Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-06-18 på alla områden

  1. 2 poäng
    I mitt gamla Garminkort i datorn så ser det ut så här När jag markerar stenen så anges djupet till 2,2 m så det verkar vara en undervattenssten och ingen grynna. Stenen anses väl vara farlig att komma nära så den angivna rekommendationen 1,6 m för leden är nog med tilltagen säkerhetsmarginal.
  2. 2 poäng
    En liten tanke bara. Att segla jorden runt som nybörjare, är inte det omöjligt? Redan efter en vecka på resan har man väl passerat nybörjarstadiet. Då har man ju seglat längre än många vanliga semesterseglare gör under flera år!
  3. 1 poäng
    Kappsegling är livsfarligt
  4. 1 poäng
    En nyare 2 taktare med dfi är många gånger bättre än 5-10 år äldre fyrtaktare, men det är ju klart den enda fördelen med 4T är att dom är tysta som i graven + ett evinnerligt ylande och sämre ax vilket gör att man till slut slänger skiten i sjön.
  5. 1 poäng
    Att stänga av och att begränsa är inte samma sak. Relät går dessutom troligtvis sönder genom att svetsa ihop sig självt, så att strömmen inte bryts alls.
  6. 1 poäng
    Föreslår en Ryds 568 med en fyrtaktare!
  7. 1 poäng
    Det va la bra sammanfattat... Tryck typ spänning. Flöde liknas då med ström.
  8. 1 poäng
    Det var menat som positivt, Ni brukar ha fakta baserade svar och inte svara i "tron" om något 🙂
  9. 1 poäng
    Jag menar att om generatorn och relät är specade att klara, 70 resp 160 amperetimmar som TS skriver så borde de upphöra att fungera efter att denna energimängd har passerat. Vid samma ström kommer generatorn att fungera drygt dubbelt så länge, inte bara dubbelt som jag tidigare skrev.
  10. 1 poäng
    Barnblöjor har jag använt. Oanvända då 🙂
  11. 1 poäng
    Va? vaddå? På skiljerelät står det med största sannolikhet 70 A (ampere) på batteriet däremot kan kapaciteten vara angiven i amperetimmar... Generatorn levererar kanske i bästa fall 160A, det är rätt mycket (stämmer det verkligen?)... om generation levererar denna ström i en timma har den i teorin presterat 160 Ah, som ett räkneexempel. Men det gör den inte. Generatorn laddar en himla massa ström, i ampere, precis när motorn startats för att ersätta den strömmen som startmotorn förbrukade, allteftersom batteriet laddas på minskar strömmen från generatorn. Som redan sagts, skaffa dig en tångamperemeter som kan mäta LIKSTRÖM, alla de billiga modellerna kan nämligen inte det. Jag köpte en gång fel, den kunde förutom att mäta lik- och växelspänning, samt motstånd bara mäta växelström, och då var den nästan värdelös ombord. Vi kanske skall skapa en HOWTO, eller FAQ kanske skulle vi engagera "författaren", då flera likvärdiga elektriska funderingar ständigt är aktuella på forumet. Men vi skall nog inte fråga "den norske elektrikern" Edvard Greig i "Picassos äventyr, då hade förvirringen blivit än mer total... På bild nummer två ser du hur man mäter spänningen med en multimeter (inställd som voltmeter) samt strömmen med en tångamperemeter. Bild tre är hemifrån mig, då jag testade mina då nyinköpta solcellspaneler, dom gav inte så mycket just då...
  12. 1 poäng
    Ja den där ljudisoleringsmattan suger en hel del, så jag kan tänka mig att man i så fall får spraya ganska generöst. Jag kladdar på ganska ymnigt med en pensel på båda ytorna, och tvärs emot bruksanvisningen sätter jag dit ljudisoleringsmattan innan limmet är helt tort, för då kan man justera den litet i rätt läge. Om limmet är helt torrt nyper det fast snabbare än "omedelbart".
  13. 1 poäng
    Mattläggarna brukar köra med mattlim på de större ytorna och kontaktlim i kanterna. Spraylim brukar fungera dåligt till sådant här.
