Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-12 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det märkliga är att det är nästan bara i och alldeles intill båtbryggorna där folk vistas, som det finns mellanstor fisk. Där det är båt- och brygg och följdaktligen folktomt finns knappt fisk över huvud taget, utom en och annan relativt storvuxen och lite pyttar på några cm. Alltså sådana som t.ex. skarven inte får tag i. Forskare numera verkar styras av åsikter och inte fakta. Dvs, man börjar med sin åsikt, sen väljer man ut vissa saker som stöder åsikten, och sen kallar man det för forskning.... Envar kan lätt konstatera att fisklivet är betydligt mycket livaktigare vid bryggor och kajer där det finns folk än där det är folktomt. Visserligen kan bryggorna skugga lite av botten, men precis intill växer det som vanligt. Man behöver tydligen vara en vanlig seende och tänkande person i stället för "forskare med agenda" för att begripa att de eventuella nackdelar bryggor och dagens båtar har för faunan med råge kompenseras av det skydd mot sälar, skarvar, måsar, tärnor, och fiskljusar osv. som båtliv och bryggor ger. "Agendaforskare" utgår från sina åsikter om olika företeelser i samhället och gillar man dem inte så kräver man att de skall beskattas för att de finns, för "de skall bära sina kostnader". När skall cyklisterna börja "bära sina kostnader" för alla cykelbanor, vinterplogning osv. som de kräver? För övrigt, en USA-undersökning där visar att uppemot 1/3 av all animalieproduktion i USA går åt till hundar och katter. Med tanke på miljöbelastningen från denna produktion är det hög tid att kräva miljöskatt av alla hund- och kattägare, samt att på allvar predika "hundskam, och "kattskam"!
  2. 3 poäng
    Hej alla medlemmar så här mitt i sommaren! Påminner igen om att hålla sig till ämnet och undvika "dumheter" i trådarna. Har raderat off topic, sidospår och nämnda dumheter. Flyttar tråden till Övrigt. Trevlig sommar på er alla! 😎
  3. 3 poäng
    Ska visst gå att köpa alla delar fortfarande. https://www.allmogebatarfjaderholmarna.se/verksamhet/motorer-29916775
  4. 2 poäng
    Till en 24V kille fixade jag några DC/DC omvandlare, en per panel. Funkar och kostar nästan inget. Men det är inte MPPT och det är ingen intelligent laddning. Nu har jag kollat tester och det är tydligen DENNA regulator man ska ha. Ska testas!
  5. 1 poäng
    Jag tycker det är relevant att fråga sig vad det gör för skada att botten i hamnarna tar skada. Tänk alla småkryp som levde under alla hus innan de byggdes. Varför sörjer vi inte dem? För att nyttan av husen är så stor och påträngande. Men nyttan med småbåtar är också stor.
  6. 1 poäng
    En del är nog ”goa gubbar” som drygar ut pension eller lön med detta på sidan och således inte tar ut lön eller betalar skatt osv... Hobbypillare som gärna skruvar helt enkelt. Sen finns det också de som bara målar om motorerna och säljer som renoverade. Kvitton på delar betyder inte att delarna faktiskt sitter i motorn...
  7. 1 poäng
    Ok, då skulle jag kolla med en tångamperemeter. Har du gjort det acateon?
