Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-08-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är exakt det här som är intressant och var frågan står. Jag ids inte bemöta Baxlagets rättshaverism, det är bara opinion som får organisationer och politiker att agera. Jfr fröken Thunberg för att ge ett aktuellt exempel. Därför: om vi tjatar på SBU m fl att agera, så ökar chansen att de uppvaktar politikerna. Om inte så får man bilda opinion själv, istället för att som Baxlaget lacka över att Tullen inte gör sitt jobb/agerar utanför lagen.
  2. 2 poäng
    Kanaler och floder finns så det räcker en livstid i Frankrike. Här är en länk: https://www.leboat.com/boating-vacations/france/burgundy/nivernais-loire
  3. 2 poäng
    Vi hyrde en kanalbåt i Frankrike tillsammans med några vänner på Canal Nivernais för några år sedan, vi var tre par ombord, tre dubbelhytter med AC, toa och dusch, så vi var självförsörjande ombord. Luncherna ombord och middagar på restauranger i byarna vi kom till. Att tuffa runt på kanalerna var väldigt trevligt, vi kunde lägga till där det passade oss och det kostade inte någonting under hela veckan!
  4. 1 poäng
    Detta vore något för östkusten att ta efter, eller har jag missat om de redan gör det? https://www.svd.se/stulna-batar-hittas-via-facebook FB-gruppen som dumt nog inte är länkad i artikeln: https://m.facebook.com/Polisen.vast.batsamverkan/
  5. 1 poäng
    Därför man bygger sin trailer tvärtemot alla andra och med kort avtagbar dragstång Då behöver inte trailern byggas lika kraftig heller
  6. 1 poäng
    Nej, där är vi helt överens, det är helt sjukt. Men som både @Mackey, jag m fl påpekat är det inte tullens fel, hur mycket du än tycker det. Det är regeringens fel och de gör inte tillräckligt, men varför vet jag inte. Inte ens du kan förvänta dig att tullen/enskilda tulltjänstemän ska bryta mot lagen och riskera åtal för att de ska ”visa civilkurage”. Varför söker du inte själv anställning hos tullen så att du kan göra som du föreslår? Det är ganska modesta krav på sökanden: https://www.tullverket.se/sv/omoss/jobbahososs/saansokerdu/kravforansokantillbrottsbekampning.4.10448d116681449bad9f.html Edit: det är ingen som har en journalistkontakt på Båtliv eller liknande? De borde ju ringa runt lite och fråga varför det inte händer nåt, skulle bli en ovanligt bra artikel.
  7. 1 poäng
    Varför gå sådana omvägar, man kan väl tillämpa samma taktik som i andra sammanhang och förbjuda utombordsmotorer, det skulle väl även göra båtstölder mindre intressant.
  8. 1 poäng
    Det ligger ju på regeringen, och har gjort i alla år. Lär väl ta lika många år som det gjorde att agera mot bilmålvakter om man ens har gjort något. Den här senfärdigheten märks inte när det gäller att implementera nya skatter.
  9. 1 poäng
    Skulle gissa på bensinpumpens membran. Trecylindriga (och de flesta andra tvåtaktare) Johnson / Evinrude har en bensinpump som fungerar med tryckvariationerna i vevhusen, tvåtaktare har ju separata vevhus för varje cylinder. Går det hål på membranet så pumpar man in bensin i vevhuset och cylindern genom bensinpumpen när man klämmer på blåsan på slangen. Om motorn är från sent åttiotal och bensinpumpen likaså kan det ju vara möjligt att membranet har sett sina bästa dagar under de tre decennier som förflutit. Bilden är tagen från verkstadsmanualen för Evinrude / Johnson 9 - 220 hp 1970 - 1990 (ungefär) När vevhuset fylls med bensin så rinner överflödet ut i förgasarhalsen och läcker sedan ut under förgasaren. En flödande förgasare kan också vara skyldig, då är det bara att skruva loss den och beställa en renoveringssats med ny flottörnål och packningar. Den som samtidigt inte renoverar de andra två förgasarna har inte min förståelse, hela settet måste bort för att komma åt den nedersta...
  10. 1 poäng
    Min båt har blivit stulen från mitt landställe i Rånäs. Det är en Crescent 425 med 15hk Suzuki motor och trailer. Den känns lätt igen då det står Team Påtår på båda sidorna och det är en bild av en kaffekopp brevid motorn. Om ni ser den här båten eller blir erbjuden att köpa den kontakta polisen. Dela gärna mitt inlägg på Facebook så att så många som möjligt ser detta. Mvh/Stefan https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157148594087559&id=729717558
  11. 1 poäng
    Hej För den som bor nära Göteborg så finns ett hydraulisk pressverktyg för kabelskor att hyra på SXK:s kansli i Långedrag, se under hyra..https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk Hälsningar Ove
  12. 1 poäng
    Kamrem varje 500e timma eller två år enligt den "owners manual" jag hittat. "Mixing elbow" ska även den bytas med det intervallet. Ska man följa deras servicepunkter till hundra ska dieseltanken också tömmas varje år. En hel hög med anoder i motorn ska också bytas men antar att detta även gäller på en tamd41 även om jag inte hittar det i deras serviceschema. Men bara punkterna ovan blir ju svindyra om de ska göras varje år. Missar jag något här eller:)? Kamrem vartannat år låter ju galet!?
