Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-02 på alla områden

  1. 3 poäng
    Med ledning av många frågor på forumet den senaste tiden måste jag fråga hur det står till med det tekniska kunnandet hos många av dagens ”båtfolk”? Vissa av dessa trådstartare är jag nyfiken på hur de ens klarar sig i vardagen? Att äga och sköta en egen bil lär ju kunna uteslutas? Vi snackar ett tekniskt kunnande där en stängd dörr bör utgöra en utmaning. Hur fan kommer man då ens på tanken att skaffa sig en båt och i värsta fall ta sig ut på sjön? Är det SSRS klemande med ”trossen” där man gratis bogserar folk kors och tvärs längs kusterna som gör att Darwins teorier helt satts ur spel? En stor eloge till er som fortfarande ids svara. Gång på gång på gång till en aldrig sinande ström av folk som hellre hänger ut sig själva som kompletta idioter än ens försöker googla själva. För egen del blir jag bara tyken.
  2. 3 poäng
    Låt oss hoppas du får en slant för ditt besvär Det som förvånar mig är att så få går kursen "Båtmekaniker". Förra året var det 76 i hela landet som examinerades. Jämfört med tex 2500 som tog SRC. Kursen går ut på lära sig det grundläggande om båtmotorer, var grejorna sitter, hur man byter impeller mm. Många som går kursen är kvinnor....
  3. 2 poäng
    "Brygg-kaffe" var en ordvitz!
  4. 1 poäng
    Jo att komma åt speciellt på däck i alla prång inte lätt. Kollade på maskiner på mässan i år, ska köpa till nästa oscillerande stor och liten maskin. Jag använder skumkuddarna till både polering och för att lägga ut vaxet. Håller med dig om grön korken går ävan mindre åt med det nya medlet. Men lägger vax efter iaf för att låsa glansen. Ja net diamant är helt otroligt man tror inte sina ögon när man jobbar med detta medel skurborste och lite vatten sen torkar av. Efter brukar jag lägga Lefant halkskyddsvax blir riktigt fint och hållbart samt lätt rengöring under säsongen. Vaxet lägger du med svamp, skurar med borste sen gnider jag av allt med polerduken blir kanon. Men som Hedbergs säger du måste tvätta innan polering och efter polering så du jobbar med rena ytor hela tiden.
  5. 1 poäng
    Skall inte zinka denna diskussionen mer. Den som bäddar får tydligen ligga som stort lass i egen grop.
  6. 1 poäng
    Stämmer bra, lila flaska med orange kork. Jag provade också "Light+Wax-versionen" men jag hittade inte nyttan med den. Kanske provar den nästa år igen, då kanske inte "Medium+Wax-versionen" behövs eftersom vi använde den rejält i år. Jag hade samma uppfattning från början och gjorde som Du, minskade mängden polermedel. Jag vill nog påstå att den gamla "Grön-korken" fick däng av denna nya varianten. Vi polerade fem båtar från 40 fot till 17 fot, kulörerna är vita i olika varianter och alla blev lika sanslöst bra för såväl skrov som överbyggnad. Vi använder Flex PE 14-3 och kör den på 1100 rpm och använder lammullshättor (buffers) från 3M. Nackdelen med denna kombination är väl att man inte kommer åt i trängre utrymmen. Därför skaffade jag bollar av lammull och använde en liten batteridriven borrmaskin. Funderar på att köpa någon bra excenterroterande maskin för att testa skillnaden mellan vanlig roterande och excenterroterande. Ska också testa Ditt tips om Nett Diamant på däck med halkskydd.
  7. 1 poäng
    De som byggde Wasa var också proffs...... -- Betr länspumpen så är jag nog idag mer inne på att koppla den på startbatteriet. I nödfall kan jag starta på husbatterierna och förstörda husbatterier är betydligt dyrare att ersätta än ett startbatteri.
