Jump to content
Friday 18 October 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 04/16/2019 in all areas

  1. 7 points
    Nu är tampen utsnurrad och bomen och storseglet på plats. Vi gick från Tyresö slott till Gålö. Allt funkade fint, inga vibrationer eller missljud, så drivlinan verkar ha pallat trycket👍. Badade med torrdräkt och 8 kg vikter. Funkade väldigt bra, torr och varm. Snodde ut tampen lite i taget. Justerade offeranoden lite som verkar ha flyttats av tampen. En fin dag helt enkelt
  2. 3 points
    Om du redan sitter på svaret, varför ställa frågan? Rent allmänt. Om du börjar en frågeställning med ett påstående så kommer de svar du får relatera till det påståendet, oavsett om det egentligen har med saken att göra eller ej. Att förvänta sig svar oaktade av påståendet är dumt. Att göra sig lustig över, eller vara hånfull gentemot, de som helt rimligt ifrågasätter påståendet i ett led att resonera sig fram till ett svar på frågan är ännu dummare.
  3. 2 points
    Återkoppling! Har haft lite fullt upp så jag hann inte kolla med vår lokala VP verkstad förrän nu och på ca en vecka lyckades de rota fram en propeller av rätt typ till min bogpropeller, fantastiskt! 😁 Det besparade mig en massa krångel, dyra printade spanska propellrar eller helt enkelt byta hela klabbet så jag är otroligt nöjd, och de tog inte mer än en femhundring för besväret inklusive propellern. Vill bara säga att i iver att köpa billiga piratdelar, importerade fantastiskt prisvärda Asien mojänger och annat för att spara lite stålar glöm inte den lokala båthandlaren, mekaren eller nasaren de är otroligt värdefulla den dan man behöver dem. Tack för alla era tips och idéer och för ordningens skull, propellern är i komposit inget annat. Mvh Jocke
  4. 2 points
    Jag kan varmt rekommendera att läsa dessa websidor om man överväger att byta teknologi från blybatterier till litiumbatterier: Marine How To Nordkyndesign Förvisso på engelska, men jag har inte hittat någon bättre eller mer genomarbetat introduktion till litiumbatterier på nätet. Båda sidorna är skrivna av professionella yrkesfolk som vid behov även varit i kontakt med producenterna. De är i en helt annan klass än ett foruminlägg som mitt. Som amatör, men nördigt nyfiken på teknologin, har jag under vintern flera gångar återkommit till dessa två websidor. Mina viktigaste "take aways" är: Litiumbatterier är en annan teknologi än blybatterier. Man måste veta vad det handlar om och vad man köper. Att själv seriekoppla fyra cellar á 3,2V eller köpa ett "drop-in" batteri och utan vidare omtanke koppla in det i stället för det gamla blybatteri är med största sannolikhet inget framgångsrecept. Trots allt vad säljaren möjligen påstår. Se till att det finns den nödvändiga kontrollen över laddningen och urladdningen. Det som är designat för ett blybatteri är inte nödvändigvis lämpligt för ett litiumbatteri. Även om laddaren har en litiuminställning är det inte säkert att det bäddar för lång livslängd. En riktig djupurladdning (<10V) av ett blybatteri förkortar livslängden - ett litiumbatteri kan bli totalt förstörd. Generatorn utsätts för en helt annan tillvaro med litiumbatterier som kan ta emot all den ström som generatorn kan leverera. Du bör överväga om modifieringar behövs för att undvika att den lägger av i förtid. Rätt installerat är litiumbatterier helt överlägsna blybatterier. Investeringskostnaden är högre, men kostnaden per Ah blir mycket lägre. Det verkar fortfarande oklart exakt hur många år ett litiumbatteri kan hålla om systemet är designat rätt. I denna video tester Marine How To sitt 7 år gamla 400Ah batteri och får ut 432 Ah (@ 30A belastning). Det finns en annan tidigare video med samma batteri där han drar ut 425 Ah (@105A belastning). Orkar man inte med att ta ett helhetsgrep eller planera att sälja båten om ett par år är det kanske lika bra att fortsätta med traditionella blybatterier. Det är enkelt, men ger i alla avseende sämre prestanda och sämre ekonomi över några års tid. Som sagt kan jag varmt rekommendera ovannämnda websidor och tar tacksamt emot tips om andra lika gedigna källor till information.
  5. 2 points
    Om du ska sätta dit en anod så sätt den längst bak på axeln. Det finns konformade anoder med invändiga gängor för detta ändamål. Att sätta innanför propellern kan störa ev. vattenkylning av lagret.
