Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-22 på alla områden

  1. 1 poäng
    6 x 95 AGM på förbrukarsidan. Inte så mycket 😉😇
  2. 1 poäng
    Med hjälp av en trä regel och hammare. Satt som bara den. Kolla i instruktionsboken, där står att det går att ta ut tub paketet.
  3. 1 poäng
    Länspump ? har du en sådan ? Det är inte helt ovanligt att om man har en länspump så kopplas den förbi huvudbrytaren, Har varit med om att nivåvakten till pumpen hängde upp sej så att den gick hela tiden. Det skulle kunna vara förklaringen, finns säkert fler. mvh Torbjörn
  4. 1 poäng
    1. Vad är det som drar ur batterierna? Det måste du mäta dig fram till. Föreslår en tångamperemeter som kan mäta likström. Börja mät vid batterierna och sök dig bakåt i kedjan tills du hittar vad som drar. 2. Är batterierna förstörda nu? Ja, skulle jag säga men jag vet att andra förespråkar ett försök med recond inställt på laddaren. Är allt rätt kopplat? Ligger huvudströmbrytarna före alla förbrukare? Du skriver huvudströmbrytaren (singularis) men jag förutsätter du har minst en för förbrukare och en för start, eller? Är regulatorn rätt kopplad och har den rätt uppfattning om hur många Volt ditt system är på?
  5. 1 poäng
    Anledningen till att jag inte köpte KAD44:an och KAD300:an var att jag relativt snabbt ville sälja alla motorer utom de jag skulle ha själv. 3 av 41:orna såldes utan att behöva lyfta på arslet, de hamnade samtliga i mindre arbetsbåtar. En 41:a hamnade i Saltö 31an och en ökar i värde i kartongen. Jag hade kunnat köpa/sälja många fler 41:or om jag hade haft tillgång till flera. Två av köparna hade även båtar med KAD-motorer men deras åsikt var att de var mycket dyrare i drift. Nåväl, staketmotorns effekt började år 1976 på 72 hk och slutade år 2005 på 285 hk (MD40A - KAD300) vilket ger effektuttag om 20-79 hk/liter cylindervolym. Högre siffror än 80 hk/liter var, enligt VP, inte rimliga att jobba med i staketmotorns konstruktion och därför ersattes den. D6 börjar år 2004 på 280 hk och har hittills hunnit till 480 hk i IPS-version, dvs. 51-87 hk/liter cylindervolym. Ska bli intressant att se om VP vågar "spränga" 100-gränsen. Jag har goda vänner som har både 44:or och 300:or och de är jättenöjda med maskinerna. En del av dem har gått vägen via 41:or och menar att 41:an klarar sig på egen hand långt upp i mycket höga driftstimmar medan 44:or och 300:or behöver lite hjälp på traven med lite mer omsorg och översyn. En del av oss båtnördar resonerar som så att om man är ute efter 44:an eller 300:an är det oftast av effektskäl och är det effekten man är ute efter så väljer man drev och inte axel. Sen finns det säkerligen en del andra synsätt också, mer eller mindre rationella. Men, som sagt, åsikterna är många annars skulle inte marknaden innehålla så många färger och varianter som den gör. Hoppas TS hittar sin kombo och blir lycklig av sitt val. Glad sommar med mycket båtåka!
  6. 1 poäng
    Nåja, nu efter att ha sjösatt båten och varit ut ett par gånger kan följande konstateras: #1 Det som kunde ses som en eventuell nackdel visade sig inte vara det, nämligen motståndet i vattnet. Toppfarten efter sjösättningen var den bästa uppnådda hittills någonsin, dessutom i svag motvind och med tre personer ombord. #2 I vindstilla kan marginell styreffekt åt båda håll märkas vid backning, det har jag inte märkt förr. #3 Styreffekten vid tomgångsvarv blev klart bättre. #4 Styreffekten blev MYCKET bättre vid gaspådrag, kring 1000 varv och knappt två knop. Styrradien minskad med minst en tredjedel. Det var detta jag var ute efter, för svängning i hamnen. Omdöme efter mycket begränsad erfarenhet: Inga nackdelar, definitivt värt besväret, då jag annars inte hade så mycket som skulle göras på båten. Dock tidskrävande, det hela tog ju en knapp vecka, lite pyssel varje dag. Rodret kunde säkert vara nästan dubbelt större, det borde gå mycket lägre ner. Som det nu är, styr rodret bara en del av propellerströmmen. I vår steniga skärgård är risken att köra på grund så stor, så jag kommer av denna anledning inte att förlänga rodret neråt. Poäng: ❄️❄️❄️❄️ 4/5 bogpropellrar "Kunde vara större"
  7. 1 poäng
    Ha-ha! Kul namn, med den finska anknytningen. Jag försökte kolla runt litet men hittade bara aet gammalt test där Jänmarinen jämfördes med Marino900 och Sunmar870 Cabin https://venelehti.fi/puoliliukuvat-tilaihmeet-janmarin-970-marino-9000-ja-sunmar-870-cabin/ Här finns bara vissa tekniska specifikationer. Jänmarin tycks ha tillverkat en rad olika båtmodeller.