  14. 1 poäng
    Haha, hur ska man kunna låta bli att svara? Precis som för alla relän är det max kontinuerlig ström, i detta fall strömmen till husbatteriet. Kolla gärna med en tångampermeter hur stor strömmen är i verkligheten.
  15. 1 poäng
    Köp en avfrostningsduk på Claes Ohlson. Den suger upp hela 5L och passar perfekt i trånga utrymmen. Jag har använt denna vid ett flertal tillfällen. https://www.clasohlson.com/se/Avfrostningsduk/Pr341160000
  16. 1 poäng
    Kontaktlim är oslagbart i detta sammanhang, gärna den lösningsmedelsbaserade varianten. Jag har försökt med vattenbaserat mattlim, inte bra, lim att limma våtrumsmattor, inte bra. Sikaflex har ett montagelim, säkert bra till detta ändamål, men onödigt dyrt. Köp en 625 g burk med kontaktlim på Biltema eller Jula, kostar väl omkring 149 kr (Jula). Sörj för god luftväxling och använd andningsskydd, mask.
  17. 1 poäng
    På en PC kan man hålla ner ALT och slå ASCII-koden för tecknet på numeriska tangentbordet. I PC-världen är gradtecken ° t ex 248, ² är 253 och Ω är 234. Jag skapar fortfarande t ex sidbrytning i Word av gammal vana genom att slå ALT och 012 (ASCII för "ny sida"). Nördvarning - javisst....;-)
  18. 1 poäng
    Oljesug är inte att rekommendera, då de (beroende på modell) snabbt kan förstöras av andra vätskor än just olja. Jag har denna pump monterad på en träplatta med strömbrytare, säkring och några meter kabel med krokodilklämmor. Fungerar som "slaskpump" till allt från motorolja till att just rensa kölsvinet. Dessutom finns det reservkugghjul att köpa om de skulle slitas ut. Lite dyr kanske, men den jag har nu har hållit i över tio år, trots att den lånats ut för uppsugning av de mest konstiga vätskor: https://www.biltema.se/bat/pumpar/vattenpumpar/vatten-dieselpump-2000017741
  19. 1 poäng
    Fast Irland är utanför Schengen, så jag förstår inte vad du ville ha sagt med detta...
  20. 1 poäng
    Att allt funkar händer aldrig. Dvs lika ofta som man vinner något annat än ny lott på Triss.
  21. 1 poäng
    Långsegling är inte alltid en dans på rosor, men ofta är den faktiskt det. Vi är sedan en månad tillbaka på Bonaire. Solen skiner, vattnet under båten är som ett akvarium. Vi har sedan vi kastade loss för ett år sedan besökt många fantastiska platser som vi aldrig kommit till om vi inte seglat dit. Vi har träffat mängder av trevliga seglare och roliga personligheter. Vi har haft fantastiska naturupplevelser med solnedgångar, vulkaner, djungel, apor, papegojor, fiskar och delfiner. Hur värderar man upplevelsen att segla med en flock busiga delfiner under stäven? De långa och tråkiga överfarterna glömmer man fort när man kommer till nya fina platser eller återser vänner man inte sett på ett tag. Är det då värt två år av förberedelser och pengarna som går åt? Ja! Ångrar vi oss att vi gav oss iväg? Inte en sekund! Nu ska jag snorkla, det är 29 grader i vattnet
  22. 1 poäng
    Den streckade linjen är från Eniros sjökort på nätet. Kommer inte ihåg om det var samma i min Garminplotter. Jag sticker 95 cm fullt nertrimmat, körde dock lite upptrimmat i lördags vid den passagen.
