Jump to content
Saturday 20 July 2019

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/21/2019 in all areas

  1. 2 points
    Jag skäms för att inte ha installerat sugtömning redan. Tycker det är självklart att vi inte ska tömma våra bajslådor rakt ut i sjön.
  2. 1 point
    Som redan berörts, gäller det ju att alla ombord förstår språket. Om nu det händer sig i en tilläggningsituation (när man skall förtöja båten någonstans) att rorsman (personen som styr båten) uppmanar fördäcksgasten (personen som är behjälplig på fördäcket) att "bär av mot styrbord" vet ju den initierade och erfarna fördäcksgasten det att man skall se upp och hålla emot mot höger, då man annars kanske törnar emot annan båt, brygga eller annat hinder som kan finnas i diverse hamnar. Om nu samme (eller en annan) rorsman säger till fördäcksgasten (som nu hoppat iland med den första tillfälliga förtöjningslinan) att "belägg på det" betyder det att fördäcksgasten skall lägga fast linan medelst lämplig knop i lika lämpligt föremål i land. I en stressad situation, då båten kan driva iväg i vinden eller strömmen vet fördäcksgasten om att det inte är så noga att just då lägga en korrekt knop, det gäller att snabbt fixera linan så att båten stannar ungefär där den är. Sedan skall fördäcksgasten också veta att den första linan som man belägger (knyter fast) med ofta är en tillfällig lösning som båtens befälhavare (den personen som i alla fall tror att hen bestämmer ombord) ofta ändrar på eller byter ut strax efter tilläggningen. Tajta åt (förtöjningslina eller skot) betyder att man skall stäcka upp så mycket man orkar. Slacka betyder motsatsen, att man skall ge efter litet i samma lina eller skot. Fendra ut, fendra in, från befälhavare eller rorsman till däcksgastarna, betyder att fendertarna (="puttifrånkorvarna") skall hängas ut respektive tas in, beroende på situationen. Fendertarna hängs ut vid inlöpet (=när man närmar sig) en hamn, lämpligtvis hängs dessa ut midskepps (mitt på båten) där båten är som bredast, för att sedan justeras eller anpassas till grannbåtens fendertar. Fendert kan även stavas "fender". En "Fender Stratocaster" är en legendarisk rock n´rollgitarr med svajarm, kan medtas ombord men används då till annat ändamål. Som övrigt i det allmänna språket, samt i olika fackuttryck finns det lokala och dialektala varianter. Kälke kan hos oss i Bohuslän betyda lång och smal ostkustbyggd skärgårdskryssare med låga fribord, ordet kälke har vintertid en annan betydelse... Fribord är den fria ytan av skrovet mellan vattenlinjen och avbärarlisten. Avbärarlist var förr en anordning inte sällan av mässing, brons eller rostfritt stål som var fastskruvad i skrovets överkant för ett enbart skydda den egna båten vid närkontakt med andra båtar, bryggor eller annat som kan komma för nära och kanske ställa till skador. idag är dessa anordningar oftast utförda i mjukare material som inte ger så stora skador på det man vill skydda sig emot. Näsan, kan ju hänsyfta på den kroppsdelen som ingår i andningssystemet och som är placerad mitt i ansiktet, men i nautiska sammanhang kan det lika gärna handla om den yttersta delen av båtens förskepp, alltså det som finns längst fram på båtens utsida. Buk, eller buken, är ju magen, men i båt och fartygssammanhang ofta den fylligare delen av skrovet. En buk i ett segel eller i ett kapell är en önskvärd eller icke önskvärd bukt i nämnda föremål. Koks, eller Koks i lasten, används kanske inte av fritidsbåtsfolket, men vad jag hört inom den mer tvivelaktiga "handelssjöfarten" då man har illegala flyktingar eller båtflyktingar ombord, med eller oftast utan befälhavarens kännedom. Uttrycket härstammar från ett berömt Tintin-album, med samma namn. Då gällde det slavhandel med afrikanska män som handelsvara. Idag kan uttrycket även ha en viss rasistisk innebörd och bör ju användas med yttersta försiktighet, vilket en av GPs redaktörer fick erfara. Koks