Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    ja här sitter jag med mina lithiumapparater och känner mig väldigt dubbel när jag skriver att lithium är som guldgrävning, lika hemsk mot människor som natur när det kommer till tillverkningen. det började med facebook där en gruppmedlem har installerat en elmotor driven av lithiumbatterier och kallade sig miljövän. då började jag läsa lite om tillverkningen som är fullständigt vidrig mot naturen och bidrar till allt från barnarbete till massdöd av fisk mm ett exempel..https://www.wired.co.uk/article/lithium-batteries-environment-impact sen kommer återvinningen. än så länge räknas det med att enbart runt 5% av batterierna i europa återvinns....huvaligen.... jag hoppas verkligen att producenterna tar ansvar för detta artikeln nedan handlar om bilproducenterna problemet är väl då alla andra producenter som skall komma överens om standarder mm https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/aug/10/electric-cars-big-battery-waste-problem-lithium-recycling jag vill med detta inte påskina att jag är nån miljövän direkt med min bensinbil, dieselstånka i båten, bottenfärg som sprider skit och röker gör jag som en borstbindare utan mera skapa en medvetenhet om detta med batterier. https://blog.pickmysolar.com/how-green-are-home-batteries-the-environmental-impact-of-lithium-ion
  2. 1 poäng
    Nu får det vara slut med dyra löddrande båtrengöringsmedel, ättika funkar bättre, är billigare och säkert tämligen ofarligt för miljön. http://blogg.lustbat.se/rengoring-i-ogarsattika
  3. 1 poäng
    Tänkte återkoppla lite. Nu är båten rustad för att hålla nerskitande änder borta - badbryggan kommer fr.o.m. i år att ha elstängsel ! Pinnarna sitter i små rostfria hylsrör, bara nerstuckna, och tråden med karbinhakar i öglor på akterspegeln. Dvs allt tar 15 sekunder att plocka bort, och obetydligt längre tid att sätta dit. I en av förvaringsboxarna på akterdäcket sitter en (tydlig) strömbrytare. Satte också dit en varningsskylt på mittpinnen så ingen mer läskunnig simmande eller båtåkande varelse av misstag tar tag i min badbryggas trådar. Aggregatet drar i snitt bara ett par mA.
  4. 1 poäng
    Jag tycker creme skulle sitta bäst.
  5. 1 poäng
    så nu känns det lite bättre:) Bara vaxning som återstår nu
  6. 1 poäng
    Mina bekanta brukar inte kolla in i motorn under körning 😎
  7. 1 poäng
    Slippa lite, torka rent, sen kemisk metall sen lite färg på det så dina ordentliga bekanta inte stör sig
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    God tanke men din fråga är lite som hur långt är ett snöre. Det beror väl på väldigt många saker som hur mycket övriga förbrukare och hur mycket batterikapacitet du har. Även hur långt det är mellan gångerna du är i båten och hur länge du är ute.
  10. 1 poäng
    Det galghumoristiska i detta är att regeringen sponsrade elcyklar, elmopeder mm. Jag var nära att köpa en elbil av någon variant, men gjorde samma iakttagelse som du. Det blev ingen elbil... Tillägg: Samtidigt kan det kanske vara "vettigt" att låta någorlunda känd teknik bidra till utvecklingen, men... En fortfarande nästan glömd liten detalj är varifrån all el ska komma.
  11. 1 poäng
    Håller med Mange249. Jag har två likadana tankar själv (OMC), och någon luftskruv finns inte då den inte behövs. Luft kommer in i tanken men inte ut. Fungerar utmärkt.
  12. 1 poäng
    Det ena stiftet är fastlåsning av "slangkontakten" och det andra är bränsle överföringen. Stiften skiljer sig lite mellan olika motorfabrikat och ibland dessutom mellan årsmodeller. Tror fortfarande att locket innehåller någon form av luftventil men den kanske har upphört att fungera. Gammalt gummi och modern bensin lirar inte ihop.
  13. 1 poäng
    Vet. Tycker tanken påminner en del om en gammaldags trycktank. Osäker dock på om den ena anslutningen bara är en styrning eller om det är en tryckslang. Tanken ser iaf gammal ut! Är det ingen trycktank föreslår jag mitt andra alternativ 😉
  14. 1 poäng
    Fyller själv på med ytterligare ett par intressanta lästips i ämnet: Entropypool - En tysk elektroingenjör designer sitt eget system till sin segelbåt. ”Achtung!” - här lämnas inget åt slumpen. Överarbetat eller genomtänkt? Läs och avgör själv! Autopsy of a Mastervolt MLi 24/160 LiFePO4 Battery - RC från How To Marine dissekerar ett havererat $10000 LiFePO4 batteri och ger sin tolkning av vad som gick snett. Som han skriver är det inte många som delar med sig av misslyckanden, tyvärr...
  15. 1 poäng
    Jag ser två alternativ. Antingen är det den gamla sortens trycktank (som gör skäl för namnet) som man först bygger upp ett tryck i innan man startar motorn. Tror dessa motorer saknade bensinpump men de tryckte istället in luft i tanken som då blev trycksatt under körning. Eller så lättar du bara på locket lite när du ska köra. Inte svårare än att öppna en luftskruv.
  16. 1 poäng
    På vilket sätt blir du förvirrad, frågan/undringen är väl glasklar och relevant på alla sätt
  17. 1 poäng
    Pallbockar. Bra argument. På min Fogelsta kan man dessutom skruva bort huvudet för dragkulan. Kul när tjuvarna tröttnar. Tyvärr hittar de andra båtar. Tänk på det.
  18. 1 poäng
    Kåpan ska av inåt, över axeln. Det är bra att ta av kåpan när det är varmt så att du minimerar risken att kåpan spricker.
  19. 1 poäng
    Såja nu får landkrabban möta våren efter 2½ år i garaget
  20. 1 poäng
    Jag kan varmt rekommendera att läsa dessa websidor om man överväger att byta teknologi från blybatterier till litiumbatterier: Marine How To Nordkyndesign Förvisso på engelska, men jag har inte hittat någon bättre eller mer genomarbetat introduktion till litiumbatterier på nätet. Båda sidorna är skrivna av professionella yrkesfolk som vid behov även varit i kontakt med producenterna. De är i en helt annan klass än ett foruminlägg som mitt. Som amatör, men nördigt nyfiken på teknologin, har jag under vintern flera gångar återkommit till dessa två websidor. Mina viktigaste "take aways" är: Litiumbatterier är en annan teknologi än blybatterier. Man måste veta vad det handlar om och vad man köper. Att själv seriekoppla fyra cellar á 3,2V eller köpa ett "drop-in" batteri och utan vidare omtanke koppla in det i stället för det gamla blybatteri är med största sannolikhet inget framgångsrecept. Trots allt vad säljaren möjligen påstår. Se till att det finns den nödvändiga kontrollen över laddningen och urladdningen. Det som är designat för ett blybatteri är inte nödvändigvis lämpligt för ett litiumbatteri. Även om laddaren har en litiuminställning är det inte säkert att det bäddar för lång livslängd. En riktig djupurladdning (<10V) av ett blybatteri förkortar livslängden - ett litiumbatteri kan bli totalt förstörd. Generatorn utsätts för en helt annan tillvaro med litiumbatterier som kan ta emot all den ström som generatorn kan leverera. Du bör överväga om modifieringar behövs för att undvika att den lägger av i förtid. Rätt installerat är litiumbatterier helt överlägsna blybatterier. Investeringskostnaden är högre, men kostnaden per Ah blir mycket lägre. Det verkar fortfarande oklart exakt hur många år ett litiumbatteri kan hålla om systemet är designat rätt. I denna video tester Marine How To sitt 7 år gamla 400Ah batteri och får ut 432 Ah (@ 30A belastning). Det finns en annan tidigare video med samma batteri där han drar ut 425 Ah (@105A belastning). Orkar man inte med att ta ett helhetsgrep eller planera att sälja båten om ett par år är det kanske lika bra att fortsätta med traditionella blybatterier. Det är enkelt, men ger i alla avseende sämre prestanda och sämre ekonomi över några års tid. Som sagt kan jag varmt rekommendera ovannämnda websidor och tar tacksamt emot tips om andra lika gedigna källor till information.
  21. 1 poäng
    Du kan säkert köra i åratal utan den utan att något händer men rätt var det är så uppstår någon extrem situation som gör att du får in vatten i motorn för att den saknas.
  22. 1 poäng
    fick en del frågor så det fick bli en ättika-FAQ
  23. 0 poäng
    Vilken förvirrad fråga. Vad vill du åstadkomma? Har du frågat dig det? Hur många parametrar kan du räkna här? 1. Personliga preferenser (sola / solskydd) 2. Imponatorfaktor på båtgrannar 3. Slippa trassla med kapellet 4. Polera glaset 5. Slippa polera glaset Skärp dig!
  24. 0 poäng
    Låter lite nonchalant vad du vill åstadkomma. Inga kompromisser. Ok. Låt det bli varmt. Sätt på din AC. Problemet löst!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...