheten har lagt ner. Efter lite eftersökningar så hittade jag dock istället följande webplats, verkar göra ungefär samma sak och deras mobilapp verkar faktiskt till och med bättre: https://grontvader.se/
  18. 1 poäng
    Det är säkert tillåtet att betala om man vill, men det är inte tillåtet att ta betalt bara för sug i en hamn avsedd för fritidsbåtar. Precis tvärt emot sexköpslagen där det inte är olagligt att ta betalt för sug, men förbjudet att betala.
  19. 1 poäng
    Jag har en påmastningskompis, vi gör alltid detta ihop, väldigt smidigt och inget tjafsande. Vår gamle kranförare sa alltid att vid påmastning är det viktigaste att få "roten på plats". Det stämmer. Jag lossar kicken från bommen och fäster den i masten, när masten närmare sig mastfoten tajtar man taljan då kan den inte fara omkring och slå sönder saker. Omvänt när man mastar av, ha taljan tight tills allt annat är lossat. Masten står med förstag och (aktra) undervant. När de är satta så kan man gå ifrån mastkranen för att i lugn och ro sätta toppvant och akterstag. Tvärtom när man ska masta av. Då kan man förbereda en bit från mastkran utan stress. Jag har även köpt ett rundsling som jag bara använder vid på/av mastning, det underlättar eftersom det varje år är lika långt.
  20. 1 poäng
    Ingen fara att masta på en båt. Lugnt och försiktigt och strunta i de som ev står bredvid och hetsar. Boka sista tiden på dagen (om det finns tider att boka). Tre personer tycker jag är perfekt. En vid kranen som hissar, två som hjälps åt att få mastfoten på plats. Sedan den ena som håller mastfoten på plats och den andra som pillar fast vant och stag. Kolla var tyngdpunkten är ungefär på masten och sätt slingan från kranen en bit ovanför (obs att slingan behöver vara under ett spridarpar så inte masten glider iväg i slingan). De som håller i mastfoten följer med när killen vid kranen hissar. Det är lätt att de som håller mastfoten skjuter på eller inte följer med ordentligt och då blir det onödigt tungt. Se upp när masten närmar sig lodrät så inget krimskrams i masttoppen hakar i vajern, från kranen, och går sönder. Båten kan behöva finjusteras lite genom att flyttas lite framåt eller bakåt, men det ser man när masten börjar närma sig lodrät när den hissas upp. Just ja, det är lättare om det inte blåser för mycket. Vad man kan göra är att haka på någon som skall masta på en annan båt och fråga om det är ok att man står och tittar på. Eller ännu hellre om man kan få vara med och hjälpa till. Om du förklarar din situation är nog inte det några problem. Nyckeln till framgång är att ta det lugnt och försiktigt samt att prata med varandra.
  21. 1 poäng
    Är det någon som kollat på hamnkartan de senaste dagarna (jag kollar bara Bohuslän och närliggande farvatten)? och från Lysekil och öster liksom söderut ända till Göteborg är det färre anläggningar än ena handens fingrar som fungerar. Nästan inget funkar (enligt kartan) i Orust och Tjörns kommuner. Man kan undra om ansvariga för sugtömningen känner till hamnkartans existens och i så fall om dom bryr sig om att uppdtara med grön prick då de lagat pumpen. Iallafall tycks man på Gullholmen fattat detta, och grönmarkerat, då slangen är lagad, men lik förbaskat är stationen näst intill oanvändbar då man helt idiotiskt ställt en sopcontainer på bryggan som blockerar pumpen effektivt. Jag har skrivit det förut, jag tror att det är skrivbordsnissar som inte har en aning om hur en fritidsbåt är beskaffad eller hur den är att manövrera, har bestämt var dessa pumpar skall sättas upp. Man sätter upp dem där det är nära till trefas el-anslutning och till avloppsnätet, inte sällan är detta längst in i en avkrok av hamnen där det är så grunt att bara en extra grundgående kajak kan ta sig in under extremt högvatten... Ja jag överdrev kanske litet... I midsomras rödmarkerade jag Hyppelns anläggning då segelbåten "Relax" låg i vägen, och hade gjort så i flera veckor (se de första inläggen i denna tråd). Om ingen gjort någonting alldeles nyss, så är den fortfarande rödmärkt med min kommentar sedan midsommarafton. Vi får väl skicka dit @Makro, för en koll. Lästips, Lysekils "tre" anläggningar på hamnkartan för fritidsbåtar, en är långtidsavstängd, en är svår att hitta och ligger i utsatt läge och en tycks inte alls existera, på den platsen finns en tömning för husbilar. Vi skiter i Gullmarn! Om nu återigen SVT-väst, SR P4-väst och Göteborgs Posten anklagar fritidsbåtsägarna för att dom tömmer sina tankar längs kusten, så skall jag ta mig fanimej berätta hur illa skötta dessa anläggningar är, även om det i norra Bohuslän finns goda exempel på välfungerande och välskötta anläggningar.
