Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Haha, störtskön tråd, nästan så att starten skulle kunna vara trollning men det verkar inte så. Jag hugger på betet, om det nu är så att vissa faktiskt tycker att det här är ett problem på riktigt. För det första, vad är problemet med att det ställs ”dumma” frågor? Ingen lär sig av att inte våga fråga, även om jag också ibland önskar att folk (och min fru) googlade lite mer innan de frågar (mig). Jag avskyr miljöer där ingen vågar ställa frågor på grund av folk som tycker att ”det ska man kunna”. För det andra, resonerar TS och andra likadant om t ex datorer? Jag är riktigt bra på digital teknik (det som gamlingar kallar ”IT”), desto mindre intresserad av mekanik. Trots det har jag båt, men tänker inte sätta mig in i verkstadshandboken för min utombordare. Det har jag varken tid eller lust med. Ni som är så förbannat trötta på icke-mekaniker som har båt, jag hoppas ni inte frågar runt så fort ni har problem med felmeddelanden på datorn eller mobilen. Herregud, om ni får fel på SSL-certet i mejlanslutningen mot IMAP så står ju precis vad som är fel, ni kan ju fixa det själva! Har ni problem med att DNS som delas ut av DHCP inte svarar? Skitenkelt att lösa! Ungefär så. Ni anar inte hur många gånger jag hjälpt min båtmekanikervän med ”IT-problem”. Han kan sina saker, jag kan mina. Och jo, jag har haft en gammal båt med inombordare som gick sönder hela jävla tiden och där jag faktiskt hade verkstadshandböckerna liggande i båten. Tillsammans med verktygslåda. En gång blev jag ändå tvungen att ringa sjöräddningen för att motorn nöp under färd och inte ville starta. Jag gillar inte motorer, men jag tänker vara båtägare ändå. Nej, nutiden är för komplex för universalgenier. Acceptera att man bara har tid att bli tillräckligt bra på vissa saker och att man får lämna fördjupningen åt kunnigare personer (som då kanske får möjlighet att ta betalt för den kunskapen - hurra!). Och framförallt: irritera er inte så mycket på folk. Stämmer in med @sigge_1, sitt lugnt i båten och njut av sommaren. Det ska jag göra nu 🍸
  2. 2 poäng
    Har en YSM. I princip samma som YSB. Lossa ventilkåpan, en skruv. Dra runt motorn för hand. Kolla ventilspelen. Jag skulle kunna tänka mig att en av ventilerna fastnat i öppet läge p g a rost eller annat mellan ventilskaft och ventilstyrning. Konstateras genom att ventilspelet för just den ventilen blir mycket stort, kanske 10 mm. Kanske just dekompressionsfunktionen som hakat upp sig. Du kan ju i så fall, spruta på 5-56 eller nåt liknande, på ventilskaftet, så kanske det lossnar om en dag eller två. Annars skaffar du en blockpackning, lossar toppen och ser efter vad som hänt. Detta är simpla grejjer! Om du har loss toppen. Rensa alla kanaler i toppoch runt cylindern från avlagringar mm. Men lossa inte cylinderfodret! Kör inte startmotorn föränn du hittat felet. Ny packning till ventilkåpan klipper du ut av packningsmaterial från t ex Biltema. Lite tjockare typ 1.0 mm brukar bli bra.
  3. 2 poäng
    Då har vi mindre än 1 år kvar till avresa (11-juni 2020)! Så sista semestern innan stora äventyret! Under vintern och våren har vi uppdaterat båten med: - Bytt alla genomföringar till kompositgenomföringar från TRU-design samt att byta slangar ombord - Bytt alla slangar - Monterat WiFi-system (Scout blev det) - Monterat Hydrovane vindroder, ska testas i sommar - Kopplat in nya AGM batterier. 450 Ah i förbrukarkrets + 75 Ah startbatteri - Monterat dubbel-fallrulle i masten + nta fall för rullfocken på kutterstaget - Bytt propelleraxellager + VP Black Jack tätning - Installerat fläktar - Monterat dubbla vattenavskiljarfilter - Monretat spisbeslag (så att ugnen inte far runt om båten slår runt) Nu har vi inte så många uppdateringar på båten kvar att göra. Satellittelefon + ny EPIRB + AIS mob + reservdelar kvarstår. Ha en skön sommar!
