Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-20 på alla områden

  1. 4 poäng
    Ibland är det bättre att bara erkänna att man läst fel, och inte sylta in sig ännu mer. Ett tips i all välmening 😊
  2. 1 poäng
    Eller. Låt pumpen ligga på ett helt eget system med egen solpanel och eget batteri..?
  3. 1 poäng
    Lite tänkande utanför boxen. Pumpen kopplas till startbatteriet. Solcell laddar startbatteriet. Övriga förbrukade kopplas på förbrukarbanken. Förbrukarbanken och startbatteri kopplas ihop med tunna ledningar. Förbrukarbanken kommer då inte känna av pumpen lika tydligt. Jag vet att det är en lustig lösning. Men montera dioder mellan start och förbrukarbank i stället så kan inte strömmen från förbrukarna gå till startbatteri och pumpen.
  4. 1 poäng
    När motorn är så pass gammal så vill nog F. bolaget (att du eller marinan du vänder dig till om du måste) att det är beg. delar du sätter dit annars tror jag inte dom är villiga att betala (iallafall försöker de med alla trix i handboken som finns). Det är ju förbaskat trist sånt där men det är bara att lära sig av misstagen och kanske se lite positivt på det att ingen blev skadad, dessutom har det inte med om är oskicklig att göra även skeppare med 50 års erfarenhet har gått på större grund och det är nog mer pinsammare, dessutom så har nog en och annan/även de som har kommit upp sig som guld/silver/heders medlemmar osv här inne på mg kanske/säkert gått på rejält med sten nån gång i livet men det är ju inget de kanske vill erkänna. Hur som helst om det ser ut så här på din motor som de bifogade bilderna så är det bara att byta. Har skeddan gått av?? Iså fall att svetsa till/på en skedda blir svårare eftersom det är aluminium och risken är att man bara smälter ski öhh skeddan, det går visserligen men det krävs erfarenhet av just sådan svetsning om hela skeddan har gått av, har den bara böjt sig så kan man med svets etc böja tillbaka försiktigt. Ett begagnat komplett växelhus till en mercury 4T efi finns att få tag på då en hel del ägare oftast lyckas få motorn skuren och därefter säljer ant privat eller via/till marina eller reservdels grossister som sysslar med motor demonteringar, googla beg. delar till utombordare. Obs!!! för er som inte ser eller förstår vad bilderna visar så är det ett pangat växelhus som gått på sten.
  5. 1 poäng
    Du har kylflänsen på utsidan av biltemas kopplingsbox. Har du alltså plastlocket emellan kretsen och kylflänsen?
  6. 1 poäng
    Rita och rita. Jag har en DC/DC omvandlare, sådan HÄR dels för att den kan monteras i en Biltema kopplingsbox men också för att man kan ställa både utgående ström och spänning. Inställd på ca 17V. Den matar en solregular på ingånegn för solpanel. En vanlig, enkel PWM regulator 20A på ebay, kostar under hundra kronor. DC/DC omvandlaren klara 15A men det finns andra. Till jollen har jag ställt upp spänningen för att klara en lång kabel. DC/DC omvandlaren i moderskeppet och solregulatorn i jollen. I bilen använder jag lastutgången på solregulatorn, inställd för att "lysa" i 8 tim efter att solen gått ner av bilen stängts av.
  7. 1 poäng
    Det där går förmodligen att laga, men som sagt försäkringsbolaget bestämmer. En ny skedda som svetsas på. Men ett nytt växelhus är ju det bästa. http://www.propellertrim.se/reparation/reparation/vaxelhus/
  8. 1 poäng
    Jag har i princip enbart lödda kabelskor på alla kablar över 10mm² i min båt, och det har fungerat utmärkt utan ett enda problem i över 15 år. Löder oftast med gaslåga dock, för att snabbt kunna få tillräcklig temperatur på rätt ställe. Det är riktigt att tennet kan krypa in i kabeln och göra den styv närmast kabelskon, olika mycket beroende på hur skicklig man är. Å andra sidan - om den behöver flexa såpass mycket alldeles intill kommer man få problem oavsett princip. Bättre att bunta fast kabeln så den inte behöver flexa. Håller också med om att spruckna anslutningar p.g.a. lödning snarast är en skröna - om lödningen är rätt gjord. Vibrerar det så att kabeln rör sig så mycket att en riktigt gjord lödning spricker är det gravt fel på kabelavlastningen. Däremot kan nog många lödda grova kabelskor lossnat p.g.a. kallödning som just ser ut som att lödningen spruckit, och att detta göder det dåliga ryktet. Sannolikt inte ovanligt, då det går åt mer värme än man tror. Annars är tvärtom är nog kabeln starkare här än någon annanstans, och risken att det oxiderar mellan kardelerna är obefintlig (vilket i och för sig är resultatet av en riktig klämning också). Har dock även använt Biltemas "hammarmodell", och delar erfarenheterna ovan. Stumt underlag är ett måste, men ett skruvstycke funkar också (även löst). Visst är en dyr hydraulisk presstång det bästa, men om man inte har möjlighet till det bästa finns faktiskt flera fullgoda alternativ (alla bättre än de dåliga)
  9. 1 poäng
    Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen.