  8. 1 poäng
    Jag tycker absolut att du skall väcka liv i den. Du får så lov att klättra uppför en liten inlärningstrappa och lära dig en del innan den är färdig. Stressa inte utan låt det ta den tid det tar så blir det bra. Sedan är du ägare till en bit fungerande motorhistoria samtidigt som du har skaffat dig en betydande del av de där kunskaperna som Thomas1 verkar betrakta som någonting ouppnåeligt mytisk-magiskt. Jag är inte så bra på alla delar av det där men om du behöver instruktioner för att gjuta och bearbeta nya babbitslager så kan jag förklara den delen för dig steg för steg så att även en nybörjare har goda chanser att lyckas. Så som en annan förklarade för mig då jag skulle gjuta nya lager i klyvsågen och aldrig hade gjort det förr. Det måste varra babbits han menar då han skriver om bitumenlager. Det skall vara tennbabbits i de nya lagren. Blybabbits är för mjukt. Jag råkar ha 60 kilo tennbabbits i en lada här hemma ifall du inte kan få tag på rätt sort. "Gaslådon" som jag tror heter avgasserie på rikssvenska brukar gå att få tillverkad hos någon bysmed om man inte kan få tag i originaldelar. Somliga bygger egna gaslådor av rostfritt för att de skall hålla längre. De är nämligen slitdelar som brukar rosta sönder inifrån ganska snabbt. Magneter är jag ingen expert på. Har du grävt igenom alla uthus och skrotlådor hos farfar så du är helt säker på att originalet har försvunnit? Det var vanligt förr att skruva loss magnetapparaten och ta in den i stugvärmen till vintern för att minska risken att den skulle krångla på våren. Därför kan man ofta hitta lösa magnetapparater på de mest osannolika ställen i gamla hus i strandbyar. Hur är skicket på cylinderloppet och kolven? Det är ju vanligt att kolven har tagit fast då en motor har stått länge. I så fall kan du ställa hela paketet i ett ämbar med dieselolja en månad eller så och då brukar det gå att knacka loss kolven med en plankstump som man slår på med hammare. Sedan kommer frågan om det räckermed att hona cylindern eller om det krävs radikalare åtgärder. Så här gamla motorer brukar vara relativt lågvarviga och det innebär att man kan montera propelleraxeln direkt mot vevaxeln om man vill. Fast det är ju praktiskt att ha någon sorts frikoppling så man kan få stopp på båten utan att behöva stanna motorn och sedan veva igång den igen när man skall köra vidare. Gamla frikopplingar brukar gå att hitta på skrotmarknader och liknande. Jag skulle leta efter någon gammal kasserad båt som ligger och ruttnar och som du kan ta vara på propellerhylsan ur. Man brukar kunna få dem gratis om man pratar med ägaren. Det torde räcka med 3/4 tums axel för den här lilla motorn men 7/8 tum går också bra om du hittar en sådan. De minsta moderna hylslagren är 25mm och det är groteskt överdimensionerat för den här motorn. De gamla propellerhylsorna är fettsmorda. Axeln brukar vara av svartjärn med yttre ändan fastlödd i en holk av mässing som löper i ett babbitslager. Själva axeln är nästan alltid totalt sönderrostad men man kan ju ersätta den med en vanlig rostfri axel som man polerar så den blir slät och fin. Om man gjuter om yttre babbitslagret och gör hålet mindre än original så den rostfria axeln passar direkt i babbitslagret då kan man strunta i mässingsholken. Lycka till!
  9. 1 poäng
    Har slagits av samma tanke. Man får ju riva hela motorn för att kolla hur det drev mår. Men jag har inga uppgifter om att drevet skulle haverera, så man kan anta att det är mycket driftsäkert även på Murklor. Jag konserverade min motor genom att först byta till begagnade stift och sedan köra motorn på en 8 % blandning innan den stängdes av för säsongen. Det som blev över spädde jag till ca 1 %. På våren startade jag upp motorn med denna och lät den gå tills jag kunde konstrera att den konsumerade olja från VRO:n, därefter återmonterades "standardstiften". Lite jobb naturligtvis, men den skulle ju ändå konserveras och startas upp innan båten sjösattes och jag behövde aldring oroa mig för om VROn funkade,
  10. 1 poäng
    Söte Jesus, ännu en motorseglare! Och vem vill ha ett doghouse på långsegling? Kan vara något om man har AC annars blir det varmt nog ändå. Samma med djupgåendet, ska man ut på haven så spelar djupgåendet ingen roll. Finnsailern är en ganska trög seglare, jämför med tex en Nauticat 38 som har mer segelarea, djupare köl och är smalare. Nauticaten är bland de bästa båtar som byggts men inte känd som någon bra seglare. Ta en titt i hamnarna där långseglare samlas, Port of Spain, Lagos i Portugal eller Kanarieöarna. Titta på vilka båtar som ligger där. Det är inte många motorseglare med doghouse som ligger där. -- deValk.nl har många båtar men jag tror inte de har någon sökfunktion där man kan välja land. Men de säljer mycket båtar i Europa.
  11. 1 poäng
    Du tror inte trådskaparen har hittat en ny motor så här 13 år efter att tråden skapades.......
  12. 1 poäng
    Jag sprang på den här sidan (albin57.se) med en hel del matnyttigt om Albin 57.
  13. 1 poäng
    Vissa reglage har två hål som man kan montera änden på växelkabeln i. Om man sätter den i det inre hålet blir det inte tillräcklig slaglängd på kabeln. Om kabeln är feljusterad märker man det på att ena växeln, framväxeln i ditt fall, går i vid mindre rörelse på spaken än normalt. Att man skulle behöva justera växellägena beroende på motorns temperatur har jag aldrig varit med om.
