Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-11 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det blev litet omfattande tycker jag efter att ha läst tråden. Trådskaparen har ett enkelt problem, batterierna håller inte laddningen. Gissningevis är dom gamla och har passerat bäst före... -Köp nya, gå gärna upp i kapacitet, alltså fler amperetimmar, Ah. Här kommer expertisen på forumet att föreslå det ena bättre och dyrare batteriet än det andra. Själv använder jag gammaldags syra/bly batterier avsedda för golfbilar, man får många Ah per hundralapp och dessa batterier har stor kapacitet och tål förhållandevis många djupurladdningar. Sedan skall man ju inte ladda ur dem mer än till 50% ändå... här hjälper en batteritankmätare till! För att hålla koll på hur mycket energi man har kvar i batteribanken, veta när det är dax att ladda, hur länge det tar innan det är fulladdat, hur länge man kan förbruka i nuvarande nivå innan det är dax att ladda, nuvarande ström in eller ut, samt spänningen, eller bara en enkel batteristapel, så köper du den enklaste batteritankmätaren BM-1. Mot bättre vetande... Men den absoluta "jordpunkten" som är ett delvis felaktigt ord i sammanhanget, alltså den absoluta minuspunkten, det är batteriernas minuspol, ingenting annat! Sedan får ärade elektriker på forumet hävda vad de vill. Batteriernas minuspoler är vanligtvis sammankopplade. Här är spänningens potential 0V. Från dessa minuspoler skall det gå en enda tjock minuskabel till en minusskena, eller minusplint. Ja förvisso skall det gå en ännu tjockare minuskabel till motorblocket. Det är inte ovanligt att det finns "undercentraler" både på plus och minussidan, alltså ytterligare minusplintar, minuskenor i båten som står i förbindelse med den första. Man "jordar" ingenting i motorblocket! Ja motorns eget elsystem då, enbart, såsom diverse givare till oljetryck, temp. inte ovanligt att generatorn är ansluten till blocket samt då startmotorn. Men ingenting av båtens förbrukare! Jag tror att de flesta här håller med mig i följande som du skall göra med en gång, nästa vardag: 1 köp nya batterier! (Hur mår förresten startbatteriet, batterierna?) 2 som är extra, bra att ha, köp en batteritankmätare. 2b se till att det finns en bra minusplint efter minuspolerna, troligtvis har du redan en men har inte hittat den. Det är detta du skall göra! Sedan till nästa säsong skall du se till att du har en bra landströmsladdare med landströmskabel och allt vad det innebär. Och enligt mig (även här tror jag att jag får medhåll) en eller ett par solcellspaneler på minst 100W sammanlagt, efter egen erfarenhet och efter att ha dragit slutsatser av vad andra skrivit på detta forum så är 100W bra om man kör kylskåp och båtens övriga förbrukare, då är man oberoende av landströmsladdning, förutsatt då att motorns generator får ladda in någon timma per dag. Solcellspanelerna behöver även en regulator, och behöver bara ladda båtens förbrukarbatterier, startbatteriet klarar sig bra ändå. Solcellspaneler skall aldrig helt eliminera landströmsladdning. Det kan uppstå problem ombord då det är mulet eller mitt i natten... Sedan kanske man vill köra en värmefläkt tidig vår eller sen höst, eller som idag när barnbarnet och hunden varit ute i hällerregn och blött ned sig.... Sedan kan det ju vara bra att kunna köra något elektriskt verktyg ombord. Detta är mina personliga åsikter, som jag skrev tror jag att jag får medhåll i en del, sedan förvånar det mig föga om övriga som varit med i denna diskussion inte kommer med kommentarer...