  6. 2 points
  7. 1 point
    Så var man med i båtgemenskapen igen efter 8 års frånvaro. Efter att ägt en Monark 670 & Meteor M8 motorseglare är den nya pärlan en Bavaria 27 Sport från 2006 med en D4-260 spis. Och som sig bör vill jag gärna ha en massa tips/synpunkter om denna båt. Ha det/ MickeF
  8. 1 point
    Tror det är samma men då man tillför ett additiv som gör bränslet mer smörjande blir ju procenten RME något mindre istället men endast marginellt skulle jag säga. När vi lastar är det en mycket noggrann kontroll på hur blandningen ser ut och vid minsta avvikelse får vi ett larm som måste kontrolleras att det ligger inom marginalerna annars måste vi pumpa tillbaka produkten som felar och göra om proceduren. https://m.circlek.se/cs/Satellite/SE1/sv_SE/pg1410173338176/foretag/Drivmedel/milesplus.html?c=Page&childpagename=SE1%2FLayout&cid=1410173338176&d=Touch&lang=sv_SE&packedargs=lang&pagename=SE1Wrapper&sitepfx=SE1&sitepfx=SE1
  9. 1 point
    Helst en i metall va... Funkar det med batteriminus om man har en inombordare då? Eller är en genomföring ändå att föredra?
  10. 1 point
    Volvo Penta godkände HVO som bränsle för deras dieselmotorer 2016 och vad jag har förstått så skall det även gälla äldre motorer. Vi har tidigare kört vår tamd41b på ren diesel utan RME eller andra konstigheter men har nu efter vinterns tankrengöring tankat HVO. Motorn har gått ett par timmar efter sjösättning hittills och jag märker än så länge ingen skillnad jämfört med tidigare, förutom att avgaserna inte luktar som tidigare (i positiv bemärkning).
  11. 1 point
    Kan tillägga att jag har nästan ingen erfarenhet av att skruva med motorer. 35 år gammal och uttalandet ovan, köp nytt.
  12. 1 point
    Lite olika skolor där, jag använder ingen, och trivs med det, ser inga beskymmer. Har haft samma axel i 35 år, propeller bytt i samband med motorbyte för 20 år sedan.
  13. 1 point
    Det kanske är inte självklart, men nödstoppet/dödmansgreppet skall vara aktiverat så att tändningen bli inaktiverad. I annat fall finns risk för skador på elektroniken. Vad du därefter gör med tändhattarna saknar betydelse.
  14. 1 point
    Jag använder alltid Biltemas marintätning. Fungerar perfekt till mindre än halva priset!
  15. 1 point
    Motorn är avsedd för dubbelmontage, och detta är den av de två motorerna som har hand om färd bakåt.
  16. 1 point
    Jag köpte motorn och kunde konstatera att värmeväxlaren var full av impellervingar vilket sannolikt gjort att motorn inte fått ordentlig kylning. Nu är alla delar rengjorda och lackade. Cylinderloppen är henade och "reporna" bestod mest av aluminium från den kolv som var trasig. Det finns några få repor kvar men de bör inte påverka kompressionen nämnvärt. Tyvärr var motorn, förutom en cylinder som skurit eller nypit, inte i bästa skicka. Vevaxeln var krökt, topplocket skevt, ventilsätena lösa (sannolikt av varmgången) och samtliga spridare utslitna. Nu är vevaxeln rak, nya ventilsäten monterade, inslipade ventiler, nya spridare, nya kolvar, nya vev- och ramlager och topplocket planat. Motordelarna är grund- och ytmålade (naturligtvis i ferrariröd färg). Snart är det dags för provkörning vilket kommer bli nervöst. Drog jag alla moment rätt eller glömde jag dra någon bult? Det som retar mig mest med hela denna affär är fullpackningssatsen som kostade drygt 9000 kr där inte ens transmissionskåpans packning fanns med. Dessutom saknades ett antal kopparbrickor! Sammanfattningsvis får jag förhoppningsvis nu en motor som ger båten en prestanda som den inte haft sedan sjösättningen våren 1982. Båten, Bahama 27, väger ca 4 ton, byggd i aluminium, är 8.90 lång och 3 meter bred. Med den nya motorn uppskattar jag att marschfarten bör bli ca. 18-20 knop och toppfarten till ca 26 knop. Skrovet är halvplanande och ganska lättdrivet. Återkommer med en rapport efter provkörning!
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy