Jump to content
Friday 22 January 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/08/2019 in all areas

  1. 2 points
    Tror det skall vara "kölsvin". Det är svinet under durken, kaptenen är svinet ovanpå durken. Nej, skämt åsido. Man menar med detta oftast lägsta utrymmet på kölens insida (eller ytterskrovet, om man nu inte har ens en antydan till köl), och det är här vatten från olika håll samlas, och lämpligt ställe för en länspump att suga ifrån. Vill minnas att det egentligen inte var utrymmet som hette Kölsvin från början, men numera är det oftast så ordet används. Dyvika är en typ av plugg som man kan ta bort för att t ex dränera ut vatten efter upptagning (men helst inte förrän dess). Som sagt, det var nog inget ont menat att du skulle Googla. Enbart av omtanke.
  2. 2 points
    Jag skulle vilja påstå att det beror på hur (högt) särintresset yttrar sig. Tycker Thunberg är ett bra exempel, som sagt. Snacka om särintresse, hon fick utlopp för sina diagnoser genom att bilda opinion och det har ju funkat rätt bra hittills. Har inte riktigt koll på Dan Park, men när det sitter särintressen i regeringsställning så blir prioriteringarna därefter också. Precis som när det ska bestämmas om avregleringar, privatiseringar, bidrag, skatter etc etc. SAF fick ju halva näringslivet att gå ut med plakat för en massa år sen när löntagarfonderna var på tapeten. Gör SBUs medlemmar det kommer det att hända saker till slut.
  3. 2 points
    Hmm humor och ironi är inget du förstår. Det är inte mitt fel att tullen och du inte kommer överens. Jag skojar ju bara kunde inte låta bli.😁👍 Tycker själv att det är rent för jävligt men tullen får inte kontrollera pga EU´s lagar och eftersom Sverige inte får tulla på denna lag så kan vi bara stå och titta på medans våra fina utombordare och stora båtar kör ombord på rampen till Färjorna. Blir förmodligen en publiksuccé = man kanske skulle öppna en Sibylla där och sälja korv? Nä men seriöst. Vi kanske skulle ha en namninsamling mot denna lag som vi sedan lämnar till regering och riksdag samt EU domstolen här inne på MG? Krävs ju miljoner namn men wata hell.
  4. 2 points
    Ja, i 5 knop ligger man där😉
  5. 2 points
    Tyvärr verkar ju Penta sluta tillverka reservdelar på dagen 10 år efter att en modell slutat säljas. Men med lite tur och mycket letande kanske det mesta gå att hitta?
  6. 2 points
    @Guding Ett starkt tips är att planera rutten i förväg och lägga in på plottern. Precis hur du ska gå relativt grund osv, inget slarv. Det avlastar otroligt!!! Även på en långsam segelbåt!
  7. 2 points
    En utförsbacke som många verkar hamna i Med ett undantag, de som har Nauticat, de verkar behålla sina båtar!
  8. 2 points
    Så är det absolut, och minst lika trevligt att se när den som fått olika tips, kommer tillbaka här och avrapporterar hur resultatet blev, som mans71 nu gjorde här. Tyvärr ser man detta för sällan. TS mans71 är ju också ett föredöme när det gäller problembeskrivning och bifogade bilder. Till skillnad från de som skriver typ: Tjena, idag när jag kom till båten och vred om nyckeln så startade den inte, vad är det för fel?
  9. 1 point
    Motorbåt som slingrar sig i låg fart? Min sambo ”löste” problemet. Hon brukar inte vilja köra vår Draco 2300, mest för att hon inte tycker det är så kul att köra. En gång bad jag henne dock att ta ratten då jag skulle ner i kajutan. Efter en stund sa hon att man inte ska parera hela tiden, sådär som hon sett mig göra. Hon gav helt enkelt sjutton i att vrida ratten halvhysteriskt fram och tillbaka så fort båten drog lite ur kurs. Resultat: Mycket mer avkopplande körning och snarast en rakare gång än med ständiga pareringar. Jag har tagit efter detta och det funkar. Men reflexmässigt vill jag gärna parera varje liten gir... Övning ger färdighet.
