Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Utgång för siren mm finns ju separat. Först hade jag fjärrstart av kylen så att den var kall när jag kom till båten. Sen skaffade jag mera solpaneler och kylen kunde gå hela sommaren. Då fick larmet starta värmaren, skönt att komma ner till en varm båt på hösten eller när man ville fixa lite under vintern. Att stänga av solladdningen låter farligt. Har man solladdning året runt så kan man sänka laddspänningen lite under vintern så att batterierna inte hålls helt toppladdade om man nu tror att det kommer att påverka livslängden märkbart. Koppla den ena ingången till en flottör i kölsvinet. Det får mig att sova gott om nätterna. Ta spänningen till larmet efter ev underspänningsrelä. Larmet har inbyggt batteri så skulle relät slå ifrån så får man larm om det.
  2. 1 poäng
    Det kan nog stämma - för själva motorn. Men sedan har du tändningslås m.m som ansluter till kontakten till vänster, och det schemat måste också hitta. Sedan är det "bara" att hitta motsvarande i båten. Den rödblåa är plus till tändningslåset på andra schemat, den gulröda kommer från tändningslåsets startläge via neutralbrytaren. Som alltså skall vara spänning på och dra startreläet vid start. Bara att börja mäta
  3. 1 poäng
    Aha, kör då en service på den oavsett. Det brukar vara en bra investering, och sedan behöver ni inte fundera på om det är gjort eller ej.
  4. 1 poäng
    Låter inte som något dyrt, ni fick ett tips att kolla tomgången och ev justera den, gör det först och främst. Kan mycket väl vara tomgångsskruven som vibrerat upp. Annars, har ni servat motorn i år? Om inte, byt tändstift och bränslefilter.
  5. 1 poäng
    Högst troligt att din Mercury lider av för lågt ställd tomgång... Så börja med att testa och justera tomgången....
  6. 1 poäng
    Ofta? Tror du att det är ett lotteri? Startmotorn är som vilken elmotor som helst. Den snurrar när den får ström. Ofta släpper båtägaren nyckeln när motorn startar. Då stannar startmotorn. Inte förr.
  7. 1 poäng
    OK, som jag har fattat det rätt så funkar det bra med Nasa BM1 för mig. Och jag ska bara ha det kopplat på Förbrukning. Vad händer om jag har min batteriswitch på 1+2... spelar ingen roll antar jag? Och tack för informationen om Ampere vs AmpereH (att shunten klarar 100Amp inte har något med hur många Ampere timmar mina förbrukning ger
  8. 1 poäng
    Jo, startmotorn slutar dra runt motorn när hastigheten ökar. Startmotorn i sig snurrar dock ofta vidare om man håller kvar nyckeln.
  9. 1 poäng
    Jag hade ett tidrelä till min värmare så den gick bara typ två timmar. I fall man inte åker ner och glömmer stänga av. Hade även ett relä som gjorde att om det fanns landström så gick elvärmen istället. Att sätta på värmen, vänta en stund och sen åka ned till en varm båt en kulen höstdag är en upplevelse, jag lovar. Japp, finns en massa olika typer, de längsta är typ 300 mm. Fungerar bra till länspumpen också om man har ett relä emellan. Jag har kört med dubbla, en som slår till och en som bryter. Om den bryter istället för sluter så vänder man bara på kulan. Tog ett tag innan jag kom på det. På eBay, sök på "float switch". Köp några stycken, de rostfria kostar 30-40 kr. De går att använda på många ställen, jag satte en i exp.tanken. Sen vill mina båtgrannar också ha....
  10. 1 poäng
    Nej, startmotorn har inget begrepp om när motorn startar. Den snurrar så länge du håller nyckeln i startläge. Ditt val, inte startmotorns ...
  11. 1 poäng
    Det är ju så jag och de flesta andra har lärt sig. Om man själv är nyfiken snappar man upp det mesta även om man inte själv är i fokus.
  12. 1 poäng
    Kortsiktigt har du helt rätt. TS kommer inte bli någon expert och kanske knappt ens klokare... Men kan man få någon att till slut bara svara på exakt det man frågar och kolla det, är man halvvägs. Felsökning handlar ju - precis som du är inne på - egentligen om strukturerat tänkande och att ta bort alla ovidkommande/osannolika variabler. Som när jag coachat programmerare som inte förstår vad det är för fel, så brukar jag ibland ställa 10-20 - tillsynes - dumma frågor. Någonstans halvvägs brukar personen bli så trött på mina dumma frågor att den bara svarar på exakt det jag frågar. Och några frågor senare brukar personen själv inse var problemet låg.... Jag är väl naiv som tror att alla kan lära sig och att de bör få en chans. Men det är helt riktigt sällan det snabbaste sättet. Att anlita någon som kan det och själv vara med är mer effektivt sätt att lära sig än att fråga på ett forum - helt enig.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Låt oss kalla det startreläet. Det är med stor sannolikhet trasigt. Plocka isär det för att verifiera innan du köper ett nytt.