  4. 2 poäng
    Om man har en relativt liten zinkanod på axeln intill en stor propeller av gulmetall, så kommer anoden att förbrukas relativt snabbt. Om dessutom diverse bordgenomföringar är jhopkopplade med motorminus (och därmed propellersystemet) så ökar förbrukningshastigheten ytterligare. Ju mer metallyta som zinkanoden är i kontakt med, desto fortare förbrukas den. Det är absolut oundvikligt och inte fel, utan rätt. Om man har en propeller gjord av högkvalitativ marinbrons (typiskt NIBrAl) så behöver varken den eller axeln någon offeranod, de korroderar inte i saltvatten. Konsekvensen av det är dessutom att bronset kan släppa ifrån sig en mikrominimängd av kopparjoner som håller havstulpanerna borta. MED offeranod stoppas jonerna och havstulpanerna växer glatt på metallytan. (samma gäller om man målat propeller/axel med kopparbaserad bottenfärg, den blir då verkningslös). Har man inte NiBrAl och behöver offeranod, så kan man sätta en typ huvudbrytare på minus till motorn, så att propellern garanterat inte har elektrisk kontakt med annat av metall under vattnet. Då minskar offeranodförbrukningen ifall kontakt annars funnits. Betänk att de flesta båtar som har bordsgenomföringar av brons eller saltvattentålig mässing har INTE offeranod för att skydda dessa från korrosion.
  5. 1 poäng
    Det brukar finnas en skruv som ökar friktionen i reglaget.
  6. 1 poäng
    Ingen expert på motorer men från vad du har berättat kommer i alla fall jag fram till att den troligaste orsaken är en läckande topplockspackning. Vad säger experterna?
  7. 1 poäng
    Intressant fråga... Här kommer mina inputs: Vi har en Nimbus 27 Familia. Räknas ju kanske inte till en stor båt men förfarandet bör vara detsamma. Vi valde en HT för att kunna vara ute mer i vårt svenska väder (Endast kapell längst bak) Packa på alla frugans grejer - 5 minuter. Larma av, öppna ventiler, slå på strömmen, ta bort vindruteskyddet och solskydden - 5 minuter. Fylla på vatten (om det behövs), kolla motorrummet och fälla ned kapellet - 5 minuter Totalt ca 15min från ombordstigning till avgång. Vi är ute en natt varje helg från mitten på April till slutet av September samt 2-3v på sommaren. Friheten att kunna åka ut i sämre väder med en HT är i min mening underbart! Bör tilläggas att jag aldrig har bråttom till havs då detta är min lediga tid å då ska det f-n inte stressas
  8. 1 poäng
    Starta o fyll i vart efter det sjunker undan.
  9. 1 poäng
    Egentligen en mycket bra motor, sitter i bla v70 heter D5 där. Problem som är återkommande bla är variabel turbo med felkoder. Vet man om detta och plockar ner turbon ibland och gör rent så är det i regel inte så stora problem. Största problemet är att motorn går för lite och då vill detta kärva, gick motorn året runt så vore det inga problem.
  10. 1 poäng
    Tack båda för er feedback! Skall se om jag kan komma åt med kameran och fota vid tillfälle. Min tanke var om det gick att lyfta motorn "lite grann"... typ lätta på den för att byta tassarna. Eller om det är nödvändigt att lyfta ut den helt? Motorn är grön och fin, behövs inte målas om. Har bara gått 650 timmar och helt rostfri :-). Däremot är jag sugen på att även tvätta rent motorrummet samtidigt. Är oljefläckar lite varstans och gammalt svart spån från bytta remmar. Motorrummet skall se ut som när man kliver in i ett vardagsrum men frågan är hur länge man kan hålla det så....
