Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-05-03 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja. Det finns många förklaringar. Förmodligen är flera av dem verksamma samtidigt. 1. Vi ser bara ett exempel på varje. Om man gjorde om detta tio gånger skulle det sannolikt bli en variation, förutsatt att ingen annan faktor spelar in (se 2 och 3). 2. Skålarna är inga perfekt symmetriska skapelser, utan de har synliga ojämnheter i sig, och möjligen är de även medvetet formade för att uppmuntra en vattenrotation i ena eller andra riktningen, eller ingen alls. Det i filmen verkar vara en turistattraktion, så kanske har man hjälpt naturen på traven lite där. Det kan till och med vara så att röret/mynningen i botten av skålen är format för att uppmuntra en rotation i en viss riktning. Det skulle nog vara omöjligt att upptäcka utan att ha stråk av färgat vatten nära botten av skålen. 3. Personen som häller i vattnet, håller ner skivan och sen öppnar hålet kan medvetet eller omedvetet hälla vattnet eller röra till vattnet på ett sätt som får det att röra sig i önskad riktning. Coriolis-effekten är svagast vid ekvatorn, eftersom en förflyttning med en längdenhet i nordlig eller sydlig riktning ger minst skillnad i tangentiell hastighet där. Ju längre från ekvatorn man kommer, desto större blir den skillnaden per längdenhet. Så just ekvatorn är den sämsta platsen för en sån demonstration. För maximal effekt (det lilla som ändå är) skulle man hellre placera ena skålen i Ushuaia, Argentina och den andra i Longyearbyen, Svalbard.
  2. 2 poäng
    Med den här klockan så går väl solen medurs på södra hemisfären.... 😎
  3. 2 poäng
    Hej En pump till luftmadrass och en bit 16 mm slang, passar både på pumpen och på västen, sedan skall västen ligga uppblåst 24 timmar utan att tappa trycket. De som monterar säkring och servar västar hos oss får med en bit 16 mm slang för egen service nästa år. Hälsningar Ove
  4. 2 poäng
    Såklart att det blir blankt med Svinto. Men riskerar du inte att det fastnar små metallpartiklar från Svinto på propellern som är grund för att det rostar? Jag läste någonstans (be mig inte om källa för det har jag glömt) att inte bearbeta anoderna med stålborste för att inte få in stålpartiklar i aluminiumet. Risken var att anoden i så fall koncentrerade sig på att skydda dessa stålpartiklar och inte skötte sitt jobb att skydda aluminiumdrevet. Jag rengör numera anoderna med styv plastrondell på borrmaskinen. Grön skurduk på propellern borde minska risken att det skapas grund för ny rost.
  5. 2 poäng
    Är du säker på att det inte var moturs...
  6. 2 poäng
    Tror jag inte på, det kyls av för mycket. Både värmen och fukten är viktiga. Man kan lägg virke i vatten några dagar och sedan värma och böja. Men en enkel låda helst i spontat virke är idealiskt. När man böjer trät så ska det hålla minst 80°C det måste alltså vara genomvarmt när man börjar böja. En timma per tum säger man. Släpper man in ångan i ena ändan av lådan så ska det komma ut rikligt med ånga i andra ändan.
  7. 2 poäng
    Effekten är så svag på så små ytor att turbulenta rörelser i vattnet "överröstar" många gånger om. Det finns experiment där man haft lite större vattensamlingar, kanske större badkar/jacuzzi, och låtit vattnet få komma till ro under flera dygn, i ett stängt rum. Då kunde man se effekten även på så små ytor. Men i ett vanligt handfat eller badkar hemma - aldrig i livet!