  10. 1 point
    I framtiden ska jag uppfinna en evighetsmaskin, om jag inte hinner och dö innan.🤣
  11. 1 point
    Rubriken är inte felstavad. På landbacken finns det magnetskyltar att sätta på bilen, med vit text på grön botten, eller vit text på röd botten, "övningskör" resp. "övningskörning". Eftersom magnetskyltar inte attraherar plast- eller träbåtar, och dessutom kan påverka kompassen har vi inte sådana till sjöss... Tror jag... Men det kunde kanske behövas. För en tid sedan gled vi in i en ganska dålig naturhamn, på en vindpinad udde som dessutom var utsatt för svall från passerande båtar, här låg det redan en mindre snipa, vi var inne och rekade först, bad litet om ursäkt att vi störde kvällsfriden med en ylande hund och skrikande barnbarn. Hunden ville bada och barnen var såväl hungriga, uttråkade som övertrötta, en dålig kombo. Men vi välkomnades iallafall. Backade ut, fällde ankaret, och gick in igen med kättingrassel. Så blev det en liten trevlig pratstund med befälhavaren i den lilla snipan. Denne berättade att det var första gången dom skulle sova över i båten i naturhamn, berättade vidare om alla händelser som hade föranlett denna båttur, det fanns en del detaljer som kunde vara hämtade ur SOS Sällskapsresan. Bland annat hade SSRS bidragit med en lossdragning från den delen av kustens mest välkända och tydlgast utmärkta 0,3m grund. Det var litet svårt att förstå sig på GPSen då kartorna i denna vred sig efter färdriktningen, så ett tankefel låg bakom incidenten. Men fritidsskepparen var lycklig ändå, båten flöt utan läcka och ingen eller inget ombord hade tagit skada. Min besättning erbjöd sig att hjälpa till att slå i ytterligare en bergskil och komplettera med en lina till in till land så att det blev en traditionell hanfot, detta välkomnades, bara det att förtöjningsgodset ombord bestod i sådana klena linor som jag klassificerar som "tvättlinor" men ok, det fick duga. Det var nu ungefär 150 cm mellan våra avfendrade båtar, snipan hade för sin storlek högst adekvata fendertar, sådana som är något större än prinskorvar. Vi tog en öl tillsammans och fortsate att prata, då jag observerade snipans ankarlina som gick från akterdäckets knap lodrätt nedåt, det var omkring 3 meter djupt bakom båtarna. Så jag erbjöd mig att lägga om hans ankare med min gummibåt, jag hade ju ändå inte provkört min elektriska utombordare ordentligt vid denna tidpunkt. Så jag hoppade i gummibåten och halade upp snipans ankare, skepparen påpekade att det var tungt, nyinköpt, kanske avsett för en oceanångare, ok en överdrift, han sade också att det kanske inte var ett så bra ankare, att det fick dåligt fäste. Jag hade då fått ankarkättingen i mina händer, och får sedan upp en vanlig 10kg paraplydragg, som inte var utfälld, jag förvånade mig själv att jag kunde hålla mig, och inte brast ut i skratt, tog väl kanske på pokerfacet. Tja, svarade jag, "det är klart något bättre om man ju om man fäller ut ankaret så här" och så visade jag hur man gjorde, lade det på gummibåtens durk, backade ut så långt som ankarlinan räckte och lade ned i lerorna, som viken i fråga är döpt efter (ja den har ytterligare ett namn). Morgonen därpå blev vi tillönskade god morgon och man tackade för kvällens hjälp och goda råd. Det är roligt att möta trevliga människor, nybörjare till sjöss eller erfarna och väderbitna. I en annan hamn såg vi hur en 27-fots svensk kvalitetsbåt blev inhjälpt utan tack, och hur sedan den besättningen satt passiva när det sprang andra på bryggan för att hjälpa in en annan båt intill, som kom litet snett i sidvinden. Vi såg också hur dom slängde sitt hushållsavfall i glasskioskens papperskorg, dom saknade koden till sopskåpet, den man erhåller då man betalt hamnavgiften. Gubben ombord skurade båtens däck med levang och hamnens vattenslang, inte nog med att det råder bevattningsförbud, och det finns uppsatta skyltar med strikta restriktioner angående hur vattnet får användas, så stod det väl minst två anda båtägare på kö för att få tillgång till slangen. Deras hund gick lös på däck och kunde själv hoppa i land och attackera traktens enda kvarvarande katt. Man avseglade morgonen därpå genom att först ha motorn i gång på tomgång i 20 minuter, sedan strula till det i en från början okomplicerad situation. Ingen