Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-18 på alla områden

  1. 1 poäng
    Vad kan man använda långa mörka vinterkvällar till? Man kan ju alltid bygga sig en båt! Den här båten har en lång historia bakom sig. Tre generationer ungefär. På sjuttiotalet låg en gammal provisoriskt lappad och lagad träbåt bredvid en sten vid min farfars sommarstuga. Troligtvis hade farfar fått den gjord av någon lokal båtbyggare. Han använde den i åratal och när den var bortom räddning fick den ligga där vid stenen. Då på mitten av sjuttiotalet fick farsan en ide om att gjuta av träbåten och göra den i en glasfiberversion. Träbåten släpades hem, den spacklades och målades och gjöts av. Resultatet var en glasfiberbåt som var en aning för lätt men lastad var den sjövärdig nog för att ta familjen på fem fram och tillbaka till sommarstugan i flera år. Senare ersattes båten av en något snabbare planande båt. Den fick då tjänstgöra som fiskebåt. När farsan inte fiskade längre vändes den uppochned bredvid en sten ute på ön. Där låg den några år innan jag fick en ide om att testa med en elinombordare. Det fungerade egentligen riktigt bra. Likväl blev båten åter liggande hemma bakom garaget. För tre år sedan bytte vi sommarstuga och behovet av en roddbåt uppstod igen. Först tänkte jag bara fixa till den där gamla båten som låg bakom garaget. Men när den väl var inne i garaget tänkte jag att man kunde testa att göra en glasfiberkopia av glasfiberkopian av farfars gamla träbåt... Inredningen revs ut och båtens insida spacklades upp och målades. Sedan var det bara att vaxa och plasta sig en ny båt. Det här är alltså tredje inkarnationen av den här båten. Nu är den kläckt ur sin form och jag håller på att inreda den. Tänkte lägga upp lite bilder allteftersom projektet går framåt. Just nu inreds båten. Mittoften har passats in och skall plastas fast. Krysslasern är ett underbart hjälpmedel i det här jobbet. Mittoften blir rätt stor, den skall rymma två 100 A/h batterier och ha en 100 W solpanel som lock. Båten blir alltså självförsörjande på drivmedel. En 58 lbs trollingmotor skall sitta på akterspegeln. Perfekt när man skall glida omkring i viken och lura gäddorna...
  2. 1 poäng
    Sätt en T-koppling på avluftningsslangen från tanken o koppla hävertbrytaren dit.
  3. 1 poäng
    Jo, den ligger i en låda i verkstaden, här slängs inget. /B
  4. 1 poäng
    Om denna överensstämmer med in motor: http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/4/enen/outboard/2016/4-stroke/8m0114067r.pdf Där står: Checking Engine Oil IMPORTANT: Do not overfill. Be sure that the outboard is upright (not tilted) when checking the oil. 1. Position the outboard vertical and remove the top cowl. 2. Remove the oil filler cap. Wipe oil off the dipstick and screw the oil filler cap back into the oil fill hole completely. Remove the oil filler cap and check oil level on dipstick. Oil must be between full mark and add mark. If oil level is low, add oil to bring level no higher than the full mark. NOTE: If oil level is at the add mark, add 100 ml (3 oz) of oil. Finns en film också:
  5. 1 poäng
    Har man öl dricker man väl inte vatten?.?
  6. 1 poäng
    Jag har en iPad på RAM-fäste av just sådan böjlig sort. Den är stel som tusan och väldigt robust. Inget du justerar dagligdags utan man böjer till den typ en gång tills man är nöjd... Komplettera med en kulled för finjustering/vinkling. [Edit]: bild tillagd.
  7. 1 poäng
    Vill du ha sjukt mycket solpaneler och vindgenerator kanske du skall kika på båtar <32 fot - så det finns plats för detta. En 8 metersbåt har inte så mycket däcksyta för solpaneler, blir oxå ganska våt i högre sjö.
  8. 1 poäng
    Du kommer nog att ha nytta av att läsa lite meteorologi o långseglarlitteratur. Du verkar hitintills bara ha läst om dem som seglar medvind över till Västindien o inte om deras hemsegling. De stora vädersystemen blåser dem tillbaka i en annan medvind som går lite längre norrut och tillbaka till Europa. En viktig kunskap för att segla på världshaven är just kunskapen om de stora vädersystemen för att få en så behaglig seglats som möjligt i medvindar. Läs gärna lite om de gamla segelfartygen som seglade mellan Europa och Asien/Australien/Sydamerika/Nordamerika. De valde alla sina rutter så att de kunde utnyttja "medvindssegling".
  9. 1 poäng
    Tja, Göran Kropp trodde sig nog kunna klara det mesta. Men han omkom likafullt och då inte på ett extremt svårt klättringsställe. Sensmoralen är att man alltid skall misstro sin egen förmåga och därför satsa på försiktighet.
  10. 1 poäng
    Själv har jag planer på att krypa genom Sahara, men det är klart, att ro över Atlanten kan ju vara ett alternativ.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Det tror jag absolut inte men det beror nog inte så mycket på behovet som på jante. En jämförelse, ganska få båtar har radar, det är mest större och lyxigare som har, de med ägare som säger "sätt in allt, jag förstår ändå inget". I Frankrike är det tex mycket vanligare. Beror det på att de har mer dimma? Icke, det är tvärtom. Redan i Danmark är det vanligare. Det finns någon slags inställning hos oss att vissa saker har man bara inte. Elverk är ett annat exempel. Jag jobbar på en lösning att ta dricksvatten direkt ur Vänern och på så vis alltid hålla tanken full. Av ren bekvämlighet, slippa krånglet i hemmahamnen med att fylla. Jag ligger i princip aldrig i gästhamnar och om jag gör det så tycker jag väldigt illa om att springa iland för att dusch. Bada i sjön gillar jag men det ska helst vara 23°C. För min del handlar egen vattenproduktion om frihet vilket nog är den största anledningen till att jag har båt. Han med Albin 25:an som åker i Adriatiska havet har ett annat problem, tillgången på dricksvatten är begränsad, många småöar saknar tillgång till dricksvatten. I stället kommer vattnet med tankbåt vilket gör att man tar bra betalt för vattnet. Det gör också att flödet ofta är dåligt, det tar tid att fylla och det är ofta köer. En bekant som seglar i den grekiska övärlden har samma problem och har därför satt in en watermaker. Enligt honom har det betytt väldigt mycket.
  13. 1 poäng
    600 till 1000 timmar vid handavsaltaren då. 😃 Så kanske upp mot 20 timmars pumpande per dygn då. 🤢 Låter som skön och avkopplande semestersegling. Förlåt, kunde inte låta bli att retas lite... Mackey
  14. 1 poäng
    Herregud vilka priser det är för en watermaker, jag vill ha en utan att sälja levern !
  15. 1 poäng
    Något man kan titta lite på är alla som avbryter sina resor. Få berättar om detta. Obs, ingen skugga över dessa som inte fullföljde, att de gjorde så bygger oftast på beslut som fattas på mycket goda grunder. Man kan ju titta på de svenska båtar som är till salu i tex PoS. Ännu fler avbryter redan på planeringsstadiet.
  16. 1 poäng
    Jag har en 28 Sport -12. Också väldigt nöjd.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...