Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-13 på alla områden

  1. 2 poäng
    Innan den speciella 2-takts oljan kom användes vanlig motorolja. Med 2-takts oljan rekommenderades oftast halva mängden och man slapp sotuppbyggnad i cylidern. Jag skulle helt bortse från motoroljan, i vart fall om inblandningen är 1 % eller mindre. Spädd soppan men just bensin, tuta och kör. Det lilla sot som byggs upp kommer 2-taktsoljan sannolikt ganska snart ta med sig i avgaserna.
  2. 2 poäng
    Då gör du oss alla konsumenter och även dig själv en björntjänst. Utan klagomål kommer produkten att fortsätta säljas. Och vad säger din båtgranne när/om denna får sin radiomottagning utstörd av DIN regulator ? Sammanfaller dina radiolyssningstider med alla andra ? Troligen inte. Och när vet du om du behöver fullgod mottagning på en viss VHF-kanal ? Om ett tag kanske du inte kan lyssna på radio ÄVEN om du slår av din anläggning med brytaren. När grannen skaffat en likadan.... Sedan är det riktigt att grundproblemet är grundfrekvensen, switchfrekvensen. Men för att kopplas ut i luften måste det finna en väg ut och en antenn. Därför kopplas olika övertoner olika bra ut i luften, och man kan uppleva frekvensområden som är "rena" på vissa installationer. Vid några meters kabellängder fungerar dessa kablage dock rätt bra som antenner för just FM/VHF, och därför (och för att vi lyssnar här) upplevs ofta problemet på dessa radiomottagare och i båtarna. Å andra sidan är dessa lite högre frekvenser synnerligen lätta för MPPT- (eller LED-)konstruktören att lägga in filter för i sin konstruktion, så därför är det extra beklämmande att de chansar på att spara ören genom falsk CE, som dessutom går ut över den som dessutom betalar för produkten. Har sett måååånga konstruktioner från framförallt Kina med omnejd, där alla tester är gjorda och godkända, men där konstruktionen sedan rationaliseras genom att dessa filterkomponenter blir "optional" (=monteras aldrig) i serieproduktion. Vid alltför bråkig svensk importör visas det godkända protokollet upp, på exakt rätt modell, exakt rätt elschema o.s.v. Då brukar importörerna bli tysta och kunde får veta att den ÄR godkänd. För ytterst få har kompetens att öppna produkten och se om den överensstämmer på komponentnivå med alla papper. Fast om många klagar så kan ju inte alla kunder ha fel, och då brukar produkten dö ut, eftersom säljstället hellre byter leverantör än bråka med kineser..... Och kanske är den nya bättre eftersom importören kravställt så historien inte upprepar sig.
  3. 2 poäng
    Om det funkade utan kompressor skulle man nog inte ha satt dit dem. Anledningen till att man har kompressorer är att man monterat en större turbo, som ger högre maxeffekt, men inte ger så mycket laddningstryck på lägre varvtal. Det är då kompressorn hjälper till.
  4. 2 poäng
    Du kan inte skruva i en ny gaspatronen med en utlöst bobin sittandes kvar. Bobinen kommer att utlösa gaspatronen när du skruvar i den. Priset var i högsta laget.
  5. 1 poäng
    Hej, Köpte 2 st självuppblåsbara flytvästar. Båda två blev nog lite fuktiga av att ligga i stuvutrymme i båten så de löste ut. Tyvärr är det, vilket man insåg i efterhand, ett smärre rån i sammanhanget att göra refill på dessa. Typ 700 kr för 2st gaspatroner och nått de diffust kallar cartridge (fuktsensorn antar jag) Frågan lyder: På nyare Baltic västarna, kan man skippa fuktsensorn (låta den gamla sitta kvar) och bara köpa ny gaspatron? Det finns förutom självutlösaren ett snöre att lösa ut med; Slipper den poppa helt obefogat som en bratwurst på grillen för att man är ute i duggregnet en dag Erfarenheter någon?
  6. 1 poäng
    Eniro funkar bra. På sträckorna du inte har mottagning behövs knappt appen om du redan tagit ut korrekt kompasskurs. Dock ingår inte sjökort över danska vatten i basversionen av appen utan kräver en separat prenumeration på 199kr/år.
