Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-03-04 på alla områden

  1. 2 poäng
    Hej Då får jag som var sekunder efter raol lägga upp en bild. Varifrån är bilden tagen. Hälsningar Ove
  2. 2 poäng
    En sammanfattning av svar och lite kompletteringar. Om totalvikten på dragfordonet är 2260 kg får du dra ett obromsat efterfordon på 2260 kg om du lastar dragbilen så att du uppnår totalvikten. Du får alltså inte dra din båt med en maxlastad Volvo V70 med en obromsad båtvagn (efterfordon). Om du har en bromsad båtvagn (efterfordon) får du dra en tyngre båtvagn (efterfordon) än vad dragfordonet för tillfälet väger. Du ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Det kan alltså ligga något i vad Mange249 skriver, "Av den anledningen rekommenderar jag inte att dra ett tyngre efterfordon än vad bilens maximala dragvikt medger." Samtidigt gäller ju denna dragvikt för färd i 80 km/h, så en del marginal finns ju. Du ska ha skyltar "Bred last" fram och bak och breddmarkeringar på lasten om båten är bredare än 2,6 meter. Allmänt om eftsrfordon. Man ska ha behörighet för dragfordonet. Ingen fjädring på efterfordonet. Max 30 km/h. LGF-skylt. Positionsljus i mörker. Obromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högst den aktuella vikten (bruttovikten) på dragfordonet. Bromsat efterfordon, vikten på efterfordonet får vara högre än dragbilens bruttovikt, men man ska försäkrar sig om att bilens konstruktion klarar av vikten på efterfordonet. Mackey
  3. 1 poäng
    Som lekman mot specialisterna anser jag att båda metoderna fungerar. Jag brukar dock enligt de lärde/poängjägarna på detta forum ha fel. Men det står jag ut med. Snart är det sommar och sol.🙂
  4. 1 poäng
    Vill minnas att pseudonym kör tankbil, men jag kan ha fel igen. 😁
  5. 1 poäng
    Ett spännband i tanken skadar väl aldrig?
  6. 1 poäng
    Lite svårare bild, för dom som tyckt det varit för lätt.
  7. 1 poäng
    https://www.clymer.com/s/evinrude-johnson-outboard/marine-manuals Har et par av deras manualer till några andra motorer, rätt ok manualer med bra bilder.
  8. 1 poäng
    Måste väl vara Svenska Högarna, min favoritö i Stockholms Skärgård.
  9. 1 poäng
    Det är skillnad på flexibel och elastisk koppling. Förmodligen var det Volvo Pentas elastiska koppling som Hjertmans syftade till. Den typen som består av två runda plåtar, och gummikuddar. En sådan används om motorn är stumt monterad, och axeln har en flexibel tätning, eller om motorn är gummiupphängd och axeln stumt monterad i båten. Om du ska ha någon koppling är det en flexibel som centrerar axeln mot backslaget. En sådan gör att motorn kan röra sig utan att böja axeln i hylsröret. Något extra lager i framänden av hylsröret behövs inte. Förmodligen är din motor inte uppriktad. Axeln kan ju också vara krokig. Propellern kan vara skadad, och orsaka obalans. Ibland ser man axlar som sticker ut decimetervis utanför lagret. Då behövs det inte mycket obalans för att axeln ska slå i hylsröret. Sidkraften från propellern gör också att axeln böjs. Avståndet mellan lager och propeller ska vara 1/2- 1 axeldiameter. Om du ska montera en koppling rekommenderar jag R&D. Du måste förmodligen kapa axeln i så fall.
  10. 1 poäng
    Förlåt, jag har nog ingen mer bild. Jag tar väldigt sällan bilder när jag är ute på havet. De som finns kvar att välja på har antingen lagts upp här på MG tidigare, eller så visar de så uppenbara saker att alla tar det direkt (t ex Tjörnbron och Smögens vattentorn).
  11. 1 poäng
    Så länge öglan och bracketen är fast i samma akterspegel så blir det inte alls så.
  12. 1 poäng
    Den skylten gäller inte vagnen utan kopplingen. Det bör finns en skylt även på vagnen, där dör stå totalvikt och tjänstevikt m.m. Gör det inte det bör det finns info i dokumenten tillhörandes vagnen. Vagnen bör ha tjänstevikt någonstans runt 300 kg, kanske lite mera. Tror inte totalvikten är så hög som 3.5 ton, kanske finns likadana vagnar med olika klassning så kan vara bra ta reda på. Gissar den får lasta 2000 kg och totalvikt på 2300-2400 kg beroende på tjänstevikt.
  13. 1 poäng
    Kolla: DIP-kretsar. Det var tider det. Då kunde man laga ett trasigt kort själv med lite felsökning och sedan löda bort den trasiga komponenten och ersätta med en ny.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...