  8. 1 poäng
    Bohus Björkö sugtömning lite trångt att komma till för det ligger en båt förtöjd där. Vi får plats med 9m båt, sugtömning fungerar jättebra. Midsommar 2019. Mvh Jocke
  9. 1 poäng
    Det behöver man inte. Kommunerna har en skyldighet att tand om avfall inkl innehållet i skittanken. Vilket i praktiken innebär att man kan lämna innehållet på bryggan i lämpligt kärl och meddela kommunen. Sen är det oerhört dåligt att kommuner och ibland båtklubbar, som fått bidrag för att anlägga suganläggningar. Fortsätt att kolla och rapportera!
  10. 1 poäng
    Vet fortfarande vilket som är bäst i miljösyfte köra 25 distans= 25-30 liter diesel för att tömma tanken eller det andra alternativet?
  11. 1 poäng
    Önskar er alla en glad och skön midsommar! 🤪
  12. 1 poäng
    Förmodligen har du köpt en fyrtakt. Dom är så tysta så att man kan tro att de är döda.
  13. 1 poäng
    Riktigt bra jobbat Kronvik, Det ser mycket välgjort ut, Hoppas nu att det blir en förbättring i hamnarna😋
  14. 1 poäng
    Jag svarade Pentax på hans inlägg om ev, påföljd och den irritation som kan uppstå när dessa polisaspiranter tror dom äger hela världen. Dessutom så är det inget du behöver lägga näsan i blöt för eller är du aspirant?
  15. 1 poäng
    Jag blev stoppad i en kontroll förra året och den ena snuten hade svårt att läsa min främre nummerskylt eftersom jag hade en ledljusramp precis ovanför skylten som syns här på bilden. Han tyckte jag skulle skruva bort rampen på plats innan jag fick åka därifrån. Jag svarade honom att om han inte kunde läsa skylten från 20 meter i sin mötande grisbil så borde han skaffa glasögon sa jag. Då blev grisen ännu surare och bad att få se mitt körkort en gång till då han ville göra en sökning i straffregistret. Han frågade sedan varför jag hade en sån attityd? Jag svarade i klarspråk att jag inte gillar poliser i allmänhet och honom i synnerhet. Det hela slutade dock med att jag fick åka därifrån fortfarande med min ljusramp monterad men skulle han möta mig igen så skulle jag få böter för ohörsamhet mot polisman. Vid ett annat tillfälle höll jag på att krocka med en polisbil när jag körde ut i en fyrvägskorsning och svängde höger, polisbilen som kommfrånnvänster höll på att köra på mig bakifrån. Han följe efter mig i en halv kilometer innan de tände de blå-röda stopplamporna. Sedan var cirkusen igång igen, jag beskylldes för att eventuellt ha kunnat orsaka en kollision. Jag svarade direkt att den som hade orsakat den isåfall var arslet bakom ratten i polisbilen eftersom det var högerregeln som gällde i den korsningen då det inte fanns varken lämnaföreträdes skyltar eller vita trianglar vid en stopplinje som heller inte var målad. Heller inga huvuledskyltar kunde ses på någon av vägarna, och det stod heller ingen polisman och dirigerade trafiken, så alltså gällde högerregeln ville jag påstå. Polisen tog med mitt körkort bort till grisbilen och återkom efter nån minut och förklarade att jag hade visst rätt då han kollade bakåt med sin ledning vad som gällde i den aktuella korsningen. Han tyckte att jag kunde åka i väg men att jag skulle vara lite mer försiktig i trafiken! Jag tog upp en papperslapp och kollade i backspegeln vilket bilnummer de hade och frågade sedan om hans tjänstenummer och namn, vilket jag såklart inte fick veta. Varför ska du ha det fick jag till svar. Jag vill ha en ursäkt då det var ni som kunde orsakat en kollision med era bristande trafikkunskaper. Det hela slutade med att jag till slut fick en ursäkt och sedan följde de efter mig i en halvmil för att se om jag slarvade med högerblinkers när jag körde ur de rondeller som jag passerade. Nu är det så att jag kör yrkesmässigt sedan 1983, numera med tankbil (bensin/diesel) så jag tror mig veta något bättre än polisaspirantslynglar i 25-30 års åldern och jag brukar inte ge mig mot den så kallade överheten om jag vet att jag har rätt.
  16. 1 poäng
    Hört liknande historier. Det går åt fel håll när poliser använder sina bristfälliga resurser för att utöva sin makt för att straffa i grunden laglydiga medborgare medan det är i princip tillåtet att skjuta ihjäl människor, spränga halva kvarter, och bränna ett dussintal bilar.
  17. 1 poäng
    Snyggt! Och blank propeller har du också fixat!
  18. 1 poäng
    Hej igen! Kolla bilderna, tycker våra kylare ser rätt lika ut. Jag demontera hela kylaren på grund av frätskador mellan tubpaket och övriga kylaren. Som du ser går det att ta ut tubpaketet , borde gå på din med. Min motor är från 2011. Som du ser var tubpaketet mycket smutsigt.
  19. 0 poäng
    Som sagt, jag skulle själv tillverka ett nytt bord för att det är kul, inte för att det är billigt. Om du sicklar bordet istället för att slipa så får du bättre kontroll på hur avverkningen fortskrider. Då borde det gå att fixa det befintliga bordet någorlunda billigt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...