ombord, inte ens hunden hade flytväst. En annan av fritidskepparna ropade till den strulande båten: -Dö, har du hyrt den eller? I en helt annan gästhamn var det häromdagen väldigt hårt tryck på platserna, någon hamnvärd syntes inte till. Det låg båtar på redden och väntade in en ledig plats. Jag såg det inte själv eftersom jag var uppe i land med ett av barnbarnen, men en sexmeters svart, övermotoriserad och spoilerförsedd (eller med nån fånig vinge) RIB med unga vuxna killar, enligt uppgift "ståkholmare" snikte sig före en väntande segelbåt med en barnfamilj ombord in på en plats där det var tre-fyra meter djupt, killarna skulle bara i land och köpa glass, det tog tre timmar. Under tiden var det ytterligare några segelbåtar och iallafall en med barnfamilj som inte kom in till bryggan och försvann ut ur hamnen. Det fanns längre in, såväl vid bryggan som intill den samma, gott om platser på grunt vatten där man kunde förtöja mindre båtar tillfälligt för att köpa glass etc. När vi anlände samma hamn tre-fyra timmar tidigare, blev vi invinkade av minst två besättningar, det såg ut som om glipan mellan två båtar bara var 30cm bred, men där hade det legat en större båt innan enligt uppgift, det var en ostlig vind som tryckte ihop båtarna, och jag hade svårt att hålla min egen båt i sidvinden då den drev i väg som en kork i en pissepotta, men med mycket hjälp och glada tillrop från land så kunde vi knö oss in, det är så det skall gå till! Nybörjare har vi alla varit, sjöövare. Men man kan ha olika personligheter, man kan vara lugn och sansad, hjälpsam, ödmjuk, inlärande, eller nochalant och tyken och dessutom ohörsam. Det är det som skiljer båtmänniskorna från de "nautiska nehanderthalarna"....
  12. 1 point
    Hej, Jag skulle nästan rekommendera en ca. 6 meters HT-båt för mans första båt med såna behov. Varför? - Man kan fiska (nåja, vill man kasta så är den inte perfekt, men att trolla med några spö funkar utmärkt), - Man har en plats i skugga under taket för hunden (och/eller frun) om hon inte vill ligga i solen hela dag då mannen fiskar eller nånting - ...som också funkar som en plats man kan lägga sina grejer (eller sig själv) till om/då det regnar - Man kan även övernatta om man vill. Ja, idag vill de allra flesta ha lite mer bekvämligheter, men på 80-talet var det vanligt att använda en sån båt även som hela familjens bobåt, nästan. En natt funkar bra med bärbar grill, Trangia osv. Och om man noterar att man gillar båtliv kan man alltid byta till större. - 6-meters båt känns trygg och tillräcklig stor för ett par, även om ni tog 2-4 kompisar med. - ...men den är inte för stor för en nybörjare att hantera - Eftersom en HT-båt är en ”mall i mellan” öppen och kabinbåt, är ni mycket vettigare om vilken väg vill ni köra näst: öppen eller stängd, om/DÅ ni vill byta båt efter 1-4 år. Det finns hur som helst erbjudande för dessa båtar från 70-talet till nya. Vill man köpa nytt finns där t.ex. Flipper 600 ST. Men äldre modell såsom Flipper 630 funkar lika bra. Jag skulle nästan rekommendera att inte köpa nytt.
  13. 1 point
    Även jag bjuder på några frågor. Håll till godo... 😊 1. Vad betyder en vit fyrkantig skylt med röd bård och siffran 12 inuti? 2. Är de gröna farledsmärkena på Rhen placerade på flodens östra sida? 3. Vem har rätt till väg vid möte i smal passage? 4. Finns det några restriktioner gällande att köra båt på natten i kanalerna? 5. Varifrån bestäms riktningen som styr utmärkningen av farleden?
  14. 1 point
    Hej och välkommen till MG! Som första båt brukar jag rekommendera en styrpulpetare. Man ser vad som händer och, om den inte är rejält stor, så kan man bära av (ta emot) med handkraft. Du skriver inget om i vilka vatten ni ska färdas. Ju öppnare hav desto längre skrov brukar de flesta rekommendera. Köp helst något, oavsett om ni väljer en styris eller annat, av känt märke. Då är det lättare att sälja när den dagen kommer. För antingen ledsnar man på båtlivet eller så blir man en sån tok som jag - som bara älskar det! Sen håller jag med Daniel ovan. Det tar ett tag att hitta vad det är man vill ha. Jag kan själv inte räkna alla båtar jag har haft innan jag hittat rätt. Styris, roddbåt, segeljolle, bobåt och kajak är väl ungefär vad jag har nu, men som sagt, jag är en båt-tok!
  15. 1 point
    Tack, blir en prydnad i vardagsrummet!
  16. 1 point
    Det ante mig, men tänkte att var bättre att du kollade själv. Ja en del (barn) väntar på julen.... Hoppas du får rätsida på grejerna iallafall!
  17. 1 point
    Inte bryr sig regeringen om opinionsyttringar från ett särintresse. Man har viktigare saker att syssla med. T.ex. att få igenom en lag som hindrar icke regimtrogna medier att gräva i offentliga uppgifter. För säkerhets skull har man skapat direkta kanaler till Facebook &co så olämpligt material kan tas bort. Apropå engagemang, hur gick det för Dan Park?
  18. 1 point
  19. 1 point
    Och vad gör du själv i frågan förutom att sitta och posta upprörda inlägg på internet? Det är jag nästan mest nyfiken på. Alltid enklare att säga till andra vad de borde göra än att göra något själv. Edit: jag har ett förslag som jag själv skulle ta tag i om jag orkade och var lika upprörd som du. Ring/mejla SBU och ett gäng båtjournalister och föreslå att de gräver djupare i det här. Det är mer konstruktivt än att hålla på som du gör nu.
  20. 1 point
    Jag har ett program till Suzuki med tillhörande kablage USB-KKL till en rund kontakt för Suzuki utombordare. Kanon till att kolla felkoder, drifttimmar på olika varvtal, felsökning m.m. Har ett program på skiva Minns dock inte vad programmet heter. Men kan kolla upp det direkt jag kommer hem!
  21. 1 point
    Idag är det ingen vanlig dag, det är Peters födelsedag! Grattis Peter och ha en bra fredag/semester!😉👍🇸🇪🍾🥂
  22. 1 point
    Jag har varit senil så länge jag kan minnas.
  23. 1 point
    Tack SkeppOhoj, jag hittade det. Styrsystem EVC Styrsystemsversion C1/C2 Då kanske det går att få ut Bränsledata och annat?
  24. 1 point
    Det är lättnavigerade vatten i närområdet vilket nog blir det mesta för fiske och bad. Men för längre utflykter är det ett bra tips!
  25. 1 point
    Efter många år med segelbåt och några års båtlöshet har vi nu skaffat oss en styrpulpetare på drygt 5 meter för lite utflykter, bad och fiske. Första turen gick med bilen till Biltema för att proviantera tampar, fendrar, vettig ankarlina och lite annat som vi inte förstod hur föregående ägare klarat sig utan. Sjövanan sitter i men man är nybörjare igen med en ny båt som manövreras på helt annat sätt en en segelbåt. Att läsa sjökort i marschfart på dryga 20 knop är en helt ny upplevelse för oss! Plotter finns, men det har vi aldrig använt tidigare så det är också en ny erfarenhet. Helt klart är vi sjöövare igen! PS. Kom iallafall ihåg hur man splitsar en tamp!
  26. 1 point
    Jag har funderat över denna företeelse. TS som lämnar minimal information och där de som skall hjälpa till förväntas ställa frågor. Det blir som radioprogrammet 20-frågor under rubriken "Gissa mitt fel". För det mesta tröttnar jag väldigt fort och tystnar, men ibland när det är unga personer kan man försöka påpeka att TS nog behöver anstränga sig lite själv.
  27. 1 point
    Jag tycker det är enklare att grilla ombord. Bara sätta fast grill på pulpit å starta. Inget konkande och ingen risk att man glömmer grillen. Trots detta grillar vi nästan alltid på land för att jag/vi tycker det är trevligare. De jyckar vi har med oss ibland älskar åka jolle. 😆 Så. Som vanligt finns det väl ungefär lika många svar och anledningar till hur "man" gör. Kanke får man upp "förtöjningsögonen" och får ideer eller lägger märke till sånt man inte tänkt på efter att man ventilerat.ämnet. Jag har nog aldrig tänkt extremt mycket på eller i detalj utvärderat alla andra alternativ till tilläggning än den vi precis, mer eller mindre spontant, gjort. Aldrig i efterhand heller suttit och tänkt att "man kanske skulle ha..." Nåt spring har väl åkt upp vid tillfällen. Ligga på svaj tycker jag har sin speciella charm.. eller "ligga på redden" som en vän kallar det. 🖒
  28. 1 point
    Jo, jag har nog något gamalt men Kanalintyget är ju lite speciellt eftersom man får ha med CEVNI på provet och slå i den så lär man sig bäst genom att läsa från pärm till pärm några gånger. När man kör Utsjöskepparen så brukar Kanalintyget ingå, jag brukar skicka hem deltagarna och be dem läsa. Bäst går det för de som kommer i par, de kan plåga varandra vid matbordet och de klara sig bäst.
