Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-25 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det kan ju vara ett slutet sällskap: Ank Ring För Bjuden😎
  2. 2 poäng
    ...om det inte står ank-ring förbjuden.
  3. 2 poäng
    Vill såga din kalkyl totalt och föreslår att du lägger ner dessa tankar för att inte hamna i ett klassiskt "stålbåtsprojekt" där kostnader och tid springer iväg och resultatet oftast är sådär eller ingen båt alls av det hela Min åsikt är att köpa en GB för 1,4 blir en bra affär jämfört med dina tankar Att blåsa ur båten totalt och tro att en inrednings/finsnickare ska bygga upp en helt ny båt invändigt i Grand Banksfinish på 250 timmar år låååångt ifrån verkligheten Har mycket svårt och tro att en snickare med kunskap för att bygga båtinredning i Grand Banksklass säljer sig för 480kr ex moms/timman Du missar även helt blästring och reparation av botten och renovering av utsidan(både plast och trä) Ur med båda motorerna och renovering av dessa och backslag för 50000kr är också alldeles för lågt För 100000kr får du en dålig båt/skrot där inget är skött på evigheter och båten kommer behöva enormt med timmar för att bli fin Frakt, tull och moms får du nog höja upp en hel del också Ro-ro frakt på den storleken av båt är dyr idag. Gissar på ca 100000kr Landtransport och lyft i USA går på en rejäl slant Bara tillverkning av enkel vagga i stål är idag ca $1500 Kostnad för att skruva loss flygbridge och ev propellrar, axlar och roder mm Idag är det även strafftull på båtar 25% pga "handelskriget" Så moms och tull blir härliga 50% i dagsläget Exempel på kalkyl Båt 100000kr Vagga 10000kr Lokalfrakt USA 10000kr Lyft 5000-10000kr Sjöfrakt 100000kr Kajavgifter och div demontering/förberedelse 5000-40000kr Försäkring mm 5000kr Tull och moms läggs på det totala beloppet av ovan Vet inte var i Sverige du finns men att få en 13x4,2 från Göteborgs hamn till tex Sthlm Lyft i Gbg hamn minst 6000kr ex moms Lastbil ca 20000kr ex moms Följebil ca 7000kr ex moms Dispens bred last 700kr Avlyft Sthlm 4000-8000kr Transport av vagga alt betala Gbg hamn för att skrota den tillkommer också Vad gäller CE så visst finns det regler men regelverket funkar inte på båtar i Sverige Tullen stoppar inga båtar i hamnen Alla försäkringsbolag accepterar icke CE-märkta båtar så inga problem där Vid hel förlust drar vissa bolag av några procent på ersättningen Tiotusentals båtar i Sverige idag som inte är CE-märkta eller längre uppfyller kraven Inte bara amerikanska utan även massor av nordiska båtar som tex saknar CE-dokumentation eller bytt motorfamilj/ökat hk osv Detta talas det dock väldigt tyst om då mäklare mm inte får sälja dessa båtar vilket idag görs ändå
  4. 2 poäng
    Jasså det var din, tack så mycket.👍
  5. 2 poäng
    Jag gissar på norra delen av Hamburgsund, fastigheten till höjer i bild såldes nyligen för en jäkla massa millioner. Jasså det var ingen bildgåta..?
  6. 1 poäng
    Nepp! Dom driker öl på puben😀
  7. 1 poäng
    Dricka kranvattnet i UK och Dublin gör väl inte ens urin-vånarna 😉?
  8. 1 poäng
    Hörde av en vän som bor i Dublin att det är anledningen till att det är krav på att ha separata kranar likt dom envisas med i UK o.s.v.. Varmvatten och spolvatten är "lite sunkigt" medans kallvatten typ är drickbart..
  9. 1 poäng
    Det kan också vara så att spaken eller reglagekabeln tar emot någonstans och då kan inte propelleraxel trycka in konan i ingrepp.