  8. 1 poäng
    Vinkeln blir ju inte riktigt densamma. Bojen sträcker sin förankring med sin flytkraft. Förtöjer man i övre tenen tappar man den lilla men ändå ryckdämpande effekt bojens flytkraft utgör.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Låt motorn gå på tomgång och ta bort en tändkabel i taget för att se om det är ngn cylinder som inte jobbar. Läckande toppackning ska kunna kollas genom att analysera co halten i kylvattnet, blir högre värden om fel mkt enklare än att demontera topparna och kanske ändå inte kunna se ev fel. Kan vara läge att skifta tändstift, sätt ett sotigt på 1'an respektive 3'an och se vad som händer! Att spraya startgas runt insugets packning mot topparna kan avslöja läckor, om den drar i sig startgasen så ändras motorvarvet. Kolla gärna ventilspelen också, fast kompvärdena tyder på att de är ok.
  11. 1 poäng
    Inte så svårt att lyfta på topparna, men det är mycket att skruva loss. När det gäller fördelaren har jag sett på gamla slitna sådana att rotoraxeln både har ett axiellt och radiellt glapp, som då kan få brytarspetsarna att öppna olika mycket. Jag har också sett att fördelaraxelns kammar är slitna, men då lika mycket slitna varvet runt... Detta känns ju långsökt. Jag vill nog ändå måla fan på väggen och gå på en "Krösa-Maja-teori" och tro på det värsta tänkbara, pesten. I detta fallet rost, blåst topplockspackning, men tack och lov har jag haft fel förr. Hade du likartad kompression på alla burkarna? Senast jag mekade men en amerikansk V8 hade någon trampat på luftfiltret uppe på förknasaren, så att dess fäste gått sönder och en liten aluminiumbit lossnat och fallit ned i ett förbränningsrum och låg där och inte bara skramlade utan även förstörde tändstiftets elektroder.
  12. 1 poäng
    Om nu sex tändstift av åtta blir sotiga och två ser fina ut kan man ju undra hur det är ställt med ventilspelet? ventilsyrningarna? Hade du bytt hela fördelaren? Om du nu inte får vatteninträngning i ettan och treans cylindrar.... Det var längesedan jag mekade med V8, men är det så att ettan och trean finns i samma cylinderrad? Jag har glömt hur man räknar. Men har ett svagt minne av att Dodge och Chevy räknar cylindrar ungefär som vi räknar gatunummer, ojämnt på ena sidan, jämt på den andra. Medan då Ford har tänkt annorlunda, fela mig om jag skulle ha rätt. [edit, jag kanske gör tankevurpa och tänker på tändföljden?] Så det kanske kan vara läge att kolla topplocket och dess packning på den ojämna sidan, om du nu inte redan gjort det. Klart suspekt i alla fall att dom avvikande stiften då sitter på samma sida. Det kan ju räcka med en väldigt liten läcka för att spraya ett stift rent, en minimal mängd vatten som förångas utan att gå ner i motorn och missfärga oljan. Jag hade vattinträngning i en fyrcylindrig motor, ja den var rätt så orkeslös, först var det bara i en cylinder, sedan i två, vatten har direkt dålig verkningsgrad... Nåväl om mina hemska misstankar är riktiga så blir ju motoroljan efter en stund rätt så karaktäristisk, liknar kaffe-latte eller mjölkdrycken O´boy, luktar och smakar däremot inte alls lika gott som någon av dessa...
  13. 1 poäng
    Med dessa mängder är det väl mer eller mindre bara att starta motorn och kika var det sprutar...?
  14. 1 poäng
    Misstänker att det är en Rochester förgasare. Dom är lite knepiga att få till om man inte vet vad man gör. Jag skulle rekommendera Jonas som driver JR motorteknik http://www.jrmt.se/foretaget.htm Han ställer säkert upp med lite råd ang dina problem också.