  29. 1 point
    Kanske bhemac, som har hållit på med utbildning under lång tid, dessutom har några "övningsprov" som han kan bidra med...
  30. 1 point
  31. 1 point
    Har sett flera sådana tanka och töm kombo på Åland, men där får man betala en liten slant även för att tömma. Inte mycket, kanske var det 3 euro, minns inte.
  32. 1 point
    ”Gammal nissan 2-takt”. Tja det är nog tillräckligt specifikt för att man ska kunna säga att chiptrim är osannolikt i alla fall!
  33. 1 point
    300' för en 27" så är väl Sea Ray 270 Sundancer en bra val. Se dom mellan 98-01 då har dom en bra layout med dinnet och är lite bredare = bra boyta. Du har redan fått lite tips om styrtappen som bör vara bytt, behövs motorlyft för att byta detta annars. Kolla även märket på kyllimporna att det är orginal och inte Sierra eller något annat, dom håller inte lika länge. Se även över service på drev, om bälgarna är ok och nyligen bytta samt tiltmätare fungerar, annars så kostar det ca 7-8' att fixa på varv. Sen är det nog 7.4l som är rätt maskin för båtar i denna storlek som gäller. Eller två mindre men då blir det dyrare i drift och service. Lite saker du bör se över är hur kabindörren beter sig, skenor och hjulen tenderar att vara lite klena och man måste lyfta hela pulpit för att renovera. Sedan är resterande saker småsaker och skönhetsfel som är lätta att fixa om motor och drivlina är i ok skick. Lätthanterlig även om det inte finns bogpropp eller anarkspel så länge man är två ombord när man ska anka i gäst/natur-hamn. Puttra i 5-7kn eller marcha i 22-25kn är vad som gäller för dessa. Vacuum flush original som fungerar bra och 108l sept samt vatten tankar räcker långt. CE märkning på dessa båtar har av erfarenhet inte spelat någon som helst roll gentemot fb.
  34. 1 point
    Skulle själv inte tvekat att varmköra litet mer för att se om rykandet eventuellt avtar. [Lite för mycket olja i cylindern ger blåaktiga avgaser, minimala mängder vatten ger stort vitbolmande avgaser, inget av detta är särskilt alarmerande för motorns trivsel kan jag tycka?] Angående dina andra tankar... Tror att det är lite för mycket olja i motorn, kan det påverka? Ja, inte ens rekommenderad maxnivå på oljestickan bör slarvas med. [Fast till skillnad mot exempelvis bilar så har utbordare alltid vertikal vevaxel, finns alltså inte ens förutsättning för gammaldags "stänksmörjning*". (Däremot kan ju utbordare vinklas dumt då de är avhängda under vinteruppehåll, brukar därför finnas noggranna vinklings-instruktioner för dess positionering under transport. Slarvas det med detta så kan nog motoroljan rinna in på diverse ställen, kanske förgasaren, orsaka startsvårigheter?)] Droppar alltid lite (några enstaka droppar) olja/bensin i samband med att jag startat/försökt starta? Kan tyda på att förgasarens viktiga funktion att hålla konstant bensinnivå i flottörhuset inte fungerar fullt ut, kanske utsliten nålventil eller sjunken läckande flottör? (Svårstartad motor, rentav brandrisk blir konsekvensen!) Har tyvärr inte kollat tändstiften då jag inte hittat hylsan. Men snälla nån, mitt råd får bli: fixa genast en ny hylsa!! [Främst för att tändstifts utseende kan ge en ögonblicksbild av vad som händer inuti cylindrar. Sot, olja, vatten, fel tändstift och många andra ting. (Kort sagt, en bensinmotorägare som inte kan skruva ur sina tändstift för -inspektion - och/eller tändstiftsbyte kommer ändå snart att bli klokare? Självklart behöver du "hitta hylsan", självklart är förmåga till tändstift-utskruvning alltid viktig!?] Hoppas någon blir klokare av detta mitt inlägg? Fotnot*) STÄNKSMÖRJNING... ...uttrycket innebär att den horisontella vevaxelns balansvikter plaskade ner i trågets horisontella oljeyta, strax skapades därför en oljedimma i vevhuset då motorn startat, som smorde vevaxel/vevstakar och rentav cylinderväggar. Denna gammaldags och enkla smörjmetod krävde horisontell vevaxel typ bil- eller båtinombordare. Detta räckte inte när prestandakraven ökade, man införde TRYCKSMÖRJNING. ...