  23. 1 poäng
    Människan har en otrolig förmåga att överskatta risker som man inte känner till och en otrolig förmåga att underskatta riskerna som man lever med dagligen. Det är klart att man ska ha en sund respekt för långsegling, men är det något man verkligen borde undvika så är det väl i så fall bilkörning. Hur många är det som lika omsorgsfullt preparerar och förbereder sin bil för eventuella olyckor jämfört med båten? Trots att risken är betydligt större
  24. 1 poäng
    Då det inte tycks vara någon som förklarat för trådskaparen vad "Ah" betyder gör jag det. Ah= ampertimma. Ett mått på batteriets kapacitet. I teorin är det så... låt oss säga att din elmotor drar tio amper vid fult pådrag, så räcker ett batteri på 20Ah i två timmar, ja i teorin, i praktiken så är det inte så, dels en del andra förluster, sedan skall man inte ladda ur batterierna helt, iallfall inte traditionella bly/syrabatterier. Så ett 20Ah batteri kanske mellan tummen och pekfingret räcker omkring en timma, OM nu motorn drar tio ampere, och OM du kör i fullt ös hela tiden. För övrigt mäter man spänningen i volt (V) och då strömmen som går genom ledningar, batteri och förbrukare i ampere (A). Om du nu skaffar dig ett "gammaldags" batteri, alltså syra/bly, så kan du vara hjälpt av nedanstående bild. Stäng av motorn då spänningen sjunker till 11,4 V, ladda aldrig ur mer när spänningen närmar sig 11,4 V. Alltså bra att ha med sig en billig voltmeter (=multimeter) ombord.
  25. 1 poäng
    Man kan ställa sig frågan: Varför tål inte debatten att ifrågasättas? Är den så pass skör? Jag säger inte att Bern är den rätta att lyssna på, däremot skall man ifrågasätta och syna "sanningen" så får var och en skapa sin egen tro.
  26. 1 poäng
    Miljörörelsen som den är tror jag inte mycket på. Visst det är klart att vi påverkar vår planet med allt vi gör, men inte så som miljörörelsen vill framstå - jag tror att det är en stor scam som gör att folk i stort blir rädda - dessutom tillåts ingen att ifrågasätta - alla som ifrågasätter - tystas. Kika på denna: Den säger en hel del. Vidare kan man youtuba eller googla: Lars Bern. Öppna ögonen, våga ifrågasätt.. Jag vet vad jag tror - jag kan skriva det på ett papper och öppna om 5, 10 och 15 år för att se om jag var klarsynt eller inte..
  27. 1 poäng
    Jag tycker det snackas för mycket om vilka som bryr sig mest om miljön, som Greta till exempel. Det borde i stället fokuseras på att föra rätt miljöpolitik, men där är det ju dessvärre svårare att mäta bäst och sämst. Vilket har bäst effekt, höjda skatter eller mer pengar till att hitta miljövänligare alternativ alt subventionera de som redan finns. Min helt ovetenskapliga teori baserad på mig själv är att de är svårt att sluta med något man tycker om, som att köra båt, flyga eller köra bra bil t.ex. Därför kommer jag och många med mig fortsätta med det så länge det bara är ekonomiskt möjligt och miljön har ju ingen glädje av skattepengar. Om nu miljön vore det viktigaste för vår regering och EU så satsa på att subventionera miljövänliga alternativ och satsa alla miljöskattekronor på att utveckla fler och bättre alternativ så att vi som älskar båt, bil och flyg kan fortsätta med det med mindre miljöpåverkan. Men det kanske är det Greta säger, man får ofta inte höra henne på nyheterna bara se henne och i stället höra vad en reporter säger att hon säger. Om det nu finns akrylatbensin, miljövänlig diesel, miljövänligt flygbränsle och olika spritsorter som bränsle och detta räddar miljön, se då till att det är billigare än de fossila miljöbovarna så jäklar får ni se på grejer. Att försöka förbjuda eller skatta (straffa) folks dåliga beteende brukar funka dåligt. Mvh Jocke
  28. 1 poäng
    Du noterade att man gick på en femton år gammal undersökning när man satte de siffrorna, va..? Dvs; gissningsvis har många, många motorer slutat användas sedan dess. I alla fall i en större omfattning.
  29. 1 poäng
    För att vara petig så skall vi inte förväxla klimat och miljö med varandra. De är olika frågor som kräver olika lösningar och det ena går inte före det andra. Å ena sidan har vi klimatförändring. Å andra sidan har vi biosfärens resiliens, tålighet för att anpassa sig till den förra.
  30. 1 poäng
    Kommer kabeln ut på ovansidan eller undersidan av solpanelen. Om den kommer under skulle jag löda ihop en rund kabel under panelen och borra, och sika ett litet hål i däcket.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...