Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-28 på alla områden

  1. 3 poäng
    Innan tråden spårar ur helt undrar jag om TS lyckats hitta drömbåten😊?
  2. 2 poäng
  3. 2 poäng
    En sund tanke. Ts har ju inte efterfrågat tullens arbete utan hjälp och tips om båtar. Trådar har en förmåga att komma in på helt fel områden. Inte desto mindre intressant utan problem med stölder kan ju avhandlas i en separat tråd. Kanske skulle medlemmarna här gemensamt kunna skicka en skrivelse till berört departement. Men så fall mer om det i separat tråd. Så trådskaparen får tillbaks tråden tycker jag för sina funderingar och tankar. Komplex fråga och många tankar när man ska köpa båt.
  4. 2 poäng
    Tack för ditt svar! Jag hade inget läckage när kranen var stängd, men när jag motionerade den efter sjösättning så fräste det ut lite vatten genom sprickan som jag då såg. Efter stängning av kranen kom det ca en droppe varannan sekund, tyvärr väntade jag inte länge nog för att se om det slutade droppa utan lagade med epoxykitt i princip direkt. Jag har inte testat att öppna kranen efter lagningen, gissade att det var svårt för kittet att klara trycket efter att bara ha kletats på bäst jag kunde. Har nu inhandlat kulventil och det som behövs för byte av denna, ska bara hitta en tid där någon finns tillhands och kan ta mig i lyftkranen ifall Seabungen inte fungerar som den ska, eller om jag lyckas dra loss genomföringen när jag lossar kulventilen... Kommer täta med lin och pasta för att kunna byta genomföringar i höst/vår vid behov. Håller tummarna för att bhemac inte får säga "vad var det jag sa..." :s
  5. 1 poäng
    Jag tycker det är värre att ta upp båten...... Använde stoppklossar framför framhjulen när jag trailade min 1400 kg båt med en bakkhjulsdriven BMW 550i.
  6. 1 poäng
    bhemac , jag såg oxå det på TV nyheterna. Skall det behöva ta 12- 15 år innan dom fattar att detta skulle hända. Redan statsminister Göran Persson varnade ju för social turism när det blev tal om att dessa länder skulle bli medlemmar i EU. När dom snodde min motor värd 12 000, snodde dom oxå grannens 25 år gamla 5 hästare. Jag frågade polisen varför dom tog risken att sno en värdelös motor, svar: har dom ändå bilen full med stöldgods så gör en sån motor varken från eller till! På en bilskrot såg jag en Bulgarisk minibuss lasta bilmotorer (personalen lastade med gaffeltruck). När golvet var fullt med motorer var bilen nerlastad så det fanns garanterat ingen fjädring kvar. Då la dom in ett lager med vanliga lastpallar och började lasta motorer ovanpå. Då ringde jag 11414 och råkade komma fram. Jag berättade vad jag såg. Då utspann sig ungefär följande konversation: Bilen är överlastad - det är ju inget brott när dom inte är ute på allmän väg - men snart är dom färdiglastade och då kör dom nog ut genom grindarna - men nu har dom inte begått brott - ni kan väl skicka hit polisen som ställer sig en bit utanför utfarten - går ju inte, dom har ju inte begått något brott osv. osv. Andra gången jag ringde 11414 körde jag uppför Hallandsås och bakom en RO/BG registrerad buss vars förare behövde hela E6ans bredd ( 3 filer) för att hålla sig på vägen. Han kanske hade glapp i styrningen eller var sjuk, hur som helst , borde kollas av polis. När någon svarade hade jag plats nr 174 - ridå.
  7. 1 poäng
    Jag har blandat friskt med presentationsintrument Raymarine, plotter Garmin, vindgivare Nexus/Garmin via konverteringsburk (och visning både på I70 o i plotter), logg- o lod-givare Airmar, tankgivare Offshore System, tankgivare MarinPlus, Garmin VHF som går att skicka anrop från plottern. Stamnätet är blandat Garmin o Raymarine som är sammankopplat via adapter. Det enda problem jag haft med N2K var en tankgivare som inte gick att presentera på ett Raymarine presentationsinstrument ( I70 )förrän det fanns en Raymarinplotter med i nätverket. När givarna blivit aktiva i I70 så behövdes inte plottern för att se tanknivåerna i I70. Märklig programvarumiss... I övrigt har allt detta fungerar bra tillsammans o nya komponenter finns direkt tillgängliga utan krånglig konfigurering som med NMEA 0183. Vad jag förstår så är det endast radarsystem som fortfarande är tillverkarspecifika i presentationen av radarbilden. Vill man ha möjlighet till specifik radarmodell så gäller det att ha samma fabrikat på plottern.
