Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej och tack för feedback! Jag håller helt med om att jag är en hoppfull student, om vi slutade vara hoppfulla redan under våra studier skulle ju resten av livet bli lite trist 😉 Att utforma bra enkäter är klurigt och jag hoppas på att med tiden bli bättre på det, men det är ju då kommentarer från sådana som er är som nyttigast! Så tack för både enkätsvar och enkätkommentarer, ni hjälper en liten student att ta ett steg närmre mot att bli industridesigner. Allt gott!
  2. 1 poäng
    Dessutom är det trist att dina tidigare kamrater som ställt enkätfrågor här har misskött sig å det grövsta (å här har du också något att lära). De har aldrig (ALDRIG) gett någon som helst återkoppling av vad deras jobb lett fram till. Aldrig minsta sammanfattning. Aldrig en länk till det färdiga arbetet. Vill du, och dina kamrater, få hjälp i fortsättningen så måste ni ge något tillbaka till era medhjälpare. Med anledning av ovanstående erfarenheter så öppnar jag inte ens era enkäter numera... (Kan låta som en surgubbe men det är jag normalt inte...)
  3. 1 poäng
    Nu är främre flyttanken på god väg och sidorna på mittoften är fastplastade. Nästa jobb blir att passa in aktre flyttankens vägg. Det är ett jäkla mätande och testande för att få till grejerna så att de passar. Om båtar såg ut som flyttlådor vore det enklare. Men inte vackrare. Använder en isoleringsskiva med först en 2,5 cm nivå och därefter 5 cm nivåer som ger mått som flyttas över till en bit kartong som sedan passas in mer precist. Sedan kan man rita av den på den färdigt plastade toftsidan. Det tar tid men än ligger isen så pass tjock att folk kör ut till sommarstugorna med bil så jag borde hinna. Åtminstone innan isen lägger sig igen :-) Måste bara testa sätta solpanelen på mittoften för att se hur det tar sig ut.. En lite större hade inte passat...
  4. 1 poäng
    Det där med motorseglares seglingsegenskaper varierar. Några går bara att segla med vinden och kryssa fruktansvärt dåligt. Jag har en motorseglare som seglar skapligt för att va motorseglare och går att kryssa med. Däremot kan den inte jämnföras med en riktig segelbåt. när det gäller seglingsegenskaperna. Motorn i min motorseglare är inte direkt större än den har varit i mina riktiga segelbåtar. Båten är ju relativt lättdriven och det dår ju inte köra snabbare än deplacements ändå. I förhållade till sin längd är den lite bredare och det är en aning bättre plats i den och den har en högt placerat däckssalong. Sittbrunnen är stor. Pga däckssalongens klena konstruktion är det inte en båt jag skulle välja om jag skulle segla jorden runt. För segling runt Sveriges kuster är den helt ok och jag har inte haft på mig regnkläder när jag varit ute sen jag köpte den för 10 år sen. Börjar det regna går jag in och styr. Pga stigande ålder och ökande kroppsliga svagheter har det blivit allt mer motorgång genom de senaste åren som gått.
  5. 1 poäng
    Multimaskin typ Feinmaster eller liknande.
  6. 1 poäng
    Jag har modern dymotejp. Då den sitter längst ut i ändarna vid ändtagling eller vid slpisad ögla håller denna märkning förvånansvärt bra. Till och med förre ägarens märkningar finns kvar. Men klart utsätts den för slitage eller blir mer än en gång doppad i vatten så går den sönder. Det finns märkning för elkabel, inte bara med de vanligaste symbolerna för fas, nolla, jord, plus, minus och sådant, utan även med lösa bokstäver och siffror, det finns några olika modeller, en där man sätter fast bokstäver eller siffror på en litet platta som man sedan najar fast med buntband, dels en modell som man trär direkt på buntbandet. Dessa borde vara användbara på linor och tampar. Denna kanske funkar?