  15. 1 poäng
    Hej Dennis Nu går min motor perfekt, jag lämnade in förgasaren hos CarbGuy i Huddinge, de renoverade hela förgasaren o motorn blev som ny. Dessförinnan har jag bytt bränslepump, tändfördelaren, filter o tändstift. Mina stift blev oxå kolsvarta o den drog o luktade bränsle, tror till o med oljan blev lite bensinutspädd då förgasaren inte funkade fullt ut. Efter förgasarrenoveringen bytte jag olja o stift, nu går allt perfekt! Mitt tips: lämna in förgasaren till proffs o kanske se över tändfördelaren(jag bytte till helt ny från handen racing). lycka till /Jon
  16. 1 poäng
    Om du ligger i saltvatten så börja med att skölja av hela motorn med sötvatten Gör du inte detta direkt så kommer motorn snart se ut som en rostklump då saltvatten stänkt runt överallt med remmar mm Som Frankerat frågar. Var motorn korrekt konserverad när du ställdes undan? Utgår från att felet inte fanns när båten togs upp vilket kan tyda på att tex oljekylare mm har fryst sönder
  17. 1 poäng
    Hittade denna checklista för att söka efter fel i elsystemet. Blir en bra början i felsökandet. https://www.marinexpress.se/pdf/tips/galvanisk_korrosion_lackstrom.pdf
  18. 1 poäng
    Men då tillhör Du de mer lyckligt lottade i samhället som haft råd med nya grejor från start? Många av oss andra har tvingats lära oss för att man varit tvungen. Har inget med intresse att göra. Däremot verkar hedern i att klara sig själv vara som bortblåst.
  19. 1 poäng
    Förr i tiden lärde sig de flesta pojkar meka motorn när de blev 15 och fick köra moppe. Gamla bilar fick man ju meka med på heltid, idag är bilar både tillförlitliga och omöjliga att förstå vad är vad i motorrummet. Bara att fylla på spolarvätska är en utmaning då det finns 10 burkar som ser ungefär likadana ut. 2 av mina båtsomrar har räddats genom att studera verkstadshandboken och lite diskussioner med en kunnig kompis, annars så skulle båten stå stilla under två semestrar. Tack och lov bygger Mercruiser på 50-tals chevamotorer så man fattar vad är vad, oftast.
  20. 1 poäng
    Alla behöver inte vara experter för att vara på sjön, men nog tycker jag att man som båtägare bör ha grundläggande kunskaper som passar just den båten och de vatten den används på. Och segelbåten du refererar till är inte vad jag menade. Däremot när en fullt modern segelbåt ringer 112 i full panik från en fjärd med kanske 4 m/s vind och motorstopp. De orkar eller vågar inte hissa segel, utan vill ha sjöräddning. Då tycker jag att man kanske ska se över sina kunskaper. Har man absolut ingen erfarenhet av båtar/segling/navigation/motorer men ändå vill påbörja ett båtliv, så finns ju en uppsjö kurser att gå på vintern om man inte har någon i sin omgivning som kan lära en. Alla är barn i början, men ska man längre ut på sjön än närmaste badholme så bör man ha lite kunskaper tycker jag nog.
  21. 1 poäng
    SSRS saknar självrisk vid tex soppatorsk, de stödjer därmed båtfolk som inte tänker proaktivt och övriga medlemmar betalar gladeligen för detta...
  22. 1 poäng
    Själv blir jag rätt trött på båtkunder med motorbåtar i allt från utombordare till dubbla V8:or, eller segelbåtar med inombordare som ser ut som fågelholkar i ansiktet när man frågar var de har verktygslådan och reservdelsförrådet? Inte en skruvmejsel eller skiftnyckel så långt ögat kan se, en reservimpeller eller en flaska motorolja. Förklaringen de har till det är att dom inte kan skruva överhuvudtaget. Jag brukar då förklara att det säkert stämmer, men kanske finns det en gäst ombord som kan det, eller en båtgranne som kan hjälpa till med ett enkelt fel. Förutsättningen är ju då att båtägaren har lite passande förbrukningsartiklar och en enkel verktygsuppsättning ombord. Detta kan ju ofta rädda semestertrippen, istället för att behöva störa SSRS. Men det som VERKLIGEN stör mig är segelbåtar som kallar på sjöräddningen från en grundfri fjärd när motorn lagt av och besättningen tycker det är sjöräddning! Hissa segel är tydligen inget alternativ för många i dagens båtliv. Man ser verkligen att det skett ett generationsskifte i båtlivet, många båtägare idag borde tyvärr hålla sig hemma...