kan även hänsyfta till kokain och smuggling av droger. Sommarstugeägare när det används som skällsord, brukar betyda tillfällig båtmänniska i överlastad styrpulpetbåt som drar upp onödigt höga svallvågor vid naturhamnar. En person som inte har den blekaste aningen om hur det är att ha en kastrull med kokande vatten (diväteoxid vars temperatur överskidigt kokpunken, som vid havets yta brukar infalla vid 100 grader Celsius) på spisen och små barn lekandes på durken (golv ombord) där under. Skällsordet "sommarstugeägare" avvänds fördelaktigt med ett inledande och förstärkande kraftuttryck eller svordom. Annars är detta en benämning på en fastighetsägare med fritidshus. Sedan skiljer det sig även på matfronten i språkbruket. Om man nu i ordets rätta betydelse skall äta "ute" alltså under bar himmel, vid någon av Smögenbryggans korvkiosker, så är en halv special en snabbmatsrätt med korvbröd i botten, en kokt eller grillad korv, samt mos ovanpå. En hel special är samma rätt fast med två korvar. Till detta intages lämpligtvis en "stockholmare" som är en liten Pucko. En stor pucko brukar namnges efter aktuell stadsminister eller annan 08 som på något vis figurerat i media den senaste tiden. Korvkiosker på Smögenbryggan... ja någon finns väl kvar...? annars är det väl där som annorstädes att vår inhemska matkultur berikats med pizzerior, kebab-barer, sushistånd och kanske annat. Glasskioskerna finns ju i alla fall kvar. Om ni nu äventyrs skulle befinna er på landbacken i göteborgsområdet och hör talas om någon som skall köpa ett "trä" alltså ett träd, skall inte förledas att tro att det gäller exempelvis ett äpple- eller päronträd, utan en krukväxt. Krukväxter skall enligt gammalt sjömansskrock undvikas ombord, gärna i flera exemplar.
  3. 1 point
    Tror (obs!) att backslag håller bättre än drev och den eventuella kostnad man får vid byte av backslag är klart lägre än vad man lagt på service av drev. Speciellt om man räknar in sannolikheten för ras av bägge alternativen. Sen finns ju även stöldrisken för drev som lär vara högre än för axel. Drev + grundkörning + högfartsegenskaper - servicekostnader - stöldrisk - lågfartsegenskaper Axel har väl bara omvänt tecken på egenskaperna ovan.
  4. 1 point
    Behovs ingen extra vattentank, i mitt fall har jag befintlig farskvattentank att anvanda aven till toa med tryckvatten, Toan har magnetventil, sa det blir inte kontaminerat med bajs. Och det ar inte manga dl som anvands vid spolning med dito kvarntoa
  5. 1 point
    Du kan ha märkning med samma färg på taglingen om du gör bredder ex 2cm=10m 1cm=5m smala ränder=1m Så 1st 2cm +1st 1cm + 2st smala=17m
  6. 1 point
    Nu är det ju ingen utredare på länsstyrelsen som fattat beslut om att vi inte ska kissa och bajsa i vattnet. Läs mera här på någorlunda lätt svenska... Mackey
  7. 1 point
    Men den snackar inte NMEA0183, va? Äh, hittade texten nu!
  8. 1 point
    Tänk på att Forbina är helt kass på att ta sjö Vid lite sjö så funkar det hyfsat med att trimma ner fören max men vid lite mer så är det köra sakta som gäller Säger också som ChristerN. Varför är drev?
  9. 1 point
    Är det någon mening med att starta motorn flera gånger under vintern, det sliter väl en del på grejerna. Jag byter olja innan torrsättningen och kör in glykol i kylsystemet när båten är på land. Det är i slutet på september, sen får den vara ifred till juni året därpå. Verkar inte vara något problem med det. Aqad 40/Luleå
  10. 1 point
    Luktar gör det oavsett diameter på slang. Det är ju en jäsningdprocess som alstrar gaser. Det finns typ kolkanister att sätta på luftslangen, som absorberar illaluktande gaser. Rekommenterat är att använda minst 19 mm innerdiameter på luftslang, gör att det inte ska bli för stort undertryck o septiktanken när man sugtömmer.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00







×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy