Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-02-13 på alla områden

  1. 1 poäng
    Om problemen är relaterade till korrosion orsakade av båtgrannar eller landström med dålig jordning så kan man antingen försöka koppla bort landströmmen alternativt stoppa i en isolationstransformator. Står lite om detta exempelvis på Victrons hemsida. Kan vara bra att även kolla så drevets jordflätor är intakta samt även att det är rätt offeranoder installerade. Skiljer sig beroende på om båten ligger i salt eller sött.
  2. 1 poäng
    Nej, den jag menar handlar om kavitation och korrosionsproblematik på DPH propellrar. Den innehåller förebyggande råd och orsaksanalyser, samt ger en beskrivning på vad som du ska göra för att kunna ha chans på ett garantiärende.
  3. 1 poäng
    Ligga på boj är nog enda alternativet vilket inte är något för mig. Bytte båt istället på senhösten så nu har jag inga DPH (nibral) proppar längre Båten låg på västkusten! /Kickdown
  4. 1 poäng
    3, Nav, kan ju även betyda Navigation ligths, lanternor, eller så är säkringen avsedd för kommande installation av navigator. 8, När man söker på "12v Rect - 15 amp " kommer det upp träffar på cigatetttändaradapters. 10, Lts, brukar betyda "Lights" belysning av något slag, kanske ruffbelysningen, hade den varit till lanternorna hade den troligtvis hetas Nav.lights. 11. Sump, en del båtar som är sportfiskeutrustade har en sump att förvara levande betesfisk i, då finns det en vanlig länspump som är apterad som cirkulationspump i sumpen för att syresätta vattnet. Den röd/svarta kabeln som är ansluten här, ser ju onekligen ut att ha kommit dit senare. 13, Acc kan ju betyda According, knappast Adaptive Cruise Control... Kolla förk.listan men jag tror att Acc brukar betyda att det är en extra funktion där ägaren senare kan koppla in valfri grej. Kan heta Aux också. Utesluter dock inte luftkonditionering då man har sådan i Florida och andra varmare platser... Ven du får väl sätta på alla förbrukarna och dra ut en säkring i taget och se vad det är för någonting som slutar att fungera. Sedan ser hela säkringsdosan litet fet och smutsig ut, litet rengöring kan ju kanske förhindra kommande problem. Kanske har någon sprejat med någon spray typ 5-56 eller så, inte så bra på elgrejer.
  5. 1 poäng
    Hej, Såhär fina va mina proppar efter 4v bredvid någon båtgranne med elproblem :(
  6. 1 poäng
    Kloka inspel när det kommer till barn och båt, tack SE2517 mfl - jag tror mycket väl att den typen av färd på havet gör familjen lyckligare, kanske framför allt i vårat fall. Jag har dock svårt att hitta någon Albin 25 tillverkad efter -75 och med en sån gammal båt ser jag framför mig mycket jobb med reparationer, motorer som stannar mitt ute på havet med gnällig familj som följd med mera. Det är dock mycket möjligt att jag överdriver risken för detta? Ingen av oss kan motorer överhuvudtaget, så vi är ute efter något som alltid startar vid första vridet på nyckeln. Den typen av båtar verkar inte tillverkas längre? Finns det andra modeller på den typen av båt som vi borde titta på eller är det Albin 25 som gäller i sådana fall? Freez, sista frågan jag lovar 😁 Hur upplever ni motorljudet? Har du koll på om det är stor skillnad på en fyrtaktare eller en Mercury Optimax som verkar vara vanliga på 568?
  7. 1 poäng
    Håller med SE2517. Har själv båt här på västkusten, och haft många olika men dom som funkar bäst är helt klart någon typ av HT Båt, man är skyddad från vind och vatten, kan barnen krypa in å vila med.
  8. 1 poäng
    Ja...tänk...den där "Thallatha" känner mig alldeles för väl...... Åter från sydligare delar av Europa så läste jag hans lilla "notis" å var tvungen att svara, precis som han trodde. Men inte av den orsaken. Skall försöka göra ett "kort" inlägg bara......(om jag kan......) För varje katamaran som vält finns det åtskilliga fler vanliga kölbåtar som vält å fler som sjunkit eller tappat kölen. Så vilket föredrar ni ute på havet? Att båten är upp-å-ner men flyter? Eller att ni simmar i flytvästen eller i bästa fall i räddningsjollen? Det finns de som seglat katamaren över havet i upp-å-ner vänt tillstånd. De sjunker inte......har jag hört ....men jag har hört om många "vanliga" båtar som blev vattenfyllda vid kapsejsning å sedan sjunkit. Sen krävs det en annan teknik när man seglar i grovt sjö men det skall jag inte gå in på nu. Så.....kära "våghalsar"....vet inget om er men kör, bättre lyss till en sträng som brast än aldrig slagit en "båge" eller hur det nu var ....lite vanvördigt feltolkat citat. Ni lär er. Segla är det enklaste, att vara sams å fungera ihop ombord är viktigare. Å se till att ni får vila, sömnbrist är farligt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...