Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-24 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det är inte unikt för Maringuiden, alla forum har medlemmar med olika nivå på kunskap och färdigheter. En del kan inte tänka sig annat än att köpa nytt. Andra lindar om sin generator hemma på köksbordet med begagnad lindtråd från en gammal ABB-motor. Man får som trådskapare ta att det kommer svar från alla synvinklar. Det är sällan man kan göra ett entydigt sammandrag av svaren man får i diskussionen som uppstår. Det blir ungefär så här: En tämligen nybliven medlem har ett problem med sin motor. Utan att nämna vilket märke, om det är en utombordare eller inombordare, utan att ens först har öppnat på motorkåpan ställs sedan en fråga och kanske ett eget förslag på hur problemet kunde lösas. Vad tycker forumets allvetande om det? Jo så här: 1. Googla för helvete! 2. Att lösa problemet på det sättet är livsfarligt, alla kommer att dö! 3. Det är olagligt. 4. Någon har en bekant vars moster minsann är advokat (inom företagsjuridik) och hon hävdar bestämt att det visst är lagligt. 5. En skriver ett långt inlägg där vederbörande omständligt och ibland på ett underhållande sätt förklarar att hen inte har något svar på trådskaparens dilemma. 6. Följande inlägg handlar om hur miljövidrig en sådan lösning är. 7. Svaret på det är att det är så få som gör på det sättet att det i praktiken inte har någon som helst miljöpåverkan. 8. Två gamla forumrävar tar upp någon gammal dispyt. 9. En föreslår järntråd. 10. En annan hävdar då att man måste använda rostfri järntråd. 11. Nästa hävdar att det banne mig heter syrafast järntråd. 12. Där är det läge för någon att påminna om att inte köpa den syrafasta järntråden på Biltema. 13. Nästa ser det som en omöjlighet att kalla syrafast ståltråd för järntråd. 14. Någon yngling under 65 menar att järntråd är stenålders och rekommenderar buntband. 15. Följande inflikar att det i så fall skall vara väderbeständiga märkesbuntband, annars blir det livsfarligt och alla kommer att dö. 16. Då är det läge att påminna om att man skall använda dubbla buntband och lägga dem så att låsningarna är på varsin sida. 17. Buntbanden skall i alla fall inte köpas på Biltema! 18. En av de gamla forumrävarna lämnar forumet efter ett ilsket sista inlägg. Trådskaparen har vid det här laget suckat djupt och lämnat sin tråd och forumet åt sitt öde. Två dagar senare är den gamla forumräven som lämnade forumet i vredesmod tillbaka under ny pseudonym. Femton år senare är det någon ny forummedlem som frågar hur TS löste sitt problem eftersom vederbörande har samma problem...
  2. 2 poäng
    Duger Volvo Pentas instruktionsbok för MD-1 och MD-2 från februari 1971 som källa? Första stycket sidan 16. Periodisk skötsel: Kontroll av oljenivå i motor OBS. Kontrollera att mätstickans tätningsring ej är skadad samt skruva åt stickan (MD1b och MD2b)
  3. 2 poäng
    El före och efter http://lasselundell.se/teknik.html
  4. 2 poäng
    I dag var det dags för provkörning. Felet med oljetrycksgivaren och instrumentet var att jag kopplat fel kablar till fel givare. Oljetrycket är nästan 4 kg så det är mer än bra. Inga stora läckor förutom att ett av dieselfiltren läckte lite diesel. Till en början var det lite rök i avgaserna vilket väl beror på att jag oljade in kolvar och ringar genom att låta de stå i ett oljebad innan montering. Efter några minuter var avgaserna helt fria från rök. Jag har motorn på en s.k. Hörbyvagn så nu ska jag rulla ut motorn från verkstaden och koppla på "sjövatten" från en tunna och låta motorn gå en stund så den blir varm. Av olika skäl kommer jag inte att hinna med ett motorbyte nu i vår så den gamla motorn, en Volvo TD60A, får hänga med en säsong till innan den byts ut. Måste erkänna att det känns skönt att allt fungerar som jag hade hoppats på. Än återstår lite provkörning så jag kanske inte ska ropa hej än:-) IMG_0351.mp4
  5. 1 poäng
    Penta påpekar i instruktionsboken att det är viktigt att stickan tätar och det sitter en o-ring av en anledning. Dock är jag också tveksam och misstänksam till vad som påstås från olika håll så jag gjorde en test för några år sedan. Dels startade jag motorn utan oljesticka och dels lättade jag på stickan när motorn gick, i det ena fallet försvann oljetrycket! Kommer tyvärr inte ihåg i vilket fall trycket försvann men det räckte som bevis för mig att se till att ha bra o-ringar och tätt.
  6. 1 poäng
    Om jag kommer ihåg rätt så hade jag 12,3 V som cut off och 12,5 V på vintern. -- Det finns lite olika uppfattning vid vilken nivå batterier skadas permanent. Gränsen brukar sätts till ca 10 V. Batteritillverkarna brukar säga att en gång är ingen gång. Många har väl upplevt en bil med ett helt dött batteri men som ändå fungerat bra i många år. En Danfoss kompressor slår av vid 9,6 (detta går ändra till 11,3V)
  7. 1 poäng
    Nu är nya powertrimet på plats, rätt enkelt att byta och kul med nya fräscha grejer ! 👍
  8. 1 poäng
    Säg så här, alla var nog överens om att Simrad var mer logisk och därför enklare att jobba med. Det är väldigt bra om man kan jämföra sida vid sida och jämföra sådana operationer som man ofta utför. Tex lägga upp en rutt, aktivera nattläge, dela fönster mm.