  13. 1 poäng
    Mycket bättre att du behåller batterierna som de är men skaffar en Victron Battery Protect som kopplar bort all last innan det är för lite kräm kvar för att starta huvudmotorn.
  14. 1 poäng
    Då var det ju en himla tur att jag hade missat att läsa ditt svar, och blev konfunderad över Ingemars reflektion... Ja du är förlåten. Men faktum är ju att det är inte ovanligt att man finner grejer runt propelleraxeln som direkt kan orsaka oväsen, och indirekt kan skada ett lager så att det för oväsen.
  15. 1 poäng
    @Georg_Ohm Ber starkt om ursäkt för mitt svar till dig igår. Det var i affekt, då detta som hänt nu bara är en i raden av saker som hänt med båthelvetet denna sommar... Återigen, ber starkt om ursäkt. Du ville bara väl med ditt svar
  16. 1 poäng
    Börja med att undersöka propeller och utsidan visuellt, t ex med en vattentät USB-kamera (om du inte vill bada). Kalla kanske Georg_ohms svar för anektdot som du inte vill höra, men att något fastnat i propellern eller på axeln som dunkar alt skrapar/gnäller när axeln gnids mot det är inte så orimligt, och en enkel förstasak att kolla.
  17. 1 poäng
    [raderat relaterat till OT. //stavhammar] Jag förstår inte varför folk här hoppar på daycruiser-aktiga båtar och styrpulpeter för en som är oerfaren, det är som att påstå att man måste lära sig köra trampmoppe innan man får köra bil.. En större båt är tyngre och beter sig helt annorlunda än en liten båt, visst är dock erfarenhet från små båtar relevant och kostnaderna kan vara lägre, men om målet är att kunna sova över hela familjen så är väl en styrpulpetsbåt eller daycruiser ett bra sätt att garantera att det inte blir något. En liten lätt styrpulpetsbåt väger väl 500-1000kilo från tom till fulltankad med 6 personer + packning i och påverkas ju t.ex en hel del av vind och kan vara svår att styra precist, men den väger ju så lite så där kan man ju "bonka" in i bryggan utan att så mycket händer, eller varför inte stoppa en fot eller en arm emellan båt och brygga och bromsa / hålla fast den. Hamnar man fel kan man enkelt ta tag i en lina och dra båten rätt, även när det blåser storm. Så visst är det bra att man kan råka göra fel sådär utan att ha sönder saker, men det är inte alls samma sak som exemplet Fjord 24 som TS själv nämnde. Fjord 24 Attache https://www.blocket.se/goteborg/Fjord_24_med_Volvo_Penta_Diesel_86438574.htm?ca=12&w=3 verkar väga 2300kg, fulltankad och full-lastad så är det väl närmare 3000kg vilket jag tycker börjar kännas som en ganska bra vikt om man ska kunna ligga still i en hamn utan att kastas runt allt för mycket, upp till nånstans runt 5 ton så kan fortfarande enkelt stoppa båten om den kommer farandes i 0.5-1 knop, det blir lite märken om man åker in i bryggan i 0.5 knop men antagligen ingenting allvarligt.. Exemplaret ovan verkar redan ha lite skavanker så det är väl inte hela världen om det blir någon repa till heller.. (Men om det nu är sprickor så är det ju typiskt dåligt, där måste man bedömma om det bara är i gelcoaten eller om det är något större.) Utrymmesmässigt så verkar den faktiskt rätt bra disponerad enligt de (få) bilder jag hittat på inredningen, så förutsatt att barnen inte är för stora / ni kan bädda ner alla fyra barn i samma säng inuti båten så kan ni ju själva sova under kapellet, eller tvärtom då.. Men ni måste nog åka och kolla själva och prova / mäta för att se om det passar just er. Det blir ju inte jätterymligt, men det kan vara fullt tillräckligt ändå. Det jag personligen tycker känns problematiskt är bränsleförbrukningen och sovarrangemaget, men det beror ju på hur man ska använda båten. Är tanken någon kort helgtur med eventuell övernattning så är det nog inga problem alls. Är det som vi gör med långa turer varje sommar, närmare 1000M / sjömil årligen över 8 veckor så börjar en båt som drar 1.25L/M kosta en hel del pengar då det går åt 1250L diesel á cirka 18.5kr per liter = 23 000kr diesel (+ motorns kostnad, men det tar ju bara 40 timmar motorgång att köra upp denna mängd diesel vid 1.25L/M och 24knop), det kan även börja knaka i relationsfogarna om det är för trångt ombord. Som en anekdot så drar vår albin 25 knappt 0.3L/M och kostar då 5550kr diesel för en sådan sommar, eller cirka 33kr per timme i diesel, lägger man till motorns slitage o.s.v så går den ju ganska många timmar och man hamnar man väl på cirka 70kr