  2. 1 poäng
    Teori nr.1: Det ut som att många har för små båtar för sin elförbrukning. Teori nr. 2: Det ser ut som att många har för stor förbrukning för sina båtar. Nästa gång man köper båt bör man alltså först reda ut hur många Ah/dygn man behöver och sedan välja en båt som rymmer tillräckligt mycket solpanelsyta 😀
  3. 1 poäng
    Ikväll åkte vi med ms Gustaf Wasa, ett ångfartyg från 1800 talets sista del, och som trafikerat Leksand Mora i hundra år. Sist jag åkte med denna båt var jag väl i tio års åldern. Dottern har jobbat på fartyget hela sommaren och tyckte frun och jag skulle göra en tur och äta på deras räkfrossa. Kan säga att denna kväll var underbart magisk, lägger upp lite bilder från kvällen. Hoppas ni gillar dessa. Tällbergs byar Leksandsbron i nattljus Efter god mat och trevlig åktur blev det rundtur i maskinrummet. Motor och elverk har snurrat 7800 timmar utan något mankemang.
  4. 1 poäng
    Inte då! Troligen behöver jag en mantågsstötta till samt att mina planer på en lotspullpit försvann. Ska prova mina två 50W flexibla paneler vid tillfälle!
  5. 1 poäng
    Allt går att missförstås. Och det är ju bra. Så t ex ett kylskåp, kopplas alltså inte in i serie med en säkring och en separat strömbrytare? Ej heller ett larm eller en länspump? Det var ny kunskap...
  6. 1 poäng
    Björlanda Kile, Hisingen. Tömning sker på egen ponton, som förordas i den här tråden. Ses till vänster i bild. Munstycket är av skåltyp. Ser ut att ha dålig sugfunktion, man får nog nöja sig med peristaltik och självfall. Provade inte själv dock.
  7. 1 poäng
    Aboslut, roligt med en första båt också.
  8. 1 poäng
    . Kan eventuellt bistå med något vetande, om det kommer igång nåt med elektroner o sånt. Minns min syster, som i unga år, gick till mor och fick sig en hårnål. Petade i de två hålen i väggen. Inget hände. Så gick hon till mor och fick sig en hårnål till...
  9. 1 poäng
    Just därför gillar jag städer med en bas av butiker som Kjelle, Classe, Biltema och Jula. Inte ens Stockholm har alla inom city. Lokalhyran är för hög.
  10. 1 poäng
    En annan.ångbåt, Natchez i New Orleans, byggd 1975! Med ångmaskiner från 1925. bild från nätet, fick ingen bra fotovinkel. Musik ok, mat av amerikansk turistfällestandard. Behållningen var en sväng i maskinrummet och ett snack med maskinchefen som lätt urskuldande berättade att ångmaskinen eldades med diesel i stället för kol.
  11. 1 poäng
    Låter vettigt! Mina solpaneler är redan 2 st med sammalagt 100W, och kopplade till en regulator från Solarmare. Jag har lös landströmsutrustning och Ctekladdare i båten, använder ibland i gästhamn. Minusplint syns inte till, men det är en av flera saker som varvet som monterade motorn verkar ha missat. Min misstanke är jag jag de senaste åren orsakat några alldeles för djupa urladdningar. Har heller inte haft något annat än enkel voltmeter för att felsöka. Låter som att jag till våren ska skaffa: 2 nya blybatterier, om 70-80 Ah styck Minusplint Bm-1 Tångamperemeter. Låter det vettigt?
  12. 1 poäng
    Min far har en Viking 28 med likadan motor Något större och tyngre båt men jämförbart Marsch ca 19-20 knop vid 3300 rpm Max ca 27-28 knop vill jag minnas Maxvarv skall ligga på ca 3800 15 knop är ingen ekonomifart på Orrskär 27 utan du bör nog upp i ca 20 för att få ekonomi
  13. 1 poäng
    Nej, men de måste ta emot avfallet, kanske inte direkt vid båten. Jag ringde kommunen, då gällde det gamla nödraketer. Som de måste ta emot. Men det är samma med oljespill, skit mm. Kan ju bli jobbigt för kommunen att ta emot skit om det inte finns någon sugtömning. De kan hänvisa till utslagstrattar för kemtoaletter. Så ett par pytsar och en cykelkärra så löser man det. Alla kommunala och föreningsdrivna sugtömnings stationer hade möjlighet att få ganska generösa bidra av staten. Enda villkoret var att man inte fick ta betalt för att använda sugtömningen. Synd att man inte satte krav på att de skulle fungera också.