  14. 1 poäng
    Den var nedsatt från 269k till 255k och ville ge 245k. Slutade på 250k. https://mobil.blocket.se/annons/stockholm/yamarin_6420_dc_med_yamaha_f200_fyrtakt/84794458. Denna var det. Kollade på en likadan vis emarin och de ville ha 275k. Den hade inte lika bra dokumenterad servicehistorik, annars snarlik förutom att den vi köpte var lite mer välutrustad. Deras servicenivå var rätt så låg också. Frågade i söndags om vi kunde ta en tur och de svarade bara ”varför” och sen ”ok men bara om ni köper den”. Vi var ute och kollade på bullandö och där kom en säljare direkt och gick igenom båtarna med oss och erbjöd oss provtur direkt på de vi var mest intresserade på. Haha ja bra tillfälle att öva Perfekt, får fylla upp en reservdunk!
  15. 1 poäng
    Jag använder SSFs märkning. Ingen årskostnad på det. https://www.stoldskyddsforeningen.se/butik/privat/produkter-och-tjanster/ssf-dna-markning/
  16. 1 poäng
    Köp 10 st reservdunkar och fyll dem vid en landmack och ta med till båten så slipper du skämmas.....😎 Verkar bli lugn vind i kväll så det skall nog gå bra att tanka på en sjömack!
  17. 1 poäng
    Ikväll är det RH 80% och temp 13°C. Kör man sin luftvärmare som tar in ytterluft som värms till 22°C så får man RH 45% ombord. Najs.
  18. 1 poäng
    Solen skiner med sin frånvaro, somliga tycks redan har startat elvärken, obs med "ä".😈
  19. 1 poäng
    Matchar dagens prognos här i huvudstaden....
  20. 1 poäng
    Väldigt vad mulet det blivit på forumet numera.🙁
  21. 1 poäng
    https://www.google.com/search?q=mppt+buck+boost+converter
  22. 1 poäng
    Varför skulle en Albin 57 vara bökig? Jag har en med originaltrailern och är helnöjd med den. Den seglar bra för att vara endast 5 meter i vattenlinjen. Den är 2.40 bred så utrymmen finns det gott om.
  23. 1 poäng
    Bilen står ju oftast för begränsningen. En tung bil får dra tyngre men det blir inte mycket kvar till BE kort. En liten lätt bil kan ofta dra tyngre. Men som tur är så är trailerbåtar ofta ganska lätta. Tips på båtar är ju alla campus-varianter kan ibland hittas för 5-10 tusen. För någon månad sedan skänktes en MacGregor 26M på trailer.. Äldre risigare sådana dyker ibland upp för småpengar. Jag har en bevakning på "trailer" och segelbåt på blocket och det finns många spännande okända segelbåtar med sänkköl..
  24. 1 poäng
    Vaddådå? Jag har två seriekopplade 100W paneler, ger bortåt 28-30 V in i MPPT regulatorn, som tar ner detta till lämplig laddningsspänning åt mina 12V batterier (som är två 6V i serie) men hos www.24volt.eu finns det även regulatorer lämpliga även för 24 volts system. Här finns även tips och anvisningar hur man skall bygga solcellsanläggningar. Det framgår med all tydlighet att det är en och annan, ganska många forumdeltagare som behöver läsa om detta och grundläggande ellära i stort.
  25. 1 poäng
    En mppt-regulator gör inte det du yrar om. Är ingen transformator. Länka den regulatorn istället för något vagt relaterat på wikipedia. Borde va hur lätt som helst...eller?
  26. 1 poäng
    Ok, så bränslefiltret har ingen betydelse även om det är lite tilltäppt menar du?
  27. 1 poäng
    Har redan gjort det. Du är duktig och kunnig men jag tror du samtidigt har svårt att förstå att andra människor kan ha motsvarande kvalitéer .... du är inte alltid bäst och allvetande!
  28. 1 poäng
    Antagligen därför att det inte är så. Kom gärna med en länk till en regulator som kan höja spänningen. Funder också på varför det finns 24V paneler.
  29. 1 poäng
    1) låter i mina öron som någon kortis. 2) borde, tycker jag utan att veta, vara en justeringssak som varvet du hade båten hos borde kunna fixa.
  30. 1 poäng
    Ja det är nog mycket eklare än att slipa, betsa och lacka. Ett bra "fusk" är att limma fast skummad PVC, limmas med ett mattlim så det går att dra bort om man behöver byta. Fungerar perfekt i tak. Gör man ordentliga mallar och sparar dessa så kan man snabbt skära till nytt och byta på några timmar.