  8. 1 poäng
    Det finns en liten varning bara för sjösättning med rwd om du lägger i p, så låser bakhjulen, när båten sen rullar bakåt på rullarna och tyngdpunkten hamnar bakom släpets axel, blir släpet en hävstång som lyfter bakändan på bilen, har man då otur att man står på dåligt underlag kan bakhjulen kana på underlaget, men det är extremfall. Se till att få ner släpet i vattnet så är det lugntt
  9. 1 poäng
    Skall fungera bra om det är en bra ramp. Kör ner den så att du täcker hela trailerhjulen så hjälper båtens flytkraft till. Kör runt lite med trailern efter så lagren blir varma och trycker ut eventuell vatteninträngning.
  10. 1 poäng
    Det behöver inte vara stora fartyg. Vilken kraftfull motorbåt som helst ger en turbulent "tarm" bakom som åtminstone syns och stör på vårt ekolod hundratals meter bakom, precis när man passerar.
  11. 1 poäng
    En annan störningsorsak för ekolod är kölvattnet bakom större färjor/fartyg. Misstänker att det även i de fallen orsakas av luftbubblor i vattnet. Men risken för grundstötning är rätt osannolik i det störningsfallet....
  12. 1 poäng
    Hej jag hade funderat på att förutom epoxy sätta i någon form av distansmaterial, divinycell, marinplyfa eller liknande så slipper man fylla helt med epoxi som ju kan bli för varmt om det är stor mängd som härdar. Man kan med fördel blanda ut epoxin med microballonger / fibrer så rinner den inte men blir lika stark ändå. Jag brukar göra så när man skall spackla upp skador på vertikala ytor där det rinner annars. ( fungerar lika bra med microballonger i topcoat när man skall tillverka gelcotspackel för små reparationer på skrovet)
  13. 1 poäng
    1. Ja 2. Ja 3. Beroende på vars du har båten Det är MYCKET viktigt att följa min/maxtid om du vill att färgen inte flagar. (Nu skriver någon säkert att det gått bra för dem även om de sket i övermålningstiderna, och det är bara att gratulera, men jag har också sett motsatsen...)
  14. 1 poäng
    Hej Nu finns möjlighet att ha en licens för oeSence korten till OpenCPN på en dongle. Man kan då ha program och kort på hur många datorer som helst men det går bara att använda på den dator där dongle sitter. Fungerar på PC och kommer på Mac senare, fungerar inte på Android men då man får två licenser vid köp av kort kan man ha en licens på dongle och en på Android https://o-charts.org/shop/index.php?id_product=38&controller=product&id_lang=4 Hälsningar Ove
  15. 1 poäng
    Tog en bild på Fram där vindgeneratorn användes på 1890-talet, Norges första. Satt visserligen mellan stor- och fockmasten och ute på relingen har jag för mig. Länk till bild och artikel i polarmiljö https://www.ostlendingen.no/elverum/men-nansen-var-nok-forst/s/2-2.2757-1.4048792
  16. 1 poäng
    Är inte md21:an en gammal Peugot diesel i grunden. I så fall kanske det finns delar på bilsidan. Den där packningen kan ju aldrig passa oavsett om man ska klippa bort material. Man kanske ska använda packningssilikon på två hörn Men om man titta på tex Marinexpress https://www.marinexpress.se/artikel.php?kid=838-849-850&sok=&id=4117 Så ser man att packningen ser ut som din. Ring och prata med Marinexpress Fredrik Häller brukar vara väldigt serviceminded.
  17. 1 poäng
    Nr 2. Hur många använder mesanstagsegel? Har sett en del där armen till generatorn går rakt ut åt SB eller BB.
  18. 1 poäng
    Hej, packningens passform ser ju rejält skum ut på ditt foto ovan. De röda markeringarna enligt fig 1 nedan är knappast orsakat av ditt egna eventuella bildmanipulerande, är förmodligen istället en sorts instruktion var man skall klippa bort eventuellt överflödig packningsyta? Vete katten men motorn är åldrig och Pentas skyldighet att som motortillverkare hålla original-reservdelar är överspelad. I fig 2 syns en s.k. `after market´ packning (bildkälla:ebay.com), den tycks passa hela 4 motorvarianter och ersätta 3 original-packningsreservdelsnummer? I fig 3 syns en skiss från marinepartseurope.com [OBS gällande md21B, inte md21a!]. Även där tycks 2 varianter förekomma? Mitt råd får bli: Kolla först upp detta med meningen bakom de tryckta röda strecken (fig 1), kanske behöver du bara klippa bort nån packningsdel för att allt skall funka?? (Glöm i ditt fall detta med att topplockspackningar aldrig kan återanvändas, den kan ju knappast kallas använd!?)