  14. 1 poäng
    Hej Om det finns en varvräknare med display så skall antal gångtimmar synas där. Det är det inte ovanligt att den slutar att fungera, hur detta kan åtgärdas kan du läsa här http://www.dagensbatliv.se/batvard/om-du-inte-kan-se-motortimmar-pa-volvo-pentas-varvraknare-byt-display Hälsningar Ove
  15. 1 poäng
    Ja, ja...det kanske är så... Ber om ursäkt om jag i all hast fattade fel. Det är absolut ingen som är dum på forumet... Blir väl att läsa en gång till😉
  16. 1 poäng
    Riktigt men alla kommuner har ett ansvar att ta hand om avfall, även från toaletter.
  17. 1 poäng
    Njae... Ungefär så... Det är den som driver en hamnanläggning som ansvarar för att det går att bli av med avfall, bl.a toalettavfall. Transportstyrelsen utövar tillsyn enligt SSÖFS 2001:13 på så vis att de ska kontrollera att de hamnar som behöver har nödvändig avfallshantering mm. Kommunen utövar tillsyn enligt Miljöbalken på så vis att de ska se till att avfallshanteringen inte skadar miljön. https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Mottagning-av-avfall/
  18. 1 poäng
    BM1 levereras komplett med shunt. En shunt är inget annat än en väl kalibrerad (noga bestämd) mycket lågohmig resistans, som tål stora strömmar, utan att brinna upp. Över shunten, när ström flyter genom denna, fås då en spänning som är proportionerlig i förhållande till just strömmen. Ett bra sätt att i en fast installation mäta ström. Ström som går in i batterier eller ur i detta fall. Shunten placeras enligt instruktionen i serie för gemensam minus, för parallellkopplade batterier. Alltså direkt efter batterierna på minussidan.
  19. 1 poäng
    Hur mycket tänker du dig att köra per år? Av dessa båtar du nämner skulle jag snegla på en senare Minor (alltså från innan de bytte namn till Sargo) och då en med axel typ 34 WR alternativt en Targa. Nord Star är i min mening lite mer som Sargo och inte alls lika robusta utan mer "ska se tuffa ut". (I samma anda som superlöjliga båten XO DFNDR fast inte lika extremt.) Det handlar dock om klassiska tunga båtar och med det kommer bränsleförbrukning som ett brev på posten gjorde förr, iaf om du kör över skrovfart. Vill du köra fort (alltså plana) är drev att föredra då du får något mindre dålig bränsleförbrukning. Du ska upp i många hundra timmar per år innan service och slitage på drevbåten överstiger det som axelbåten slickar i sig i bränsle i mellanskillnad. Tänker du dig däremot att ni ofta kommer färdas i sakta mak skulle jag snegla på axel, detta eftersom det ger en trevligare körupplevelse i deplacementläge.
  20. 1 poäng
    Jättefin båttur på sjön Siljan, en av de större sjöarna i Sverige. Vi åkte också på kryssning tur och retur Rättvik- Leksand, en himla fin tur och mat ombord.
  21. 1 poäng
    Absolut. Det är t.o.m. ett vanligt sätt batterierna går ner sig på, att de tappar kapacitet. Verkar fulladdade alldeles för tidigt och lagrar dåligt med energi. Att se hur mycket ström och om den går in eller ut ur förbrukarbanken är ett mycket billigt sätt att få många svar på dina frågor. Ett sådant instrument kostar inte många kronor och bör sitta fast monterat i båten. Här får du då en känsla för om batterierna slukar laddström så länge/mycket som de borde under t ex motorgången. Samt ser om det ligger någon förbrukare och drar du inte vet om eller tänkt på. Snäppet upp är en batterimonitor av något slag. Ladda batterierna med en laddare så den tror de är fulladdade (eller om den inte är "smart", ett dygn. Sätt sedan en belastning, t ex en H4-lampa. Den drar c:a 5A. Den borde lysa i minst 12h om batteriet är friskt (5Ax12h=60Ah).