  7. 1 poäng
    Jag köpte en Baltic Offshore med inbyggd livsele. Väldigt bra väst utom när riktigt varmt. Då ska jag använda min iFloat. En ska som jag uppskattar är dels att det gick att fästa ett hölster till den bärbara VHFen, dels att det finns fickor med plats för riggkniv och ficklampa.
  8. 1 poäng
    Min seglarväst från -72 funkade då och funkar nu, har aldrig löst ut av misstag och aldrig missat. Funderar dock på att köpa en ny för att få ett fäste för säkerhetslina. Dock inte beroende av tekniska finesser som koldyrepatron och annat som kan krångla. Nä, KISS (Keep it simple stupid)
  9. 1 poäng
    Hej Vet inte om man får lägga sådant här, men såg att någon i närheten hittat vad som ser ut som mittdynan till en Ryds 20 DC nere i Fiskebäck, Göteborg Jag kan förmedla kontakt vid behov /Tobbe
  10. 1 poäng
    Antagligen förstår de inte ett dugg. Eller säger det i alla fall, till första kunden som klagar. Men detta är ganska känt i handlarkretsar, och importören måste t.o.m. skriva på ett intyg om kännedom att produkten uppfyller alla CE-krav. Efter LED-lanternor som stör ut VHF har en viss kunskap börjat spridas... Sedan handlar det inte om att JAG vill förbjuda. Dessa är redan förbjudna att sälja, då de bevisligen inte uppfyller CE-kraven eftersom de stör ut FM-rundradiomottagning. Inget "tyckande" alltså. Sedan är problemet att sådant som inte är alldeles uppenbart som att en laddare är felaktig som brinner, ger elstötar o.s.v. är svårt. Efter att ha jobbat med EMC i över 30 år vet jag det. Det är därför som radiostörningsbiten ingår (med ganska tuffa krav) i CE, för att det ger så luddiga fel att de är svåra att spåra. Det är t.o.m. så att om ett mätprotokoll begärs ut från importören på en produkt är tiden så knapp de har på sig att det knappast hinner fabriceras ihop ens. Inom billiga småprodukter är efterlevnaden tyvärr som sämst, just för att kunden sällan klagar. Fordonsindustrin har däremot oftast ännu strängare krav på sina ingående prylar än lagkraven när det kommer till radiostörningar, och detsamma gäller de flesta som har ett varumärke att tänka på.
  11. 1 poäng
    Jag tror inte, utan jag vet - genom EMC-kraven som finns på produkten för att den skall få ha CE-godkännande på sig. Importörens uppgift att säkerställa detta. Klagomål från konsumenter registreras och hanteras mer seriöst än många tror av återförsäljare - de är ju deras levebröd. Konsumenten kan också klaga hos Elsäkerhetsverket. Och det gör skillnad. Kanske inte om en gör det, men är det två, tre o.s.v. ja, då kan det snabbt hända något. Att svälja förtreten och tiga är att göra sig en björntjänst, och det vidhåller jag. Och det gäller alla saker man betalar för som inte är vad som utlovas (vilket faktiskt störningsfrihet är en av dem, p.g.a. CE). En annan lösning är att gå till butiken och få pengarna tillbaka och köpa en annan regulator som inte stör.
  12. 1 poäng
    Håller med, själv använder jag traditionell väst när jag seglar, uppblåsbara är inte 100% pålitliga och det är svårt att klättra ombord när västen är uppblåst. Men i hamn när man ska stajla så har jag en uppblåsbar. Nu köpte jag en iFloat, verkar vara smidig.
  13. 1 poäng
    Använd produkter till det de är avsedda. Några tips för "automatiska" flytvästar: En sak som ofta förbises är att blåsan lätt kan gå sönder om västen hanteras ovarsamt. Om man slänger västen på en hård yta och blåsan hamnar mellan den hårda ytan och gaspatronen kan blåsan punkteras. Då spelar det ingen roll hur mycket gas du har i patronen. Man kan kontrollera sin väst själv. Öppna västen där gaspatronen sitter. Skruva bort gaspatronen. Läs vikten som är stämplad på patronen. Lägg patronen på en bra och noggrann våg. Vikten ska överensstämma. Om vikten är för låg så var smart: Passa på att testa att blåsan är hel och köp sedan en ny patron. Fuktsensorn är försedd med ett bäst-före-datum. Kontrollera det medan du har västen öppen. Köp en ny (inte dyrt) om datumet (nästan) har passerats.