  10. 1 poäng
    Har felet kommit plötsligt? Om inte gissar jag på två kullager som sitter på en axel som påverkas av manöverspaken. När lagren blir slitna räcker inte rörelsen i spaken för att skjuta in konan så mycket så att den greppar. Går att fixa själv om man har avdragare och lite verktyg. Jag har bytt mina ett par gånger.
  11. 1 poäng
    Annars kan man ankra så här.
  12. 1 poäng
    Vi köpte MP55 av exakt dessa orsaker till vår 26a. Två steg är perfekt och det blev jättebra! idag har vi en 28a med en MP75a, men tredje steget är fastknutet i det andra så det inte ska fällas ut av misstag. Det når nästan vattenytan och behövs således mycket sällan. Kör på MP55, bild ovan på passning...
  13. 1 poäng
    Peke är sällan vackert så min röst går till den mindre Tre steg kommer bara vara i vägen på en såpass låg/liten båt Två steg räcker gott och väl
  14. 1 poäng
    Antar att du redan har kontaktat berörda myndigheter? Om inte så gör det... Fiskas den opp av statens glada gossar eller om den upphittas av en ärlig allmänhet så lär du få den tillbaks...
  15. 1 poäng
    Vi skall ju inte vara elaka när det gäller stavfel eller hänsyftningsfel... men eftersom vi igår satte i oss en halv ask med Alladin så är det svårt att låta bli.... Men oljelampor skall man väl putsa noga, så kanske det kommer ut en ande som ger dig tre önskningar. Oljekontrollampan eller kontrollampan för oljetrycket skall lysa och en "akustisk signalgivare" skall tjuta om oljetrycket försvinner. Jag är mest van vid Volvo-Penta och har väl kört någon båt med Yanmar, det brukar vara så att om man har tändningen på utan att motorn går tjuter signalgivaren efter en stund, men på min V-P är det litet si och så med den saken, ibland och ibland inte, har inte lyckats hitta någonting om detta i min instruktionsbok. Kanske det står något i din? Men jag minns att man hör detta tjut i båthamnarna när en del båtägare satt på tändningen men ännu inte startat maskinen... Så det är nog normalt att det lyser och tjuter.
  16. 1 poäng
    Ja det är klart att det ska behandlas, om det ska tåla vatten och du vill att den ska vara opåverkad. Kan tycka att du borde läsa på om hur du ska ta hand om en båt, innan eller efter du köpt den...
  17. 1 poäng
    Ursäkta min spydighet, men skall jag starta misstänkt tråd? Jag erbjuder mig även att starta en MOMS-tråd... 😘
  18. 1 poäng
    Kanske smartare att leta fram en Grand Banks i Europa? Visserligen mindre urval men betydligt billigare transport och med europeiska dokument. Bara på franska leboncoin.fr finns det vettiga objekt från 26000 €. En Grand Banks är ett mycket stort renoveringsobjekt. För att minska risken att tappa gnistan under renoveringen kanske det vore vettigare och roligare att skaffa hem ett körbart objekt från Europa och renovera under flera år. På så sätt att man får båten i sjön varje sommar. Då har man fördelen av att kunna njuta av båten tre av årets tolv månader och njuta av att jobba med den nio månader 🙂 Har man familj och ett någorlunda socialt samliv med vänner och bekanta hinner man i praktiken inte med så mycket båtfix som man kanske tror när man fått hem 42 fot båt på tomten.. Stora renoveringar som i praktiken drar ut på flera år har en tendens att stanna av i något skede. En allteftersom-renovering där man använder båten varje sommar har en större chans att klara sig. Bara att bestämma sig för vad som är sämst på båten och fixa det en vinter, nästa år det som är näst sämst osv. Tappar man sugen någonstans under resan och vill sälja är en användbar båt med "lite fix" klart mer värd än ett urblåst skal med motorer som stått okörda under en presenning i några år...