  10. 1 poäng
    Rädd att det inte kommer gå fortare... Hur lång är den i vattenlinjen? I teorin kan du pressa upp den i öila många knop som den är meter lång. I verkligheten ett par knop mindre.
  11. 1 poäng
    Fungerar perfekt, så gjorde man alltid förr. Min kolv är på 3-400 Watt, second om jag kommer ihåg rätt. Bra med mycket effekt så slipper man elda upp isoleringen. Dessutom går det fort och då sticker inte tennet ut i kablarna. Att det skulle vara olämpligt att löda i fordon är en skröna som troligen kommer från när man gjorde lampsladdar på "skyddade verkstäder". Ibland var det annat som intresserade de som gjorde sladdarna och de blev kvar alldeles för länge i lödgrytorna och tennet kröp långt ut i kablarna som riskerade att brytas. Inte så bra med 230V och därför förbjöds det. Det är inte så länge sedan som man lödde allt i stridsflygplan mm. Sen blev det så många kablar att man var tvungen börja pressa och vira.Dessutom, det krävs mera kunskap för att göra bra lödningar. Pressa kan vilken idiot som helst.
  12. 1 poäng
    Så nöjd med landkrabban så jag har förträngt alla planer på större maskin (just nu) alla fall,liten snutt på lågfart. Och en bild på när sexan luffar på i 30knop
  13. 1 poäng
    Nej, de där batteriväljarna brukar vi sänka djupt, gärna i Marianergraven. Risken är stor att man glömmer i håg att koppla in startbatteriet när generatorn laddar och glömmer att koppla ur det då båten ligger i hamn. Om så är fallet finns risk att man tömmer alla batterierna/batteribankerna i hamn och då inte kan starta motorn när man skall lämna. Bättre med två skilda system, med varsin batterifrånskiljare (="huvudbrytare"), då laddas båda batterierna/batteribankerna av generatorn via dubbeldiod eller skiljerelä. Strartbatteriet skall då (enbart) försörja motorn och startmotorn, (men även ankarspel och bogpropeller kan kopplas hit) emedan förbrukarbatteriet försörjer "allting annat".
  14. 0 poäng
    Är det en snipa, jätte dc, cabin, ms, chris craft liknande skrov etc han har??Jag tolkade det som att en 8,5 ton tung båt behöver krut för att gå framåt, det var allt!!! Bara för att ts hade 50 år gamla motorer med de hk han nämnde behöver ju det inte betyda att det är det bästa just idag. Sedan om du vill vara vass och tro att du vill starta nånting som inte har med tråden att göra för att få igång mig så kan du glömma det. "Du läser slarvigt. Han skrev 100-130 hk per motor. Vilket är ganska standard för en stålbåt av den storleken och generationen." Att det sitter 50 år gamla motorer i den behöver ju inte betyda att båten är det, man kunde väl sätta i beg. motorer förr eller hur. Så viken generation menar du?? Ts skrev inte hur gammal den är.
  15. 0 poäng
    Hej. 100-130 hk räcker inte till 8,5 ton båt på långa vägar. Vad är det för märke på båten och de motorer du har idag? Har du lite bilder som du kan lägga upp här så kan vi börja därifrån kanske.
  16. 0 poäng
    Har inte gjort det än, men eftersom de är numrerade hoppades jag att någon har en skiss så att jag kan testa rätt säkring.
  17. 0 poäng
    Varför tror du att du måste måla om båten?
  18. 0 poäng
    I en sådan liten båt är ett LifePO-batteri i mina ögon givet. Lätt, och man behöver inte vansinnigt med Ah för att kunna glida runt en hel dag. Ett 40-60 Ah LifePO batteri och du klarar dig en hel dag om du inte ligger på fullt. Som exempel, min förra lillbåt, fem meter styris på 600+ kilo vindfång och frontmonterad elmotor klarade sig en hel dag med varierande farter och ankringslägen på 140 Ah blöta batterier. Jag hade valt ett 60 Ah LifePO till ovan nämnda båt: https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batteries-12V-1-1/Lithium-Battery-12V-60Ah-WB-LP12V60AH.html 11 kilo och 3000 spänn. Ingen BCM, men har man en korrekt voltmätare och bra laddare, så klarar man sig ändå.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...