Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    VP dreven (inte dom nyare) är inte uppbyggda på det sättet som videon visar. Växeldelen sitter i mellanhuset och har konkoppling. Och man ser att växelarmen ligger horisontellt i friläget, vilket är rätt. Sedan vad som orsakar oljudet är en annan femma. Måste vara något i övre delen i drevet för i friläge rör sig inte delarna i underhuset. Att det försvinner när växel läggs i måste bero på att överhuset belastas och något ändrar läge. Om du ska riva isär kolla verkstadsmanual här http://www.boatinfo.no/lib/volvo/manuals/aq280-dpc_drive.html#/0
  2. 1 poäng
    Ska man prioritera antennhöjd mellan AIS och VHF, så ska självklart VHF-antennen sitta högre än AIS-antennen. AIS är för att förhindra kollssion, 2m antennhöjd ger mer än 2M i räckvidd om mottagaren ligger i vattnet, är 2M ett farligt avstånd till annat fartyg? Är det inte bättre att VHF-antennen finns i masttopp för att ge längsta räckvidd för nödanrop? Jag misstänker att du kommer svara nej på bägge frågor🤪
  3. 1 poäng
    Den elektriska cirkulationspumpen kan vara kopplad på generatorn (laddningslampan). Så har jag gjort, pumpen startar först när generatorn börja ladda.
  4. 1 poäng
    Om avgasutsläpet sitter högre än avgaskröken på motorn så kan man fylla hela systemet med vatten om man kör länge / mycket på startmotorn. Det är ju inte så mycket fart på luften som går ur cylindern när man kör på startmotorn (eller handvevar) så det kastar inte upp / ut vattnet på samma sätt som när motorn går. Vattenpumpen kör ju vidare som vanligt. Om det står vatten högre i sytemet än avgaskröken och en avgasventil är öppen så rinner det in i cylindern när motorn stannar. Men det handlar troligen om ganska mycket körande på startmotorn innan det händer. YSE8 vattenpumpen ska ge Ca 500Liter per timme om motorn går på 3200 V/Min enligt Service manualen. Så på startmotor varv eller när man handvevar så blir det inte så många liter per försök.
  5. 1 poäng
    Som sagt så fylldes min cylinder på en YSB12:a men då hade avgaskröken redan rostad och vattned rann genom rosthålet ner tillbaka i cylindern. Men att de skulle ske med en felfri avgaskrök låter osannolikt.
  6. 1 poäng
    En sak är säker. Jag riskerar ingen vevstaken... Vid trögstartad motor. Se högre upp i tråden. Har även läst om detta andra forum. Men visst, en Yanmar YS har i dag inget värde... BYT MOTOR om den havererar p g a av en sån sketen sak som att lyfta av kilremmen. Med en stark tro kommer man dock långt. Vem förutsätter förresten att det inte finns vatten i avgassystemet sen tidigare, o s v? .
  7. 1 poäng
    Om du uteslutit lagerljud i utgående axel då du monterat ner drevet och noga känt av axeltappen så kan man ju utesluta det. Då blir nästa steg de små lagren i överhuset, för att kolla detta lär du riva drevet, och då åker du på ompackning så lika bra lämna in det för felsökning. Det går nästan inte sitta på ett forum och skriva spaltmeter om troliga orsaker till ljudet jag antar tror det är ett lagerljud, men man måste se grejerna först. Har ett par kompisar som haft liknande ljud en gång utgående lager i strut, en gång små lagren i överhuset hur det ser ut i ditt fall kan man inte sitta i ett forum och anta. Finns säkert någon här som kan på rak arm säga vad det är för fel jag vågar inte det. Om knuten är defekt låter den inte så mycket då drevet står rakt, missljud från den ökar då du vrider drevet mot ändläget, i transkåpan har du två lager ett mot motorn och ett mot drevet, ljud från dessa följer med ut till drevet, det främre kan du byta utifrån det bakre blir det motorlyft. Ett gott råd lämna in drevet för översyn så slipper du onödiga kostnader och kan åka lugnt och tryggt i sommar. Lycka till och återkoppla gärna då du funnit felet, gärna för att stilla allas nyfikenhet.😊 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7746630-44-612B.aspx
  8. 1 poäng
    Handlar i det mesta om min Albin Cumulus. Yanmar 12YSB. Förbättringar, erfarenheter nykonstruktioner, idéer reparationer, förbättringar och tankar. Seglatser runt Vänern under många år. Finns intresse, så kan jag länka till tråden. / Toni
  9. 1 poäng
    . Sommarens uppgift. Endera plocka bort en av dubbla klämmor och lägga dem i bra att ha lådda, eller vrida den ena av två 180 grader. Undras vilket dom bli bäst, nu när slangarna är formade och allt är tätt? - Inga fler kommentarer eller synpunkter om andra idéer eller sånt som jag försökt mig på och gjort? 