  22. 1 poäng
    Wow jag älskar gamla ångbåtar faktiskt, kan man inte tro när man bara vill ha raka rör, men dessa ångbåtar har en speciell plats i mitt hjärta. Fin fin båt M/S Gustav Wasa även om det var pentor som snurrade och diesel i tankarna vilket är............hrm Åkte själv som liten med en ångbåt som hette Boxolm II i sjön Sommen, den maskinen från Boxholm II står förresten på ett museum i Stockholm. Numera är det ja just det diesel Även Strömsholmen och Carl Johan trafikerade samtidigt förr innan de lades för nedplockning, finns hur mycket info om detta som helst om ni är intresserade?👍
  23. 1 poäng
    Eftersom det ej går att lägga upp fler bilder i tidigare inlägg fortsätter vi här. De båda Tamd 100 motorerna hon är bestyckad med från 1987 har snurrat 21500 timmar utan några problem, spridare och dieselpump har under tiden fått sig en genomgång. 1958 rev man ur pannan och de två ångmaskinerna. Noterbart är att hon ligger still från september till maj, och gör cirka 800 timmar per säsong från maj till augusti. De båda pentorna går klockrent, men börjar bli dags lyfta topparna och göra en mera djupgående inspektion.
  24. 1 poäng
    Clas Ohlson har slutat sälja även det. Utan någon ersättningsvara. Normalt gillar jag Clas Ohlson men nu anser jag att de får ta och rycka upp sig. Oj, nu såg jag vad det var för motor du menade. Har du testat att leta på någon dejtingsite?
  25. 1 poäng
    En solklar lösning! Elen från panelerna används att driva elvinscharna! (Fast egentligen har man bara köpt sig 4 svindyra men ack så bekväma vinschhandtag). Då behöver man dessutom köpa fler solpaneler till de grejer som de första panelerna var tänkta att driva. Ändamålet helgar ALLTID medlen i sådana här fall. Dessutom skall man ej förglömma att förnekelsens makt är stor. Man kan förneka all vetskap om att man precis shoppat och gå tillbaka in i affären och shoppa mer. Precis! Använda befintlig sprayhood som "form" för den nya i plast. Man skulle till och med kunna måla den blå och stänka dit lite mögelprickar av svart färg. Ingen skulle kunna se någon skillnad. Smart att använda distansmaterial här, det har jag inte tänkt på. En stor vinst för egen del är att sprayhooden i dag begränsas akterut av mesanmasten. Plastar man upp en ny kan man fortsätta förbi. Den har jag också grunnat på. Om man kunde forma den så den, hopvikt, passar akterspegeln så kan den agera uppfällbar badbrygga när vädret tillåter. Sedan när vädret inte tillåter, så att säga, flyttar man upp den och viker ut den på lämplig ställning över sittbrunnen.
  26. 1 poäng
    Som nybliven ägare till en äldre Nimbus 26 dc Epoca är jag otroligt imponerad av ditt dokumenterade arbete. Hoppas att du om andan faller på fortsätter att hinta om ev lösningar på problem som uppstår. Vore toppen om jag ev kunde bolla frågeställningar i det här "bibliska epoca forumet"🙂
  27. 1 poäng
    Hade en Bayliner 2855 med 7.4 MPI och Bravo 3. Grym motor som drog en skvätt över 2l/nm i den båten. Marschfart ca 23-25 knop. En mindre motor i samma båt drar inte mindre utan går bara hårdare med större slitage som följd. Vanligt är dock att båtarna inte har färskvattenkylning som iaf på västkusten är ett måste att ha så kolla efter det!
  28. 1 poäng
    Kikade också på dessa när jag letade båt för några år sedan. Bavaria 33 Sport är i mina ögon helt rätt båt med helt fel motor. D3 190 är absolut för litet i den båten samt en dålig motor med stora bekymmer då åren du kikar på är före den nya generationen av D3. Bensinarna som är det vettigare alternativet är lite törstiga men bra motorer, samtidigt som dom nog är svårare att få sålt på den svenska marknaden som det verkar - kan ju dock ge bättre prutmån när du köper. En perfekt båt vore i mina ögon Bavaria 33 Sport med 2 x D4. Min lösning på problemet blev en 32 med 2 x D4-225 då en 35 är för stor för båtplatsen...