  11. 1 poäng
    Ok du har en epoca ser jag. Ja du ett maskinrum i en epoca är som att få i ett par 48 or i ett par 37 or. Ett motorlyft om du lämnar iväg jobbet ligger nog på 10 - 15 tusen är ett par dagars skruvning då du lär plocka ner en del av motorn innan lyft, den går ej att få ur ihopmonterad. Ska du lyfta gör som Danzo säger gör detta i höst. Och gå då igenom motorn och byt alla svåråtkomliga delar. Och framförallt byt lagren i struten. Jag har lyft min x 3 och det är inget roligt mycket svära samt blåmärken. Kan dock säga att man fått rutin på detta nu. Prova komma åt att dra åt bultarna i tassarna sitter rostfria ner mot balken så dessa inte sitter löst, men du lär ha specialnycklar för att komma åt under bomben på vä sida, funkar om du kapar av en ringnyckel nr 14 till hälften.Har du frågor får du gärna höra av dig // Peter
  12. 1 poäng
    Hej, Börja med att fota motorkuddarna och se vad alla säger om dem här på forumet. Och när det kommer till att lyfta motorn så beror de lite på hur din nimbus ser ut mellan u-soffan och ut till badbryggan, på vissa kan man inte öppna helt där och då blir det krångligt, men vissa har inget där emellan och då blir det enklare=) Men om jag varit er, så hade jag inte lyft motorn bara för detta, spara det till hösten lyft ut den och se till att byt alla kylslangar och rensa kylsystemet rent av och även passa på att måla motorn i samma sväng så att säga. Blir väldigt onödigt dyrt att lyfta motorn bara för detta. mVH
  13. 1 poäng
    Att det kommer in vatten i alla 3 cylindrar samtidigt och bara ibland känns ju konstigt. Frågan är om det kommer från avgassidan. Kommer inte ihåg om det är en Mercruiser eller VP . Om det är en Mercruiser så har jag för mig att det ska sitta klaffar i bockhornet, finns dom kvar. VP har också klaffar men i bla avgasbälgen, beroende på drevtyp.
  14. 1 poäng
    biltema polyuretanfärg i fyra lager. Eller varför inte lägga matta?
  15. 1 poäng
    Jag är helt på silverrävens sida. Den här sortens elitism och snobberi är just vad båtlivet inte behöver. Alla har inte samma grundförutsättningar, men jag tycker att folk ska få kunna göra saker de tycker om utan att ha djup och bred kunskap om allt. När det gäller motorgående segelbåtar som larmar (eller snarare ber om medlemsassistans från SSRS - nåt som har lägre prio än nödlarm och även kan fungera som extra övning för besättningen), så är det lätt att raljera, men det finns flera tänkbara situationer som gör det fullt rimligt. 1. Åtskilliga större segelbåtar är förmodligen köpta som ett lite billigare och snålare alternativ till stora motorbåtar, och är egentligen bara avsedda att användas som motorbåtar, kanske av ägare som inte ens vill eller kan segla. Med tanke på hur många motorgående segelbåtar jag ser, så bör detta stämma rätt väl. Om en sån båtägare råkar ut för ett motorhaveri är kanske seglen inget säkert alternativ, och det kan inte uteslutas att seglen inte ens är funktionella i vissa fall. 2. Omständigheter, som inte syns utåt, kan innebära att segel inte är ett alternativ, kanske pga personer ombord som inte vill/vågar, eller för att segling kräver fler personer ombord än vad det finns. Motorgång är som regel mycket enklare än segling. 3. Ibland kan det faktiskt blåsa för lite för att segling ska vara ett rimligt alternativ. Jag vill minnas att ett sånt "larm" faktiskt gällde en segelbåt med motorhaveri, där vinden helt saknades och båten drev ut till havs. Jag anser att det är bättre att larma en gång för mycket än en gång för lite. Den här "jag ska minsann klara mig själv"-inställningen kan faktiskt vara farlig.
  16. 1 poäng
    Det finns en risk att du drar av någon bult om motorn inte varit öppnad sedan 1991, då blir det genast lite värre. "Fixa inte något som fungerar" brukar det heta 😀
  17. 1 poäng
    Skillnaden är väl att när din bil krånglar eller stannar är det bara att styra in till vägkanten dra åt handbromsen och ropa på en taxi. Men när båten krånglar kan det lätt övergå till en situation som antingen är riskabel eller åtminstone upplevs som det och som dessutom involverar både fru och barn. Det är ju dessutom sällan kav lugnt och solsken när grejer bestämmer sig för att djävlas.