  22. 1 poäng
    Vill du missförstå eller missförstår du bara? Eller så är jag otydlig - vilket inte alls är omöjligt. Givetvis är det viktigt att ange vem man citerar. Det gäller såväl i ett vetenskapligt sammanhang som i ett subjektivt tyckande - och allt där emellan. Annars finns ingen chans att kunna sätta citatet i någon som helst kontext och då blir det värdelöst. Att man det inte "spelar någon roll vem som gjort" ett forskningsresultat och dragit en specifik vetenskaplig slutsats handlar förstås om att det är kontrollerbara resultat och oberoende om det är Katharine Hayhoe, Eric Holthaus, Michael Mann, Lars Bern, Patrick Moore eller självaste Donald Trump så har det ingen skillnad. Antingen är vetenskapen rätt eller fel. Om Trump levererar vetenskapligt godkända resultat baserad på en studie så har hans material samma vetenskapliga relevans som om Katharine Hayhoe hade gjort arbetet. Då förutsätter man även att man förmedlar vem man citerar när man plockar något ur Trumps peer review-artikel - inte för att belysa att det är just Trumps artikel - utan för att man placera artikeln i rätt kontext och se rätt referenser. Dina citat kan mycket väl överensstämma med sanning och verklighet. Men för att de ska bli relevanta, betyda något och vara fungerande argument så behövs kontext. Vet inte riktigt varför jag går den här diskussionen. Ska försöka kämpa med mig själv och hålla fingrarna borta från dylikt en stund.
  23. 1 poäng
    Sådana här diskussioner förekom mycket på 70/80 talet. De få båtar som gav sig ut på långseglingar var extrema, ofta specialbyggda för ändamålet. Sen började folk ge sig ut med mera "standardbåtar" utan att antalet olyckor ökat. Det finns en enorm massa båtar ute på långsegling idag och påtagligt många är ute länge, i många många år. Ytterst få allvarliga tillbud sker, mest är det ganska trivial problem, typ att ketchupen tar slut. Genom mina kurser har jag träffat många som haft planer på långsegling. Få har kommit iväg. Av de som valt att inte ge sig iväg är en del de som bara vill skaffa sig kunskap eller som insett att det kanske inte är kul trots allt. Troligen den lyckligaste gruppen, de njuter av att planera och rusta sin båt. Några få har bara stuckit, inga konstiga ombyggnationer och nästan ingen planering. Det verkar oftast gott bra och de verkar nöjda, kanske för att de inte hunnit bygga upp en massa förväntningar. Sen har vi gruppen "skarjseglare". De kommer aldrig att ha modet att ge sig av. Man känner lätt igen de på sitt överdrivna intresse för att hitta rätt båt och utrusta. Den dagen de inser att detta inte är deras grej så mår de mycket bättre. De som verkligen vill ut tycker att möjligheterna är större än farorna. De köper en väl beprövad båt, oftast utrustad för långsegling och sen ger sig iväg. Wannabe's köper ett par tunnor plast.
  24. 1 poäng
    Vad mysigt det ser ut, septitankssug 2 meter från fikaborden. Hur tänkte man ?
  25. 1 poäng
    Det är flera faktorer som spelar in när man ventilerar motorrummet. Motorn ska ha luft utan att behöva utföra nåt större sugarbete. Ett litet undertryck är accepterat utan märkbar effektförlust. Båtens innerutrymmen ska inte lukta avgaser. Luft ska inte tryckas in i motorrummet i sådan grad att undertrycket försvinner. Framförallt ska motorrummet hållas så svalt som möjligt. Det är största anledningen till motorrumsventilation. För att inte båten ska lukta motor bör man alltså ha ett svagt undertryck i motorrummet. Har man ett mycket tätt motorrum kan man ha större luftinsläpp. Ju större utsugsfläkt desto större luftinsläpp utan att båtens innerutrymmen luktar motor. Resultatet med den starkare fläkten i kombination med större luftintag blir ett svalare motorrum. Motorns effekt påverkas inte nämnvärt av ett svagt undertryck. Det är också lätt att testa. Sätt för luftintagen tillfälligt, t.ex med ett pappersark vid körning och se om båten minskar i fart. För att få en hum om hur stora luftintag som behövs för själva förbränningsluften kan man titta på luftburkarnas area. Små svala motorer klarar sig utan utsugsfläktar. De kyler sig själva med sin förbränningsluft. Ett tips. Låt en termometer mäta temeraturen i motorrummet och sätt en utsugsfläkt om temperaturen är hög. En gräns anses vara 50 grader. Kolla gärna vid körning med att slå ifrån fläkten om motorn ger sämre effekt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...