Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-04-24 på alla områden

  1. 2 poäng
    Trycktankar i ordets verkliga betydelse har inte funnits sen slutet på 1950-talet. Trycket skapades i motorn och leddes ner i tanken genom en separat slang. Resultatet blev att bensinen pressades upp till förgasaren. Att dagens bränsletankar kallas för "trycktankar" är lite märkligt eftersom dom ju är försedda med luftskruv för att inte implodera av suget från bränslepumpen.
  2. 2 poäng
    Jag vill göra dem som ska packa om sitt duopropdrev, uppmärksamma på att det är ett fel i katalogen på Marineparts Europe. På bilden med tätningsringarna som sitter i yttre axeln står att det ska vara 1st tätningsring 853407, fast det är två st på bilden. Det ska egentligen vara 1st 853407, och 1st 853408. Jag har förut påtalat fel i katalogen, men de verkar inte intresserade i Göteborg, så jag bryr mig inte om det längre.
  3. 1 poäng
    Fråga dig själv: Vad är det jag vill åstadkomma med mitt navigationsprogram? 1. Vill jag kunna färdas säkert i den skärgård jag befinner mig i? 2. Vill jag spara 200 kr per år? 3. Har jag överhuvud taget någon aning om vad jag håller på med? En grundstötning kostar dig mer än 50 års prenumeration på uppdateringar av ditt sjökort. Förstår du vad jag skriver?
  4. 1 poäng
    Jag bor inte heller i strömstad utan i Göteborg, men det finns ju mail och post vilket har funkat kanon för mig, jag tänker filter, ta även filtret inne på motorn såklart, bränsle slang, bränslet, töm tanken rengör och nytt bränsle tex Hoppas det löser sig för dig,
  5. 1 poäng
    Yamaha mfl hade liknande tankar(denna ser ut som OMC) och de håller trycket utan slang och ventilerar med slang. Därför brukar det pysa rätt bra när man ansluter slangen... Samma tanklock brukar finnas även med luftskruv, skulle tro att knoppen kommer av att de pressar plåten i samma form.
  6. 1 poäng
    Jag är inte medlem, men tycker det verkar vara en trevlig grej som SXK gör för sina medlemmar. En fråga till er som använder dessa - hur ofta händer det att någon kommer och vill ligga samtidigt vid bojen om den redan är upptagen? Enligt reglerna är det ju möjligt om båda skepparna är överens, men att den som ligger där först kan säga nej. Men hur acceptabelt är det att säga nej i ett sådant läge? Brukar man få frågan? Är det kanske mest kompisseglare som ligger där samtidigt?
  7. 1 poäng
    Troligen luftventil i tanklocket.
  8. 1 poäng
    Tackar Fick kontakt med Rödhamn och Kökar Karleby Rödhamn gästhamnen får användas men ingen service Kökar Karleby öppnar 27 april med bastu :) Degerby tankning o vatten ok Skeppohoj
  9. 1 poäng
    Det brukar inte alltid sitta på gamla plåttankar. Är slangen inkopplad brukar de lufta sig själva...
  10. 1 poäng
    ...jag gissar att Mackey också är i Stockholms skärgård - precis som jag - och jag känner inte heller igen det beteende du beskriver. Visst finns uppnästa idioter, men de är inte många, och sådana finns ju överallt tänker jag.
  11. 1 poäng
    Slopa snipa, ingen lämplig nybörjarbåt. Köp en liten ht båt med utombordare. Lättare att hantera i sjöar och åar. Trailerbar.
  12. 1 poäng
    Om man inte känner till att man har rätt att använda en boj så är det ju lätt att förstå att man inte ska använda den. Samma sak gäller för det mesta i vår samhälle. En olåst båt som ligger vid bryggan hoppar man ju inte ombord på och kör iväg.
  13. 1 poäng
    Den du har råd med! 😉 Nej, men allvarligt. Eftersom det i det segmentet handlar om respitsegling och mätregler bedömer båten POTENTIAL så handlar det om att göra det bästa av det du har och att välja nivå. Med utgångspunkt i "seriös motionskappsegling": En 35-fotare behöver sannolikt 3 fockar och 3 undanvindssegel för att seglas effektivt. En bra fock kostar kanske 80-100 tkr och det bör kanske budgeteras för ett nytt segel varje år för att upprätthålla en fräsch garderob. Går du ner ett hack i ambition till vad jag kanske skulle kalla "seriös klubbsegling/börja segla större kappseglingar" så ser det lite annorlunda ut. Då räcker det antagligen fint med 2 fockar (kanske kan du ha en riktig hårdvindsfock i dacron) och 2 undanvindssegel. Eftersom de seglen då kommer seglas mer behöver du sannolikt budgetera för att byta segel lika ofta. Till det kommer att du ska ha en drägligt bra botten samt hårdvara och löpande rigg som är funktiionellt och fräscht. Pseudonym har dessutom en jättepoäng. Om vi pratar om full besättning och 35-fotare ska du antagligen segla på 7-8 personer för att vara effektiv. Antaligen går det bra att klara sig på en kärna av 5 och sen fylla på med tillfälligt folk för att manövrar och trim ska bli bra. Det här är den största utmaningen! En 32-fotare behöver kanske 6 pers, en avsevärd skillnad! Det finns en anledning till att det blivit så poppis att segla på två! Med allt det sagt så går det alldeles utmärkt att ha roligt och utvecklas som seglare på kappseglingsbanan med mycket mindre medel! Det handlar bara om att sätta sin egen ambitionsnivå och mål!
  14. 1 poäng
    En svår matematik när det gäller kappsegling överlag är att få ihop en besättning som alltid har den tid som krävs för träning och tävling. Med en större båt som då behöver mer folk är det oftast svårt att få till det att alla har tiden till det. Den optimala båten är den som kräver minimalt med folk men ändå är slagkraftig nog i alla vindar.
  15. 1 poäng
    Quicksilvers egen olja till Optimax är min rekommendation. Vad än folk här på forumet vill få det till, är det skillnad på olja och olja. Optimaxerna ska ha bra olja för att må bra. https://www.seasea.se/motortillbehör/olja-service/olja-fett/quicksilver-olja-optimax-dfi-2-takt-4l Utöver den oljan har du olja i växelhuset och även där hade jag kört på quicksilvers olja. Den har erkänt bra motståndskraft/fortsatt leverans vid vattenintrång mm. Denna brukar jag köra på, men finns en lite billigare variant också. https://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=644-1061-1079&sok=&id=15673&sortering=&listmall=1
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...