(Innebär... en oljepump med högt tryck, därtill särkilda borrade kanaler inuti smidda vevaxlar och ibland rentav kanal genom vevstakar för kolvbultssmörjning.) Hmm... vän av ordning undrar kanske nu, hur kan högtrycksolja pumppressas vidare inutí en vevaxel och plötsligt vara på väg upp i en vilt snurrande vevstake? Svaret är... SKOTTSMÖRJNING, alltså kanaler (hål i glidlagerbanornas blanka friktionsytor där mekaniska påfrestningen är som störst.) Roterande glidlagerbanor typ vevaxelns kanalmöte med vevslängen kan bara ske ­helt ögonblickligt då hålen möts, och endast en gång per motorvarv, därav ordet skottsmörjning.
  35. 1 point
    Regeringen tillsatte en utredning med syfte att ge tullen ökade befogenheter. Något resultat har jag inte sett ännu. Att tullen skulle agera utanför gällande lager är nog ingen som vill se, det kan få katastrofala följder. Men vad gör båtorganisationerna, de ska ju företräda båtägarna?
  36. 1 point
    Tja. Oj! Tycker mig se att det är lönlöst att fundera vidare på dessa trådar. Intressant och lite konstig replik dock! Hittar inte länken/referensen till mätning av IR ut ur atmosfären. Hur nyligen är nyligen? Skulle vara intresserad av den. Märklig kommentar angående de meriterade forskarna som jobbat åt IPCC kontra godtyckliga påståenden på nätet. Den kommentaren ger en bild av att du inte riktigt har pejl på antalet klimatforskare. Men det är bara en tanke baserat just på den där kommentaren (och en del tidigare kommentarer). Jag har givetvis ingen egen ståndpunkt annat än att jag utgår från att den samlade klimatvetenskapen har rätt i sina rådande slutsatser.
  37. 1 point
    En variant på hur man kan använda ström vid segling: I Öresund har vi ofta stark ström, speciellt vid högtryck över Östersjön då vi kan ha 3-4 knop norrgående. Vattennivån kan skilja nästan 2 meter från södra till norra änden av sundet i extremfall. Vid en kappsegling dog vinden ut och strömmen tog fältet sakta norrut. Vi märkte detta och smög diskret ner en blyplätt på SB-sidan. De båtar som låg framför oss kom sakta glidande med slaka segel och alla hamnade akter om oss. Vinden återvände och vi seglade glatt vidare och vann seglingen. Vi använde befintlig vattenkraft på ett smart sätt utan vare sig spjälkning eller plasmatillstånd... Intressant att läsa era kloka inlägg om de futuristiska systemen, men jag bara seglar på som vanligt jag... 😉
  38. 1 point
    😊 Nja finns inte så mycket mer skriva egentligen, båt och motor harmoniserar äntligen, och den är ju totalrenoverad nu, så jag tänkte lämna tråden åt att segla på havet i fortsättningen. Om jag inte kommer på något nytt projekt förstås. Just nu åker vi på mälaren och på måndag blir det några dagar på kungliga motorbåtsklubben eller i Wasa hamnen. Tänkte göra Stockholm några dagar löpning runt djurgården, nån pubvända samt så ska döttrarna shoppa, och de tänkte jag skippa.😲. Sen får ju de som vill titta på en snygg båt 😄
  39. 1 point
  40. 1 point
    Innan upptagningen, i samband med motortvätten tog jag bort locken till laddluftkylarna och rensade alla hålen med en plastslang. Sedan startade jag motorerna och lät skiten skölja ut, det kom en hel delkan jag säga. När jag sedan provkörde hade jag en helt annan kraft, båten flög upp ur vattnet och motorerna svarade helt fantastiskt. En ny höstrutin för mig
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy