Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-18 på alla områden

  1. 3 poäng
    Har varit på detta forum sedan mer än tio år , läser i stort alla trådar skriver betydligt mer sällan. Har under dessa år sett folk komma och gå , kommer någon ibland som skriver i alla trådar och lägger ner mycket tid på detta för att sedan försvinna. Ibland kommer någon som är här för diskussionernas skull och älskar att vara motvalls bara för att få igång en argumentation. Tråkigt bara när antagonister tar med sej gammalt groll till nya trådar för att fortsätta sin vendetta där. Måste säja att ibland är det befriande att få läsa en utsvävning , det kan vara Faderullans om båtljud eller ” gräddsifon för Irish coffe” Hur som helst under dessa år har Toaen varit (i mina ögon) en lysande stjärna , underhållande, kunnig , och med ett minimum av personangrepp/ härskartekniker, samt helt underbara anekdoter. Toaen , kom tillbaka du gör detta forum bättre! Med Elektrikarn
  2. 3 poäng
    Toaen (Tommy) har inte varit här sedan 19/4 mycket tråkigt, jag saknar honom! Det är sådana som Tommy, som håller igång ett forum likt detta. Lite märkligt att vi som ställde upp för honom blev avsnoppade och raderade.
  3. 2 poäng
    Absolut! Helst skulle jag vilja ha ett eget så att jag slipper höra vad jag tänker...
  4. 2 poäng
    Du är bara avundsjuk.
  5. 2 poäng
    Jag tycker man skulle se över alltihop, körkort, var man får köra fort, hur gammal man ska vara osv. Något som de flesta nog skulle uppskatta.
  6. 2 poäng
    Lite nyfiken på hur nya toppar kan kosta 70k med tanke på att man får ett helt longblock för runt 50 000. Förstår att arbetskostnaden är inräknad men det kan ju ta högst en dag för en man att byta toppar. Tidernas blåsning låter det som. https://www.skruvat.se/batdelar/Topplock-P353006.aspx?gclid=EAIaIQobChMI1Pz5g8Wk4gIVRLYYCh2ImQpdEAQYASABEgISu_D_BwE
  7. 2 poäng
    Olja åldras även med ålder och inte bara med antal timmar. En fin och dyr motor så jag hade bytt, inte för att det kanske är nödvändigt utan för att veta att den är bra, slippa hoppas. Tror Yamaha föreskriver oljebyte var 100 timme eller e ggr per år. Men förstår din tanke. Känns surt efter bara tio timmar. Hade själv vacklat. Tanken är ju att efter oljebytet varmköra så under vintern är det ny olja som skyddar och ingen olja med föroreningar i. Så bytte du inte i höstas så skulle jag nog köra i sommar och byta innan vinterförvaringen och årligen byta på hösten.
  8. 2 poäng
    Tio timmar på båtmotorn, motsvarar femtio mil på en bilmotor. Så ofta byter du väl inte på bilen. Svaret är att det är helt onödigt om inte motorn legat på sjöbottnen.
  9. 1 poäng
    Att köpa longblock är så billigt att det knappast är någon större idé att renovera. Jag skulle dessutom tveka att renovera en sjövattenkyld motor just pga risken för gravrost i blocket. Renoveringen tar inte bort rosten i kylkanalerna.
  10. 1 poäng
    Då kanske det skall vara förbjudet för män att köra vattenskoter.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Hej! Jag lovade ju att starta en tråd och lägga ut litet bilder på några små och något större projekt jag fixat med under föregående höst-vinter och vårsäsong på land. Förarstol och durkar. Förarstolens piedestal var för låg, fann en förhöjning som en gång suttit under lärarstolen i en övningsspårvagn. Jag vet att den inte är så snygg, men den har rätt höjd. Kanske kan målas på något vis någon annan gång. Samtidigt som denna fixades och monterades runt jul och nyår tog jag ned durkarna trärena och lackade som mest i åtta lager. International Goldspar, sidenmatt, måhända finns det bättre durklack men jag har god erfarenhet av denna sedan tidigare. Anakarpel. Detta är värt en egen tråd, lång historia, men nu har jag äntligen ett spel som tycks fungera, har förvisso bara provat 25-30 gånger, men inte i skarpt läge ännu. Lewmar HX1 med fritt fall och nu med kortlänkad 8 mm kätting, funkade dåligt med den treslagna linan jag hade sedan innan, den vek sig inåt/uppåt och trasslade till det vid upptag. Hade kunnat åtgärdas med en bit rostfri plåt, men jag orkade då inte meka mer med detta utan köpte mig en ankarkätting. Hålbilden var ju en annan jämfört med det gamla Pro-Fish, så det blev en hel del håltagning i behållaren till lina/kätting, 3 mm rostfri plåt, ja det gick åt några borr och kapskivor. Det blev en del ny eldragning också. Bland annat modifierades upp/ned knappen med en on/off, den kom förvisso dit redan för två säsonger sedan, men nu är den kopplad så att den bryter all spänning via relä till ankarspelet, tidigare kunde man manövrera ankarspelet från stryrplats två och från den trådlösa fjärrkontrollen även om denna brytare stod i off-läget. Ja fjärrkontroll... en med sladd, spiralsladd! Mr Wangs teknikbutik i Kinna hjälpte mig med några grejer, för typ 29 kr styck... Sladden var dock dyr, den kommer från släpvagnsaffären.... Så blev det en backkamera också, den bevakar ankare och ankardävert. Det fanns en ledig videoingång i plottern. Låter som enkla installatioer, och det är det också, men jobbig kabeldragning. Ny kabeldregning till lanternor. Svartdöda kablar i targabågen, dessutom med skavsår. Drog nya och dolda kablar, kopplingslåda dold på hyttaket, den försågs med multikontakt av militär standard, allt för att underlätta "av- och påmastning". Diverse antennkablar skall anslutas på linkande sätt, nästa vintersäsong. Jättetjocka mångledarkabeln till radarn kan jag inte skarva på detta sätt, eller vill inte, så den får vara kvar. Signalhorn. Mest som en kul grej, men ovanför dörren vid förarplatsen hänger det nu ett lädersnöre att dra i, detta påverkar en bromskontakt till MC eller moped, som jag byggt in i en liten kopplingsbox. Det blev en del ny kabeldragning även här, och signalhornet styrs via relä. Även själva signalhornet fick nya kavlar ilödade. Nya joystickar. Mr Wang igen, men dom gillar inte gnistbildning över kontakterna varvid det tillfälligtvis blev relän även till dessa. Men joystickar för 95 kr styck kan man nog inte begära för mycket av. Funderar på någon gnistsläckningskrets, 100 ohm + 1uF + diod , kanske... får se. Landström och inverterström... Har fått sig en genomgång. Bland annat flyttade jag den lilla invertern den med "äkta" sinusvåg på 300 W, den finns nu tillgänglig vid bordet så att den kan försörja dator och TV, TV´n går ju även på 12V men då jag kopplar "bioljud" via båtstereon blir det en massa högfrekvent brum i högtalarna, men inte då jag försörjer TV´n via invertern, troligtvis den swishade solcellsregulatorn som stör igen. Funderar på någon färdigköpt brusreduceringsenhet till regulatorn, eller ny regulator. Gammal digitalbox till TV togs bort och antennkabeldragningen liksom antennförstärkaren flyttades och fixades i allmänhet.
  13. 1 poäng
    Det finns "värmeventiler" på bilskroten. Koppar & plast borde klara sig ombord.
  14. 1 poäng
    Lewmar HX1, monterat och klart. Även backkameran (i oskärpa).
  15. 1 poäng
    Kopplingsbox till lanternor och signalhorn.
  16. 1 poäng
    Fler bilder: Draglina "nästa hållplats" till signalhorn och hemmagjord fjärrkontroll till ankarspel, med tralierkabel och utan fördröjning.
  17. 1 poäng
    Man brukar skruva i en av skruvarna i klämkopplingen från andra hållet i hålet längst ut på kopplingen. Man skruvar alltså in skruven i det gängade hålet. Sen sticker man in en plåtbit, eller en stor bricka, så tjock som möjligt, i spalten i kopplingen. Man skruvar ner skruven så att den träffar plåten, och lite till. Då spänns klämkopplingen ut, och förhoppningsvis lossnar axeln. Försök få tag i nya gummibussningar till trycklagret, och tryck inte ihop dem så mycket som de är nu. Trycklagret måste linjera med propelleraxeln, inte med kardanaxeln. Hela installationen ser lite amatörmässig ut. Vad man skulle vilja göra är att flytta fram trycklagret i båten, och montera en CV-axel mellan trycklager och backslag. Om man flyttar fram trycklagret kan man montera det åt rätt håll, och få bättre plats för axeltätningen. Som det är nu, kommer man väl inte åt att byta talgfläta utan att dra ur axeln. Helst ska man ha en underhållsfri tätning av typ PSS, eller liknande.
  18. 1 poäng
    Nu är det så här att det även kan finnas, eller på gång, ett läckage inåt mot avgaskanalen vilket då är förödande. Så några tillfälliga tätningar skulle inte jag rekommendera. Varför har limpan spruckit, sönderrostad eller frostsprängd. Oavsett vilket så kan det finnas skador inåt mot avgaskanalen.
  19. 1 poäng
    Ja, nåt konstigt är det för mig eftersom det inte kommer fram vatten överhuvudtaget från tilloppet för vvb och defroster från original uttagen. Nu blir uttaget på lägsta tömmnings punkten på motorblocket och pumpas vidare med en cirkularionspump genom defrostern och sen vvb:n och tillbaka på vattenpumpen.
  20. 1 poäng
    Ja precis, hittade också den filmen och de är precis samma elmotor. Enda skillnaden är att jag inte lyckas montera loss hela tilten som i filmen, lyckades lossa uppe vid motorn och vred enheten utåt så man kom åt skruvarna. Har beställt ny elmotor från USA. Öppnade elmotorn och det verkar bero på att olja trängt in och orsakat kortslutning på plussidan som bränt av koppartrådarna.