  15. 1 poäng
    En otroligt vanlig missuppfattning när det gäller motorer med primesystem är att de manövreras lika som de med choke. Därför får detta system ofta en del oförtjänt kritik. Som Strosselhuset påpekar är det korrekta att slå på tändningen och hålla in nyckeln 5sek innan man aktiverar startmotorn. Såg nu att du skrev innan tändningen slås på, men minns det som att primern få ström först när tändningen är på...
  16. 1 poäng
    Kan nästan inget om segelbåt men förstår inte varför alla är rädda för gammal motorer. På en segelbåt har motorn förmodligen gått väldigt lite och gammal motorer är lätta att meka med. Finns det bara reservdelar och motorn inte är sönderrostad och går som den skall ser jag inga större problem. Visst man skall kunna lita på att den fungerar men segla är väl det primära! Om man tävlingsseglar så är väl de flesta båtar jämförbara med en 740!
  17. 1 poäng
    Återigen - du får inte blanda ihop momentan ström/förbrukning (A) och kapacitet (Ah). Då blir det lättare att förstå. Shunten skall klara den maxström du momentant kan förbruka (eller ladda med), och har ingenting att göra med hur stor kapacitet som finns bakom i batteribanken. Tänk dig ditt hus med vattenmätare (om du t ex har kommunalt vatten). Vattenmätaren du har skall klara max flöde/ström som kan bli om du öppnar många kranar. Men dimensioneringen av mätarens mätområde har ju ingenting att göra med hur länge det kan flöda, dvs storleken på kommunens vattenreservoar, kanske ett vattentorn eller en hel sjö.
  18. 1 poäng
    Gör leakdown test sök på youtube då kan du lyssna dig fram till var luften pyser ut Edit. du behöver inte göra så avancerat som det beskrivs på internet, det är ju redan känt att du har läckage. Att mäta mängden läckage är ointressant gör en adapter med tädstiftgänga - tryckluftssalngen trycksätt och lyssna/känn dig fram till var det pyser ut luft
  19. 1 poäng
    Ja batteriet måste vara inkopplat
  20. 1 poäng
    På åttiotalet handlade denna skröna om personalavdelningen på SAS (inte HR, det fanns inte då) som skulle anställa nya piloter. Ingen vill väl åka med en pilot med otur!!!
  21. 1 poäng
    Ja, kriterierna är tydligen olika... - En reporter intervjuade en VD, hur han gick till väga när han anställde medarbetare. - Va lustigt... Jag ska just till att hitta några kandidater... Varpå han sträckte sig till högen med inskickade CV:n. - Måttade och greppade 3/4 av högen uppifrån, och slängde dessa rakt i papperskorgen. - Då sa reportern: Så kan du väl inte göra! - Oh, jo då... Jag anställer ingen med otur!
  22. 1 poäng
    Ja nu ska vi sitta ner i båten 😀 Tråden har ju tagit lite olika vändningar men jag har för mig att jag svarade på argumentet ”folk borde lära sig mer om sin båtmotor, annars orsakar de olyckor både för sig själva och andra”. Det blir lite äpplen och päron, men jag menar väl att det är mycket större risk att man/du/någon (oavsett kunskap om motorn) orsakar en olycka med bil än med båt. Men för att få reda på den faktiska sannolikheten får man nog gräva lite och det orkar varken jag eller @coppertail 🙂 Förlåt, borde inte återupplivat tråden igen, kunde inte hålla mig från lite mer onödig argumentation haha.