  29. 1 poäng
    Nu skall vi se, Jag citerar inte utan försöker kommentera ändå. Det var frun och hunden som valde Triton 29, vi hade en traditionell Nimbus innan som hunden inte kunde gå på däcket på. Vi kollade litet andra båtar, jag var då väldigt förtjust i Wiknes, som kanske är en hyttbåt men inte med walk-around möjlighet på samma vis, iallafall inte för en hund. Men förutom det en fantastiskt genomtänkt serie med båtar i litet olika storlekar. Nåväl, en kompis boendes på Käringön hade en ting Triton 29 i sitt skärgårdsdöretag. Vintertid har jag båten hemma i trädgården, och då har jag inte någon lantegendom precis, bor i en ordinär villa 10 minuter från Göteborgs centrum med spårvagn. När båten står på plats längs ena husgaveln kan man inte komma förbi med gräsklipparen, skall gräset klippas får man ta med klipparen runt kvarteret, så trångt är det. Nåväl, båten står i lä, men jag använder inte min lättviktspresänning, tycker att den prasslar för mycket och är rädd att grannarna stör sig på det, köpte tre billiga gröna av rätt så god kvalitet på Jula. Till föra båten gjorde jag misstaget att köpa en 9 x 6 meters lastbilspressänning av högsta kvalitet... Ja det var ett helsike att få upp den på täckställningens ås, den vägde kanske 75 kg... Ja i trädgården då, "landström" då... Är alltid inkopplad på vintern, frostvakter i motorrummet och timer på batteriladdarna. Verktygen ligger framme, nära till toa, köket och min lilla verkstad. En klar fördel då båthamnen ligger i andra ändan av en uppgrävd stad med trängselskatter och trafikinfarkter x flera. Tid, pengar och diesel sparas. Har etablerat kontakt med en firma som kör specialtransporter med fyraxlig kranlastbil, det blir cirkus varje vår och höst när denna stora bil skall backas in på villaområdets väldigt smala gator. Ja bogpropeller, det är en av Guds gåvor till fritidsbåtsfolket! Även om en båt med drev och dubbelpropeller inte är svårmanövrerad så kan det vara svårt att få med sig förskeppet åt det hållet man vill i trånga hamnar med besvärlig sidvind. Ankarspel är en annan gudagåva, jämför att stå på akterdäck eller badbryggan , utan någonting att hålla i sig i, durutom ankarlinan, med en tiokilosdragg med kätting och en massa lina som skall i vattnet med någorlunda precision med att liksom bara trycka på en knapp. Sedan skall skiten upp igen och då är linan och kättingen fullkletad med lera och här hos oss även med manettrådar.. Och om du inte ramlat i sjön tidigare eller fått ryggskott så drabbas du av det nu... Solcellspaneler är även det något som kanske Gud givit oss, eller om det snarare var solguden Ra... Iallafall inte alls fel att ha ombord. Om du nu blir spekulant på någon sådan här hyttbåt så stirra dig inte blind på flachig marinelektronik, i sammanhanget är sådan relativt billig att byta ut... Nåja... Lätt att köpa och att installera iallafall. Kolla istället efter ankarspel och bogpropeller, detta är tunga och dyra grejer som kostar i inköp och även en hel del i installation. Sedan är det ju naturligtvis ett plus om det finns GPS, plotter och ekolod, inte sällan i samma display. Jag fick en radar med på köpet, inget tillbehör jag skulle köpt själv, men nu sitter den där och senast idag hade jag användning av den i dålig dåligt sikt under en kraftig regnby när Brofjorden passerades, jag krockade faktiskt inte med en enda supertanker denna gången...heller... Sedan skall man kolla motorns skick, gärna även dess servicebok. Byssan (=köket ombord) tillsammans med toaletten och motorrummets skick runt motorn, brukar skvallra om hur båten skötts om och använts. Jag har sett spisar med fastbrända matrester mellan gasolbrännarna, jag har sett oljiga och smutsiga motorrum och jag har även sett ofräscha toaletter, men dom kanske jag inte behöver beskriva i detalj...? Iofs äckliga grejer som är lätta att fixa till, men det kunde ju säljaren ha gjort... Något att tänka på är antalet motortimmar, denna typen av båtar används ofta proffesionellt, taxibåt exempelvis, och det är ett observandum, måhända har ändå förre ägaren tagit väl hand om båten, men motorn kan trots skötsel ändå ha många motortimmar. Fritidsbåtsmänniskor i allmänhet kör ofta bobåtar runt 50-75 timmar per säsong. Det kan en taxibåt klara av på drygt två dygn, eller iallafall på en kortvecka.
  30. 1 poäng
    Viktigt att du väljer en båt med bogpropeller om du siktar på singelmontage. Enligt mej är singelmontage och bogpropeller det vettigaste valet än dubbelmontage. Jag hittade detta test på nätet, dock är det dubbelmontage. https://www.targa.fi/uploads/T32_Test_Vi_Batagare_2012_utan_linjer.pdf Det finns en sak som ovanstående skribent har glömt att värdera. Det är vikten av en nöjd fru, det är en sak som inte kan mätas i pengar. Även om pengar är en viktig faktor för mig.
  31. 1 poäng
  32. 1 poäng
    Kan säga från egen erfarenhet ang 5.7l och 7.4l då jag haft och har denna motor. 5.7l Mercrusier är en bra och stark motor. Mycket delar finns som var skrivet i tråden innan och inte särskilt dyrt. Det du bör tänka på att båten bör inte väga mer än 3000kg och ha minst Alpha One Gen 2, gärna Bravo då dessa är lite mera hållbart. Denna setup hade jag i min Maxum 2400 SCR som är en riktigt fin båt, dock lite små septi/vatten tankar. Men rymlig för sin storlek och bra layout. Idag åker jag 7.4 liter Mercrusier med Bravo drev och 4 bladig rostfri propeller i en Bayliner 2855. Väger lätt 5000kg med alla tankar och semester packning. Har kört 323NM (enligt Garmin) och tankat för ca 12.000kr i år och har under kvarts tank kvar. Legat med en medelhastighet på 7.2 knop (enligt Garmin). Jag vet att min båt går lite billigare vid 23knop då jag även har en flödesmätare inkopplat. Men gillar även tjusningen att åka lungt också. Om jag hade en 5.7l i min nuvarande båt så tror jag nog att vid 7 knop så går dom lika ang bränsleförbrukning, men ska man upp i plan och sedan ligga på ett bra march varv så piskar 7.4l den mindre på 5.7l. Jag har ett varv på 3100 i 23 knop (tappat lite knop pga 4 bladig propeller, men bättre acc och rakare kurs). Du ska nog satsa enligt mig på en större maskin och inte stirra dig blind på förbrukningen. Alla motorbåtar dricker mycket, ingen kan påstå att "min går billigt". Så räkna med 2l/dis oavsett märke du väljer på båt/motor om det är en jänkare du söker med en bensinmotor. Searay, Bayliner och Maxum är i stort sett samma båt men med lite olika layouter. Personligen anser jag Maxum som lite finare än Bayliner och Searay. Lycka till.
  33. 1 poäng
    Det är ju mycket prestige i båtlivet så med ny båt blir det många pinsamma situationer. Senast häromdagen kom vi inte runt i ett slag och hamnade långt in i vassen med vår soling.. Två erfarenheter rikare! Inte ens med en soling kan man slå i lä från vassen och det är tydligen djupt tillräckligt för att segla även där det växer vass.. Har alltid fått höra att man inte ska ut i vassen eftersom det kan vara grunt där. 😂
  34. 0 poäng
    Inte alla som rekommenderar att ladda ur batterierna medvetet till under 50% av kapaciteten. Men det finns visst någon, som inte tror på detta. Jag är den försiktiga typen... .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...