  23. 1 poäng
  24. 1 poäng
    Gott ! En värmare drar ju rejält med ström i starten/under glödning, och är inte kontakterna perfekta blir det ofta för mycket spänningsfall med allt möjligt som t ex dålig glöd som följd. Bra att du återkopplar i tråden, och nu är du förhoppningsvis ännu lite mer bekant med din värmare. Edit: Just den pumpen du länkar (Georg_Ohm) till har jag haft otur med - om det är samma fortfarande. Det var i alla fall då en usel kinakopia på en pump av känt fabrikat. Tre på raken slutade pumpa/suga ordentligt, en pumpade förresten inte ens från början. Bytte till Biltemas variant som ser ut som en metalltub istället för ungefär samma peng. Den höll motorn ut på den bilen.
  25. 1 poäng
    ja är den typiska bryggpularen vi köpte en skuta för 2 år sen som jag uppdaterar på helgerna då jag har 5 mil till båten. jag bor i göteborg och har alltid haft båtplats här men är för bred nu så jag står i kö till min gamla hamn. under tiden ligger jag i halland där jag bott tidigare och är i båten på helgerna och grejar eller är på badturer med barn och barnbarn. jag är van vid båtgrannar som håller på som jag, är i båtarna eller ute så mkt det går. när jag kom in i hamnen förra året var det helt tyst nästan alla båtar kvar i hamnen och inte en människa i sikte. när det kommer någon eller några är deras blickar vända mot mobilen som inte släpps förrän man är framme vid båten. sen är det snabba ryck. ut fort och samma visa fast tvärtom när dom kommer tillbaka. jag har även hjälpt folk som kommit in och sökt nödhamn som kört i 3 meters vågor i 5 meters motorbåtar längs med vågorna och riskerat att kapsejsa med barn i 2 vuxna utan flytväst (barnen hade sina på) jag har sett båtägare med nya båtar dratta i pga okunskap att det gungar. jag såg en som tappade snipan när den skulle sjösättas från rampen. ett par riggade sin maxi 77a 3 ggr innan dom fick stagen rätt. 1a gången tapppade dom masten sen blir det tyst igen. dom sjösätter båtarna och åker hem. av säkert 50 båtar har jag sett max 10 användas och det är inte båtmänniskor vilket märks när dom hanterar sina båtar. det är lite tragiskt men jag klagar inte jag och hunden har hela hamnen för oss själva och jag utnyttjar båten på ett annat sätt iom avståndet. jag har ingen brådska. det enda som hindrar mig från att gå ut är att jag väntar på vindrutor. då ligger vi mest i kungsbackafjorden över helgerna. och så brukar jag ligga i götet ett par tre veckor för att gå ut med sugna kompisar och dörja makrill och så använder jag militärens platser för där får jag vara ifred så länge det inte pågår nån övning. hade jag kunnat hade jag bott permanent i båten, sån e jag pulsen går ner och man blir mer harmonisk
  26. 1 poäng
    Det finns en del skrivet om den i forumet om du söker på mentemarin, tex denna /Bernte
  27. 1 poäng
    Har Mente Marin ACS RP på min -Yamain 79.a, fungerar utmärkt! Man byter kurs, får vinden i sidan och vips så rätar båten upp sig igen. /Kaj
  28. 1 poäng
    Min båt ligger där nere vid bryggan för att hålla drömmen vid liv. Det var 4 år sen jag hade riktig semester... Men nästa år så... Det där med att skaffa familj å större båt dödade båtlivet extremt effektivt. Med en liten styrpuppa, ett fiskespö å en ungkarlspolare var man ju ute nästan dagligen. Men om några år kanske sönerna kan bidra lite istället för att förvandla varje liten tur till ett jätteprojekt, så båtn får väl ligga där nere å vänta på sin tur nåt år till. Tillsammans med motorcykeln å golfklubborna, fiskespöna å sommarstugan. För råkar man vara ledig nån helg kan väl ge sig fan på att nån av ungarnas tusen kusiner fyller år eller att damen hittat nån familjerabatt på Kolmården.