  19. 1 poäng
    Underbart forum detta. Man ber om ett tips och får oändligt mkt info! tack alla. Återkommer när jag provat lodet mer.
  20. 1 poäng
    Frostskyddade du reduktionen i backslaget i höstas?
  21. 1 poäng
    Vad är det för tillverkningsår på båten? Plastpest/osmos är vanligast förekommande på båtar från 70-talet så är båten betydligt yngre så är sannolikheten för plastpest mindre. Jag misstänker att du kör båt på Vänern ("Hammarö") och tyvärr så utvecklas plastpest oftare i sötvatten än i saltvatten... Peta hål på en blåsa och lukta. Om det är osmos i laminatet så luktar det ättika från vätskan i blåsan.
  22. 1 poäng
    Luckan är nr 10 på bilden. Kulan nr 49 är via en länk med kulskålar kopplad till reglerstången på pumpen.
  23. 1 poäng
    För liten väljargrupp för att politiker ska bry sig. Bekvämare att luta sig tillbaka och rabbla floskler i etablerade ämnen .
  24. 1 poäng
    Om polisen skulle komma får dom inte titta in i de vita skåpbilarna med rumänska eller bulgariska reg.skyltar. Det krävs en av åklagaren godkänd husransakan och när färjan skall avgå får dom inte hålla bilen kvar! Jag bad min handlare höra av sig när han fick in en lämplig beg. motor. Räkna inte med det sa han, försäkringsbolagen har första tjing på motorer vi får in. Du får åka till sydeuropa om du skall köpa begagnat - har du tur kanske du får tillbaks din gamla motor! Ett sedan år 2007 för poliser, tullare, politiker och drabbade båtägare känt problem som politikerna inte bryr sig om. Hur lätt som helst skärpa lagarna och ge tullarna polismans befogenhet, inte behöva blanda in åklagare, lägga fotboja på bilen tills poilis utrett.
  25. 1 poäng
    Det går även att limma fast en ekolodsgivare med t.ex. Sikaflex. Det är viktigt att det blir fritt från luftbubblor så att inte signalerna störs av ovidkommande ekon. Med vätskefyllt rör så finns inte problemet med ev luftbubblor. Ja, det är en ofta använd metod för att prova ut ett bra ställe för att montera givaren inombords. Som Baxlaget skriver så är det även ett sätt att testa givare o instrument utan att behöva fästa givaren permanent.
  26. 1 poäng
    Nu närmar det sig att lyfta i den nya motorn bälgen är bytt likaså packboxarna på axeln. Jag behövde höja bädden och flytta fram motorfästet några cm, detta löstes med 12mm rostfritt som bultas i dom gamla fästena. min gamla md7 gick medurs sett emot svänghjulet och min nya går moturs sett mot svänghjulet bakifrån.. visst måste dessa gå på samma håll? eller tänker jag helt fel.
  27. 1 poäng
    Om man roterar axeln kommer undersidan att vara överst med viss regelbundenhet.
  28. 1 poäng
    Du har ju ingen koll på hur lagstiftning och politiska beslut fungerar. Tullen är allt annat än lata, rent av ytterst kompetenta. Men utifrån deras resurser och bemanning och lagstiftning finns det luckor tyvärr. Och nä, inte tullverkets fel. Håller med föregående talare (eller skrivare kanske jag ska skriva)
  29. 1 poäng
    Trist men inte oväntat när nattvakterna drogs in (Enligt artikeln i sydsvenskan) , jag förstår om det är en liten klubb så man får gå flera nätter då det är slitigt särskilt de sista timmarna nu är jag med i en större klubb så det räcker med en natt/säsong , exakt detsamma drabbades en klubb jag känner till när det var nattvakt förekom inte några som helst stölder men första säsongen utan så försvann en hel del utombordare så det som gäller är aktiva nattvakter med sporadiska ronder. Sen är det som nämndes tidigare i tråden bedrövligt att tulltjänstemännen inte har rätt att hålla kvar folk vid gränsen med bilar fullastade med utombordare därför att polisen inte har tid att komma men jäklar om du missar "TRÄNGSELSKATTEN" med en dag då finns det resurser då är samhället efter dig så det ryker om det 500:- direkt i straff. /Kenbja P.S Solen skiner och båten står inne tvättad och klar så nu är det bara att längta till nästa säsong
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...