  9. 1 poäng
    Så få bordsgenomföringar som möjligt som mynnar under vattenlinjen. När det är dax att byta om det är möjligt så plugga och gör nytt hål ovan vattenlinjen. Samt för de som mynnar under vattenlinjen, stäng ventilen när båten inte används. Kontrollera även gamla slangar och slangklämmor om de behöver bytas.
  10. 1 poäng
    Ja det är ju i sådana läge som du nu befinner dig i , som det är värt varenda öre. Har man inte råd med båt och godsaker så får man avstå. Och sluta gnälla om vad det kostar, det gör inte båtägandet roligare.
  11. 1 poäng
    Du kan koppla ihop alla pluspoler å alla minuspoler. Strömmen blir ju så stor som batterierna tillsammans klara "suga i sig" i förhållande till vad generatorn ger
  12. 1 poäng
    Den tiden är förbi när man gjorde tjusiga eltavlor i marmor eller ebonit Men fint var det!
  13. 1 poäng
    Var länge sedan jag råkade ut för att att någonting lönade sig i närheten av båten frågan är snarare hur illa det blir. 😊
  14. 1 poäng
    Hej. Ja jag hittade felet, dålig komp i 1 cylinder 6kg. Jag har satt på nya Vortec toppar och nytt insug + nya limpor och knän. Nu går motorn som en dröm. Vad har du för förgasare? Mvh. Fredrik
  15. 1 poäng
    Finns ingen anledning, gör som jag, träna på grannbåten Fast jag fick skära bort 5-6 st på ett par olika båtar, bra träning!
  16. 1 poäng
    nästan färdig bara till att skruva fast hörn stöden och sen dags att glasfibra/plasta
  17. 1 poäng
    Då var pentan tillbaka i valfiskens buk. Gick rätt bra trångt om plats som vanligt, lite svära stön och suckar. Men till slut landande den i motorrummet. Lite lackskador på den nylackade skönheten men som ni vet smink går att lägga på varje dag. Bytt en del vattenförande slang som sett sina bästa dagar, gaveln till vv växlaren samt tryckröret från kompressorn, denna 42 a är nu en solklar 42 B. Lägger in lite bilder från dagen soligt varmt och i goda vänners trevliga sällskap. Tack för denna dag Leif och Kjell. Var fn är skohornet tycker Kjell den vill ner men de går inte en plös är i vägen...…..🤣 Men trägen vinner…… så till slut Nu återstår all återmontering el luft bränsle vatten osv återkommer med spännande läsning.
  18. 1 poäng
    Jag märker litet av samma fenomen.....för mig fungerar det såhär: Min farbror brukar vara den som jag diskuterar båttekniska frågor med. Han är den sortens människa som bland annat har byggt en 29 fots heldäckad motorbåt i ribbkravell av virke som han hade huggit i egen skog. Virket hyvlade han på sin egen rikt-planhyvel som han hade byggt på stommen av en skrotad tryckpress. Motorn till båten var en bilmotor ur en skrotad Volvo som han marinkonverterade och byggde om för fotogendrift. Senare har han bytt den mot en fyrcylindrig Perkins ur en skrotad skördetröska. Packbox och hylsa och propelleraxel är egen tillverkning liksom de flesta beslagen. Vid andra tillfällen har han bland annat sågat av en fyrcylindrig Ford bilmotor på mitten och marinkonverterat den så han fick en tvåcylindrig båtmotor.......... och byggt sin egen griplastare som han använder i skogen (han köpte cylinderrör och kromad cylinderstång som metervara och så köpte han rotatorn och så gjorde han resten själv)...... och då han var i Norge på motorcykelsemester och fick vevlagerhaveri gjöt han nytt vevlager och skavade in det för hand på en campingplats...... och så brukar han ändra stigningen på begagnade propellrar så de skall passa till båten som de skall användas på..... han har väl byggt ett dussin träbåtar och ett par tre plastbåtar genom åren. Själv är jag inte ens hälften av hans 65-åriga erfarenhet som mekaniker och båtbyggare och så är jag faktiskt inte fullt lika extrem. Även om jag brukar reparera det mesta och kan en del både om metallarbete och träarbete och motorer. Flickvännen brukar beskriva mig som en genetiskt utspädd version av min farbror. Därför är det ju naturligt att jag vet ungefär vad jag vill uppnå men jag söker ofta ett litet enklare sätt att göra det på än han föreslår även om jag inte varken vill eller har råd att ta steget fullt ut och köpa allting färdigt. Samtidigt som jag ju har väldigt litet erfarenhet av plastbåtar och därför ibland måste fråga grundläggande saker. När svaren då blir att jag borde köpa det och det och det och det och anlita proffs när jag inte kan själv då blir jag ju smått irriterad och litet tvär....... och då blir jag utnämnd till besserwisser som inte vill ha hjälp. Det borde ju någonstans finnas utrymme för någon sorts rimlig mittemellannivå!
  19. 0 poäng
    😆 helt otroligt.. ute å seglar. Första seglingen.. när jag går från grannbåt å ska lägga mej upptäcker jag att jollemotorn, som varit upphängd på akter pulpit eller pushpit.. ja rören i akt1ern... e borta. En evinrude eller jonsson eller vad det nu va.. 3.3hk 2takt från 1990.. vem kan få mer än värt för besväret för en sån.. den e borta. Stulen. Länge tänkt köpa elmotor.. nu har jag anledning.. vad köpa. Anväder jollen sällan men kan vid dom tillfällena behöva köra 2ggr 500m ca. 2.3m jolle.
  20. 0 poäng
    Bara undrar. På vilket sätt kan oljeflöde och oljetrycket påverkas av oljestickans läge? Tätar stickan nåt hål i det trycksatta smörjoljesystemet? Revolutionerande inom förbränningsmotortekniken! Källhänvisning tack! Det är möjligtvis inte vevhusventillationen som påverkas?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...