  10. 1 poäng
    Tröttnade på allt rapplande med ruffluckor. Gjorde dörrar i stället. Behandlade med Benar UVR. Inget vatten tränger in i träet. Underhållet består i lätt slipande och två till tre strykningar varje vår.
  11. 1 poäng
    Visst, i princip, ja. Men inte nödvändigt om man inte har stor högar med skit. Idag sätter man ozongeneratorer i sopprum. Man vet vad som luktar men det är svårt att åtgärda. Ozonet gör att det helt enkelt luktar bättre. I båtar har ofta lukten ätit sig in i dynor och textilier. Tar tid att försöka vädra ur. Sen finns det alltid lite skit i hörnen som luktar. Det luktar ofta konstigt hemma hos folk också. Riktigt illa hos en del. Kan man så töm allt, tvätta med högtryck, klorin och ättika. Köp nya dynor och textilier så är det fixat.
  12. 1 poäng
    I en perfekt värld, ja. Men det är den ju aldrig Ganska ofta så sitter det en "bypass" diod på panelerna den kommer till användning när man seriekopplar paneler. Seriedioder som skyddar vid parallellkoppling jag aldrig sett moterade från början. Troligen är det så men det finns inga garantier. Jag har sett ett antal paneler som lagt av och där man kan se ett litet brunbränt ställe. Detta fenomen har kommit på senare år, antagligen för att folk skaffat fler paneler och paralellkopplat dessa. En diod för typ 2 kr skyddar garanterat.
  13. 1 poäng
    Ozon har en lukt som kan vara lite jobbig att vistas i, så att använda ozongeneratorn samtidigt som du o familjen vistas i båten skulle jag avråda från. Det går förvisso att vädra ut rätt fort om det blir alltför obehagligt. Bättre att köra någon gång då o då när du inte behöver vara i båten. Bhemac kör nog sin på timer o behöver inte vara i båten när generatorn går.... Sen ska man vara lite försiktig med att vistas i för höga koncentrationer av ozon. De här koncentrationerna o riskerna ger en fingervisning för användningen: 0,200 PPM – Långvarig exponering hos människor leder inte till till några symptom eller skador. 0,300 PPM – Vid denna koncentration uppkommer de första symtomen hos människor. illamående och irriterad hals är det vanligaste 25,000 PPM – Ozonhalter som är omedelbart farliga för människor är okända men baserat på djurförsök kan halter av 25,00 ppm vara dödligt vid 60 minuters exponering. https://ozongeneratorer.se/om-ozon/ozon-farligt/
  14. 1 poäng
    Nähejdå.....ni får inte alls Ruskpricken på er, men förstår ni inte skämt? Jag har ju själv en massa maskiner å svets, både gas å Mig mfl mm å även snickerimaskiner. Det är bra å jag gillar att/när folk kan fixa saker sådär. Vad skämtet skulle "belysa" är att det krävs lite verktyg å att kunna hantera dem vilket inte är givet. Alla kan köpa en vinkelslip på B-tema men sen så skär de snett ändå eller kapar fel. Sen nått helt annat. När skall vi slå ihjäl myten om slangklämmor? En (1 )slangklämma håller. Om materialet är mjukt så kan det korva sig lite under själva skruven. Det är därför man har speciella slangklämor för sånt material. Att man sätter två....om slangen spricker vid stosens slut , å det är där de oftast går av, hjälper inte hundra klämmor heller å det blir inte, skriver inte, tätare med två. Äre inte tätt med en så blir det inte bättre med den andra. Skillnaden är att man upptäcker inte att den första inte håller tätt. Då har man en viss säkerhet samtidigt som man invaggas i tron att det är bra, vilket det inte är om den ena är otät. Sedan har vi minimala risken att klämman helt enkelt går av. Klart om man kör fel kvalite å drar sönder gängen redan från början genom att dra för hårt..... Det är lika med spik, har man för korta så hjälper det inte att slå in en till. Det blir inte starkare. Å spikar man rakt in i ändträ....nä..tar inte den debatten nu även om det förekommer spik å skruv på båtar. Så skall man ha två klämmor ändå? Svar: ja. Men inte av orsaker som man tror utan förutsätter att båda är rätt monterade. Så har man både hängslen å livrem. Det är mer säkerhet än astronauterna har på sina rymddräkter. Jag vet för jag har sett äkta sådan på Space Center i Florida å talade med "experten" å förvånades över den enda, just det, enda gummiring som tätade bajonettfattningen för handsken. En liten sned rörelse å det sipprar ut övertrycket......Good Bye...men astronaterna är inte seglare så de kännne sig nöjda med den tätning, deras "skepp" lär la inte sjunka....eller gör de det? Nu äre bäst jag förtöjer texten innan jag sipprar ut mera trams som retar folk.🤐 Sätter på dubbla textklämmor.
  15. 1 poäng
    PVC-slangarna håller nog inte tätt mot bensin. Du ska byta ut PVC-slangarna mot slangar av nitrilgummi eller liknande som är klassade för bensin.
  16. 1 poäng
    Rackarhulda: Du verkar ha antingen luft eller avgaser i glykoldelen. Att det pyser till när man öppnar en varm motors expansionskärl är normalt, men inte att det far ut vätska. Har du förresten bytt termostat, man brukar ha typ 60 graders vid sjökylning men 75-85 vid glykolsystem. I så fall borde kanske larmets tempgivare också bytas? Martecs system har väl en skvallerstråle i den behållaren strax ovan dess markerade maxnivå. Den fungerar också litet som automatisk avluftning, brukar spotta o fräsa en stund om man tömt och fyllt systemet. Luften som då hamnar överst i behållaren kan inte trycka ut nån vätska, men om det finns kvar luft högt upp i motorn så kan väl detta ske. Trycket är ju maximerat till ca 2 atm (1 atö) med hjälp av ventilerna i exp.kärlets lock, så kvarvarande luft expanderar snabbt när man öppnar varmt. Min gamla encylindriga Albin hade termostathuset uppepå cylindern så de luftbubblor som flöt uppåt i motorn kunde lätt föras vidare till självavluftningen. I din motor är däremot termostathuset inte riktigt högsta punkten enligt skissen. Vet inte riktigt hur man bäst driver ut eventuella luftfickor där, nån annan? Expansionskärlets lock skall väl enligt Martecs installationsanvisning vara minst nån decimeter högre placerad än kylmantelns/ cylindrarnas högsta punkt, om jag minns rätt. Men eftersom luftfickor ogärna rör sig neråt så innebär knappast tillräcklig höjd nån garanti för fungerande självavluftning. Hur luftbubblor rör sig vid olika strömningshastigheter och inuti håligheter är knepigt att begripa, borde nog ha nåt med archimedes princip att göra? Det andra scenariot med små mängder dieselavgaser som läcker in i glykolkanalerna är tristare, men det brukar väl synas på att glykolen snabbt blir smutsad.
  17. 1 poäng
    Aha, tack för det svaret. Har funderat på detta i elva år, alltså sedan jag köpte båten, men detta förklarar ju saken. Skönt, då behöver jag inte fundera mer på det. Återkommer med ny fundering när det blir tillfälle. :-)
  18. 0 poäng
    Halloj! Jag har en Albin Vega. Funderar på att montera självslående fock. Det är så jobbigt att slå med en stor genua i kryssen. Jag kappseglar inte! Tar mig fram utan stress och föredrar enkelhet och komfort före fart och trimmningsmöjligheter. Vegaklubben är en stor källa av kunskap och tips/tricks ihopsamlat under nästan 50 år. I ett tekniskt tips från 1981 så beskriver en Vegaseglare hur han monterade en rak skena framför masten tillsammans med en skräddarsydd själslående fock. Arrangemanget fungerade utmärkt enligt författaren till tekniska tipset och han seglade enligt egen utsago också jämnt med en kompis Shipman 28 med stor genua!! Nu till min fråga: Enligt uppgifter jag hittar om skenor till själslående fockar så ska de vara krökta och ha en radie av ca 95% av avståndet mellan mast och förtag. Varför det? Jag antar att den självslående focken hamnar i ytterläget av skenan och då kan den väl lika gärna vara rak! Om den Vegaseglare som monterade en själslående fock 1981 med rak skena fick allt att fungera så bra att Vegaklubben t.om tog in detta som ett tekniskt tips, då borde det väl kunna fungera lika bra för mig 2018. Om en rak skena skulle fungera på en Vega sparar jag mycket pengar. Eller missar jag något väsentligt? Ser med spänning fram emot alla kloka och bra synpunkter som man får i detta forum. Med vänlig hälsning Thomas Svärd PS Om jag monterar själslående fock kommer jag starkt också att överväga att investera i en rullgennacker monterat på mitt befintlliga peke DS
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...