  19. 1 poäng
    Nån gång på 90-talet gick vi ut vid Landsort och skulle sedan ta oss in i skärgården i s:t Anna och hittade då en horisontell grön linje som tycktes visa en led fri mellan alla grynnor. Vi hade en gps som bara visade koordinater men det var ju perfekt för att se att vi hela tiden låg på samma latitud, inget behov att släppa uppmärksamheten för att plotta positionen. Den gröna linjen var markeringen av var nästa sjökort började
  20. 1 poäng
    Sverige har inte skatt på lös egendom. Båtar, bilar, husvagnar, MC, husbilar, dyra pälsar, antika gevär, gamla målningar. Skattefria !!! Sverige har ingen skatt på någon av dessa varor. Skatt tas normalt ut på fast egendom och inkomster av olika slag. Eller i samband med köp av något, exempelvis whisky eller bensin eller mjölk Vägtrafikskatt tas ut om du registrerar på din husbil eller liknande för att sen köra på det allmänna vägnätet. Men någon skatt på bilar finns inte.
  21. 1 poäng
    Det gick några dagar över men det är mycket när man har semester😀 Nu har vi i all fall ett slutresultat. De senaste tre månaderna har inte mycket hänt i baljan, vikten har tydligen inte ändrats alls. Slutresultatet av det här testet är alltså att under sex månader av tillvaro helt under vatten har provbitarnas vikt ökat från 2893 gram till 2913 gram. Alltså en ökning med 20 gram. Översätter vi för enkelhetens skull detta till en båt som på våren väger 2,893 ton som sänks helt under vattenytan så ökar vikten med 20 kg på sex månader. Detta gäller alltså glasfibermassan i båten. Och de här provbitarnas gelcoatyta är inte i bästa skick och ena sidan är helt obehandlad. Så det där med att ett glasfiberskrov suger i sig mängder med vatten under en säsong får vi nog glömma, även om man beaktar mätmetoden och att min enkla våg kan ha en anings mätfel så är det här resultatet långt från den teorin. För att gå vidare och få reda på vad som händer med en normalt flytande båt med normal mängd slagvatten behöver vi nu bättre faciliteter. Någon som ställer upp med en välvårdad, helst splitterny torr båt som ligger i en inomhusbassäng under kontrollerade former under ett halvår? Det behövs också en lyftanordning och en mycket noggrann våg...
  22. 0 poäng
    Jag har gjort samma misstag. i Bohuslän har vi en illa beryktad passage, Tjurpannan, massvis med grund, vöstan ligger på ända från Skottland, krokig farled, rätt nära land. Många dåliga förutsättningar. Illafalla navigerade jag efter en linje som visade sig vara en gröna för ett naturreservat. Tja det gick ju rätt bra, blev väl en omväg.... Idag i Havayensund, ja i närheten till Tjurpannan, hade alla marina nehanderthalare och nautiska cro-mangon människor och kanske även Klinongerna från Star-Trek årsmöte på kaken. Dessa tre folkgrupper hade bara en sak gemensamt, omedelbar behovstillfredställe. Det var i ordets rätt bemärkelse slagsmål på bryggan om vatten och bränsle. Ungefär som om det var de sista dropparna bensin, diesel eller vatten som fanns kvar på hela jorden. Faktiskt riktigt underhållande satt beskåda. SSRS skulle hämta en person som stod på bryggan med bilbatteri och hjäpstartkablar, och sjöräddarna fick agera fredsmäklare och riktigt röja av bryggan och säga till dessa hysteriska folkgrupper att lugna ned sig. Vi hade sugtömmt och lyckats förlänga vattenslangen med egna gardenakoplingar och en slangbit, så vi befann oss utanför frontzonen. Men efter oss kom det en motorbåt från Råå och blockerade sugtömningen, besättningen gick i land för att inhandla någonting, kanske glass, och en båt som ville sugtömninga cirklade oroligt i sundet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...