  14. 1 poäng
    Utan kompressorn orkar väl inte motorerna upp till det varvtal där turbon laddar och därmed stannar det vid 2200rpm?
  15. 1 poäng
    Nu löste det sig med transport... Så måndag morgon rullar båten mot västervik, så blir det att lägga i den i västervik hamn på måndag, sen ge sig ut på lite övningskörning i hamnområdet och övernattning mån-tis... Så detta är något hela familjen ser fram emot nu
  16. 1 poäng
    Hur lång tid det tar beror ju naturligtvis på farten... Om man bara ska köra båten de cirka 120 distansminuterna och håller runt 20 knop så tar det sex timmar. Med ny båt och utan förkunskaper tar det längre tid. Dessutom är det en vacker bit av ostkusten du ska köra genom, så ha inte bråttom. Ta med dig någon på resan och gör det till en semestertripp på på fyra, fem dagar. "Salta boken" är en bra ock komprimerad sammanfattning av det mesta man behöver veta. KÖP DEN! VIKTIGT! När man är på sjön är det nödvändigt att ha koll på väder och vind. Hur är vädret nu är viktigt, men hur blir vädret sedan är ännu viktigare. Regn och dimma gör att sikten blir dålig eller kanske tom. obefintlig. Vind över 7-8 m/s driver upp vågor som gör resan jobbig och det gäller att hitta natthamn i skydd för både vågor och vind, även för vindar som kanske kommer under natten. Mycket vind under några dagar ger vågor även sedan vinden mojnat. Jag tycker inte resan är galen, men var försiktig och ta det lugnt. Om du bjuder på en taxiresa tillbaks till Nykvarn kan kanske säljaren följa med från Nykvarn till Södertälje och genom slussen. Många båtägare är hjälpsamma och vill att båten som säljs ska bli väl omhändertagen. Då kan du lära dig det viktigaste om både båten och hur man uppträder på sjön. Det skulle vara en billig introduktion till båtlivet för dig. Det kan inte vara mer än 20 km landvägen. Lycka till! Mackey
  17. 1 poäng
    SVD överträffade alla kvällstidningsrubriksättare idag; Läser man artikeln så är det där det finns båttrafik och bryggor det blir påverkan, https://www.svd.se/battrafik-slar-ut-halften-av-vattenvaxterna
  18. 1 poäng
    Om du inte vill att flytvästen fungerar är det både enklare och billigare att låta bli att använda flytväst. Sedan verkar det konstigt att västarna blåsts upp pgs. fuktig förvaring. Vi har uppblåsbara västar och dessa har inte blåsts upp beroende på fukt eller regn.
  19. 1 poäng
    Jag gissar på tändspolarna, brukar var vanligt fel på optimaxarna. Hur många H har maskinen gått? Gnista som sagt?