  23. 1 poäng
    NASA klarar 100A - förbrukning, den hade alltså räckt. Har haft NASA i många år och rekomenderat den till många pga sin enkelhet. Nu har jag bytt till Victron BMV 702 i första hand därför att den till skillnad från NASA klara mina LiFePO4 batterier. Men Victron är en betydligt mer utvecklad produkt med fler insällningsmöjligheter och möjlighet till ett larm som varanar innan batteriet tar slut. Har även Bluetooth så du kan man ligga i bingen och kolla om strömmen räcker till en stunds tvtittande till.... Praktiskt på hosten/vintern då man kan kolla batterierna i båten utan att gå ombord. En kyl som tar 1,5 A är inte bra. Min kylbox tog 0,7 A, den bärbara (TB18) brukar klara sig på 0,5-0,6 A. Kylskåpet på 49 lit tar under 1 A. En 50 W solpanel till skulle nog vara bra. Räkna att en 50 W panel 17 Ah per dygn i genomsnitt.
  24. 1 poäng
    Det blir lite blandade enheter... Batteribanken har ett energiinnehåll på 255 Ah (ammpertimmar). Du kan ladda ur ungefär 125 Ah. Ett halvladdat batteri har en vilospänning på cirka 12,2 V (volt), så enklast är att ha en voltmeter och kolla. En BM1 fungerar utmärkt för dina behov. Räkna med att kylarna drar 1,5 A (amper) i snitt. 2 x 1,5 A x 24 h (timmar) = 72 Ah. Du bör klara dig kanske två dagar utan sol och med sol någon eller några dag länge. Med 100 W (watt] solceller klarar du dig nog evigt länge så länge solen lyser och det är sommar.
  25. 1 poäng
    Störningar kommer sig av övertoner, som högfrekvent switchning ger. Alltså multipler av switchfrekvensen hos olika elektroniska prylar som t ex regulatorer, lampor med lysdioder o s v. Förr användes ett tändstift monterad i ett extraljus, matad med separat tändspole. Funkade utmärkt som störsändare och slog ut hastighetsmätare med radar. Ett vanligt sätt att hindra störsignaler att leta sig ut i omgivningen, är att linda varjel edare genom en ring av ferrit. Då blockeras vagabonderande störsignaler. En ferritring till varje ledare. Vanligt när man pysslar med amatörradio. Sådana ringar finns ofta i mindre nätdelar till laddare, som transformatorkärnor. ELFA med flera säljer klsa sådana. I vissa fall kan det räcka mwd att förlänga eller förkorta ledare. Även om man skärmar, t ex en regulator, med en metallbox, så letar sig störningarna ut, om man inte monterar ferritringar på alla ledningar, till och från. Googla ferritringar .
  26. 1 poäng
    Finns bara en sak att göra: Gå tillbaka till butiken där den köpts, förklara problemet och ifrågasätt enhetens CE-godkännande. Kräv en enhet som inte stör. Begär även att få en kopia på EMC-testet som ligger till grund för CE-godkännandet. Det sistnämnda kommer du naturligtvis inte att få se, sannolikt förstår säljstället inte ens vad du pratar om. Men detta är viktigt, i synnerhet som mottagningen av alla eller vissa kanaler på VHF-radion också är utstörda om den har så stor påverkan på rundradiostationer på FM-bandet. En säkerhetsfråga alltså. Jag springer tyvärr (via mitt jobb) på många sådana här problem. Inte alltid är ens den svenska/europeiska importören medveten om vad det innebär när de sätter CE på den. Eller också köper de prylarna från leverantören (ofta i Kina) redan CE-godkända med protokoll från dem. Tyvärr är protokollen alltför ofta rena skrivbordsprodukter och inte sällan kopior av någon annan mätning. Det är inte svårt att göra LED-lanternor, MPPT-regulatorer och laddare som inte stör. Men det kostar några ören extra, för något som tillverkaren i alltför många fall inte har någon som helst förståelse för nödvändigheten av. Klagar vi som föder branschen inte så bryr sig ingen. Tänk på att vi slutkonsumenter är de som föder hela kedjan - vi är viktigare än man kan tro.
  27. 1 poäng
    Skämt och sido... Eftersom man är rätt utsatt till sjöss jämfört med på vägen tycker jag det är rimligt med ett något större engsgemang i hur fordonet fungerar som båtägare än som bilägare. Flera har nämnt att det är rimligt att man förstår så mycket att man kan förklara vad man tycker verkar vara trasigt eller vad man tror läcker. Så långt är inte svårt att komma även om man bestämt sig för att man inte förstår sig på teknik.
  28. 1 poäng
    Facit kommer här, jag köpte en turtle vax 850 och körde på med 3m grön med tillhörande rondell. sedan på med autoglym polish och till sist vax från tw. det blev ett helt fantastisk resultat! Så jag rekommenderar verkligen denna metoden
  29. 1 poäng
    Nedlåtande? Det handlar om att ta reda på vad "någonting" innebär: Köpa båt, ta reda på priser, servicebehov, vinterförvaring osv ... Fråga sig själv: Kan jag sköta min båt eller behöver jag hjälp med det? Har jag koll på läget med min nya båt? .. eller ...
  30. 1 poäng
    Alla kan ju inte vara experter? Vi är många som använder prylar som vi inte kan i detalj. Finns ingen anledning att vara nedlåtande
  31. 1 poäng
    En fråga: Varför köper du något som du inte har en aning om hur det fungerar?
  32. 1 poäng
    Med all respekt Falukocken, men du verkar inte vilja felsöka. Istället söker du positiva svar på dina gissningar och dina "mekkillar". På vilket sätt förändrar det status på din motor? Om någon här säger "ok", är det bra? Kommer din motor aldrig mer gå varmt pga ett "ok" i detta forum? Nej! Däremot: Ett svar här kan göra dig klokare. Använd de svar du fått och felsök därefter.
  33. 1 poäng
    Jag har funderar på det. Men då den även stör en batteridriven "transistorradio" som inte är ansluten till båtens elsystem torde störningen vara "luftburen" en HF-störning. Klart att man kan prova att bygga in den i en gjuten aluminiumbox som jordas. Under FAQ finner jag efter litet letande detta svaret på frågan om radiostörningar: "MPPT regulatorer innehåller en transformator samt omvandling av DC-AC-DC detta gör att det blir radiostörningar. Du får på något sätt bygga något skydd eller byta regulator till en PWM regulator. Även en sådan kan medföra störningar i vissa läggen (mot slutet av en laddningscykel då regulatorn hamnar i pulsladdningsläge kan det medföra störningar, det händer bara ibland)." ..
  34. 1 poäng
    En metallskärm runt regulatorerna? Eller går det kanske ut störningar även i ledningarna till och från?
  35. 1 poäng
    Som motorbåtsägare är det också viktigt att bli ovän med så många seglare och gärna andra sorters båtfarare som möjligt. 100 poäng får man om man passerar en upphunnen segelbåt i hög planingsfart så att ditt eget bogsvall fyller segelbåtens sittbrunn, segalre har svårt med hyienen ombord ombord och tar sig gärna ett bad i en vattenfylld sittbrunn, tvål och shampo liksom handukar håller de sig själva med. 75 poäng om man låtsas visa hänsyn och saktar med då man hinner i kapp en seglare, så att ens egen båt sjunker ned i vattnet en bit, gärna med fult fällda trimplan så att man gör så stor svallvåg som möjligt, passera på detta sätt i en eller två knop snabbare än segelbåtens fart. Man kan göra detsamma då man möter segelbåtar, roddbåtar eller kajaker. Dom där kolorerade pinnarna du nämner, passera så nära som möjligt, och träng gärna andra båtar utanför. Minns du Ingemar Stenmark? Gör gärna som han gjorde i slalombackarna, det finns en sport till sjöss som påminner om specialslalom, använd de gröna och röda pinnarna till denna sport, ger ofta bortåt 975 poäng per säsong. Ja det finns många fler tävlingsgrenar till sjöss, jag kan inte nämna alla här. När man kommer i hamn, om man nu gör det, gäller det att festa loss ordentligt, time limit brukar ligga vid klockan 06. Förtöj gärna längsides vid bryggorna, eller se till att du har omkring 75-100cm mellan dig och grannbåten, man lämnar gärna halva platser lediga vid bryggorna. Att ignorera hamnvakter eller hamnvärdar brukar ge ytterligare omkring 100 poäng, men det råder olika poängsättningar i olika hamnar. Sedan till sjöss igen finner du sedan fler sorters pinnar, ofta svartvita, med bollar eller trianglar i toppen, dessa märker ut cirkulationsplatser, börja att gå tajt runt dessa och öka efterhand radien. Rapportera sedan in dina fynd till Sjöfatsverket. Propellrar är förbrukningsvara, det brukar gå åt ett tjogotal per säsong, minst. Det lär finnas olika sorters sjökartor, har jag läst om, sådana som är tryckta på papper eller digitala lagrade på olika sorters minnsekort, oftast totalt onödiga, det finns ju röda och gröna pinnar att förlita sig på... Om man vill kan man skriva ut Eniros kartor, man vet visserligen inte vad vattendjupet är, men man får reda på vilket ritnummerområde man befinner sig i, och det är ju bra att veta. Man kan ju också hjäpa naturen på traven, exempelvis de närinsfattiga bottnarna, dessa kan du göda genom att tömma ditt tolaettafall i havet, särskilt näringsfattigt är det vid badplatser och i grunda hamnar. Om du nu mot all förmodan lyckas samla ihop några tusen poäng på en säsong och lyckas få båten på land utan att bli lynchad så har du lyckats, nu kan du byta ut båten mot en hammock, den gungar också litet rofyllt, och du slipper bli ovän med alla kognitivt handikappade idioter som redan slåss om det begränsade utrymet i våra farleder och hamnar. Smilysar får någon annan bifoga.