per timme totalt sett i motorslitage o.s.v, vi måste ju serva den (motor + olja + filter + bränslefilter + drivrem) minst en gång per år också, och gå igenon spridare var 1000e timme vilket blir vart 5e år o.s.v.. Vi tycker att den är lagom för 2. Dock är ju disponeringen av utrymmet ganska dålig för två på en Albin 25a, det hade säkert gått ungefär lika bra om man var 2 vuxna + 2 barn, men när akterkojerna används till att sova så är ju frågan vart man sätter verktyg, dammsugare, grillar o.s.v.. Jag tror det blir svårt att få tag i så mycket mer boutrymme för cirka dessa pengar om det ska vara något som planar, men går man över till deplacementbåtar och kan sträcka ekonomin till lite drygt 100 00kr så finns det ju en del annat, t.ex caravelle 33 som jag själv snubblat över flera gånger: https://www.blocket.se/stockholm/Caravelle_33_fot_86293606.htm?ca=12&w=3 cirka 4 ton, lite mer kojplatser, antagligen större kök, större toa o.s.v, men då är man ju fast i cirka 6-7 knop. Glöm inte att båtens pris bara är en del av det hela, dieseln kostar ju, något kommer säkert gå sönder som du måste fixa. Du kommer säkert (likt oss) vilja fixa lite grejor, t.ex bytte vi ut toa + tank, där toastol kostade cirka 1700kr, ny rostfri tank 1700kr -> "Det var ju inte så dyrt", sen bytte vi och fick köpa diffusionstät slang + nya genomföringar för 1500kr-2000kr + rostfria slangklämmor, t-rör, kulventiler o.s.v för totalt 1000kr. (slangklämmorna var väl den enda egentligen oväntat höga utgiften, fick en chock när jag insåg att vi lagt närmare 2000kr totalt på rostfria slangklämmor efter att ha gått igenom de flesta slangarna / genomföringarna ombord..). I andra änden av spektrumet med större motor och deplacementgående segelbåtar där man kan få tre, kanske fyra spearata hytter (t.ex bavaria 40 - segelbåt, Princess 42 - motorbåt, stålbåtar i 35-40fots klassen o.s.v), så påverkas man såklart också av vinden, men det är en helt annan tröghet det handlar om då båtarna börjar väga 10-15 ton olastade och 13-18ton fullastade. Man måste köra in till bryggan med motorerna och stanna med motorkraft, en person orkar inte på en halvmeters sträcka stanna en sådan båt från 0.5-1 knop utan "lilla nätta jag" som väger 110kg följer snällt med föräldrarnas 10-12ton tunga Bavaria 39 om den vill kommer med en knops hastighet. Manövrerar man fel där så riskerar man att fullkomligt krossa bryggor och liknande om man råkar ha lite för hög hastighet. Stoppar man en fot eller arm mellan båten och bryggan så är det ungefär lika smart som att sticka ut armen eller benet igenom tågfönstret, det kan enkelt krossas eller i värsta fall klippas av.. Samtidigt så kan man med en sådan båt lägga sig längs med en kaj och båten står typ kvar där i vart fall i 10-20 sekunder innan den börjat driva någonstans, Angöringen blir rent naturligt lite annorlunda då det är mycket större massa, man tvingas till att inte längre "fuska" och försöka flytta båten med muskelkraft utan man kanske lägger sig längs med kajen och skickar iland någon med en aktertamp och gör fast aktern lite snabbt, sedan slänger man i växeln igen och låter båten motorn trycka in fören så att båten hålls fast längs kajen medans man i lugn och ro kan gå fram i fören och förtöja båten, för nu står den ju stilla.. Detta funkar väl i teorin på en liten styrpulpetare också, men det är en helt annan grej.
  18. 1 poäng
    Jag har en teori, att för motorbåtsägare är målet viktigare än resan, medan för segelbåtsägare är resan viktigare än målet. Dvs - det är inte viktigt för seglaren att besöka ön; man bara pausar inför nästa dag då man kan fortsätta resan. Stämmer såklart inte för alla - jag personligen svajankrar inte alls, trots att jag seglar.
  19. 1 poäng
    Kolla membranet i soppapumpen
  20. 1 poäng
    Ja det är ett shuntmotstånd troligtvis till en gammal amperemeter eller liknande som kanske inte längre finns kvar i båten? Om det är riktigt skall det finnas en kabel i varje ända av shunten som går vidare till intstrumentpanelen. Om det inte finns något instrument kvar i båten kan du lika gärna ta bort denna shunt.
  21. 1 poäng
    Har nu använt slag-pressen från biltema och jag tycker den fungerade bra. Slog tills det kände stumt, som jag läste någonstans. Sitter som berget och kunde inte dra loss den hur hårt jag än drog.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...