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Jag tycker absolut att du skall väcka liv i den. Du får så lov att klättra uppför en liten inlärningstrappa och lära dig en del innan den är färdig. Stressa inte utan låt det ta den tid det tar så blir det bra. Sedan är du ägare till en bit fungerande motorhistoria samtidigt som du har skaffat dig en betydande del av de där kunskaperna som Thomas1 verkar betrakta som någonting ouppnåeligt mytisk-magiskt. Jag är inte så bra på alla delar av det där men om du behöver instruktioner för att gjuta och bearbeta nya babbitslager så kan jag förklara den delen för dig steg för steg så att även en nybörjare har goda chanser att lyckas. Så som en annan förklarade för mig då jag skulle gjuta nya lager i klyvsågen och aldrig hade gjort det förr. Det måste varra babbits han menar då han skriver om bitumenlager. Det skall vara tennbabbits i de nya lagren. Blybabbits är för mjukt. Jag råkar ha 60 kilo tennbabbits i en lada här hemma ifall du inte kan få tag på rätt sort. "Gaslådon" som jag tror heter avgasserie på rikssvenska brukar gå att få tillverkad hos någon bysmed om man inte kan få tag i originaldelar. Somliga bygger egna gaslådor av rostfritt för att de skall hålla längre. De är nämligen slitdelar som brukar rosta sönder inifrån ganska snabbt. Magneter är jag ingen expert på. Har du grävt igenom alla uthus och skrotlådor hos farfar så du är helt säker på att originalet har försvunnit? Det var vanligt förr att skruva loss magnetapparaten och ta in den i stugvärmen till vintern för att minska risken att den skulle krångla på våren. Därför kan man ofta hitta lösa magnetapparater på de mest osannolika ställen i gamla hus i strandbyar. Hur är skicket på cylinderloppet och kolven? Det är ju vanligt att kolven har tagit fast då en motor har stått länge. I så fall kan du ställa hela paketet i ett ämbar med dieselolja en månad eller så och då brukar det gå att knacka loss kolven med en plankstump som man slår på med hammare. Sedan kommer frågan om det räckermed att hona cylindern eller om det krävs radikalare åtgärder. Så här gamla motorer brukar vara relativt lågvarviga och det innebär att man kan montera propelleraxeln direkt mot vevaxeln om man vill. Fast det är ju praktiskt att ha någon sorts frikoppling så man kan få stopp på båten utan att behöva stanna motorn och sedan veva igång den igen när man skall köra vidare. Gamla frikopplingar brukar gå att hitta på skrotmarknader och liknande. Jag skulle leta efter någon gammal kasserad båt som ligger och ruttnar och som du kan ta vara på propellerhylsan ur. Man brukar kunna få dem gratis om man pratar med ägaren. Det torde räcka med 3/4 tums axel för den här lilla motorn men 7/8 tum går också bra om du hittar en sådan. De minsta moderna hylslagren är 25mm och det är groteskt överdimensionerat för den här motorn. De gamla propellerhylsorna är fettsmorda. Axeln brukar vara av svartjärn med yttre ändan fastlödd i en holk av mässing som löper i ett babbitslager. Själva axeln är nästan alltid totalt sönderrostad men man kan ju ersätta den med en vanlig rostfri axel som man polerar så den blir slät och fin. Om man gjuter om yttre babbitslagret och gör hålet mindre än original så den rostfria axeln passar direkt i babbitslagret då kan man strunta i mässingsholken. Lycka till!
  22. 1 poäng
    Ja det drar nog lite ström i viloläge, men det kan lösas enkelt genom att man kopplar in det efter huvudbrytaren och gör reglerkretsen strömlös när huvudbrytaren är frånkopplad
  23. 0 poäng
    ... och personalen i butiken är utbildade i CE-certifiering så de förstår precis vad du talar om FAST de säljer produkter som du vill förbjuda... ?
  24. 0 poäng
    Herregud! På vilket sätt är det specificerat att en MPPT-regulator inte stör någonting annat. Tror du, IngemarE, att ett klagomål från en konsument kommer att göra att all elektronik i alla båtar byts ut på tillverkarnas bekostnad? Nää! Det handlar om att hantera läget, precis som George_Ohm gör, att utvärdera olika alternativ och själv komma på en smart lösning som fungerar. Utan att klaga!
  25. 0 poäng
    Hej, du kan ju ha offline-kartor...eller det gäller kanske bara betalvarianten...men det handlar ju om 139:- kronor så klart värt det
  26. 0 poäng
    Långvåg funkar. Släng ner en bit koppar, skicka dina koordinater till en svensk ubåt och be dem vidarebefordra ...
  27. 0 poäng
    Ifall du tänker förvara flytvästen i rå och fuktig miljö så tycker jag att du ska satsa på en flytväst med bara manuell utlösning, för sådana finns också. Uppblåsbara flytvästar utan automatik rekommenderas normalt till jolleseglare, vattenskidåkare, kanotister kanske och andra som ”frivilligt” hamnar i vattnet. Även livräddnings personal som behöver kunna ta sig in i vattenfyllda utrymmen brukar använda flytvästar utan automatik.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...