  36. 1 poäng
    Helt plötsligt är jag ännu gladare av att hålla till på Västkusten. Läs en bok! /B
  37. 1 poäng
    Jag hoppas jag inte svarar på ett troll nu, men... Nej, grönt betyder inte att det är djupt, och rött att det är grunt. Röda och gröna sjömärken talar om vilken sida om dem man ska passera för att inte komma in på grundområden. I Sverige går en tänkt farledsriktning från norska gränsen i norra Bohuslän, ner längs kusten, runt Skåne och Blekinge, och sen upp längs kusten hela vägen till Haparanda. Rör man sig i den riktningen, parallellt med kustlinjen, ska man ha röda prickar om babord och gröna prickar om styrbord. Färdas man i andra riktningen, ska grönt vara om babord och rött om styrbord. När man är på väg in mot hamn går farleden i den riktningen, och även då ska rött vara om babord och grönt om styrbord. Är man på väg ut från kusten gäller det motsatta. En kursbok för förarbevis är nog en bra start.
  38. 0 poäng
    Har köpt en begagnad båt förra hösten som jag nu sjösatt. En gammal Mercury fyrtaktare, 30 hk. Nu till problemen. Initialt ”knackade” motorn och dog när jag gasade på. Gissar det berodde på att det kommit vatten i tanken då den stått ute under vintern. Problemet försvann, men sedan visade det sig att batteriet var dåligt. Köpte nytt batteri och genast hördes ett rejält gnissel/tjut när jag försökte starta båten (inget problem med detta tidigare). Tillslut fick jag ändå igång den och jag körde iväg sakta. Tyckte båten svajade fram och tillbaka men sedan lugnade det sig. Lite senare kom ett rejält gnissel/tjut och jag stängde då genast av motorn. Behövde ta mig tillbaka hem och provade då starta på nytt. Inget gnissel vid start och jag lät den stå och gå på tomgång en stund. Körde därefter väldigt sakta hemåt och allt gick först bra. Kollade även så det sprutade vatten från motorn. När jag nästan var ”hemma” kom ett nytt gnissel. Jag stängde då genast av motorn. Tyckte ändå det tyvärr var lite för långt hem för att ro så jag testade starta på nytt och då kom det ut olja (?) och svart sot (?) och/eller gummi (?) från motorn och den startade då inte heller. Det rykte även från motorn. Vad tror panelen om problemet och vad göra? Förstår det kan vara allvarligt, dock materiella ting. :) Tacksam för svar!
  39. 0 poäng
    Baxlaget, gutesson, sigge_1. Har nu kollat tryckstyrds ventilen, satt i en eka bakom motorn och skruvade. Inget åkte i vattnet, men det gör jag inte om. Ventilen såg fin ut, satt inte fast och inget smuts där. Kollade även termostaterna idag, dom fungerade,öppnade sig, gjorde kastrull tricket(men hur vet man vilken temp dom ska öppna sig på?) Ska försöka att spola motorn med lite olika varianter. Läste nån tråd här att hade man en gammal motor så var det svårt att få bort gammla avlagringar. Så man skulle spola i olika omgångar. Maskindisknedel, sen vatten sen utspädd ätticka, sen vatten igen. Om det inte funkar så blir det väl att försöka sig på att plocka av topplocket och göra rent. Är det ngt som ni skulle göra? Har sett att man ska ha en momentnyckel och skruva åt skruvarna i rätt ordning. Eller vad tycker ni?
  40. 0 poäng
    Det han beskriver är snarare att motorn tänder till och startmotorn slutar då dra pga motorn snurrar för snabbt. Detta är mer eller mindre standard när man försöker starta en motor som nästan går igång...
  41. 0 poäng
    Men... batteriet ska kopplas till regulatorn innan panelen kopplas in. Att då mäta på panelen är ingen vits!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...