Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-14 på alla områden

  1. 2 poäng
    . Det var som Faaaaaan🤩 Dagen är räddad, liksom hedern och trovärdigheten😂 .
  2. 2 poäng
    Och de underbara boxermotorerna är bra mycket lättare att hålla på med jämfört med en trilskande trång båt. Tänk vad snabbt man plockar ur en motor på en bubbla 15 minuter sen är de klart 😉, bubblorna är mina favvissar , önska jag hade en 1303 s från 73-74 som sommarbil.
  3. 1 poäng
    Ute i dagsljus för första gången! Baxade över den från vaggan den stått i under byggtiden till den lilla handtrailern. Vikten är i alla fall något helt annat än den florstunna förlagan. Båten åker snart in i garaget igen. Måste utrymma för att fixa lite med bilen.
  4. 1 poäng
    1,5 l vp grön och 4dl thinner senare 🤣 Nu återstår all montering av slangar elkablage värmeväxlare kompressor och allt annat lull lull, Förhoppningsvis i båt i nästa vecka sen återstår ett par monteringskvällar för att få alla grejer på sin plats. Kjelle kommer mån nästa vecka och syr ihop högtalar hålen i tofterna, sen är det bara puts tvätt och iordningställande för sjön. Glömde ju kontroll start av motor innan allt annat. Man får ju nu innerligt hoppas att alla utbytta grejer kommit på rätt plats och håller tätt samt naturligtvis fungerar.
  5. 1 poäng
    Hittade mer information om ämnet när man söker på "Hydro lock" Defenetivt inte ett okänt ämne på dom engelska/ Amerikanska forumen 🙂
  6. 1 poäng
    Tackar:) tur det inte syntes så mycket av skatboet brevid y-röret men det är på gång, allt för mycket lösa ändar som jag hittar när jag håller på och gräver
  7. 1 poäng
    Från Vetus NLP, Waterlock manual (Står även i NLPH, NLP3, MGP och MGS/MGL manualerna): "If water enters the engine from the waterlock into the exhaust system (for example: under sail when the ship rolls or pitches heavily) this will lead to irreparable damage to the engine. Too much water in the waterlock can effect engine starting; drain off this water first. Too much water in the waterlock can be also caused by repeated starting attempts while the engine refuses to start." Så Vetus har även dom detta i instruktionerna. Vilken Vetus representant har du pratat med?
  8. 1 poäng
    Inte när en Garmin Striker 4 kostar 1450 och då får man både ekolod och badtemperatur. Det var något snack om wiren. Loggen går ju baklänges och anledningen var att man köpte in wiren från någon annan. -- Jag har en sumlogg med elektrisk givare emn samma undervattensdel men som inte funkar. Men det ska vi nog fixa och sälja dyrt...
  9. 1 poäng
    Ja dessa bubblor är något jag gillar, haft en del bubblor och saknar ljudet enormt. Få se nu när jag går i pension om tid finnes över att åter införskaffa en aktersmälla 😉😃
  10. 1 poäng
    Detta är ju "din" tråd, så jag utsvävar litet. "Tjockbubblorna", 1202 och 1303 stiger i pris. För några år sedan kunde man köpa en fungerande besiktigad bil med visst renoveringsbehov för 20-25.000, idag närmare 40-50.000 och mer för fina exemplar. Cabbar, ghior och split-bussar skall vi bara inte prata om, genomrostiga vrak säljes för fantasisummor. Även den senare bay-bussarna stiger i pris. Liksom buggys och VW-baserade kit cars. Då man inte får eller fick bygga sådana hur som helst i Tyskland, Belgien och Holland kommer det folk därifrån och köper upp objekten här. 1303 cab, 155.000kr. Tidig "tjockbubbla" med den plana vindrutan och 1300 motorn, en 1302 -72, 39.000kr. Jag kan nog plocka ut en VW-motor på 10 minuter, om jag är förberedd med garagedomkraft och en MC-lyft och 17mm spärrnyckel... I Fjällbacka såg jag en gång, för många år sedan, en liten flatbottnad vattenskidbåt som hade ett välbekant motorljud... En typ 2 transportmotor kopplad till en Hamilton vattenjet (tror jag det var) var drivkällan...
  11. 1 poäng
    Vi har saknat ett utblås med gångvärme in i ruffen,, Det har bara varit en slang upp till framrutan och en slang till Kaptens fötter, så vi har knappt använt gångvärmen för att det är så varmt uppe i hytten medans det är betydligt svalare nere i ruffen, Jag kapade defroster slangen och satte dit en 3-vägsdelare och ny slang med ett utblås gömt under trappan, blev kanon, bara att stänga utblåsen till rutan o all värme susar in i den lite kalla ruffen:) 3-delaren eller y röret är lite kul för det är ett vvs rör från biltema för 29kr istället för 259kr på sea sea! som jag köpte först men var fel storlek, dom sålde alltså en slang på 60mm ett utblås på 55mmOCH en y delare som var 60mm!! dom hade inte i sitt sortiment det röret i 55mm!! så dåligt men bra ändå då jag hittade bättre prisalternativ.
  12. 1 poäng
    Det är nog ingen Albin wire du letar efter, dessa gjorde inga loggar. Däremot så misstänker jag att det du letar efter är en wire till en VDO sumlogg. Då dessa var ett tillbehör och kunde monteras lite var som helst så måste du veta längden på wiren. Det tråkiga i kråksången är att det är i princip omöjligt att få tag i delar till dessa gamla instrument. Vad har hänt, har wiren gått av? Om Ja så går det att laga, lite beroende på var brottet är.
  13. 1 poäng
    Lyckan är att ha en bra verkstadspress, och en passande bromsskiva! Två lager "pentagrönt" och du har höjt det ekonomiska värdet med 350%. Det är väl så som på vissa bilar att lagret i pumpen är vattensmort? i så fall går det tungt om det är torrt. Nä, jag vet inte någon annat om vattenpumpar eftersom jag håller mig till gamla luftkylda VW....
  14. 1 poäng
    Inga fasta priser, löpande räkning!
  15. 1 poäng
    Du ser i din egen bild hur det kan hända. Man maler på startmotorn i omgångar så att vattenpumpen matar på med vatten i "waterlock", när den är full fylls "muffler" varpå vattnet stiger upp mot "gooseneck". När man slutar köra på startmotorn så har du en vattenpelare som står högre än grenröret på avgassidan av motorn. Det kan då rinna in i cylindern som är lägre än vatten pelaren i "gooseneck". Problemet är alltså inte under tiden som startmotorn snurrar på motorn utan efter att den stannar.
  16. 1 poäng
    Sjunker båten, så blir det stora bekymmer om det händer i hamnen. Jag köpte passande "huv" eller ändlock. Drog på några varv med lin och pasta. Har varit tätt i 10 år. .
  17. 1 poäng
    Shit vilket flyt.. jag beställde 50m 8mm för nån vecka sen.. har för mej det skulle väga 70-75kg.. så 1.4kg/m srämmer nog.
  18. 1 poäng
    Du var alltså på Biltema ute i Sisjön.😉 Såg du att det var vit färg på rullbandet som troligen hade gjort samma resa nerför?😂
  19. 1 poäng
    Låter rimligt. Mycket konstiga saker händer, ibland. Jag hämtade en mindre tunna med en sådan där "flakkundvagn" i en butik med två våningar, naturligtvis fanns ankarkättingen på andra våningen. Mellan våningsplanen var det en sådan där "rulltrappa" utan trappsteg, rullband. Hissen var upptagen, vagnen stod stadigt spärrad då dess hjulflänsar fastnade i rullbandets rillor. Men Tunnan eller kanistern gled av, och fortsatte hela vägen ned, där den inte gjorde en strike, men väl en spärr bland uppställda el-cyklar... Himla tur att ingen stod i vägen.
  20. 1 poäng
    Yanmar 1GM10 Operations manual. Finns på deras hemsida. Bifogad bild är från sidan 38, och är innan kapitlet med hur man startar motorn.