  18. 1 poäng
    Om du skall ha halkfritt vid sportfiske, en epoxyfärg med kattsand i?? Men du får nog slipa bort allt löst innan.
  19. 1 poäng
    Tänk att det skulle bli så mycket ståhej i min lilla tråd 😁 Jag tackar för alla tips och synpunkter. Otroligt värdefullt att det finns folk som kan och vill dela med sig. Jag ska kolla igenom båt och motor ordentligt i helgen, sjösätta och provköra. Jag återkommer... Tack så här långt. /jocke
  20. 1 poäng
    Kossor här på forumet vet mer om detta än vad han eller någon annan vill veta;)
  21. 1 poäng
    Alla behöver inte vara experter för att vara på sjön, men nog tycker jag att man som båtägare bör ha grundläggande kunskaper som passar just den båten och de vatten den används på. Och segelbåten du refererar till är inte vad jag menade. Däremot när en fullt modern segelbåt ringer 112 i full panik från en fjärd med kanske 4 m/s vind och motorstopp. De orkar eller vågar inte hissa segel, utan vill ha sjöräddning. Då tycker jag att man kanske ska se över sina kunskaper. Har man absolut ingen erfarenhet av båtar/segling/navigation/motorer men ändå vill påbörja ett båtliv, så finns ju en uppsjö kurser att gå på vintern om man inte har någon i sin omgivning som kan lära en. Alla är barn i början, men ska man längre ut på sjön än närmaste badholme så bör man ha lite kunskaper tycker jag nog.
  22. 1 poäng
    Själv blir jag rätt trött på båtkunder med motorbåtar i allt från utombordare till dubbla V8:or, eller segelbåtar med inombordare som ser ut som fågelholkar i ansiktet när man frågar var de har verktygslådan och reservdelsförrådet? Inte en skruvmejsel eller skiftnyckel så långt ögat kan se, en reservimpeller eller en flaska motorolja. Förklaringen de har till det är att dom inte kan skruva överhuvudtaget. Jag brukar då förklara att det säkert stämmer, men kanske finns det en gäst ombord som kan det, eller en båtgranne som kan hjälpa till med ett enkelt fel. Förutsättningen är ju då att båtägaren har lite passande förbrukningsartiklar och en enkel verktygsuppsättning ombord. Detta kan ju ofta rädda semestertrippen, istället för att behöva störa SSRS. Men det som VERKLIGEN stör mig är segelbåtar som kallar på sjöräddningen från en grundfri fjärd när motorn lagt av och besättningen tycker det är sjöräddning! Hissa segel är tydligen inget alternativ för många i dagens båtliv. Man ser verkligen att det skett ett generationsskifte i båtlivet, många båtägare idag borde tyvärr hålla sig hemma...
  23. 1 poäng
    Vad har du för budget? Jag skulle definitivt ha köpt en båt som är maximalt utrustad och välvårdad, och därmed dyrare än andra båtar av samma modell. Du kommer aldrig någonsin få en lika bra deal på utrustning och underhåll. Ska du ut på långfärd så finns det många som rustats just för det men som inte kommit iväg. Så leta efter en båt som är dyr för sin modell på grund av att den tagits hand om väl. Köp inte en risig men billig båt av en modell som brukar vara dyrare. Finns en Amigo 27 på blocket ute nu som är utrustad för långfärd tex. Har min andra Amigo 23, den mindre modellen, och är väldigt nöjd just på grund av hur den beter sig när det blåser och går sjö.
  24. 1 poäng
    Jag klarar av både jollar med barn och elverk. Men det kanske beror på att jag är glad att kunna segla en sommar till. Denna vinter har jag varit väldigt sjuk , leukemi ett jävla skit. Så ett elverk mer eller mindre det struntar jag i. Så var glada livet är underbart.
  25. 0 poäng
    Man tackar för tipsen. Detta ska kollas i helgen Kommer detta att göra att reglaget känns trögare allmänt i användandet? Bra att veta... så att man inte tror att det är något fel efter att man justerat skruven...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...