  29. 1 poäng
    Kanske det är med båtarna som med dopp i grytan hos familjen Svensson i det där julprogrammet; ingen äter ur den men "DEN SKALL STÅ DÄR!" Båten skall ligga vid bryggan oberoende om man använder den eller inte... För min egen del har jag börjat skjuta upp sjösättningen till efter midsommar. Insikten kom efter att ha satt ut båten redan i mitten av april ett år. Jag var jättenöjd! Så tidigt hade isen inte gått på många år! Sedan stod båten i stort sett oanvänd fram till mitten av juni. Det råkar sig så att i min familj infaller morsdag, födelsedagar, skolavslutningar och en massa annat i veckosluten under maj och början av juni. De få veckoslut som är tillgängliga brukar regna eller blåsa bort. Det kan ju vara så med alla båtar som ligger i hamnarna också, de där veckosluten när inget annat står i vägen är sista slutligen rätt få och då kan man ha otur med vädret. Båten som ligger bredvid min i hamnen sjösätts troget i slutet av maj och tas upp första helgen i september. Jag har aldrig sett ägaren till den båten och den ligger där vid bryggan och blir dammig. PS Filosofisk betraktelse: Min farfar och farmor var båda industriarbetare på sextiotalet. Då jobbade man även halva lördagen (Finland). När de gick till jobbet på lördagsmorgonen var stugväskan packad och togs med. När visslan blåste kl 12:00 gick de ner till båten och vevade igång den encylindriga Wickströmaren och tuffade iväg på tretimmarsresan ut till stugan. Minns inte att jag som liten parvel någonsin skulle ha upplevt att de verkade stressade. I veckorna hann de sköta hemmet, facklubben, dansa på onsdagskvällen, hjälpa barnen med läxorna, vara sociala med släktingar och vänner. I dag när vi har betydligt mindre arbetstid, flextid, digitala hjälpmedel, båtar som gör farfars stugresa på en halvtimme, generellt bättre ekonomi och alla förutsättningar till en storartad fritid så hinner vi inte med någonting längre. DS
  30. 1 poäng
    "Bryggkaffe" blir det oavsett hur man bär sig åt då båten ligger i de flesta hamnar.
  31. 0 poäng
    Problem efter problem med denna båt. Jag har haft den stående i ett år pga utlandsresa och nu efter mycket krångel fick jag på den på trailer och slängde i den i vattnet. Kanske borde jag gjort en service på den först men tänkte att det kanske klarar sig den här säsongen så får jag göra det ordentligt vid upptagning till hösten. I alla fall, problemet. Jag var ute och körde med båten idag och det gick smärtfritt, fick upp bra fart. Men efter ett tag så började den gå slött och hur mycket jag än la i gasen så låg den på samma hastighet. Jag testade lite senare på kvällen igen och det var samma problem men denna gång började det låta illa och "slira i motorrummet så jag fick knappt in båten vid bryggan. När jag väl tittade in i motorrummet så var det fyllt med vatten och jag förmodar att det är detta som orsakat problemet med farten. Vad kan ha hänt? Läcker det någonstans? Kan båten ha haft för mycket lutning vid iläggning eller sprucken packning? Jag är inte så haj än på båtar/motorer. Men jag bifogar bild så får ni se hur det såg ut innan jag lyckades pumpa ut vattnet.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...