Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-16 på alla områden

  1. 2 poäng
    Lite samma som i godstrafiken där man har en dragbil som drar trailers. Blir billigare att bygga pråmar för olika typer av gods.
  2. 2 poäng
    Jag gillar främst Mördarsnigel; Bavaria. (som också är långsamma, äckliga och har invaderat Sverige). Kastrullbåt; cruisingbåtar som tävlar (dvs båtar som har kastruller med på kappsegling) Kanske inte de viktigaste slangorden för en sjöscaut... Vet inte om just "sjötermer" och "nyare uttryck" lämpar sig att skriva i samma mening, blir lite som att skriva "sympatisk och inkännande" i samma mening som "Adolf Hitler". Vi båtägare är nog till stor del ett rätt konservativt släkte, vad gäller sjötermer i alla fall. Mackey
  3. 1 poäng
    Hej! Nu var det ett tag sedan denna eminenta tråd användes, synd... Marinimporten har bra pris på rostfria delta-kopior. https://www.marinimporten.se/produkt-kategori/ankring/ Vi köpte ett 10-kg:s för 1000:- kronor, kostar 2600:- på Hjertmans. Mackey
  4. 1 poäng
    De där ombyggda Buster-båtarna ser riktigt häftiga ut! Men antagligen lika dyra som häftiga
  5. 1 poäng
    Det har jag redan kollat. Den ska bytas ut. Torgny.
  6. 1 poäng
    Låter som en kul och fullt genomförbar ide. Budget verkar genomförbar, kanske båten blir lite dyrare men bra att du tagit till ordentligt på utrustning. När det gäller båten så skit i fetknopparna och satsa på de lite smalare men inte på de riktigt smala. En bred båt tappar lätt "driv" i lite sjö. Lutar mindre men kräver en mycket mer aktiv besättning. Titta på vilka båtar som används/har använts för långsegling. Gärna med lite längre köl, de är mer kursstabila och kan nästan seglas utan autopilot, i alla fall bitvis. Gärna tyngre båtar, de rör sig lugnare i sjön och även om de är lite långsammare så tappar de inte lika mycket fart i vågorna. I slutändan brukar de komma fram samtidigt som de fenkölade men efter en betydligt behagligare resa. De ska inte vara för plattbottande då stampar de i sjön. Tyngre/större båtar kan ta mera last typ vatten, mat och reservdelar. Storleken låter vettig, båtar under 32fot är till för de som är fattiga och desperata. En 34-fotare blir oftast ganska bekväm. Att köpa en båt som varit på långfärd är jag mycket tveksam till. Jag var runt med en kille som ha en långfärdsbåt men usch vad de såg ut, rejält slitna också. Dessutom begärde de vad båten var värd för ett antal år sedan innan de stack. Väldigt krystade förklaringar till varför de sålde, om nu båten var så fantastisk. Mer vettigt är nog en båt som rustats för en långfärd som aldrig blev av. Killen jag kände hittade en sådan i UK. (Engelska båtar brukar vara rejält byggda men väldigt skitiga. Dessutom är all utrustning från det år båten byggdes. Men det finns undantag). Att man måste byta riggen tror jag heller inte. I UK har det varit ett försäkringsvillkor att byta var 10:e år. Jag frågade ett försäkringsbolag här vad de tyckte. Han sa varför då, de går ju nästan aldrig sönder. Ta hjälp av en duktig riggare och gå igenom istället. Lite samma med elektroniken, jag gillar sådant och har en riklig och uppdaterad samling. Men jag ska inte ut på långsegling. Min Furuno radar från 2009 har jag funderat på att byta mot en modern 4G-radar som har betydligt fler finesser. Men varför, Furunon fungerar perfekt och har, till skillnad mot mina kamraters radar, aldrig krånglat. Ett exempel på en vettig båt, visserligen i fel prisklass, Najad 343.
  7. 1 poäng
    Det finns egentligen inga direkta krav på båten om du skall över de stora haven. Måttstocken är lång med olika typer av ytterligheter i varje ände. Yrvind i ena änden och Mårtensson i andra änden. Alla familjer däremellan och ungdommar som köper en enkel båt och drar. Som flera redan skrivit så hittar man titt som tätt färdigutrustade båtar som varit ute eller där ägaren kommit på att dom inte vill, då får man mycket på köpet. Autopilot, vindroder och annat. Uppdaterad kommunikation och navigation kan du enkelt montera på vilken båt som helst, med tanke på utvecklingen i navigation och priserna idag kan jag se det som dumsnålt att köpa en båt och använda 15 år gammal utrustning istället för att skaffa nytt. Med sattelitmottagare och bra uppdaterad utrustning OCH sunt förnuft samt förståelse för väder så bör man kunna klara sig runt oväder. Sist men inte minst - man skall kunna hantera sin utrustning och båt. Vi har som plan att ta en timeout om några år och göra en långsegling, vi siktar på 40+ fot men mindre än 50 - då är vi 2 vuxna och 2 barn. Även om detta inte är rätt sätt att motivera dig - helt rätt! GÖRT!!
  8. 1 poäng
    Problemet verka vara att folk som säljer sina båtar verkar vara stolta över att den varit ute på öppna hav. Jag ser det som en nackdel med tanke på slitage. Förstå mig rätt nu, en båt som har år på nacken, seglat jorden runt och visat sig värdig betyder (för mig) inte att priset ska vara högt. Har tittat på Blocket (ge mig gärna tips på fler sidor man kan leta båtar på) där förutom "småbåtarna" (27 fot typ Maxi) som är snuskigt billiga idag så lever säljaren i en konstig dröm om att hens båt är "bara ut o segla" och "fullutrustad". Kanske jag en dag kommer att försöka sälja en "fullutrustad" båt hahaha.
  9. 0 poäng
    Nja nu vet nog inte tillverkaren hur värmaren ska monteras hos kund. Men efter några inteligenta bockar blir den väldigt styv, jämför bilplåt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...