  21. 1 poäng
    Är det så att vi pratar runt varandra? Risken för att vatten går in i motorn är naturligtvis efter att motorn (vattenpumpen) fyllt avgassystemet och man slutar köra på startmotorn. Inte under tiden motorn snurrar. För då håller jag med om att det inte är troligt. Men när motorn stannat och vattenpelaren i avgasutläppets ände är högre än avgaskröken på motorn då kan den komma in i cylinder. Vilket som, jag tittade i Beta Marins manual för Beta 14 och dom skriver följande. "If the engine does not easily start at the first or second attempt, do not over crank the engine with the seawater inlet seacock turned ‘on’. (This problem may have been caused by air in the fuel system, running out of fuel, or changing a fuel filter, etc). You should close / shut off the seawater inlet seacock to stop seawater being pumped into the exhaust system and eventually filling up the combustion chamber, causing severe damage." Problemet är iaf känt hos minste en motorleverantör. 🙂
  22. 1 poäng
    Finns särskilda kontakter MC4. Finns paralellkopplingskontakter för dessa: De här har man på kablarna:
  23. 1 poäng
    Ditt dygn verkar ha mer än 24 timmar... 🙂
  24. 1 poäng
    Motorn nu tvättad och förberedd för lackering, högtryckstvätten tog det mesta av färgen med 110 gradigt vatten släppte det utan problem. Den färg som sitter kvar nu sitter som berget. I morgon blir det zink grund på de färgfria ytorna, sedan grönfärg. Förhoppningsvis bör allt vara klart till nästa helg och nästkommande vecka åker den i båten, sjö tarmen börjar suga nu, och skulle vara trevligt om allt går i lås iår nu så det bara är tvätt och polering kvar till första veckan i juni, sedan i plurret.
  25. 1 poäng
    Jag har ett Gtalarm från TOPKODAS. Har massor med funktioner och kan väldigt mycket. Tar en stund innan man får allt att fungera som man vill. Mitt larmar för hög länsvattennivå, inbrott, nätspänningsbortfall. Styr värmaren och håller koll på temperatur i kylen mm. Har även testat ett GeoSafe, billigt och enkelt att koppla in. Larmar vid låg batterinivå, 12,0V. Jag tyckte det var lite sent så jag satte en diod i serie så det larmar vid ca 12,3V. Två ingångar, inbrott och länsvattennivå och kan också styra en värmare el likn. En vinter hade jag påhälsning, larmet tjöt innan han hade fått upp nedgångsluckan och tjuven stack, en nog så bra funktion i dagens samhälle.
  26. 1 poäng
    Vagnarna har ett kraftigt chassie. Båtarna står på kölen och stöds av sidostöttor. Den tyngsta båten har en treaxlad vagn med 4 sidostöttor per sida, de övriga vagnarna är tvåaxlade med tre stöttor per sida. Vagnarna påminner om Propellertekniks vagnar men är 15 år gamla "hemmabyggen".
  27. 1 poäng
    Gör precis likadant. Sjösättning med vagn och traktor, torrsättning med fast kran upp på vagnen och sen traktorn till uppställningsplatsen. Båten 30 fot står sedan uppställd på vagnen. Inga problem.
  28. 1 poäng
    Är rampen någorlunda snäll och traktorn tillräckligt tung så är det inga problem. Vi sjösätter med traktor och vagn. Båtarna är 40 fot, 32 fot, 31 fot och 24 fot. Inga som helst problem. Torrsättning görs med kran som lyfter upp båtarna och ställer dem på sina vagnar. Några timmar senare står båtarna inomhus i en varm maskinhall. Jag har funderat på att koppla ihop båtvagnarna två och två för att på så sätt minska körningen till hälften...
  29. 1 poäng
    Den såg ju inte "ny" ut, men grattis ändå. Det finns ju två dagar in en båtägares liv som är värda att nämna, den dag han köper och den dag han lyckas bli av med skiten. ;-)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...