  21. 1 poäng
    Det är inte fel att byta, men om motorn inte utsatts för regn och rusk hade jag nog kört vidare ett år till men kollat att oljan är fri från vatten, före start och efter att den gått några minuter. Detta beslut skulle egentligen ha tagits i höstas då ett ev. byte skulle ha gjorts. Vad gäller tändtift så finns ingen anledning att byta dessa varje år. Håller alltså med MG.
  22. 1 poäng
    Reglerna brukar baseras på vilken fart farkosten KAN göra. Men vi kanske skulle skippa inställningen att vi i Sverige alltid vet bäst. Norrmännens regler med max 5 knop 0-200 m från land är mycket bättre. Finland har ett antal regler som vi borde titta på istället för att göda mängder med byråkrater som ska utreda saker de ofta inte förstår sig på. Varför inte bara kopiera andras färdiga, utprovade och fungerande regler. Fast det blir nog ännu värre om vi ska låta EU-byråkraterna bestämma.
  23. 1 poäng
    Om kylsystemet funkar så ska du ju inte behöva fylla på. Det innebär ju att det inte fylls på med kalkrikt vatten. Vanligt i tex vattenkokare, kaffebryggare mmär ju att man fyller med vatten och tömmer, avdunstar och då blir en del av kalken kvar. I ett slutet kylsystem har du ju vatten hela tiden och kaklen har i princip ingen möjlighet att bli kvar/byggas upp någonstans. Men såklart. Fyller du systemet med destillerat vatten så är risken nollad. Frågan är hur du gör med ev kalk som bildas i sjövattendelen av systemet. Där finns ju varma ytor där rester av vatten tillåts dunsta ifrån. Där blir kalk kvar. Orimligt att ha med destillerat vatten till det. Man kan ju kanske göra slutet system av det åxå, som man i sin tur kyler i en kuft eller vattenkyld kylare.
  24. 1 poäng
    Jag tog bort den delen av inlägget innan du postade för att jag tänkte att det egentligen inte bidrog med något Jag kom att tänka på det när jag såg din tråd och visst är det tråkigt när saker riktas personligt. Här var ju kritiken mer av arten att jag inte bidrog på forumet och det är ju tråkigt när jag i snart 10år befunnit mig här just för att kunna lära mig och även bidra och ge råd. Men i mitt yrkesliv får jag höra värre saker närmast dagligen, så jag sitter inte i fosterställning i duschen om vi säger så Jag tror som du är inne på att det är lättare att gå på hårt online då man inte behöver stå till svars för det man sagt eller se mottagarens reaktion. De som tar illa vid sig på riktigt förblir nog tysta och syns inte. Kanske slutar de till och med att skriva inlägg. Grundregeln att skilja på sak och person är bästa medicin.
  25. 1 poäng
    Jag tycker man gott kan sväva ut lite så länge det är någon måtta med det hela och man har en poäng som för tråden och diskussionen framåt. Har själv lite för lätt att leverera text ibland... Ändå vill jag ha en gnutta stringens, om inte annat för att visa lite respekt gentemot trådskaparen. Man startar oftast sin tråd för att få lösning på ett problem eller diskutera något. Min erfarenhet är att om en tråd spårar ur så är det svårt att komma tillbaka till ämnet. Hade själv för länge sedan en tråd om hur olika båttyper stör omgivningarna med sitt ljud. En givande och intressant diskussion gick igång. Någonstans i början av sida två var det någon som nämnde något om en viss sexuell läggning. Någon annan hade antennerna ute och så var cirkusen igång. Även efter att jag som trådskapare tydligt sagt till om att det här inte hörde till ämnet var det någon som inte kunde hålla tillbaka. Ungefär där dog den tråden. För en ny medlem är det antagligen ganska avtändande om ens första tråd spårar ur och blir till organmätning mellan några gamla forumrävar som har något otalt redan från någon annan tråd. Väntar med illa återhållen spänning på när någon lyckas få den här tråden att spåra ur genom att nämna någonting båt- och båtlivsrelaterat 😀
  26. 1 poäng
    Ok, så ännu ett forum ska dö saklighetsdöden? Det är utsvävningarna, anekdoterna och de udda infallsvinklarna som är kittet som håller en spretig forumdeltagarskara samman. Om forumet ska reduceras till ett torrt uppslagsverk lär det torka ut och självdö inom kort (och det förtjänar i det fallet inget bättre!). Jag har sett det hända flera gånger. Ju striktare "inget tjafs"-principen efterlevts, desto sämre har det varit och överlevnadstiden har inte varit lång. Att det anses att förstöra trådar för att man tar upp nån som inte strikt faller inom trådstartens ämne är trist. En översittarattityd som jag avskyr. Väldigt, väldigt tråkig utveckling (eller kanske avveckling) detta. Skäms!
  27. 1 poäng
    Jaktbutiker saluför stänger med möjlighet att skruva på borstar i mässing med en mängd olika dimensioner och även tyg eller skumcylindrar. (Vapenrengöringsprylar)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...