Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det är bara pengar, kommer nya hela tiden 😉
  2. 1 poäng
    Hej! Flera här på forumet har säkert läst om både det ena och det andra problemet jag har haft med min båt sedan jag köpte den 2016. Ska försöka summera vad just det här handlar om i korta ordalag: Båten repareras efter en transportskada sommaren 2017. Drevet byts, medbringaren byts. Jag är med som hantlangare och ifrågasätter redan på plats om inte motorn borde linjeras bättre då drevet formligen måste tvingas på plats. Inga problem, enligt mekanikern. Båten har ett lätt missljud hela sommaren men efter nya försäkringar från mekanikern att allt är som det ska så släpper jag till slut det här. Första semesterdagen 2018 så kommer vi 3nM innan medbringare går sönder och vi ligger still i vattnet. Mekanikern tycker inte att det är dennes fel utan jag växlar för hårt eller har haft grundkänning. Erbjuder honom möjligheten att åtgärda felet vilket han inte ens svarar på. Bekostar själv reparationen och i samband med detta konstateras att någon grundstötning ej skett. Det där missljudet + en massa vibrationer är som borta efter bytet och linjeringen. Nya mekanikern sa att motorn fick flyttas flera cm i höjdled! Efter kontakt med konsumentrådgivare så anmäler jag mekanikern till ARN. Dokumenterar noga, får utlåtande från den nya mekanikern och skickar in hela paketet i september 2018. Innan dess har jag försökt nå en kompromiss med mekanikern som inte är intresserad. I november får jag besked från ARN att mekanikern inte ens svarat och att jag kan vänta mig ett beslut i frågan inom kort. Januari 2019 kommer beslutet där mekanikern rekommenderas att ersätta mig tom för de kostnader där jag saknar kvitto som tex betalning till traktorförare för att transportera båten! 100% vinst med andra ord! Mekanikern ger inte ett ljud ifrån sig, först efter påstötningar hävdar han att han inte ens fått beslutet. Nu är det två dagar kvar tills jag måste rapportera till ARN om han följer rekommendationen eller inte och allt tyder ju på att han inte kommer att göra det. Detta var tyvärr väntat. Efter 24 februari kommer ARNs beslut att stå fast och han kommer således hamna på "Svarta listan". En inte alltför trevlig lista att hamna på om man är verksam inom marin sektor på västkusten eftersom bara ett fåtal företag huserar där. När beslutet väl står fast utgår jag ifrån att jag kan outa vilket företag det rör sig om då det ändå kommer att publiceras av medier så småningom men säg gärna till om jag trots allt inte får gå ut med företagets namn. Tänkte mig lite allmän diskussion och inte minst delande av mina erfarenheter. Min stora förvåning är hur man kan gambla med futtiga 17 000 kr när man är verksam på en liten ort på västkusten inom denna lilla bransch. En googling på den här personens namn kommer ju fortsättningsvis att leda till "Svarta listan" och rimligtvis även den här tråden. Det har ju gått mycket tid nu och någon större ilska från min sida finns inte alls längre. Jag har hela tiden försökt vara artig och saklig i vår kommunikation. Har heller inte sett det som speciellt troligt att jag skulle få några pengar. Detta skrivs således inte i något vredesmod utan mer som en summering nu när det börjar närma sig helt "klart".
  3. 1 poäng
    Helt rätt inställning! Se bara till att billigt och enkelt inte är liktydigt med dålig säkerhet. Spartanskt leverne kan man ju klara av, men inte ett läckande skrov halvvägs över stilla havet.
  4. 1 poäng
    Trygga räkan ingen vara? När jag på tidigt 1960-tal gick i lågstadiet sjöng vi alltid en psalm på morgonen, nästan alltid psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" jag trodde då att en tryggare var någon slags yrkeskategori, som ingen kunde vara, någon annan mindre intelligent elev trodde att vi besjöng något tryggt skaldjur, någon trygg räka... Vann jag? eller var är vi? jag känner inte till fler rösen i det området, men det är ju å andra sidan inte mina hemmafarvatten precis, ävensom jag sällan navigerar mellan dykdalberna utan tar "genvägen" väster om Grindholmen och passerar nålsögat och svanhalsen vid Hasselösund. Raol försökte besöka mig förra sommaren, i Buvall. Vet inte om det var vargen ombord som skrämde honom eller om det var så att besättningen var på krogen och åt Fish n´chips, eller kanske en kombination av dessa två parametrar. Raol kom inte på egen köl, utan med gummihjulsfordon, landsvägen och det kan ju vara praktiskt det också, om man vet vad det är för skillnad på det blåa strecken och de svarta strecken på bilkartan... Det gjorde inte besättningen på Mercedesen med husvagn, som på tidigt 1980-tal navigerade i nämnda farvatten.