  31. 1 poäng
    Jag tycker det är bra att folk frågar sina "dumma" frågor på forumet för då kanske de lär sig litet. Alla har vi en gång lärt oss att om man gräver sig med handen i arslet så börjar den lukta skit. Sedan lär man sig mer efter hand som man växer upp. Alla växte inte upp bakom ratten på en Massey-Ferguson 35 och någonstansifrån skall de också få sina kunskaper som vuxna så de kan ta igen vad de förlorade under uppväxten. Nog är det ju ynkligt om vi som hade tur inte kan hjälpa mindre lyckligt lottade medmänniskor på vägen! Så långt är allting gott och väl. Det som retar mig är alla människor som inte vill ta till sig kunskaper och som medvetet undviker att tänka på att någonting kan haverera. Medvetet motstånd mot kunskap. Det blir allt vanligare och utövarna allt fler.
  32. 1 poäng
    Enligt databladet tål det 150 A Det står intet om egenförbrukningen, detta är ett rätt stort relä, som jag brukar kalla för "kontaktor". Jag har mätt på liknande i andra sammanhang (förekommer i elektriska gaffeltruckar och pallstaplare) dessa förbrukar drygt 1A precis i dragögonblicket och ungefär 0,5 A i hålläget, men det finns olika modeller så detta är en ungefärlig uppskattning, du får väl mäta. Men 0,83 A låter ju i det sammanhanget rimligt. Sedan gör du delvis som många andra, fruktsallad, blandar ihop saker och ting. Ampere, A och amperetimmar, Ah. Det är två olika saker. Om man mäter strömmen i ampere är det i stunden, i det absoluta ögonblicket. Amperetimmar är hur mycket en sak förbrukar under en timma. Säg nu för enkelhetens skull att relät/kontaktorn drar exakt 1 A, då förbrukar det 24 Ah på ett dygn. Vanligtvis används Ah för att ange kapaciteter i batterier. Väldigt teoretisk skulle då ett 75 Ah batteri hålla en sådan här kontaktor dragen i 75 timmar, men riktigt så enkelt är det inte, snarare i två dygn då det blir en del andra förluster, och så skall man ju aldrig ladda ur batterierna helt... som ett exempel då alltså! Ja det är i alla fall en onödig förbrukning, även om jag tror att ditt kylskåp förbrukar litet mer... Vanliga elektromekaniska huvudbrytare/batterifrånskiljare drar ju ingenting, mer än litet muskelkraft. Använd en sådan istället! tror även att det blir billigare. Här finner du liknande lösningar, men firman anger inte heller här egenförbrukningen...
  33. 1 poäng
  34. 1 poäng
    Hej! En sådan här kanske kan passa: https://www.seasea.se/garmin-adapter-8-4pin-ekolod
  35. 1 poäng
    Ja det behövdes ingen insiktsfullhet, enbart ett pragmatiskt tänkande. Prova själv.
  36. 0 poäng
    istället ska gemene man räkna på oljeprocent? Blir det bättre?
  37. 0 poäng
    19.31 Bensin Furusund idag😞
  38. 0 poäng
    Kustbevakningen hittar en hel del stöldgods vid sina lastsurrningskontroller i hamnarna. Behövs ingen skälig misstanke för att kolla lastsäkring. Angående Securmark så ringde vi dem när vi hittade en slaktad båt i våras. Damen som svarade var helt ointresserad av våra uppgifter och tänkte inte ringa ägare, polis eller försäkringsbolag. Däremot kunde hon lämna ut numret till ägaren. Det kan ju vara praktiskt om man är båttjuv och vill hålla koll på var ägaren håller hus. Till all tur var båten också märkt med försäkringsbolag vars skadejour var mer intresserade. Att sitta i telefonkö till polisen var inte ett alternativ vid tillfället. Så skit i Securmark är mitt tips.
  39. 0 poäng
    Mår du bra? Jag tror inte det! Vilken ilska!
  40. 0 poäng
    0,83 A låter mycket, det blir ju 10 W ungefär. En 10 W glödlampa blir rätt varm... Men det är ju ett rätt kraftigt relä. Jag kan inte terminologin, men jag misstänker att "Nominal excitation current" är den ström reläet tar just när det drar. En vanligare effekt på spolen till ett skiljerelä när det är dragen är runt 2 W eller så, dvs 0,2 A eller så. Då klarar reläet 40 - 60 A vilket räcker för ett skiljerelä.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...