  8. 1 poäng
    Tjena! Har du en oljesug ? I så fall brukar jag suga fram diesel till förfiltret med den, när du sedan får diesel vid förfiltret stänger jag avluftningen. Öppnar sedan luftnippeln på motorfiltret sitter ovanpå i mitt fall ringnyckel 8, sedan är det att pumpa på matarpumpen tills diesel matar fram, stänger nippeln under tryck från matar pumpen, klart. Skulle du ej få igång motorn kan du ha en luftficka i spridarrören, jag brukar då lätta på sista spridaren och köra på starten, motorn startar och bra om du har någon mer som kan dra igen låsmuttern på spridarröret. Är du själv starta motorn låt den hoppa igång stäng av dra åt muttern starta igen. Klart 😉
  9. 1 poäng
    Jag, som har en Yamarin 490 (plast), skulle påstå att fördelen med att sitta långt fram i båten är begränsad. Båten kommer fortare upp i plan, ja, men om man bara är två personer ombord så slår båten mer där man sitter. Oftast slår det mindre ju längre akteröver man sitter. Dock är fjädrande stolar en klar fördel. Generellt är Yamarin kända för att bygga bra skrov och ha bra kvalitet i detaljarbetet. Har inte provat någon Cross 49:a men tror säkert det är en bra båt. Men det finns fler. Har kollat mycket på Ockelbos senaste skapelser och tycker de verkar bra de också. Kolla dem också innan du slår till.
  10. 1 poäng
    Helt och hållet punkt 3 i min lista.
  11. 1 poäng
    Det finns flera olika koder på färgerna. Den vita har jag använt och den stämmer. Den blåsvarta har jag bara läst vad det ska vara men jag förutsätter att den stämmer. Vit är Jotun 8533 och blåsvart Jotun 7289 om man använder Jotuns beteckning. Se länkarna från Seasea som även anger Ral m.m. https://www.seasea.se/gelcoatspackel-j8533 https://www.seasea.se/gelcoatspackel-n3950 Båten åkte i redan i mars så då var man rätt ensam på sjön. Ett batteri fick bytas och dieselvärmaren har jag inte fått igång än men säsongen är lång.
  12. 1 poäng
    Nej det blir ju extrajobb i Vänern med det. Kostar extra.
  13. 1 poäng
    Vilken kod har du för det blåa? Jag har läst 8533 för det vita och 7289 för det blå/svarta som jag egentligen tycker är mer grått. Dessa avsåg den nyare modellen från -06, men jag vet inte om dessa stämmer. Kommer inte heller ihåg var jag läst det. 666d3 kanske kan fylla i som sagt:)
  14. 1 poäng
    Gamla dushen gick inte på slutet att dra ut och putta in för att få vatten, Försökte hemma i vintras i mancaven med stöd öl men den var slut, Så ny blandare kom från jultomten och monterad nu.
  15. 1 poäng
    Vet inte om det enbart är jag, men jag brukar få någon form av kalkbeläggning fläckvis. Vet inte om det kan hänga ihop med offeranoderna på drevet kanske.. Oavsett, jag brukar börja med en lätt dusch Sharkbite Barnacle Remover. Efter det är alla spår av kalk borta. Efter det skurar jag av dom med Universal Allputsmedel och den gula plastsvampen som följer med. Efter den kuren brukar mina proppar se riktigt bra ut. Som skydd över vintern..säkert helt onödigt..brukar jag dusch och torka över dom med en skvätt WD40. Klappat o klart! 🙂
  16. 1 poäng
    Vet Du någon som faktiskt lyckats med detta? Och då menar jag inte på ett varv med oändliga resurser. (Läs, ett försäkringsbolag som betalar)
  17. 1 poäng
    Jag har lagat små skador i överbyggnaden (skruvade fast innertaket med för långa skruvar 🙄) med Biltemas gelcoatspackel "vit". Det syns inte alls om man inte vet var man skall titta. Men jag vet inte hur den ser ut på större skador. @666D3 på forumet vet mycket om denna båttyp.
  18. 1 poäng
    Hade samma problem på min båt med vattensprut från givaren. Hittade en del information om "keps" för givaren och tillverkade en egen. Bistår gärna med info om materiel mm om någon är intresserad.