  5. 1 poäng
    Det ser ju ut som att kanten mellan det vita och det gulnade vita är den faktiska vattenlinjen.
  6. 1 poäng
    Nej tyvärr. Vi ska en god bit norrut. På platsen är ett årligt internationellt dansläger årets händelse. Då dansas det mestadels Lindy hop. Herräng känner jag väl till. Har varit där nästan varje år under många år - fast nere på Marinan har jag bara varit en gång. Min äldsta dotter har varit en ihärdig Lindyhopdansare. Nåt som mitt äldsta barnbarn blivit så intreserad av så hon sen några år är instruktör för de mindre barnen och är där i stort sett alla de veckor lägretpågår. Dessutom fyller barnbarnet år medans hon är på Herräng och vi brukar åka dit och grattulera henne.
  7. 1 poäng
    Så har vårkänslorna slagit till båten flyttat in i värmen. Har länge gått och varit irro på de tjocka lager färg som trimplanen varit betäckta av. Då badbrygga och allt annat i båten åkte ur p.ga av skadan i somras så fick även trimplanen en flygtur. Sagt och gjort till färghandeln köpte kaustik soda blandade strängt, men icke efter en vecka satt denna förbannade gift färg kvar orubblig. En tur till och då införskaffades saltsyra och nu i kappernaum efter fem dagar i syrabad var det faktiskt rena. Lite finlir på slutet med spackeln och sedan rentvätt så blev de skapliga. Efter lite puts med rubbing samt peak så blev slutresultatet riktigt bra. Kan tyckas vara överkurs men nu finns ingen färg i lederna som påverkar in och uttrim, och sen e de ju rätt kul när det blänker en så där 30 cm nedanför aktern. Va nog tur vi plockade bort dem för tätningen från fabrik har börjat sjunga sin sista vers, samt att skruvarna som håller dem satt rätt löst. Nu införskaffning av sika på båtmässan imorgon fredag. Förresten någon mer av er som ska dit vore ju kul slänga några ord med er läsare. Nu rullar det igång plastning av akter har inletts och Kjell är lätt pärlig i pannan, samt skaffat öronproppar när jag hela tiden ifrågasätter och undrar om det verkligen blir starkt 🙄
  8. 1 poäng
    Det blir inget kött för dig på ett tag hör jag;) Sen behöver du köpa en Prius för att slippa cykeln. Kan dock tipsa om elcykeln, den är helt ok i många kretsar. Bor du i Stockholm får du utöver MP på riksplan även förmånen att stödja Helldén, vilket nog avskräcker de flesta... Det finns ju dock de seglare som faller under kategorin överklass och där är fortfarande Mustoställ, Eton, Merca och även ett glas rosé kutym. Det kan ju vara ett alternativ om du gillar kött mm... Tyvärr behöver skjortorna vara rosa(ja, alla) och det bör även sprutas Champagne flitigt, vilket kan slita hårt på semesterkassan om man ofta är ute på lokal. Själv har jag sålt min snabba båt och slipper nu linnet(kallt på vintern). Enligt vissa bör avsaknaden av snabb båt leda till att könsorganet växer och det bör ju kunna vara positivt, men då jag även kör Lotus kanske det tar ut effekten? Jag kan ju nu pga Lotusen iof bli Anglofil, så får köpa lite justa kavajer mm och kanske blir det äntligen den där Range Rovern jag suktat efter länge... Fast köper jag en Range Rover Sport kan jag ju bli White Trash iom att jag bor utanför stan och då är ju linnet tillbaka igen. Svårt val detta...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...