  7. 1 poäng
    Som redan berörts, gäller det ju att alla ombord förstår språket. Om nu det händer sig i en tilläggningsituation (när man skall förtöja båten någonstans) att rorsman (personen som styr båten) uppmanar fördäcksgasten (personen som är behjälplig på fördäcket) att "bär av mot styrbord" vet ju den initierade och erfarna fördäcksgasten det att man skall se upp och hålla emot mot höger, då man annars kanske törnar emot annan båt, brygga eller annat hinder som kan finnas i diverse hamnar. Om nu samme (eller en annan) rorsman säger till fördäcksgasten (som nu hoppat iland med den första tillfälliga förtöjningslinan) att "belägg på det" betyder det att fördäcksgasten skall lägga fast linan medelst lämplig knop i lika lämpligt föremål i land. I en stressad situation, då båten kan driva iväg i vinden eller strömmen vet fördäcksgasten om att det inte är så noga att just då lägga en korrekt knop, det gäller att snabbt fixera linan så att båten stannar ungefär där den är. Sedan skall fördäcksgasten också veta att den första linan som man belägger (knyter fast) med ofta är en tillfällig lösning som båtens befälhavare (den personen som i alla fall tror att hen bestämmer ombord) ofta ändrar på eller byter ut strax efter tilläggningen. Tajta åt (förtöjningslina eller skot) betyder att man skall stäcka upp så mycket man orkar. Slacka betyder motsatsen, att man skall ge efter litet i samma lina eller skot. Fendra ut, fendra in, från befälhavare eller rorsman till däcksgastarna, betyder att fendertarna (="puttifrånkorvarna") skall hängas ut respektive tas in, beroende på situationen. Fendertarna hängs ut vid inlöpet (=när man närmar sig) en hamn, lämpligtvis hängs dessa ut midskepps (mitt på båten) där båten är som bredast, för att sedan justeras eller anpassas till grannbåtens fendertar. Fendert kan även stavas "fender". En "Fender Stratocaster" är en legendarisk rock n´rollgitarr med svajarm, kan medtas ombord men används då till annat ändamål. Som övrigt i det allmänna språket, samt i olika fackuttryck finns det lokala och dialektala varianter. Kälke kan hos oss i Bohuslän betyda lång och smal ostkustbyggd skärgårdskryssare med låga fribord, ordet kälke har vintertid en annan betydelse... Fribord är den fria ytan av skrovet mellan vattenlinjen och avbärarlisten. Avbärarlist var förr en anordning inte sällan av mässing, brons eller rostfritt stål som var fastskruvad i skrovets överkant för ett enbart skydda den egna båten vid närkontakt med andra båtar, bryggor eller annat som kan komma för nära och kanske ställa till skador. idag är dessa anordningar oftast utförda i mjukare material som inte ger så stora skador på det man vill skydda sig emot. Näsan, kan ju hänsyfta på den kroppsdelen som ingår i andningssystemet och som är placerad mitt i ansiktet, men i nautiska sammanhang kan det lika gärna handla om den yttersta delen av båtens förskepp, alltså det som finns längst fram på båtens utsida. Buk, eller buken, är ju magen, men i båt och fartygssammanhang ofta den fylligare delen av skrovet. En buk i ett segel eller i ett kapell är en önskvärd eller icke önskvärd bukt i nämnda föremål. Koks, eller Koks i lasten, används kanske inte av fritidsbåtsfolket, men vad jag hört inom den mer tvivelaktiga "handelssjöfarten" då man har illegala flyktingar eller båtflyktingar ombord, med eller oftast utan befälhavarens kännedom. Uttrycket härstammar från ett berömt Tintin-album, med samma namn. Då gällde det slavhandel med afrikanska män som handelsvara. Idag kan uttrycket även ha en viss rasistisk innebörd och bör ju användas med yttersta försiktighet, vilket en av GPs redaktörer fick erfara. Koks kan även hänsyfta till kokain och smuggling av droger. Sommarstugeägare när det används som skällsord, brukar betyda tillfällig båtmänniska i överlastad styrpulpetbåt som drar upp onödigt höga svallvågor vid naturhamnar. En person som inte har den blekaste aningen om hur det är att ha en kastrull med kokande vatten (diväteoxid vars temperatur överskidigt kokpunken, som vid havets yta brukar infalla vid 100 grader Celsius) på spisen och små barn lekandes på durken (golv ombord) där under. Skällsordet "sommarstugeägare" avvänds fördelaktigt med ett inledande och förstärkande kraftuttryck eller svordom. Annars är detta en benämning på en fastighetsägare med fritidshus. Sedan skiljer det sig även på matfronten i språkbruket. Om man nu i ordets rätta betydelse skall äta "ute" alltså under bar himmel, vid någon av Smögenbryggans korvkiosker, så är en halv special en snabbmatsrätt med korvbröd i botten, en kokt eller grillad korv, samt mos ovanpå. En hel special är samma rätt fast med två korvar. Till detta intages lämpligtvis en "stockholmare" som är en liten Pucko. En stor pucko brukar namnges efter aktuell stadsminister eller annan 08 som på något vis figurerat i media den senaste tiden. Korvkiosker på Smögenbryggan... ja någon finns väl kvar...? annars är det väl där som annorstädes att vår inhemska matkultur berikats med pizzerior, kebab-barer, sushistånd och kanske annat. Glasskioskerna finns ju i alla fall kvar. Om ni nu äventyrs skulle befinna er på landbacken i göteborgsområdet och hör talas om någon som skall köpa ett "trä" alltså ett träd, skall inte förledas att tro att det gäller exempelvis ett äpple- eller päronträd, utan en krukväxt. Krukväxter skall enligt gammalt sjömansskrock undvikas ombord, gärna i flera exemplar.