  19. 1 poäng
    Det låter ju rimligt att sjövattensidan i många färskvattenkylda motorer inte behöver frostskyddas. Diskussionen kom nog att handla om sjövattenkylda system eftersom du skrev ”sjövattensystem”.
  20. 1 poäng
    En skicklig båtbyggare i USA. Materialet i bastrumman har inte så stor betydelse, jag har basat i spirorör som föreslagits tidigare med bra resultat. Problemet är att man måste ha upp värmen ordentligt, och hinna få dit biten innan den hunnit kallna. Med metoden i filmen har han värme på under hela operationen, alltså ingen avsvalning undrt tiden man stökar med att klampa fast biten i den form man önskar att den ska ha..
  21. 1 poäng
    Klart man rengör. Har alltid kört med vatten och svinto. Fungerar perfekt.
  22. 1 poäng
    Då bär det av till Götet imorgon för att hämta hem pärlan. Kompisen och jag har då ca 120Nm resa framför oss ner till Hbg och Råå hamn. Ska bli oerhört spännade, vädret ser att bli ok så det ska nog gå bra.
  23. 1 poäng
    Har aldrig testat de här, men de ligger efter Dalarövägen. http://www.batnet.se/batnet/listor/leverantor.php?fid=7064
  24. 1 poäng
    Finns ett antal klipp på tuben om vattenvirvlar på norra resp södra halvklotet, döm själva .
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    En baslåda av spirorör kanske skulle kunna vara ett alternativ? Med solglasögon och tjära på överläppen kan man rent av svära på att den är gjord i trä. Edit: Ett särdeles pinsamt stavfel åtgärdat.
  27. 1 poäng
    Ärade forum. Inhandlade en kryssare för att kunna njuta av utflykter i ytterskärgården. Nu är det dags för vårrustning. Är det något jag behöver tänka på förutom de tre Ö'na? Öskar Ööhh, flytväst Ööhh, Åror
  28. 1 poäng
    Fästingar satt och lutpassade i alsnåren när jag var liten, men det gör de inte längre. Hur kommer det sig?
  29. 1 poäng
    Jag såg faktiskt bara transporten de sista hundra metrarna in till varvet. Då fanns ingen följebil. De kan ju faktiskt haft det innan på vägen. Vet ej. Jag fyllde i uppgifter i webformulär och fick en offert. Det var ju inte så billigt, drygt 50000 kr. Då tänker man ju att allt som ska ingå ska ingå. (Jämförde flera offerter som nämnt och nivån då var runt 50 för alla)
  30. 1 poäng
    fyfan vad underbart att ha motorn urlyft så man kan jobba med skiten utan att dö och få puckelrygg! 😃 Tänkte höra om du vill sommarjobba hos mig, du kan få 75kr/h så kan du lyfta båda mina, vad säger du? är det taget kossor? 😃
  31. 1 poäng
    Sådär - nytt förfilter monterat och klart. Behövde en filteravdragare för att skruva loss det gamla, det satt skapligt hårt. Funkade ok med en universalöppnare från biltema. Fanns en del skräp i det gamla filtret: Hällde upp grumligt innehåll med skräp i som det såg ut att vara lite, alltså inte mycket, vatten i som skiktade sig efter en stund. Såg inte ut att vara något vatten i motorns bränslefilter heller. Hoppas ändå att åtgärderna avhjälper tjuvstopp. Baxlaget - jag skruvade dit det med handkraft bara.
  32. 1 poäng
    Om det är riktigt kallt, runt nollan blir det nog problem att klara sig en längre stund för en ovan utan flythjälp. Chocken gör att en ovan inte andas ordentligt och när kroppen börjar prioritera de inre organen orkar man inte simma längre. Håller helt med om att man inte dör av nedkylning(det tar timmar), men många dör tyvärr ändå pga oförmågan att hålla sig ovan vattenytan. Därför blir idén att inte ha flytväst ännu mer korkad iom att den löser i princip hela problemet..
  33. 1 poäng
    Haha, det gröna guldet! Det är så Volvo Penta resonerar när de prissätter reservdelar;)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...