  8. 1 poäng
    Tror (obs!) att backslag håller bättre än drev och den eventuella kostnad man får vid byte av backslag är klart lägre än vad man lagt på service av drev. Speciellt om man räknar in sannolikheten för ras av bägge alternativen. Sen finns ju även stöldrisken för drev som lär vara högre än för axel. Drev + grundkörning + högfartsegenskaper - servicekostnader - stöldrisk - lågfartsegenskaper Axel har väl bara omvänt tecken på egenskaperna ovan.
  9. 1 poäng
    Behovs ingen extra vattentank, i mitt fall har jag befintlig farskvattentank att anvanda aven till toa med tryckvatten, Toan har magnetventil, sa det blir inte kontaminerat med bajs. Och det ar inte manga dl som anvands vid spolning med dito kvarntoa
  10. 1 poäng
    Du kan ha märkning med samma färg på taglingen om du gör bredder ex 2cm=10m 1cm=5m smala ränder=1m Så 1st 2cm +1st 1cm + 2st smala=17m
  11. 1 poäng
    Krympslang! Men tagling håller bäst.
  12. 1 poäng
    Det finns taglingsgarn i olika färger. Svart, vit, röd, grön och blå har jag sett. Gör taglingarna i olika färger. Enkelt och hållbart.
  13. 1 poäng
    Buntband kan användas för märkning/särskiljning.
  14. 1 poäng
    Igår kom båten äntligen hem. Nu kan man börja byta ut delarna. Det som står på listan närmsta veckorna är: Byte av pentrykran samt toakran Byte av stereo till BT Ut med gamla VHF:en och in med ny samt ny antenn Montera ny tuta då den gamla lagt av Bättra på stripesen på skrovet, någon som vet vilken färg ränderna har på t ex dekaltrim.se? Montera dynorna i coupén som jag beställt från Myrins i Göteborg Ta bort gammal lack/olja från akterdäck och olja in med ny Täta takluckorna och allmänt ta bort gammal sika och sätta dit ny på de ställen där den blivit grå Kolla så att de gamla båtmattorna håller måtten och eventuellt justera för att sedan lämna in de till Stockholms Mattlangett Lämna in kapellet på tvätt och impregnering på samma ställe Stockholms Mattlangett Sen är det bara att laga någon gelcoat skada, vaxa och sjösätta.
  15. 1 poäng
    Nu är det ju ingen utredare på länsstyrelsen som fattat beslut om att vi inte ska kissa och bajsa i vattnet. Läs mera här på någorlunda lätt svenska... Mackey
  16. 1 poäng
    Men den snackar inte NMEA0183, va? Äh, hittade texten nu!
  17. 1 poäng
    Tänk på att Forbina är helt kass på att ta sjö Vid lite sjö så funkar det hyfsat med att trimma ner fören max men vid lite mer så är det köra sakta som gäller Säger också som ChristerN. Varför är drev?
  18. 1 poäng
    Hur stor båt har du? "Bara två" låter stort. Jag har ett Anchormatic bandankarspel som jag använder varje gång jag ska förtöja mot en boj. Jag fäster fast ankaret till ankarrullen med en karbinhake och efter det är det bara att knäppa fast schacklet på bojen. Efter det kan jag enkelt gå fram i fören när vi går in mot bryggan och spänna åt eller släppa ut med hjälp av fjärrkontrollen. Jag kan varmt rekommendera det och jag har aldrig haft några problem.
  19. 1 poäng
    Är det någon mening med att starta motorn flera gånger under vintern, det sliter väl en del på grejerna. Jag byter olja innan torrsättningen och kör in glykol i kylsystemet när båten är på land. Det är i slutet på september, sen får den vara ifred till juni året därpå. Verkar inte vara något problem med det. Aqad 40/Luleå
  20. 1 poäng
    Luktar gör det oavsett diameter på slang. Det är ju en jäsningdprocess som alstrar gaser. Det finns typ kolkanister att sätta på luftslangen, som absorberar illaluktande gaser. Rekommenterat är att använda minst 19 mm innerdiameter på luftslang, gör att det inte ska bli för stort undertryck o septiktanken när man sugtömmer.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...